Решение по дело №1860/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 273
Дата: 8 март 2022 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20217050701860
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   №.........................................2022г., гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ състав                   

в публично заседание на шестнадесети  февруари 2022г., в състав:

 

                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

                                                                   

с участието на секретаря Виржиния Миланова,

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 1860/2021г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК вр. чл.4 от ЗМДТ.

Образувано е по жалба на С.Й.Й., ЕГН **********,***, против Акт за установяване на задължения /АУЗ/ № МД-АУ-194/22.02.2021г., издаден от Главен инспектор „Контролно-ревизионни дейности“ /“КРД“/ при Дирекция „Местни данъци“ към Община Варна, в частта мълчаливо потвърдена по реда на чл.156 ал.4 от Директора на Дирекция „МД” при Община Варна, в която са установени задължения за данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/ за открита покривна тераса с площ 308 кв.м., прилежаща към Ателие № 2 в сграда, находяща в гр.Варна, бул.“Ян Хунияди“ за периода 2019г. и 2020г., общо в размер на 1 803.64 лв.

В жалбата и в депозирана на 02.09.2021г. уточняваща молба по подробно изложени съображения се поддържа, че актът в оспорената част е незаконосъобразен, поради неправилно приложение на материалния закон в резултат на некоректно установена фактическа обстановка. Сочи се, че неправилно в Община Варна е открита самостоятелна партида за тераса от 308 кв.м., каквато не съществува и че въпреки няколкократните опити, в т.ч. и представени доказателства, тази грешка не е коригирана. Твърди се, че такава тераса към ателие 2 никога не е проектирана, одобрявана и изграждана. На изложените основания се моли отмяна на акта и постановяване връщане на надвнесени суми за 2019г. и 2020г.

В съдебно заседание чрез пълномощниците адв.Н. и адв.А. е направено изявление за оттегляне на жалбата в частта, с която се иска връщане на надвнесените суми за 2019г. и 2020г., поради което производството по делото в тази част е прекратено. В останалата част жалбата се поддържа. По съществото на спора и в представени чрез адв.В. писмени бележки, се претендира нейното уважаване. Твърди се, че събраните по делото доказателства установяват наведените възражения, в подкрепа н акоито се цитира и съдебна практика. Претендират се съдебно-деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – Директорът на Дирекция „Местни данъци“ при Община-Варна, чрез процесуален представител - гл. ю.к. Х, оспорва жалбата като неоснователна. По същество на спора сочи, че собствениците са подали декларация по чл.14 от ЗМДТ, като сами са декларирали имота с прилежаща открита тераса 308 кв.м.  Органът по приходите е обвързан с тази декларация и е длъжен да я обработи, като правилно не е кредитирал подадените коригиращи декларации, тъй като по този начин фиска на гр.Варна би бил ощетен. Излага твърдения, че има разлика между новоиздаденият нотариалния акт и заключението по СТЕ, в частта за площта на недвижимия имот. По изложените съображения счита, че жалбата следва да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение и разноски.

След като разгледа оплакванията изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 160 от ДОПК, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Оспорването е направено от процесуално легитимирано лице - адресат на акта, пред компетентния съд, срещу подлежащ на оспорване акт и в законоустановения срок /чл.156 ал.5 вр. ал.4 от ДОПК/, поради което жалбата се явява допустима за разглеждане.

По основателността на жалбата:

От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа обстановка:

Административното производство по издаване на оспорения индивидуален административен акт е започнало със Заявление рег.№ МД-Т21001975ВН от 18.02.2021г. /л.8 от адм.преписка/ до Директора на дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с което С.Й., К.А. и А. А.- съсобственици са поискали на основание чл.107, ал.2 и ал.3 от ДОПК да им бъде издаден акт за установяване на задължения по партида 5305Н31200, касаеща имот с адрес: гр.Варна, бул.“Януш Хуняди“ № 6, ателие 2, открита покривна тераса и прилежащи ид.части от дворното място, в което е построена сградата.

Описаният в заявлението имот е придобит по Постановление за възлагане на недвижим имот по изп. дело № 20177110400066, вписано в Служба по вписванията с № 129, том LXXXIV, дело № 3507/2018г. /л.45/. В същото недвижимият имот е описан като: реално обособен обект, представляващ ателие № 2 с идентификатор № 10135.3514.6.2.25; гр.Варна, район „Младост“, ул.“Януш Хуняди“ № 6, ет.5, ателие № 2, с предназначение на самостоятелен обект „ателие за творческа дейност“, брой нива едно, с площ по документ 349,30 кв.м. и открита тераса с площ 308.00 кв.м., ведно с 6,6958 % идеални части от общите части на сградата с идентификатор 10135.3514.6.2 и от правото на строеж върху поземлен имот, както и 95,35 кв.м. идеални части от УПИ № VI-357.

С декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. № **********/13.12.2018 г. /л.40-гръб/ С.Й. е декларирал придобития недвижим имот, представляващ ателие2, находящ се в гр. Варна, ул. „Януш Хуняди“ № 6, етаж 5, с площ от 349.30 кв. м. и открита тераса с площ 308.00 кв.м.

На 24.11.2020г. К.А. е подала декларация по чл.14 от ЗМДТ за корекция площта на имота /л.24-гръб/, към която е приложена техническа експертиза за определяне на прилежащи площи към недвижим имот /л.31/. Вещото лице е определило, че откритата тераса, разположена към обекта е с площ около 50 кв.м. и е част от площта на ателие 2, т.к. е описана в чертежите като Д-14 – покрив тераса.  Подадената декларация е оставена без последствия, видно от отбелязването върху нея. Посочено е, че експертизата не е доказателство, което да удостовери наличието  или липса на собственост.

На 28.01.2021г. е подадена нова декларация по чл.14 от ЗМДТ и искане за данъчна оценка от К.А.. Към декларацията е приложен констативен нотариален акт № 27, том I, рег. № 630, дело № 27 от 27.01.2021г., с който С.Й., К.А. и А. А.са признати за собственици на ателие 2, с идентификатор 10135.3514.6.2.25 и площ 349,30 кв.м. С писмо рег.№ МД-Т21001407ВН/02.02.2021г. от гл. инспектор контролно – ревизионни дейности към Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна същите са уведомени, че приложеният нот.акт не отменя правото на собственост върху открита тераса като принадлежност към разглежданото ателие и обработването на декларацията към настоящия момент е недопустимо.

На 18.02.2021г. от собствениците на процесния недвижим имот е подадено искане за закриване на партида, с оглед извършена покупко-продажба на същия с НА № 2528/04.02.2021г., акт 117, том IV, дело № 1272, както и въз основа на декларация за отказ от право на собственост по чл.99 Закона за собствеността. С депозираното искане се отправя и молба за възстановяване на надвнесен и неправилно изчислен местен данък и такса смет. С писмо рег. № Т21001975ВН_002ВН/25.02.2021г. жалбоподателят е уведомен, че партидата за имота е закрита и няма недължимо внесени суми, които да подлежат на прехващане и/или възстановяване.

С АУЗ по чл.107 ал.3 от ДОПК № МД-АУ-194/22.02.2021г., издаден от гл. инспектор „КРД“ при Дирекция „МДкъм Община Варна, на жалбоподателя Йорднаов са установени задължения за ДНИ и ТБО за периодите 2019г. – 2020г., относно имот с идентификатор 10135.3514.6, представляващ земя с площ 95,35 кв.м., ателие 2 с идентификатор 10135.3514.6.2.25 с площ 349,30 кв.м. и прилежащата открита тераса с площ 308,00 кв.м., както следва: ДНИ за 2019г.- главница в размер на 681,26 лв. и ТБО за 2019г.– главница в размер на 1260,32 лв.; ДНИ за 2020 г, - главница 643,98 лв.  и ТБО за 2020 г. 1254,06 лв. Задълженията за 2020 г. са платени от жалбоподателя до 30.04.2020г., с 5 % отстъпка. Актът е получен от С.Й. на 13.04.2021г., видно от представено известие за доставяне /л.5/.

На 11.03.2021г. Й. е подал жалба във връзка с издадения АУЗ № МД-АУ-197/22.02.2021г. до Директора на Дирекция „МД“ при Община Варна, заведена с вх.№ МД-Т21002800ВН. Не е налице произнасяне по жалбата, /в който смисъл е и изявлението на ответника с молба от 13.09.2021г./, което съгласно разпоредбата на чл.156, ал.4 от ДОПК представлява мълчаливо потвърждаване на акта.

По делото е допусната СТЕ, от заключението на която, неоспорено от страните и прието от съда като обективно и компетентно дадено се установява, че  ателие 2 поплощообразуване е със застроена площ 349,30 кв.м. Съгласно измерванията на място и  представените екзекутивни чертежи застроената площ е 334,00 кв. м., а площта на терасата пред него е 77,80 кв.м. Терасата е прилежаща към ателие 2 и на нея може да се излиза само от ателието.  Вещото лице дава заключение, че нито по проект, нито съгласно изпълнението на място пред ателие 2 има открита тераса с площ 308 кв.м. По проект откритата тераса е 110,00 кв.м., а площта на ателието е 301,80 кв.м. Вещото лице е дало заключение, че ателие 2 според проекта е 245 кв.м., а измерено на място е 292,60 кв.м., тъй като към площта на ателието е прибавена и площта на склада. Чистата застроена площ на покривната тераса е 110,00 кв.м., а измерена на място е 77,80 кв.м., тъй като част от терасата е присъединена към ателието. Общата площ на ателието и терасата към него вещото лице е изчислило в размер на 411,80 кв.м. В заключението е посочено, че няма разлика в общата площ на ателието и терасата по проект и съгласно изпълнението на място.  Експертът е дал заключение, че според одобрената документация не е предвидена тераса с площ 308 кв.м. Според вещото лице откритата тераса представлява покрив на 4-ти етаж и е прилежаща част към ателие 2.

В съдебно заседание вещото лице потвърждава, че откритата тераса е покрив на обектите, изградени под нея и предвид факта, че на нея може да се излиза само от ателие 2 приема, че е прилежаща част към него. Експертът сочи, че на място не съществува тераса, която да е с площ 308 кв.м. и няма друга тераса на нивото на ателието, освен тази с площ 77,80 кв.м. Вещото лице уточнява, че площта на цялата сграда е 547 кв.м. и ако има ателие с площ 350 кв.м. и открита тераса към него с площ 308 кв.м., то общата площ ще бъде 658 кв. м., което е повече от застроената площ на сградата. Сочи, че терасата не може да бъде самостоятелен обект.

По искане на жалбоподателя е допусната и съдебно – счетоводна експертиза, заключението по която се приема от съда като компетентно, обосновано и неоспорено от страните. Вещото лице е изработило заключението в два варианта: съгласно проектната документация – ателие 2 с площ 301.80 кв.м. и открита тераса с площ 110 кв.м. За 2019 г. вещото лице е изчислило задължения за ДНИ за имота в размер на 428.41 лв. и ТБО в размер на 792.65 лв. За 2020 г. ДНИ в размер на 426.29 лв., ТБО 788.63 лв. Вариант 2 е изработен според измерванията на място, извършени от съдебно – техническата експертиза – ателие с площ 334 кв.м. и открита тераса с площ 77,80 кв.м. При този вариант вещото лице изчислява ДНИ за 2019 г. в общ размер на 428.41 лв. и ТБО в размер на 792.56 лв., а за 2020г. ДНИ в общ размер на 426.29 лв. и ТБО в размер на 788.63 лв. В съдебно заседание вещото лице уточнява, че за няма как да има данъчна оценка за несамостоятелен обект, а разликата в размера на задълженията, установени от органа по приходите и от ССЕ, се дължи на площта на откритата тераса, която съгласно СТЕ е с площ 77,8 кв.м.

Прдвид гореописаната фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

По валидността на Акта за установяване на задължение:

В настоящия случай, процесният АУЗ е издаден на основание чл.107 ал.3 от ДОПК, въз връзка с постъпило искане на задълженото лице и се оспорва пред съда само в частта, в която са определени задължения за покривна тераса към ателие 2. В останалата част същият не е обжалван както по административен, така и по съдебен  ред и е влязъл в сила.

При извършване на служебна проверка по чл.160, ал.2 от ДОПК, съдът констатира, че АУЗ е издаден от компетентен орган, предвид разпоредбите на чл.4 ал.3 вр. ал.1 от ЗМДТ и чл.107 ал.3 от ДОПК и Заповед № 2888/15.07.2019г. издадена от Зам. кмет на Община Варна в условия на заместване, съгласно Заповед за заместване № К-045/12.07.2019г. на Кмета на Община-Варна.

Обжалваният АУЗ е издаден в изискуемата от закона писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, включително разпоредителна част в табличен вид, в която установените публични задължения са конкретизирани по основание, по размер, по период и по субект. Налице са конкретни констатации за начина на формиране на задълженията съобразно действащата към съответните периоди нормативна уредба. В акта са обективирани както фактическите основания на органите по приходите във връзка с установените данъчни задължения на жалбоподателя, така и правните основания за издаването му.

В контекста на изложеното съдът приема атакуваният АУЗ не страда от пороци, водещи до неговата нищожност. Същият е издаден и при спазване на административнопроизводствените правила.

Всички, развити от жалбоподателя, доводи изразяват по същество оспорване на материалната законосъобразност на акта, като основният спор по делото се свежда до това: подлежи ли на облагане с ДНИ и ТБО открита тераса с площ 308 кв.м., прилежаща към ателие 2, находящо се в гр.Варна, ул.“Януш Хуняди“ № 6, ет.5.

Съгласно чл.10, ал.1 от ЗМДТ /Доп. - ДВ, бр. 98 от 2018г., в сила от 01.01.2019г./ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл.8, т.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. С ДВ бр. 96 от 2019г., в сила от 01.01.2020г. чл.10, ал.1 от ЗМДТ е изменен, като изменението е относимо за втория процесния период. Според новата редакция на нормата с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл.8, т.1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.

От анализа на цитираната норма е видно, че са налице няколко хипотези, въз основа на които даден недвижим имот подлежи на облагане с местен ДНИ – 1.Поземлен имот, сграда или самостоятелен обект в сграда, които се намират в строителните граници на населеното място и селищните образувания, както и 2.поземлени имоти, находящи се извън строителните граници на населените места или селищните образувания, но които следва да отговарят кумулативно и на следните изисквания – да имат според подробен устройствен план предназначението по чл.8, т.1 от ЗУТ и да е осъществена и промяна в предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.

Т.е. релевантния въпрос, на който следва да се отговори първо е дали процесната тераса има характера на самостоятелен обект. Съгласно легалната дефиниция на понятието „самостоятелен обект в сграда“, дадена в § 1, т. 1 от ДР към ЗКИР/, това е обособена част от сградата или съоръжението, която е обект на собственост и има самостоятелно функционално предназначение.

От представените писмени доказателства по делото, както и заключението на вещото лице по СТЕ се установява по безспорен начин, че открита тераса с площ 308 кв.м. не е включена в застроената площ на ателието. В подкрепа на този извод е представеното на л.17 площообразуване, видно от което ателието е с площ 349,30 кв.м. След оглед на място и извършване на необходимите измервания експертът е посочил, че терасата представлява прилежаща част към ателието и нейната действителна площ е 77,8 кв.м.  От представената схема № 15-718665-05.10.2018г. също се установява, че процесната тераса е отбелязана като прилежаща част на ателие 2. 

В нито един документ по делото терасата не е описана и идентифицирана като самостоятелен обект, в т.ч. и в правопораждащото Постановение за възлагане № 32104/20.11.2018г.

Предвид горното, съдът намира че процесната открита тераса не отговаря на изискванията за „самостоятелен обект в сграда“ по смисъла на § 1, т.1 от ДР към ЗКИР. Същата не отговаря и на легалната дефиниция на § 1, т. 39 от ДР към ЗУТ за „обект“ /самостоятелен строеж или реална част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно функционално предназначение и идентификатор по ЗКИР/, нито на тази за „открит обект“ по смисъла на § 5, т. 68 от ДР към ЗУТ /терени и площадки за спортни и културни дейности/.

При това положение – липса на обект на облагане, не възниква и данъчното задължение.

Всъщност единственият аргумент сочен от ответника за облагане на терасата с ТБО и ДНИ е, че по този начин е придобита с постановлението за възлагане и така е декларирана от страните. От една страна, както беше посочено и по-горе в представеното постановление липсва необходимото описателно обекта на собственост означение именно като самостоятелен такъв, в т.ч. и с идентификатор. А от друга, декларирането по реда на чл.14. от ЗМДТ не обвързва органа, който е длъжен при приемане на декларацията да извърши самостоятелна проверка и при констатиране на некоректни данни да извърши действия по реда на чл.103 от ДОПК.

От изложеното се налага извод, че отритата тераса, прилежаща към ателие 2, не е самостоятелен обект. След като не представлява самостоятелен обект на правото на собственост, същата не подлежи на облагане с местен данък по аргумент от чл.10, ал.1 от ЗМДТ, поради което неправилно в оспорения АУЗ за нея самостоятелно са установени задължения за ДНИ и ТБО.

Отделно от изложено следва да се отбележи, че от заключението по СТЕ по категоричен начин се установи, че откритата тераса към ателието е с площ 77,8 кв.м. и по своето предназначение представлява покрив на четвърти етаж. Независимо дали покривът е терасовиден или не, неговото предназначение е да служи като покрив на сградата. Щом терасата обслужва като покрив на обектите под нея, тя е обща част и принадлежи на всички етажни собственици, независимо че като площ се използва от един или няколко собственици. Следователно за нея не се дължат ДНИ и ТБО. В този смисъл е и преобладаващата съдебна практика: Решение № 3801/24.03.2021г. по адм.д. № 9013/2020г. на ВАС; Решение № 103/20.01.2021г. по гр.д.№ 4703/2019г. на ВКС.

Съгласно разпоредбата на чл.62 от ЗМДТ в приложимата редакция е предвидено, че такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации;  поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. По аргумент от разпоредбата на чл.64 ал.1 в приложимата редакция вр. чл.11 ал.1 и ал.3 от ЗМДТ, задължението за заплащане на ТБО е за лицето - собственик на облагаем с данък недвижим имот. Доколкото липсват основания за облагане на процесната тераса, с определения в акта ДНИ за 2019г. и 2020г., то незаконосъобразно с обжалвания АУЗ е определена и ТБО за процесния период.

След като процесната тераса е обща част, а не самостоятелен обект, собственост на жалбоподателя, не следва да се обсъжда заключението на съдебно счетоводната експертиза. Това доказателство би било релевантно за определяне размера на дължимите от оспорващия местен данък и такса битови отпадъци единствено при положение, че същият е данъчно задължено лице по отношение на облагаемия имот /вж. чл.11, ал.1 от ЗМДТ/, какъвто настоящият случай не е.

При този изход на спора основателно се явява своевременно направеното от жалбоподателя искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски. Съобразно списък по чл.80 от ГПК, същите се претендират /и са доказани/ в размер на 1 190 лв., от които 40 лв. държавна такса, 400 лв. депозит за вещо лице по ССЕ, 450 лв. депозит за вещо лице по СТЕ и 300 лв. адвокатско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предложение първо от АПК, във вр. с § 2 от ДР на ДОПК , съдът

 

                                                Р   Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения № МД-АУ-194/22.02.2021г., издаден от Главен инспектор „Контролно-ревизионни дейности“при Дирекция „Местни данъци“ към Община Варна, в частта, мълчаливо потвърдена по реда на чл.156 ал.4 ДОПК от Директора на Дирекция „МД” при Община Варна, в която на С.Й.Й., ЕГН **********,***, са установени задължения за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за открита покривна тераса с площ 308 кв.м, прилежаща към Ателие № 2 в сграда, находяща в гр.Варна, бул. “Ян Хунияди“, за периода 2019г. и 2020г., общо в размер на 1 803.64 лева.

ОСЪЖДА Община Варна за плати в полза на С.Й.Й., ЕГН **********,***, сторените по делото разноски в размер на 1 190 /хиляда сто и деветдесет/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: