Определение по дело №453/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 май 2021 г. (в сила от 12 юни 2021 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20217260700453
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

27.05.2021г. гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в закрито съдебно заседание на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                                    

                                                   СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Р.Чиркалева административно дело № 453 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба на Т.И.М. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Е.Т.- САК, с посочен съдебен адрес: ***, против Заповед № 185 от 21.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград.

В жалбата се сочи, че на 22.04.2021г. по електронен път на жалбоподателя е съобщен оспореният акт, с който се претендира същият да е бил отстранен от участие в публично обявен конкурс за отдаване под наем на земеделски земи от ОПФ в с. К. с ЕКАТТЕ 38964, проведен на 31.03.2021г. – в неприсъствена форма. Изразява се недоволство от решението на конкурсната комисия обективирано в Протокол № 7 от 07.04.2021г., за който се твърди да не е бил връчен на жалбоподателя. Като неправилни и незаконосъобразни се определят изложените в оспорения акт основания за отстраняване на жалбоподателя от процесната конкурсна процедура. Сочи се липсата на задължения към Община Ивайловград от страна на Т.И.М., а претендираните такива срещу „ГЛОБАЛ БИО ХЪРБС БЪЛГЕРИЯ“ ЕООД, на което дружество жалбоподателят е едноличен собственик и управител, се посочват като спорни, предвид предприетото оспорване на издаден по ч.гр. д. № 27/2021г. по описа на РС Ивайловград изпълнителен лист в полза на Община Ивайловград срещу дружеството, по задължения от договор за наем на земеделска земя от 30.07.2018г.  Претендира се отмяна на Заповед № 185 от 21.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград и присъждане на деловодни разноски.

С разпореждане от 10.05.2021г. жалбата е оставена без движение, с указания за представяне на доказателства за внесена държавна такса. В изпълнение на последното, постъпило писмо вх. № 3188/17.05.2021г., ведно с платежно нареждане.

  Предвид депозиране на жалбата директно пред Административен съд Хасково, с разпореждане от 10.05.2021г. от органа е изискана пълната административна преписка във връзка с оспорения акт. Същата е постъпила с писмо вх. № 3274/19.05.2021г.

Съдът, като взе предвид доводите на страните и въз основа на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

Със Заповед № 094/08.03.2021г., издадена от Кмет на Община Ивайловград, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и във връзка с Решение № 113 от 08.10.2020г. на Общински съвет Ивайловград и чл. 100, ал.1, т.8 от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, са утвърдени конкурсните условия, ведно с необходимите за кандидатстване в процесната процедура документи. Съгласно Раздел VI. „Провеждане на конкурса“ , т. 34 от същите „ Преди да започне оценяване и класиране на подадените оферти, конкурсната комисия извършва проверка на декларираните от участниците обстоятелства. В случай, че някое от декларираните обстоятелства се окаже неистина, комисията отстранява кандидата от участие…“. В т. 37 е отбелязано, че Комисията изготвя протокол за класиране на кандидатите, който се подписва от всички членове, а съгласно т. 38 в срок от седем работни дни след провеждане на конкурса, конкурсната комисия представя протокола за утвърждаване от кмета на общината, който издава заповед за класиране на участниците в конкурса и за определяне на спечелилия конкурса участник. В т. 38.1 от конкурсните условия е уреден реда за връчване на тази заповед на всички участвали в конкурса лица, а т. 38.2 сочи възможността за обжалване на същата в 14 дневен срок.

Със Заповед № 102/10.03.2021г. Кмета на Община Ивайловград нарежда откриването на процедура по провеждане на публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от 10 стопански години, считано от стопанската 2020/2021г. на свободни общински недвижими имоти- с трайно предназначение на територията- земеделска, в землищата на с. Б., с. Б. г., с. Г., с. Г., с. Д., с. К., с. Н. л., с. П., с. С., с. С., с. П. и с. К.. Конкурса за с. К. е насрочен за 31.03.2021г. от 11:00ч. в зала на ет. 1 от сграда „Детски комплекс“ с адрес: гр. И., ул. „И. В.“ № ***. Като краен срок за подаване на документи е определена датата 26.03.2021г.

Със Заповед № 129/29.03.2021г. на Кмета на Община Ивайловград е определен състава на конкурсната комисия, която да проведе насрочените със Заповед № 102/10.03.2021г.кмет на Община Ивайловград конкурси.

На 31.03.2021г. в изпълнение Решение № 104/23.09.2020г. на Общински съвет Ивайловград и Заповед № 102/10.03.2021г.кмет на Община Ивайловград, определената със Заповед № 129/29.03.2021г. на Кмет на Община Ивайловград, конкурсна комисия провежда, по реда на чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗ, публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от 10 стопански години, считано от стопанската 2020/2021г. на свободни общински недвижими имоти- с трайно предназначение на територията- земеделска, в землището на с. Костилково, Община Ивайловград. За резултатите е съставен Протокол № 7 от 07.04.2021г., подписан от председател и трима от членовете на конкурсната комисия.

Видно от приложения по преписката Протокол № 7 от 07.04.2021г., след извършена проверка относно истинността на декларираните обстоятелства от страна на участниците, в подадените от тях заявления- оферти, съобразно утвърдените със Заповед №094/08.03.2021г., издадена от Кмет на Община Ивайловград, конкурсни условия, Комисията е взела решение, с което на основание чл. 104, ал.4, т.4 от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, отстранява от участие в конкурса, участникът Т.И.М., поради това, че се явява свързано лице по смисъла на §1 от ДР на ТЗ с лице длъжник към Община Ивайловград, а именно дружество „ Глобъл Био Хърбс Бългерия“ ЕООД, с ЕИК *********. Изложено е, че видно от търговския регистър, Т.И.М. е едноличен собственик на капитала на посоченото дружество, което към настоящият момент е длъжник по Договор за наем на земеделска земя от 30.07.2018г., за което задължение Община Ивайловград е образувала Изпълнително дело № 10/2021г. при ДСИ при РС – Ивайловград.

По преписката се представя Протокол от 07.04.2021г. за поставяне на информационното табло на Община Ивайловград на Протокол № 7 от 07.04.2021г. от публично оповестен конкурс, проведен на 31.03.2021г. и Протокол от 22.04.2021г. за сваляне на информацията от таблото.  

С оспорената Заповед № 185/21.04.2021г. Кмет на Община Тополовград  обявява за отстранен от процесният конкурс Т.И.М., с посочени мотиви за това. Видно от заповедта същите преповтарят тези на конкурсната комисия изложени в Протокол № 7 от 07.04.2021г. Последният протокол е посочен и като основание за издаване на оспореният акт. В заключение е посочено, че процесният акт подлежи на обжалване по реда на АПК в 14 дневен срок от получаване на съобщението.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата срещу Заповед № 185/21.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград е процесуално недопустима, по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК, една от предпоставките за възникване правото на оспорване, от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на акт, подлежащ на съдебно обжалване по реда на АПК.

За преценката дали един акт носи белезите на индивидуален административен такъв, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, от съществено значение е съдържанието и характера на обективираното в акта волеизявление и на следващите се от него правни последици, доколкото именно те определят правната същност на акта.

 В случая съдът намира, че процесното волеизявление на кмета на Община Ивайловград, макар и да е облечено във формата на писмен акт, наименуван „Заповед № 185/21.04.2021г.“, няма властническо разпоредителен характер и не носи белезите на индивидуален административен акт.

Съгласно чл. 24а, ал.5 от Закон за собствеността и ползването на земеделски земи „отдаването на земите от общинския поземлен фонд, с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал. 6, т. 4, под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет“. Предвид така посочената разпоредба редът и условията за провеждане на процесната конкурсна процедура са регулирани с приетата от Общински съвет Ивайловград Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество / Наредбата/.

Съгласно разпоредбата на чл. 103 от Наредбата „Публично оповестените конкурси се провеждат от комисия, назначена със заповед на кмета. За своята работа комисията съставя протокол…“

Нормата на чл. 104, ал.4, т. 4 предвижда, че Комисията отстранява кандидат, който има качеството на "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с лице, което има неизплатени суми или неизпълнени задължения към община Ивайловград; е страна по съдебни дела за задължения по смисъла предходните точки с община Ивайловград; е владял/о или държал/о и/или владее или държи общински или държавен имот без правно основание; има прекратен договор за наем на имоти от ОПФ, поради недобро стопанисване. Именно такъв е и процесният случай, в който надлежно сезираната комисия се е произнесла с решение обективирано в приложения по делото Протокол № 7/07.04.2021г. Именно от волеизявлението на този орган са настъпили неблагоприятните последици в правната сфера на жалбоподателя. За така издадения акт обаче не е предвидена възможност за самостоятелен съдебен контрол, а същият като част от проведената конкурсна процедура подлежи на проверка при наличие на предприето съдебно оспорване на крайния акт, с който завършва същата -заповед на кмета на съответната община за обявяване спечелилия конкурса кандидат. Този акт рефлектира неблагоприятно върху правата и интересите на жалбоподателя и при оспорване на същият би се постигнал целения правен резултат. Изрично разпоредбата на чл. 105, ал.4 от Наредбата предвижда възможност за обжалване на финализиращият процедурата акт от всички участници в конкурса.

Тълкуването на посочените по- горе законови разпоредби дава основание на съдебният състав да счита, че оспореното пред Административен съд Хасково волеизявление на кмета на Община Ивайловград, само по себе си не рефлектира върху правната сфера на жалбоподателя. Последният е бил вече отстранен от конкурсната процедура с решение на конкурсната комисия, а с акта на кмета на общината само се обявява това решение. Ето защо този акт има не разпоредителен, а  съобщителен характер спрямо жалбоподателя, обстоятелство което не се променя с отразената в акта възможност за неговото оспорване. Такава възможност не е предвидена в нормативната регламентация, уреждаща условията  и редът за провеждане на конкурсната процедура, по отношение волеизявлението на органа извършващ проверка за наличие на някое от визираните в чл. 104, ал.4 от Наредбата обстоятелства, регламентиращи основанията за отстраняване на конкретен кандидат от конкурсната процедура.   

Нарочният акт, с който следва да приключи процесната процедура- заповед на кмета на съответната община за обявяване спечелилия конкурса кандидат, безспорно би засегнал правата и законните интереси на жалбоподателя, като отстранен от конкурса участник, поради което той има право да оспорва  този акт по съдебен ред, а в това производство на контрол подлежи и решението на конкурсната комисия за отстраняване на съответния кандидат. Тази заповед, с оглед разпоредбата на раздел VI, т. 38.1 от утвърдените конкурсни условия следва да се връчи на всички участници в определен ден и час, за което обстоятелство същите следва да бъдат уведомени, като в деня на нейното връчване се изпраща и на посочените от участниците електронни адреси, при което се счита за връчена от този ден в случай на неявяване на участник за лично връчване. Едва при така изпълнена процедура тече 14 дневен срок за нейното оспорване по отношение на всеки един от участниците.

Предвид изложеното, съдът намира, че с процесната Заповед № 185 от 21.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград не настъпват каквито и да било последици в правната сфера на жалбоподателя, предвид което същата не засяга пряко правата и законните интереси на своя адресат. Ето защо оспореният акт няма характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и не подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспорването, като направено против акт, който не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, е процесуално недопустимо и като такова следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото - прекратено.

Следва да се обърне внимание, че подобна практика по издаване на актове със съдържание като на процесния, би могла да доведе до заблуда участниците в конкурсните процедури, относно действително подлежащия на съдебен контрол акт, което е в разрез с основните принципи на административния процес и не следва да се прилага занапред. 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от Т.И.М. ***, подадена чрез пълномощник – адв. Е.Т.- САК, с посочен съдебен адрес: ***, против Заповед № 185 от 21.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 453/2021г. по описа на Административен съд – Хасково.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: