Р Е Ш Е Н И Е
№
06.02.2020г., град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на четвърти февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №58 по описа за 2020 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 484607-F529189/ 16.12.2019 г. на *** на ОФИС
– *** при ***, на Д.К.Я. ЕГН: ********** е наложено административно наказание на
основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване - глоба в размер на 500
/петстотин/ лева, за извършено нарушение по чл.3 ал.3 т.2 б. „а“ от Наредба №
Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм., ДВ бр. 1 от 03.01.2020 г., в
сила от 03.01.2020 г..)
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ***. Посочва,
че е внасял редовно дължимите осигурителни вноски и че извършеното нарушение,
за което е административно наказан, е резултат от непознаване на Закона. Моли
за намаляване размера на наложената глоба, до предвидения минимум.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява лично.
Поддържа жалбата и изложените в нея съображения и пледира за намаляване размера
на наложената глоба, до предвидения минимум.
За ответната страна – ОФИС – *** при ***, се явява съответен юрисконсулт,
който счита, че в хода на административнонаказателното производство са спазени
процесуалните правила и е издадено Наказателно постановление, което е
законосъобразно; във връзка с неговата правилност отбелязва, че е допустимо
намаляването на размера на наложената глоба, до предвидения в Закона минимум.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като прецени събраните по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № F529189/27.11.2019г. от
страна на С.Н.Г. – *** по приходите при ***, ОФИС - ***, в присъствието на
свидетелите Т.Б.Б. и Б.Г.Т., както и на нарушителя Д.К.Я.. Съставен е за това,
че след извършена проверка в информационната система на НАП е установено, че
като самоосигуряващо се лице – земеделски производител, не е подал Декларация образец
6 /месец 13/ от Наредба Н-8/29.12.2005 г. за дължимите осигурителни вноски за
2018 г. в установения от закона срок – 30.04.2019 г.; Декларация образец 6
/месец 13/ се подава в ОФИС *** на 27.11.2019 г., приета с Протокол вх. №
153581908910148. Така описаното е квалифицирано като нарушение по чл.3 ал.3 т.2
б. „а“ от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и
реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм., ДВ бр. 1
от 03.01.2020 г., в сила от 03.01.2020 г..). При съставяне на АУАН, възражения
не са направени; такива не са постъпили и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган изцяло е приел описаната в АУАН фактическа
обстановка. На тази основа, издал обжалваното Наказателно постановление, с
което на Д.К.Я. ЕГН: ********** е наложено административно наказание на
основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване - глоба в размер на 500
/петстотин/ лева, за извършено нарушение по чл.3 ал.3 т.2 б. „а“ от Наредба №
Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм., ДВ бр. 1 от 03.01.2020 г., в
сила от 03.01.2020 г..).
Актът за установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното
Наказателно постановление - издадено от компетентни лица /л.10 – 11 от делото/.
Служебната проверка за законосъобразност на административнонаказателното
производство не разкрива пороци при неговото провеждане, поради което Съдът
приема, че издаденото Наказателно постановление е формално законосъобразно.
Във връзка с неговата правилност се събраха гласни доказателствени средства
- показания на свидетелите С.Н.Г., Т.Б.Б. и Б.Г.Т. и писмени доказателства /л.21
– 22, л.24 от делото/. Показанията на свидетелите Г., Б. и Т. Съдът преценява
като непредубедени и добросъвестни. Същите са относително подробни и изцяло в
подкрепа на изложената в АУАН и НП фактическа обстановка. Съдът кредитира
показанията на разпитаните по делото свидетели, тъй като същите не оставят
съмнение в тяхната истинност, а и същевременно, не се намират помежду си в
противоречия, които се налага да бъдат обсъдени. В подкрепа на свидетелските
показания е и представената разпечатка от регистър БУЛСТАТ, от която е видно,
че считано от 01.04.2018г., Д.К.Я. е регистриран като земеделски производител.
Съвкупната преценка на изброените доказателствени материали води до извода, че
същите са изцяло в подкрепа на изложените в АУАН и НП, факти и обстоятелства,
които Съдът приема за доказани по убедителен начин – и няма да преповтаря.
Следва да бъде напомнено, че съобразно чл.3 ал.3 т.2 б. „а“ от Наредба №
Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм., ДВ бр. 1 от 03.01.2020 г., в
сила от 03.01.2020 г..), „Декларация
образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на
Националната агенция за приходите: от самоосигуряващите се лица - еднократно до
30 април за: дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година…“.
При положение, че жалбоподателят е подал съответната за 2018г. Декларация
образец 6, вместо до 30.04.2019г. – едва на 27.11.2019г., следователно е
извършил нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната му
отговорност: при изискуемо по Закон действие, налице е противоправно
бездействие – неподаване на обсъждания вид Декларация, в предвидения срок.
Следва да бъде напомнено и това, че съобразно чл.355 ал.1
КСО, „Който
наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на
нормативните актове по прилагането им, както и който не подаде или не подаде в
срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се
лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са
търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица
в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.“
Следователно, извършеното от страна на Д.К.Я. нарушение е правилно
установено и квалифицирано от страна на актосъставителя и
административнонаказващия орган. Също така правилно, административнонаказващият
орган е наложил наказание глоба, на основание чл.355 ал.1 КСО. Досежно нейния
размер – 500 лева, Съдът намира, че същият няма как да бъде споделен. От една
страна, твърдяното от жалбоподателя непознаване на Закона, не съставлява
извинително обстоятелство, тъй като познаването на нормативната уредба в
страната се презюмира – и тази презумпция е необорима по своя характер. От
друга страна обаче, на жалбоподателя не са налагани други административни
наказания за нарушения на данъчното и осигурителното законодателство /л.20 от
делото/, като наред с това, Д.Я. е неосъждан, т.е. липсват основания да се
счете, че се отличава с висока лична обществена опасност. Следователно, за
адекватното постигане на целите на административното наказание по чл.12 ЗАНН /„Административните наказания се налагат с цел
да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен
ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани.“/,
налагането на глоба в максималния възможен размер, се явява прекомерно.
Напротив, за постигане на същите цели, Съдът преценява като достатъчен
минималния размер на наказанието глоба, предвиден в чл.355 ал.1 КСО.
Въз основа на тези съображения Съдът намира, че обжалваното Наказателно
постановление е формално законосъобразно и правилно – освен в частта относно
размера на дължимото административно наказание. В тази част, Наказателното
постановление следва да бъде изменено, като бъде намален размера на наказанието
глоба – от 500 /петстотин/, на 50 /петдесет/ лева.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 484607-F529189/ 16.12.2019 г. на *** на ОФИС – ***
при ***, с което на Д.К.Я. ЕГН: ********** е наложено административно наказание
на основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване - глоба в размер на
500 /петстотин/ лева, за извършено нарушение по чл.3 ал.3 т.2 б. „а“ от Наредба
№ Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм., ДВ бр. 1 от 03.01.2020 г., в
сила от 03.01.2020 г..) КАТО НАМАЛЯВА размера
на административното наказание глоба от 500 /петстотин/ лева – на 50 /петдесет/
лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: