Решение по дело №3727/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 2
Дата: 14 януари 2021 г. (в сила от 14 януари 2021 г.)
Съдия: Тодор Димитров Митев
Дело: 20202120203727
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2
гр. Бургас , 14.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVII СЪСТАВ в публично заседание на
осемнадесети декември, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
Секретар:Д.Б.
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № 20202120203727 по описа за 2020 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на З. С. П. с ЕГН: *, адрес: гр. *, ул. „*“
№ 8 и адрес за призоваване: гр. Бургас, ул. „Цар Симеон I“ № 102, ет. 1, ап. 1, чрез адв.
Димитър Вълчев от АК-Бургас, срещу Електронен фиш за налагане на глоба серия К № * на
ОДМВР-гр.Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал.2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на
основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.3 ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.
С жалбата се моли за отмяна на атакувания фиш, поради материална
незаконосъобразност, тъй като имало заснет и друг автомобил на снимката.
В открито съдебно заседание, жалбоподателят се явява лично и се представлява от
адв. Вълчев, който поддържа и доразвива изложените в жалбата доводи.
Административно - наказващият орган – ОДМВР-гр. Бургас, надлежно призован не
изпраща представител.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН вр. с чл. 189, ал.8 ЗДвП, тъй като фишът е връчен на
родственик на жалбоподателя на 02.09.2020 г., а жалбата е депозирана в съда на 15.09.2020
г. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е неоснователна, като съдът след като прецени доказателствата по делото
и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за
установено следното:
На 18.07.2020 г. в 17.36 часа в гр.Бургас, път II -99, км. 3+900, местност
„Ченгенескеле“, в посока от гр. Созопол към гр. Бургас, техническо средство система за
контрол на скоростта ARH CAM S1 с номер 11743d1, засякло и заснело, движещ със
1
скорост от 104 км/ч. автомобил - „Фолксваген пасат” с рег. № *. На мястото на
контролирания пътен участък имало въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта до
80 км/ч. Въпросното нарушение било записано на снимка с номер *. Установило се, че
собственик на заснетия автомобил „Фолксваген пасат” с рег. № * е „Бългериън Билдър“
ООД, чийто управител бил жалбоподателят Здравко Пейков, както и че скоростта следва да
се счита на 101 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).
Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба серия К № * на ОДМВР-
гр.Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал.2, вр. ал. 1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр.
с чл. 182, ал.2, т.3 ЗДвП на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 100 лева.
Техническото средство - видео-радарна система за наблюдение и регистрация на
пътни нарушения ARH CAM S1 с номер 11743d1, към датата на заснемане на нарушението
било годно и калибрирано, видно от приложените по делото Удостоверение (л.17) и
Протокол за проверка (л. 18).
По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по
чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на
нарушението.
Липсват данни и за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното
производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
- изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложените
по преписката снимки.
Съдът кредитира показанията на св. Ралица Ценкова в частта, в която посочва, че е
видяла, че на пътния участък има разположена камера. Не следва да бъдат кредитирани
обаче нейните показания относно скоростта на движение на управлявания от жалбоподателя
автомобил, тъй като те противоречат на показанията на техническото средство, което е
технически изправно. Тук следва да се отбележи, че съгласно приложението към
удостоверението за одобрен тип устройство на л. 36 от делото е посочено, че маркерите в
средата на страните на изображението показват, че в момента на заснемане на
изображението лазерният лъч е измервал скоростта на преминаващото превозно средство,
определено от пресичането на тези маркери. Видно от снимката на л. 14-гръб, маркерите се
пресичат върху лекия автомобил марка „Фолксваген пасат” с рег. № *. От това следва, че
техническото средство е измерило скоростта именно на управлявания от жалбоподателя
автомобил.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие
следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП ( действала към момента на
нарушението ДВ бр.19/2015 г.) при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се
издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
В §6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието
автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи
2
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
На следващо място следва да се посочи, че легална дефиниция на понятието
„електронен фиш” се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в §
6, т.63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства.
На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.), с която
министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата. Анализът на посочените правни норми обосновават извод, че нарушенията на
правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен
фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством
мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, оповестени по
законово определения начин. Нормативно установените условия за въвеждането в
експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен
включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на
изискванията, посочени в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело №
1/2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в това Тълкувателно решение, че в хипотезата на
чл. 189, ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се
осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено
и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган, се основава на липсата на
изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства. Затова е
прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед
спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП (обн. ДВ бр.19 от
13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.), издаването на електронен фиш за
налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл. 21, ал.1 и ал.2 от
ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, предварително обозначени съгласно чл.
165, ал.2, т.7 от ЗДвП, функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени
изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Присъствието или отсъствието на
контролен орган (оператор на системата) в патрулния автомобил, по никакъв начин не
оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на
нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху
измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа
на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-
камера-компютър. Sъгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 г.
на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на
3
правното му действие (чл.189, ал.11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и
процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и
ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по
отношение на електронния фиш.
Видно от протокола на л. 16, както и отговора на Агенция „Пътна инфраструктура“
на л. 29 безспорно се установява, че към датата на нарушението в процесния участък е
имало въведено ограничение на скоростта със знак В26 до 80 км/ч.
Самият електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и
съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП (в редакцията към датата на
нарушението) задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това основание.
Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, като компетентността на
наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на
Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението -
чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване на
нарушението, както и ограничението на скоростта, която е действало на това място.
Посочена е точната измерена от АТС скорост. Посочена е също така и разликата между
засечената и разрешената скорост – 21 км/час, като коректно е приспаднат в полза на
нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата техническа грешка при
измерването на скоростта.
По отношение на обстоятелството, че има заснети два автомобила вече бе посочено
при обсъждане на свидетелските показания, че безспорно е установено, че засечената
скорост е именно на посочения в електронния фиш автомобил.
Налице е и Протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.). Тук следва да се
отбележи, че липсва снимка по чл. 10, ал. 3 от Наредбата, която принципно е задължителна в
случаите, когато техническото средство не се е намирало в патрулен автомобил, което не е
отразено в протокола. Съгласно съдебната практика изискването е въведено с цел безспорно
установяване на мястото на разположение на уредът за измерване. В конкретния случай
обаче това обстоятелство се явява безспорно установено от показанията на св. Ценкова,
която изрично заявява, че е видяла камерата. При това положение е доказано от гласните
доказателства в съвкупност с протокола, че на процесния участък е имало разположено
техническо средство, което е заснело въпросното нарушение.
Налице са всички изискуеми по закон реквизити на обжалвания фиш- посочване на
ползвателя, издател (ОДМВР-Бургас) и т.н. като датата, релевантна за изчисляване на
давностните срокове, е датата на нарушението.
Всичко това кара съда да приеме, че нарушението е безспорно доказано, като не са
допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.
В нормата на чл.189, ал.5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен срок от получаването на
електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има
възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР, писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за
управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи отговорност за
извършеното нарушение. В конкретния случай управителят не е подал такава декларация,
поради което и правилно е бил санкциониран с издадения електронен фиш.
4
Наложеното на жалбоподателя наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на
чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП (в редакцията на тази норма към момента на извършване на
нарушението) - глоба в размер на 100 лева, който размер е точно определен в закона и не
може да се обсъжда въпроса за намаляването й, както и въпроса дали случая може да се
приеме за маловажен. Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и
една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена
или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена
обществена опасност.
Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.1 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № * на ОДМВР-
гр.Бургас, с който за нарушение на чл. 21, ал.2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание
чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.3 ЗДвП на З. С. П. с ЕГН: *, адрес: гр. *, ул. „*“ № 8 и адрес
за призоваване: гр. Бургас, ул. „*“ № 102, ет. 1, ап. 1, чрез адв. Димитър Вълчев от АК-
Бургас, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5