Р Е Ш Е Н И Е
гр. Варна,
…………2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският административен съд, Втори състав, в
публично заседание на шестнадесети април, през две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
при секретаря Добринка Долчинкова, като разгледа докладваното от съдията Веселина
Чолакова адм.дело N 3509 по описа за
2018 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството
е образувано е по жалба от В.Т.Ф., ЕГН **********, чрез адв. С. с искане да
бъде осъден началник сектор «Пътна полиция» при ОД на МВР-Варна да му предаде
иззето Свидетелство за регистрация на МПС № ********* със Заповед за налагане
на принудителна административна мярка № 18-0953-000716/ 25.10.2018 г. издадена
от началник група към ОД на МВР – Видин, сектор «Пътна полиция». Счита, че
бездействието е в противоречие със закона. Моли административния орган да бъде задължен за извърши исканата
административна услуга за пускане в движение на МПС лек
автомобил „Опел Астра“, рег.№ ***. В съдебно заседание редовно уведомен се представлява
от адв. В. , който поддържа жалбата и
претендира разноски.
Ответникът – началник
на сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР-Варна, се представлява от гл. юрисконсулт Г. , който
моли за отхвърляне на депозираната жалба и претендира юрисконсултско възнаграждение.
По допустимостта на жалбата:
Жалбата е подадена пред родово и
териториално компетентен съд, от лице, за което е налице правен интерес .
Въз основа на гореизложеното
съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
По основателността на жалбата:
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност,
приема за установено от фактическа и правна страна следното :
Жалбоподателят е собственик на МПС марка
„Опел Астра“ с рег.№ ***, с дата на първа
регистрация 28.05.2002 г. На 25.10.2018 г. срещу жалбоподателя е съставен АУАН
№ 0713440 за това, че управлявал личния си лек автомобил „Опел Астра“ с рег.№ В
***, без поставен обезопасителен колан, без включени
светлини, че не е заплатил глоба по фиш Н/356223/23.07.2018 г. , както и, че
управлява с АУАН серия Т № 746648/13.09.2016 г. с изтекъл срок на валидност.
Нарушенията са квалифицирани по чл.137А,ал.1 от ЗДвП, чл.70,ал.3 от ЗДвП,
чл.186,ал.7 от ЗДвП и чл.157,ал.6 от ЗДвП. С АУАН са иззети като доказателства
СУМПС № ********* и СРМПС № *********.
На 25.10.2018 г. срещу жалбоподателя е
издадена Заповед № 18-0953-000714 от началник сектор ПП към ОД на МВР-Видин, с
която във връзка с нарушението по чл.186,ал.7 от ЗДвП му е отнето СУМПС № ********* .
Със Заповед за
налагане на принудителна административна мярка № 18-0953-000716/ 25.10.2018 г.
издадена от началник група към ОД на МВР – Видин, сектор «Пътна полиция» на
жалбоподателя е наложена ПАМ- временно спиране от движение на моторно превозно
средство до заплащане на дължимата глоба. Видно от обстоятелствената част на
акта , ПАМ е наложена поради това, че е управлявал МПС с наложено наказание
глоба с фиш Н/356223/23.07.2018 г. , незаплатена в срока на доброволно плащане.
С налагането на ПАМ е отнето СРМПС № *********. Посочената заповед е изпратена
до ОД на МВР-Варна с изх.№ 953р6581, екз.2 от 31.10.2018 г. за връчване на
жалбоподателя срещу подпис и с отбелязване «За спиране от движение».
На 30.11.2018 г.
жалбоподателят е подал Заявление № 180819058778 за пускане в движение на лек
автомобил «Опел Астра» с рег. № ***. С писмено уведомение изх.№ 39/30.11.2018 г. жалбоподателят е бил уведомен,
че административната услуга по регистрация на автомобила не може да бъде
извършена, тъй като не са представени част от документите съгласно чл.44,ал.1
от Наредба № І-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет , спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства , а именно протокол за извършен
преглед за техническа изправност на ПС и квитанция за платена такса за
превозното средство.
По делото е
представена разписка за извършено плащане от 29.10.2018 г. чрез ePay.bg на фиш серия Н 356223/23.09.2018 г. за сумата от 20,00 лева. Представена е
Заповед № 365з-350/25.01.2019 г. , с която директорът на ОД на МВР-Варна е
определил служителите в администрацията, на които да бъде предоставен достъп до
клиентско приложение на средата за междурегистров обмен на Държавна агенция „Електронно
управление, утвърдени със Заповед № 8121з-1416/02.11.2018 г. на Министъра на
МВР и на основание чл.6, ал.1,т.1,т.2,т.3,т.6,т.7,т.8,т.9 и чл.43, ал.4 от ЗМВР.
Горната фактическа обстановка, съдът приема въз
основа на писмените доказателства, представени от страните и приобщени по
делото.
При така
установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
подадена с посочено основание на чл.257,ал.2 от АПК. Разпоредбата на чл. 257, ал. 1 от АПК предвижда оспорване
на бездействия на административния орган, произтичащи пряко от нормативен акт.
Нормата се отнася за фактически действия, включително приравнените на
индивидуални административни актове (чл. 21, ал. 4
от АПК ) и административните услуги по § 1, т. 2, б. "в -д" от Закона
за администрацията (ЗА), като при всички случаи тези бездействия следва да
засягат права и законни интереси на оспорващия. Към датата на подаване на жалбата
20.12.2019 г. е в сила старата редакция на Закона , преди изменението с ДВ
бр.77/2018 г., в сила от 01.01.2019 г.
