Решение по дело №517/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 21
Дата: 17 януари 2023 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700517
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 21

 

гр. Враца, 17.01.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав в открито съдебно заседание на 07.12.2022 г. /седми декември две хиляди двадесет и втора година / в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря: МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА, адм. д. № 517 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното: 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.

Образувано по жалба на МБАЛ „Христо Ботев“ АД гр.Враца, представлявано от управителя П.К., действащ чрез пълномощника си адв. М.М., против Заповед за налагане на санкции № РД-25ЗС-272/07.07.2022 г. на Управителя на НЗОК, с която на дружеството е наложена санкция „финансова неустойка“ в общ размер на 6500,00 лева.

В жалбата са изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на заповедта, поради постановяването ѝ при съществени процесуални нарушения, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с неговата цел, като са изложени подробни съображения в тази насока. Твърди се, че в оспорения акт са изложени единствено частични мотиви за размера на санкциите относно констатираните нарушения, но липсват каквито и да било мотиви относно основателността на същите. АО изобщо не е обсъдил установеното при проверката нарушение, броя на случаите по това нарушение, поредността на извършването му, в резултат на което размера на наложените санкции е силно завишен и засяга съществено интересите на болничното заведение, което е изпълнило необходимото в оказването на медицинска помощ на съответните пациенти и е извършило съответните разходи за това. Иска се отмяната на заповедта, както и присъждане на направените по делото разноски, включително и за адвокатско възнаграждение.

В с.з. МБАЛ „Христо Ботев“ АД се представлява от адв. В.В., който поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Ответната страна - Управителят на НЗОК, чрез ю.к. С.С. в с.з. и представена по делото писмена защита, оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа становище, че оспорената заповед е надлежно мотивирана, издадена от компетентен орган при спазване на административнопроизводствените правила. АО е съобразил обстоятелството, че извършените нарушения от страна на лечебното заведение са със завишена тежест, тъй като неизпълнението на императивни разпоредби от НРД за МД 2020-2022 г., установяващи забрана за ЛЗ да изисква плащане и доплащане от здравно-осигурените лица (ЗОЛ) на лекарствени продукти, необходими за тяхното лечение по време на престой по КП, заплащани от НЗОК на ЛЗ в полза на ЗОЛ. Това е довело до недължими плащания от ЗОЛ, закупили лекарствени продукти по време на хоспитализацията си по КП. Иска се отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

По делото са приети приложените в административната преписка писмени доказателства, както и представените в с.з. от процесуалния представите на жалбоподателя 18 бр. приемо-предавателни протоколи и 7 бр. договори за доставка на медицински изделия.

Административен съд Враца след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

МБАЛ „Христо Ботев“ АД гр.Враца е лечебно заведение изпълнител на болнична медицинска помощ, което осъществява дейността си въз основа на „Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ-44/12.10.2017“, издадено на основание чл. 46, ал. 2, вр. с чл. 50, ал. 2 от ЗЛЗ от Министъра на здравеопазването.

Със Заповед № РД-25-273/03.05.2022 г. на Управителя на НЗОК е наредено в периода от 09.05.2022 г. до 13.05.2022 г. да бъде извършена планова тематична проверка на МБАЛ „Христо Ботев“ АД, гр. Враца, със задача: Контрол по изпълнение на договора на лечебното заведение за оказване на болнична медицинска помощ в съответствие с НРД за МД за 2020 – 2022 г. В заповедта е определен и поименно посочен проверяващият екип, състоящ се от трима членове и е указано за резултатите от проверката да бъде съставен протокол.

В изпълнение на посочената заповед длъжностите лица извършили възложената проверка и на основание чл. 74, ал. 3 от ЗЗО са обективирали резултатите от нея в КП № РД-25-273-1/25.05.2022 г. /л. 25-35 от делото/. В хода на проверката било установено, че в ЛЗ е открита и функционира болнична аптека, съгласно „разрешение за откриване на аптека № 2931-2/05.03.2021 г.“ и „Лицензия за търговия на дребно, съхраняване и отпускане на лекарствени продукти, съдържащи наркотични в-ва от Приложения № 2 и 3 към чл. 3, т. 2 и т. 3 от Наредба за реда за класифициране на растенията и веществата, като наркотични под № Н-3787/29.04.2021 г.“

Изискани, предоставени и проверени са историите на заболявания на пациенти, подробно описани в табличен вид, с изписани имена, номер на ИЗ, година, номер на КП, дата на постъпване и дата на изписване. Проведени били анкети със ЗОЛ на основание чл. 395, вр. с чл. 407 от НРД за МД за 2020-2022 г. и са установени нарушения подробно описани в раздел I., т. 1 и т. 2 и раздел II в дванадесет точки.

В първия случай от подробно описаната медицинската документация, се установяват писмени данни за извършени хирургични интервенции на двама пациенти, с подробно описани диагнози и предписани медикаменти, а от анкетата с тях на въпрос № 5 „Извършвана ли Ви е операция и ако ДА, каква“, пациентите отговорили, че операция не им е извършвана. В раздел II от протокола, проверяващия екип е посочил истории на заболяването на дванадесет ЗОЛ, хоспитализирани в Отделение по съдова хирургия към МБАЛ „Христо Ботев“ в периода от м. юни 2021 г. до края на м. март 2022 г., с подробно описани анамнези, извършени амбулаторни процедури, назначени терапии и приложени лекарствени продукти. В издадените епикризи към ИЗ на тези ЗОЛ са отразени приложените при лечението лекарствени продукти, а от направена справка в болничната аптека на ЛЗ „Разход сумарно по ЕГН и материал“ е установено, че липсват  писмени данни за отпускането на същите. В случаите, подробно описани в II, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 8 е установено, че по време на престоя на пациентите в ЛЗ по съответната КП, са приложени лекарствени продукти, осигурени от самите тях. Посочено е, че всички медицински изделия, използвани за осъществяването на основни диагностични и оперативни процедури, отразени в диагностично-лечебния алгоритъм на КП/КПр/АПр, които НЗОК не заплаща извън стойността на КП/КПр/АПр, се доставят от ЛЗ, заприходяват се и се отпускат от болничната аптека. Осигуряването на тези медицински изделия, както и заприходяването и отпускането на същите от болничната аптека, се доказва със съответните документи.

Прието е, че е налице нарушение на чл. 287, ал. 1 и ал. З от НРД 2020-2022 г., както и на регламентираното в чл. 30, т. 2 и т. 5, във връзка с чл. 344, ал. 1, т. 1, буква „б“ от НРД 2020-2022 г.

В срока по чл. 74, ал. 4 от 33О за подаване на писмено становище пред Управителя на НЗОК по направените от длъжностните лица констатации в Протокол № РД-25-273-1/25.05.2022 г., от страна на ЛЗ – жалбоподател е депозирано становище с вх. № 20-06-96/08.06.2022 г., в което изцяло се оспорват направените от проверяващия екип констатации и изводи, с твърдения, че няма нарушения на посочените норми на НРД за МД за 2020-2022 г.

Арбитражната комисия /АК/, след разглеждане на преписката по спора и приложените доказателства, не е стигнала до решение по констатациите на длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от 33О, отразени в протокола от извършената проверка, поради равен брой противоположни гласове, за това и на основание чл. 432, ал. 4 от НРД за МД за 2020-2022 г. е съставила Протокол № 2 от 23.06.2022 г., в който са отразени становищата на членовете на АК /л. 38 – 44 гръб/.

Протоколът на АК е изпратен на Управителя на НЗОК - София, който на основание чл. 76, ал. 3 от ЗЗО, чл. 432, ал. 3 и чл. 414, ал. 3 от НРД за МД  за 2020-2022 г., при спазване на чл. 412, ал. 1, т. 1 и ал. 2 и чл. 413 от НРД за МД 2020-2022 г. е издал оспорената в настоящето производство Заповед за налагане на санкции  № РД-25ЗС-272/07.07.2022 г., с която на оспорващото дружество за установеното в протокола по I. т. 1 и описаните в II. в дванадесет точки нарушения е наложил санкция „финансова неустойка“ в размер по 500,00 лева или в общ размер на 6 500,00 лева.

АО е приел, че възражението на ЛЗ е неоснователно и не опровергава констатираното от проверяващия екип. В случаите, описани в Раздел I, т. 1 и Раздел II, т. 4, т. 5, т. 6, т. 7, т. 8, т. 10, т. 11, т. 12, медицинското изделие (МИ), използвано за лечението на ЗОЛ, не е отпуснато от болничната аптека на лечебното заведение, за което в правната уредба императивно е уреден начинът му на отпускане. С разпоредбата на чл. 287, ал. 3 от НРД за МД за 2020-2022 г. документирането, свързано със заприходяването и отпускането на МИ от болничната аптека, е въздигнато във форма за доказване относно изпълнение на задължението на изпълнителя на медицинска помощ за осигуряването на същото за ЗОЛ. В същото време, документирането е свързано с идентификационни данни за вид, качество, произход на МИ и е доказателство, че надлежно идентифицираното МИ е приложено на конкретно ЗОЛ. Това е от изключително значение, като от една страна е свързано със здравето на пациентите и от друга - с възможността за упражняване на контрол от административния орган в изпълнение на предоставеното му публично субективно право за осъществяване на интереса, установен в закона.

Счел е, че извършените нарушения от страна на лечебното заведение за болнична медицинска помощ, са със завишена тежест, тъй като неизпълнението на императивни разпоредби на НРД за МД 2020-2022г., установяващи забрана за ЛЗ да изисква плащане и доплащане от здравноосигурените лица /поради неправомерното закупуване на лекарствени продукти, необходими за тяхното лечение по време на престой по КП заплащана от НЗОК на ЛЗ в полза на ЗОЛ/ е довело до недължими плащания от страна на ЗОЛ - неправомерно е закупуването на лекарствени продукти от страна на ЗОЛ по време на хоспитализация по КП.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна, адресат на акта, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на оспорване. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Заповед за налагане на санкции РД-25ЗС-272/07.07.2022 г. е издадена от материално и териториално компетентен орган, а именно управителят на НЗОК.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма. В нея са изложени както възприетата от административния орган фактическа обстановка, така и изводи за правната квалификация на извършените нарушения и следващата се за тях санкция.

При провеждане на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори.

В случая със № РД-25-273/03.05.2022 г. на Управителя на НЗОК е разпоредено проверката да се осъществи от длъжностни лица – служители на НЗОК. С оглед на това съдът приема, че проверката е извършена от компетентно лице по смисъла на чл. 72, ал. 2 от ЗЗО. За резултатите от проверката, в съответствие с чл. 74, ал. 3 от ЗЗО, е съставен протокол, в който са вписани обектът на проверка, данните за проверката, констатираните нарушения, задължителните предписания и сроковете за отстраняване на нарушенията. В срока по чл. 74, ал. 4 от ЗЗО за подаване на писмено становище пред управителя на НЗОК по направените от длъжностните лица констатации е постъпило писмено становище с вх. № 20-06-96/08.06.2022 г.

На основание чл. 75 от ЗЗО управителят на НЗОК е изпратил спора за решаване от арбитражната комисия при РЗОК – Враца. Обжалваният административен акт е издаден на основание  чл. 76, ал. 3 от ЗЗО, след като арбитражната комисия не е приела решение по констатациите на длъжностните лица, поради равен брой гласове. При тези фактически установявания следва да се приеме, че при извършване на проверката и издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обусловят отмяна на оспорения административен акт на това основание.

Административният акт е издаден и в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.

Разпоредбата на чл. 30, т. 5 от НРД МД за 2020-2022 г. въвежда задължение за изпълнителите на медицинска помощ да не изискват плащане или доплащане от осигуреното лице за видове медицинска дейност, която е заплатена от НЗОК, извън предвидената сума, с изключение на медицински изделия за определени КП/АПр/КПр, в които изрично е посочено. Ето защо жалбоподателят е нарушил изискването на чл. 30, т. 5, във вр. чл. 344, ал. 1, т. 1, във вр. чл. 350 от НРД МД за 2020-2022 г., което представлява нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в този НРД, и е основание за налагане на финансова корекция по  чл. 414, ал. 3 от НРД МД за 2020-2022 г. Съгласно  чл. 414, ал. 3 от НРД МД за 2020-2022 г., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200,00 до 500,00 лева.

Разпоредбите на чл. 287 от НРД за МД за 2020-2022 г. предвиждат, че всички медицински изделия, използвани за осъществяването на основни диагностични и оперативни процедури, посочени в диагностично лечебния алгоритъм на КП, които НЗОК не заплаща извън стойността на КП, се доставят от лечебното заведение, заприходяват се и се отпускат от болничната аптека.

От своя страна разпоредбата на чл. 414 от НРД предвижда имуществени санкции за нарушения на изпълнител на болнична помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, налагани от управителя на НЗОК, респективно директорът на РЗОК, като включва и нарушения по чл. 287 от НРД.

В подкрепа на този извод е и обстоятелството, че в чл. 83, ал. 1 от индивидуалния договор, приложен по делото страните са поели задължение, при констатирани нарушения по изпълнение на настоящия договор да се налагат санкциите, предвидени в глава двадесет и първа от НРД.

В § 10 от ДР на индивидуалния договор е предвидено, че за всички неуредени въпроси се прилагат ЗЗО, НРД и действащите относими нормативни актове. Наред с нормите на НРД и ЗЗО, предвиждащи определено поведение от изпълнителя на болнична помощ, действат и клаузите по индивидуален договор, в който се поема задължение от изпълнителя за отговорност по реда на НРД за нарушения на договора, които може и да са извън на обхвата на чл. 55 ЗЗО, но предвидени в разпоредбите на НРД са приложими на общо основание, включително и санкционните норми, както е в настоящият случай. В същия този смисъл е и Решение № 9155 от 19.10.2022 г. на ВАС по адм. д. № 3796/2022 г., VI о.

Фактическите констатациите в заповедта за извършени нарушения на НРД и ЗЗО се установяват по безспорен начин от събраните по делото доказателства.

По правилата за разпределение на доказателствената тежест, жалбоподателят не ангажира доказателства, с които да опровергае констатациите на административния орган.

Административният орган се е съобразил с тежестта на нарушенията и техния брой, като е изложил подробни мотиви защо налага санкция в максимален размер от 500,00 лева за всяко от констатираните 13 нарушения.

Издадената заповед е съобразена и с целта на закона – недопускане на нарушения по изпълнението на договори за оказване на болнична медицинска помощ, за да не бъде ощетен бюджета на НЗОК.

Случаят не е маловажен по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на НРД за МД за 2020-2022 г. В цитирания параграф нарушенията, които могат да бъдат приети за маловажни, са изброени изчерпателно и процесните нарушения не са измежду тях.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваната заповед се явява законосъобразна и жалбата против нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК във вр. с чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в полза на НЗОК следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100, 00 (сто) лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на МБАЛ „Христо Ботев“ АД гр.Враца, представлявано от управителя П.К., против Заповед за налагане на санкции № РД-25ЗС-272/07.07.2022 г. на Управителя на НЗОК, с която на лечебното заведение е наложена санкция „финансова неустойка“ в общ размер на 6500,00 лева

 

ОСЪЖДА МБАЛ „Христо Ботев“ АД гр.Враца ДА ЗАПЛАТИ на НЗОК направените пред настоящата инстанция разноски в размер на 100,00 лева юрисконсултско възнаграждение.

 

  РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

Административен съдия: