№ 237
гр. София, 16.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 6-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на четиринадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА
при участието на секретаря НАДЯ М. ГЕРОВА
като разгледа докладваното от ФЕНЯ ВЛ. СТОЯНОВА Административно
наказателно дело № 20221110209297 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Фондация „АЛФА 2018”, представлявана
от управителя В. Николов С., срещу наказателно постановление № РД-10-
11/19.05.2022г., издадено от Председателя на Съвета за електронни медии
/СЕМ/, с което за нарушение на чл.17, ал.2, предл.второ от Закона за радиото
и телевизията /ЗРТ/ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в
размер на 5 000 лв. Съгласно мотивите на обжалваното наказателно
постановление на 28.02.2022г., в гр.София, в материал със заглавие „Украйна
не е регистрирана в ООН. Къде е инвазията?”, излъчено в интервала от
12:03:08 часа до 12:11:39 часа по телевизионна програма „АЛФА ТВ/ALFA
TV”, жалбоподателят, в качеството на доставчик на медийни услуги,
предоставил за разпространение предаване, оневиняващо жестокост или
насилие.
Жалбоподателят оспорва НП като твърди, че същото било
неправилно и незаконосъобразно, а деянието не съставлявало
административно нарушение. Твърди още, че предаването се позовавало на
1
публикувана статия от журналист, което правило НП незаконосъобразно на
отделно от посочените основания. Прави възражение за наличието на
маловажен случай – чл.28 ЗАНН. Моли съда да отмени наказателно
постановление № РД-10-11/19.05.2022г., издадено от Председателя на СЕМ,
като неправилно и незаконосъобразно, алтернативно – да намали размера на
наложената имуществена санкция.
Жалбоподателят не се явява в съдебно заседание. Депозира писмено
становище /молба/, с което поддържа жалбата на посочените в нея основания
и моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление. Претендира
за присъждане на направените по делото разноски.
Въззиваемият Съвет за електронни медии се явява в съдебно
заседание чрез процесуалния си представител като оспорва твърденията,
въведени с жалбата. Моли съда да остави същата без уважение като потвърди
обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
Представя писмени бележки.
Съдът приема за установено:
По допустимостта на жалбата
Не се оспорва от ответника в настоящето производство дали жалбата
срещу наказателното постановление е депозирана в срок. Нередовността на
връчването би имала значение при релевирани доводи за неспазване на 7
дневния срок по чл.59, ал.2 ЗАНН /Решение № 5159/20.07.2015г. по д.№
3367/2015г. по описа на Административен съд София-град, XIII касационен
състав/. В случая жалбоподателят Фондация „АЛФА 2018” е упражнила
законоустановеното си право да сезира съда, като депозира въззивната жалба,
поради което същата е допустима и следва да бъде разгледана.
Съдът приема за установено:
На 21.03.2022г., в административната сграда на СЕМ, бил осъществен
преглед на записи от интегрирана система за мониторинг (ИСМ) на
телевизионна програма „АЛФА ТВ/ALFA TV” на доставчика на медийни
услуги Фондация „АЛФА 2018”. Било установено, че на 28.02.2022г., в
емисия "Новини", в интервала от 12:03:08 часа до 12:11:39 часа, бил излъчен
материал със заглавие „Украйна не е регистрирана в ООН. Къде е
инвазията?”. Част от материала – коментар на журналиста В. С., съдържал
следния текст:”Последните два дни ние с Вас следим всичко, се говори за
2
инвазия, нахлуване, агресия и прочие в независима и суверенна държава.
Сега ще поставя един въпрос, който ще прозвучи парадоксално, ще подскочат
доста нашенски папагали и невежествени хора, които всъщност не знаят
какво е казал Генералният секретар на ООН....Генералният секретар на ООН
на заседание на Съвета за сигурност, което се е провело на 07.04.2014г. Значи
превратът в Киев вече е направен, референдумът в Крим е направен и в
Съвета за сигурност на ООН се поставя въпросът за това дали е анексия, дали
Крит е взет, дали там има референдум, дали това е законно, международното
право нарушено ли е и т.н. И изведнаж става Генералният секретар на ООН –
той е кореец по произход, Бан Ки-Мун се казва, той е Генерален секретар на
ООН от 2007г. до 2017г., цели 10 години, не е случаен човек, а дипломат от
кариерата с международен авторитет и така нататък. Той става тогава...и казва
следното нещо. Той казва, че Украйна не е кандидатствала за регистрация на
граници от 91-ва година, когато се е обявила за независима, ето това е самият
текст. А така, че всъщност тя не може да се....тя не съществува, „държавата
Украйна не съществува” – казва буквално Генералният секретар на ООН Бан
Ки-Мун......Значи, всъщност – всъщност държавата Украйна, която обявява
себе си за самостоятелна държава на 25.12.91-ва година, така някакси е
пропуснала или пък не знам по какви причини , но тя трябва да внесе в ООН,
така да се каже, заявление: „Аз съм държава Украйна и моите граници са
следните”, при което съседните държави на нея да се съгласят и да кажат:
„Да, приемаме, че това е самостоятелна държава и нейните граници са
следните”. Това нещо не се е случило.....Фактически, няма държава –
самостоятелна и суверенна, както сега в момента всички пеят как е нападната
една суверенна държава. Такова нещо няма – Украйна не е суверенна.....Ето
ви го международното право. Това, което е документ, но аз ще го изчета
целия, за да стане ясно. Генералният секретар, заглавието, на ООН, две точки:
Украйна не е регистрирала границите си, няма как да има нарушения според
международното право. Оказва се, че Украйна нямала регистрирани граници.
Държавата Украйна не съществува.....На 7-ми, 4-ти, 2014 година, Генералният
секретар на ООН Бан Ки-Мун направи изумително изявление, чието
разпространение е забранено в украинските медии и интернет. На заседанието
на Съвета за сигурност беше повдигнат /въпросът за/ конфликта между двете
държави. От него беше направен следният извод: Украйна не е регистрирала
границите си от 25-ти 12-ти 91-ва /година/. Регистрацията на границите на
3
Украйна като суверенна държава не е извършена в ООН, не е извършена.
Следователно може да се предположи, че Русия не извършва никакви
нарушения по отношение на Украйна. Според договора за ОНД територията
на Украйна е административен район на СССР, следователно никой не може
да бъде виновен за сепаратизъм и насилствена промяна на границите на
Украйна. Според международното право страната няма официално признати
граници. За да разреши този проблем Украйна трябва да финализира
демаркацията на границите със съседните страни и да получи съгласието на
съседните страни, включително Русия, за тяхната обща граница.........По
принцип всичко, което Русия трябва да направи сега, е да обяви, че тази
територия е руска и че всичко, което се случва на тази територия, е вътрешно
руско дело и всяка намеса може да се счита за мярка срещу самата Русия....”.
По време на новинарския блок в лента, позиционирана по
хоризонтала на екрана, бил изписан следният текст: "Украйна не е
регистрирана в ООН. Къде е инвазията".
Проверяващите приели, че Фондация „АЛФА 2018” реализирала
нарушение на чл.17, ал.2, предл.второ от Закона за радиото и телевизията.
Констатирайки административно нарушение СЕМ съставил акт за
установяване на административно нарушение № НД-01-7/21.04.2022г.
Жалбоподателят депозирал писмено възражение в срока по чл.44, ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган приел възражението за неоснователно и
въз основа на АУАН издал наказателно постановление № РД-10-
11/19.05.2022г., с което на основание чл.126, ал.1 вр. чл.127, ал.2 и чл.129,
ал.1 ЗРТ наложил на нарушителя имуществена санкция в размер на 5 000 лв.
Съдът констатира:
Акт за установяване на административно нарушение № НД-01-7
/21.04.2022г. и наказателно постановление РД-10-11/19.05.2022г. отговарят по
форма и съдържание на изискванията на чл.42, респ. чл.57 ЗАНН, издадени
са от надлежен орган и в рамките на неговите пълномощия /Решение № РД-
05-35/21.04.2022г. и Заповед № РД-13-69 /26.07.2021г./, констатираното
нарушение е изчерпателно описано. Изрично нормата на чл.117, ал.1 от ЗРТ
предвижда, че надзорът за спазването на този закон и за изискванията по
лицензията се осъществява от съответните длъжностни лица на Съвета за
електронни медии. Нарушенията се констатират от длъжностните лица на
4
Съвета за електронни медии, а наказателните постановления се издават от
председателя на Съвета за електронни медии /чл.127, ал.1 и 2 от ЗРТ/. В
случая АУАН е съставен от длъжностно лице – старши инспектор в СЕМ, а
НП е издадено от председателя на СЕМ. Акт за установяване на
административно нарушение № № НД-01-7/21.04.2022г. и наказателно
постановление № РД-10-11/19.05.2022г. са надлежно връчени на нарушителя
с оглед гарантиране на неговите права във всички фази на
административнонаказателния процес.
По отношение на материалната законосъобразност на обжалваното
НП съдът намира:
Съгласно разпоредбата на чл.17, ал.2 от Закона за радиото и
телевизията доставчиците на медийни услуги са длъжни да не допускат
създаване или предоставяне за разпространение на предавания в нарушение
на принципите на чл. 10 и предавания, внушаващи национална, политическа,
етническа, религиозна и расова нетърпимост, възхваляващи или оневиняващи
жестокост или насилие.
Нормата на чл.10, ал.1, т.6 ЗРТ предвижда, че при осъществяване на
своята дейност доставчиците на медийни услуги се ръководят от определени
принципи, в т.ч. недопускане на предавания, които оневиняват жестокост или
насилие
Доставчикът на медийни услуги Фондация „АЛФА 2018” по смисъла
на чл.4, ал.1 от ЗРТ носи редакционна отговорност за избора на съдържанието
на медийната услуга и определя начина, по който тя е организирана. Съгласно
същата разпоредба редакционната отговорност се изразява в ефективен
контрол върху избора на предавания и организацията им. За изразите, които
не са обозначени като цитат на определено лице и представляват
декларативни квалификации на говорещия журналист в рамките на
новинарските емисии, отговорност по ЗРТ носи доставчикът на медийни
услуги Фондация „АЛФА 2018”, който, допускайки тяхното аудио-визуално
излъчване, е осъществил нарушение на чл.17, ал.2, изр.второ ЗРТ. Фондация
„АЛФА 2018” е допуснала новините като информационни факти да не са
разграничени от коментарите към тях, доколкото безкритично и без
независима и обективна проверка на фактите по случая не само е възприела
личното отношение на определени лица /С./, но това е мултиплицирано под
5
формата на новина (информационен факт).
В процесния случай, от съдържанието на излъчените на 28.02.2022г.
"новини", се установява, че поднесените на зрителя "информационни факти"
относно статута на държавата Украйна като субект на международното право
с произтичащите от това изводи, свързани с военната агресия на Русия, са
излъчени ведно с лични коментари на журналиста В. С.. Наред с това върху
екрана непрекъснато е бил изписан текст, чието съдържание се припокрива с
коментара на говорещия журналист, и по никакъв начин не е разграничен от
информационните факти.
В случая особеното е целенасоченото въвеждане на хипотезата, че
журналистът поднася, пречупено чрез неговия исказ, историческо събитие,
фактите за което твърди, че изхождат от субект в международното право, и то
на най-високо равнище, и които факти разрешават по несъмнен и категоричен
начин възникнали междудържавни конфликти, обхващащи и засягащи
интереси на държави от почти всички континенти. Особено укоримо в случая
е отношението на журналиста към такава световна институция, каквато е
Организацията на обединените нации – фактът, че е поднесъл на своята
аудитория неистина, за която е акцентирал неколкократно по време на
телевизионното излъчване, че неин източник е Генералният секретар на ООН
Бан Ки-Мун, говори за отношението на В. С. към институцията.
В хода на съдебното производство са събрани безспорни
доказателства, че административнонаказващият орган е извършил проверка
по изнесената информация в новинарския блок, вследствие на която е
установил, че на посочената дата Генералният секретар на ООН Бан Ки-Мун
се е намирал в Руанда на посещение по повод годишнина от трагични
исторически събития в африканската държава. На същата дата не е имало и
заседание на Съвета за сигурност на ООН, за което се твърди в новинарския
блок, че се е превърнало в трибуна за Генералният секретар на ООН Бан Ки-
Мун, от която е прогласил своята теза, опровергаваща възникването на
Украйна като държава.
Циничното в тази връзка е логическата обосновка на извода,
произтичащ от „липсата на регистрация на държавата Украйна” - липса и на
агресия върху тази територия – журналистът твърди, че „според договора за
ОНД територията на Украйна е административен район на СССР,
6
следователно никой не може да бъде винен за сепаратизъм и насилствена
промяна на границата на Украйна”, тъй като „според международното право
страната просто няма официално признати граници....”. Съдът приема, че с
тези си действия журналистът В. С. изгражда теза, с която се стреми да
оневини обвиненията за извършване на жестокост и агресия от страна на
руската армия по време на т.н. специална военна операция.
По този начин несъмнено жалбоподателят е реализирал нарушение на
чл.17, ал.2 от Закона за радиото и телевизията.
С оглед констатираното нарушение за административния орган е
следвало корелативното задължение за налагане на административно
наказание – имуществена санкция.
По отношение размера на имуществена санкция, наложена за
извършеното нарушение и санкционната разпоредба по чл.126, ал.1 ЗРТ
/размер на административното наказание – от 3 000 лв. до 20 000 лв./, съдът
намира, че следва да остави в сила обжалваното НП, тъй като имуществена
санкция е определена в размер, адекватен на тежестта на извършеното
административно нарушение и неговите последици.
Поради тези причини съдът намира, че наказателно постановление №
РД-10-11/19.05.2022г., издадено от Председателя на СЕМ, като правилно и
законосъобразно, следва да бъде потвърдено.
Предвид горните мотиви съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № РД-10-11
/19.05.2022г., издадено от Председателя на Съвета за електронни медии, с
което за нарушение на чл.17, ал.2 от Закона за радиото и телевизията на
Фондация „АЛФА 2018”, със седалище и адрес на управление: гр.София,
район „Средец”, ...., представлявано от управителя В. Николов С., на
основание чл.126, ал.1 вр. чл.127, ал.2 и чл.129, ал.1 ЗРТ е наложена
имуществена санкция в размер на 5 000 лв.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Административен съд – София – град в 14 дневен срок от връчването му на
7
страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8