По делото няма спор
за фактите. Спорът е концентриран по въпроса дали административният орган е бил
длъжен да извърши услугата по регистрация на лек автомобил и да го пусне в
движение, както и да върне СРМПС , при липсата на приложени към заявлението
протокол за извършен преглед за техническа изправност на ПС и квитанция за
платена такса.
Обществените отношения свързани с реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение на МПС са установени в , НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства /
издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 31
от 14.04.2000 г., с последващи изменения и допълнение, наричана по-долу Наредбата/. Превозното
средство – л.а. „Опел Астра“ , рег.№ ***,
собственост на жалбоподателя е било спряно със Заповедта за налагане на ПАМ
посочена по-горе , на основание чл.171,т.2,б.к от ЗДвП. Според разпоредбата на
чл.43, ал.1 от Наредбата ,временно спрените превозни
средства се пускат в движение след отстраняване на причините, поради които са
били спрени, и извършване на преглед за техническа изправност. В настоящия случай е приложима хипотезата на
чл.43,ал.2 от Наредбата и прегледът за техническа изправност не се извършва,
като се изисква единствено валиден документ за преминаването му. Едва след пускане в движение на ПС на собственика се
връща част втора на свидетелството за регистрация на ПС, с арг. чл.43,ал.3 от
Наредбата. Като условие за извършването на административната услуга е въведено
изискването за представяне на заявление и др. документи, изброени в чл.44,ал.1
от Наредбата. Сред тях са протокол
за извършен преглед за техническа изправност на ПС и квитанция за платена такса
за превозното средство, посочени в чл.44,ал.1,т.2 и т.5 от Наредбата. В случая
услугата не е била извършена не поради непредставяне на доказателства за
платената глоба, а поради непредставяне
на изискуеми с Наредбата документи. Отказът за извършването на административна услуга е
обоснован с разпоредбата на чл.44,ал.1,т.2 и т.5 от Наредбата.
Действително с
разпоредбата на чл.2,ал.1 от Закона за електронното управление е въведено
изискването за административните
органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи
обществени услуги, да
не могат да изискват от
гражданите и организациите представянето или доказването на вече събрани или
създадени данни, а са длъжни да ги съберат служебно от първичния администратор
на данните. Видно от
представената Заповед № 365з-350/25.01.2019 г. , след датата на постановения
отказ са определени служителите за междурегистровия обмен.
Според чл.16,ал.1
от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за
проверка на техническата изправност на пътните превозни средства - Периодичните прегледи на ППС и прегледите и проверките
по чл. 1, т. 1 и 3 се извършват от
Министерството на вътрешните работи, Държавната агенция "Технически
операции", Националната служба за охрана, учебни заведения по Закона за професионалното образование
и обучение и Закона за
висшето образование, физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или по Закона за юридическите лица с нестопанска цел,
както и от лица, регистрирани по законодателството на друга държава - членка на
Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за
Европейското икономическо пространство, които притежават разрешение, издадено
по реда на тази Наредба. Според чл.36а от посочената Наредба Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" води регистър
на извършените периодични прегледи за проверка на техническата изправност на
пътните превозни средства. В случая основателно е възражението на
жалбоподателя, че проверката за преминат технически преглед е следвало да бъде
извършена служебно , а липсата на
създадена организация при ответника за обмен на данни към този момент, сочи към
неизпълнение на изискванията на Закона за електронните услуги. Изискването на
чл.44,ал.1,т.2 от Наредбата е в противоречие с нормата на чл.2,ал.1 от Закона
за електронните услуги и с аргумент на чл. 15,ал.3 от Закона за нормативните
актове, приложение намира нормата на закона.
Съгласно чл.3, ал.6 от Наредбата за дейностите по регистрацията и промяната на
регистрацията на превозно средство се заплащат такси, които се събират в
системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси.
Изискването за представяне на доказателства заплащане на такса е въведено и с
нормата на чл.44, ал.1,т.5 от Наредбата . Размерът на таксите и услугите, за
които се дължат е регламентиран в Тарифа № 4 за таксите, които
се събират
в системата
на Министерството
на вътрешните
работи по
Закона за
държавните такси / с последно
изменение от от 12.10.2018 г. / Съгласно чл.25,ал.7,т.1 от
Тарифата За пускане в движение на временно спряно от движение пътно превозно
средство се събира такса, както следва:1. пускане в движение без
извършване на преглед за техническа изправност – 5 лв.;2. пускане в движение с
извършване на преглед за техническа изправност – 10 лв. Неоснователно
жалбоподателят претендира, че не е задължен за плащане на такса, тъй като
Тарифата изрично предвижда заплащането й, именно в настоящата хипотеза.
Предвид изложеното
жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
При този изход на
производството, с оглед направеното от ответника искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати
такова в минималния размер по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК и чл. 144 от АПК, или 100 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.
3 във връзка с ал. 2 от АПК,
Административен съд- гр. Варна, Втори състав
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата от В.Т.Ф., ЕГН **********,
чрез адв. С. с искане да бъде осъден началник сектор «Пътна полиция» при ОД на
МВР-Варна да му предаде иззето Свидетелство за регистрация на МПС № *********
със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 18-0953-000716/
25.10.2018 г. , по издадена от началник група към ОД на МВР – Видин, сектор
«Пътна полиция».
ОСЪЖДА В.Т.Ф., ЕГН ********** да плати в полза на ОД
на МВР – Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 лева.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-
дневен срок от съобщението до страните.
СЪДИЯ: