№ 91
гр. Шумен, 31.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на двадесет и пети март през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й. Р. К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20253630200033 по описа за 2025 година
Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от
ЗАНН.
Обжалван е ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП на Агенция "ПИ", с който на МАТ ТРАНС ЕООД, със
законен представител А.З.И., е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП за това, че на
24.05.2023г. година в 8:42 часа е установено нарушение №
FC6C27CDE9D023F4E053021F160AОE20 с ППС ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ
РЕНО КЕРАКС 400.40. регистрационен номер Н0024КВ, с технически
допустима максимална маса 32000. брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3.
без ремарке, в община Шумен, за движение по път I-2 км 112+381, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има маршрутна
карта, но платената категория е по- малка от измерената..
Нарушението е установено с устройство № 40181, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път I-2 км 112+381.
Жалбоподателят е депозирал жалба срещу ЕФ, с която моли съда да
постанови решение, с което да го отмени.
Релевират се възражения, че издадения ЕФ е незаконосъобразен и е
издаден в нарушения на материален закон, че извършеното е маловажен
случай, че е допусната техническа грешка от „Интелигентни трафик
системи“АД при въвеждането на данните , че не е спазен срока по чл. 34 ал.3
от ЗАНН. В съдебно заседание не се явява процесуален представител.
За административно-наказващ орган, призован съгласно императивната
разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН в съдебно заседание се явява
1
представител и излага доводи за потвърждаване на ЕФ .
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна,
отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради
което се явява процесуално допустима.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и
становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като
съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна
следното:
В атакувания Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси е
отразено, че на 24.05.2023г. година в 8:42 часа е установено нарушение №
FC6C27CDE9D023F4E053021F160AОE20 с ППС ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ
РЕНО КЕРАКС 400.40. регистрационен номер Н0024КВ, с технически
допустима максимална маса 32000. брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3.
без ремарке, в община Шумен, за движение по път I-2 км 112+381, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има маршрутна
карта, но платената категория е по- малка от измерената.
За нарушението електронната система за събиране на пътни такси е
създала доклад по чл.167а ал.3 от ЗДВП.
Бил издаден ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
от ЗП на Агенция "ПИ" на МАТ ТРАНС ЕООД , със законен представител
А.З.И., като е наложена имуществена санкция в размер на 2500 лева на осн.
чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП за това, че на 24.05.2023г.
година в 8:42 часа е установено нарушение №
FC6C27CDE9D023F4E053021F160AОE20 с ППС ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ
РЕНО КЕРАКС 400.40. регистрационен номер Н0024КВ, с технически
допустима максимална маса 32000. брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3.
без ремарке, в община Шумен, за движение по път I-2 км 112+381, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има маршрутна
карта, но платената категория е по- малка от измерената.
Изложената фактическа обстановка се подкрепя от приобщените
писмени доказателства, а именно – Електронен фиш ЕФ № **********;
обратна разписка за връчване на ЕФ ; Доклад от Електронната система за
събиране на пътни такси по чл.167а, ал. 3 от ЗДВП; Справка за собственост на
МПС - 1 стр.; Снимков материал на ППС – рег.№ Н0024 КВ.; Протокол №
28765/2021г. от заседание на УС на АПИ за утвърждаване на образец на ЕФ;
Заповед № РД - 11-983/13.09.2021г. и приложение № 2 към нея.
По делото е приложено Писмо от „Интелигентни трафик системи“ АД -
София с изх. № 4564/12.03.2025г., с което представят искана от съда
информация. Представят копия от маршрутни карти за процесното ППС,
налични в системите за пътно таксуване за процесния период , които са за по -
малка категория.
Прието е и Становище от Отдел „Управление на информационна
система и инфраструктура“, Национално тол управление от 22.01.2025г.,
ведно с таблица с получените към АПИ маршрутни карти, съвпадащо със
становището на ИТС.
2
При така установената фактическа обстановка съдът приема следното :
Електронен фиш с ЕФ № ********** е издаден от компетентен орган,
съобразно разпоредбата на чл.10, ал.10 от ЗП, регламентираща , че Агенция
"Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на държавата във връзка
със събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо пътни такси,
както и по управлението на смесената система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
Съгласно чл.167а от ЗДВП осъществява контрол по отношение
заплащането на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП чрез електронна
система за събиране на пътни такси.
В хипотезата за извършено нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДВП
законодателят е предвидил в чл.179, ал.3б от ЗДВП имуществена санкция в
абсолютен размер от 2500 лева за собственик /юридическо лице/, съответно
ползвател /юридическо лице/, ако има вписан такъв, на ППС от категорията по
чл.10б ал.3 от ЗП /ППС с обща технически допустима максимална маса над
3,5 тона/, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по
чл.10 ал.1 т.2 от ЗП /такса за изминато разстояние - тол такса/, включително в
резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б ал.1 от ЗП, каквато
санкция е наложена на жалбоподателя, в качеството му на собственик.
Текста на чл.102, ал.2 от ЗДВП задължава собственикът да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за ППС не са изпълнени задълженията във връзка
с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от
ЗП според категорията на ППС.
В случая правилно е определен субектът на нарушението, доколкото
процесният автомобил към момента на извършване на нарушението е
собственост на дружеството - жалбоподател.
Безспорно в случая е допуснато нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДВП.
Нарушението е установено по несъмнен начин, тъй като е доказано, че на
24.05.2023г. година в 8:42 часа е установено нарушение №
FC6C27CDE9D023F4E053021F160AОE20 с ППС ТОВАРЕН АВТОМОБИЛ
РЕНО КЕРАКС 400.40. регистрационен номер Н0024КВ, с технически
допустима максимална маса 32000. брой оси 4, екологична категория ЕВРО 3.
без ремарке, в община Шумен, за движение по път I-2 км 112+381, с посока
нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за
посоченото ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има маршрутна
карта, но платената категория е по- малка от измерената.
С оглед на изложеното съдът намира, че правилно, съобразявайки
нормата на чл.187а, ал.2 от ЗДВП е била е ангажирана отговорността на
дружеството-жалбоподател, в качеството му на собственик, който е допуснал
движението на посоченото превозно средство, без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащането на съответната тол
такса.
Съдът намира, че административно-наказващият орган правилно е
индивидуализирал и дължимата за това нарушение санкция, а именно
предвидената в разпоредбата на чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДВП имуществена
санкция, която в случай на допуснато нарушение по чл.179 ал.3б от ЗДВП е в
размер 2500 лева. Правилно е била определена и дължимата от дружеството
3
компенсаторна такса.
Същевременно съдът намира, че в хода на административно-
наказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение,
което не може да бъде санирано в настоящото производство.
Съгласно разпоредбата на чл.39 ал.4 от ЗАНН за случаи на
административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е
предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен
фиш.
Т.е. видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за
процесното нарушение на чл.179 ал.3б от ЗДВП, това трябва да е предвидено в
закон.
Разпоредбата на чл.189ж ал.1 изр.първо от ЗДВП, в приложимата към
датата на нарушението редакция, урежда възможността при нарушение по
чл.179 ал.3 от ЗДВП, установено и заснето от електронната система по чл.167а
ал.3 от ЗДВП, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. В тази норма обаче не е предвидена
възможност за издаване на електронен фиш за процесното нарушение /чл.179
ал.3б от ЗДВП/, като липсва и друга законова норма, която изрично да
предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде
съставен акт за установяване на административно нарушение, а в последствие
да бъде издадено наказателно постановление, а не да се съставя електронен
фиш.
Не се споделя довода, че електронният фиш може да бъде издаден въз
основа на нормата на чл.189ж, ал.7 от ЗДВП, съгласно която по отношение на
електронния фиш за нарушение по чл.179 ал.3 - 3б от ЗДВП се прилагат
разпоредбите на чл.189, ал.10, уреждащи момента на влизането в сила на
електронния фиш. Това тълкуване противоречи на константната съдебна
практика, забраняваща разширително тълкуване на правните норми, поради
което съдът намира за недопустимо съставянето на електронен фиш при
ангажиране на административно наказателната отговорност на посоченото
дружество в конкретния случай.
В нормата на чл. 179, ал.За от ЗДВП е предвидена санкция за водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 106, ал. 3 от
Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или
няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство.
Съгласно чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в
отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон,
овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над
необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.
Съгласно цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за
процесното нарушение по чл. 179, ал. За от ЗДвП, това трябва да е предвидено
в закон.
В нормата на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от ЗДВП /в редакцията към
4
датата на извършване на нарушението/ е предвидено, че при нарушение по чл.
179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3,
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен
за съответното нарушение. В приложимата редакция на тази норма не е
предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното
нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда
тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в
последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш.
Действително, с изменението на ЗДВП - в сила от 13.02.2024г., нормата
на чл. 189ж, ал. 1 е допълнена, като към настоящия момент предвижда, че при
нарушение по чл. 179, ал. 3 - 36, установено и заснето от електронната
система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена
санкция в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП, размера на
глобата, срока и начините за доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“.
Доколкото обаче, цитираната актуална редакция на нормата има
процесуален характер и поражда правно действие занапред, нейното
приложение в настоящия казус, за нарушение, извършено през 2023г.
/конкретно на 24.05.2023г /, е недопустимо.
Независимо от горното, предвид размера на наложената глоба по
настоящия казус, съдът съобрази и решение на СЕС по дело C-61/23 от
21.11.2024г. по преюдициалното запитване отнасящо се до тълкуването на
член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17
юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили
за използване на определени инфраструктури (ОВ L 187, 1999 г., стр. 42;
Специално издание на български език, 2007 г., глава 7, том 7, стр. 88),
изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от
27 септември 2011 г. (ОВ L 269, 2011 г., стр. 1, наричана по-нататък
„Директива 1999/62“), според което, член 9а от Директива 1999/62/ЕО на
Европейския парламент трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички
нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане
на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и
тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за
освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане
на „компенсаторна такса" с фиксиран размер.
Поради всичко гореизложено настоящия ЕФ следва да бъде
отменен.Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за
5
нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП на Агенция "ПИ", с който на МАТ ТРАНС ЕООД , със
законен представител А.З.И., е наложена имуществена санкция в размер на
2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от ЗДВП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския
административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6