Решение по дело №358/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 572
Дата: 2 октомври 2019 г. (в сила от 17 юни 2020 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20197150700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

              572 / 2.10.2019г.

 

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на тринадесети септември през две хиляди и деветнадесетата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдията докладчик Петров, адм. дело  №358 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК,

 

2. Образувано е по жалба на Х.С.В., ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес ***, партер, офис №4 , адв. М., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програма за развитие на селските райони 2014г. – 2020г., за кампания 2017г. с изх № 02-130-6500/928 от 15.02.2019г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, гр. Софи, с което е отказано оторизиране на сумата от 1453,86лв. по заявление с УИН:13/040717/94241 подадено от В..

 

3. Жалбоподателят, счита административния акт за постановен при съществено нарушение на административно производствените правила, доколкото не е мотивиран и е издаден без да са изяснени всички факти и обстоятелства по случая.

Иска се Уведомителното писмо да бъде обявено отменено като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне.

 

4. Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, чрез процесуалния представител юрк. Н. е на становище, че жалбата е неоснователна.

Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи изложени в оспорения административен акт.

Иска се жалбата да бъде оставена без уважение, като се присъдят направените разноски по производството

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Според представеното по делото известие за доставяне(л.32), процесното уведомително писмо е връчено на неговия адресат на 15.03.2019г., а жалбата е регистрирана в деловодството на съда на 27.03.2019г.

При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите и тяхната хронология:

 

6. Х.С.В. е подал Заявление за подпомагане от 22.05.2017г. за кампания 2017г. с УИН 13/040717/94241 и УРН 587966(л. 33) и от 29.05.2017г. (л.48). В Таблица на използваните парцели за 2017г., за подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014г. – 2017г. са вписани следните парцели, със съответния номер по ИСАК, които са обект на текущия административен спор :

- 05459-50-5-1 с площ от 0,87ха., в землището на с. Боримечково, код култура 223010(орехи) ;

- 05459-503-1-1 с площ от 0,14ха., в землището на с. Боримечково, код култура 223010(орехи)

Общата заявена за подпомагане площ по Мярка 11 е в размер на 1,1ха. 

 

7. С Уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат с изх. № 02-130-6500/984 от 30.08.2017г.(л.51), В. е уведомен, че относно посочените в заявленията БЗС № 30572-86-2 и № 30572-86-3, намиращи се в землището на с. Звъничево е установено деклариране от повече от един кандидат за площ от 0,06ха. за първия блок и 0,05ха. за вторият от блоковете.

Тук следва да се констатира, че посочените в писмото поземлени имоти са различни от процесните  с №05459-50-5-1 и №05459-503-1-1.

 

8. По делото се представиха :

- Писмо на Министъра на земеделието, храните и горите, изх. № 10-7609 от 04.12.2017г., с което на Държавен фонд „Земеделие“ са предадени обновени, цифрови географски данни за „Физически блокове“ и специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017г. ;

- Заповед № РД 46 – 428 от 13.12.2017г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2017г., чрез дешифриране (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта на страната и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на министерството ;

- Заповед № РД 46 – 139 от 28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2017г., чрез дешифриране (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта на страната и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на министерството, както и чрез проверка на получени възражения, срещу обхвата на специализирания слой  „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 46 – 428 от 13.12.2017г. на министъра;

- Писмо на Министъра на земеделието, храните и горите изх. № 10-347 от 09.03.2018г. с което на Държавен фонд „Земеделие“ е предаден  пакет от цифрови географски данни за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“  за кампания 2017г.; цифрови географски данни за „Физически блокове“ ; парцели за които е подадено възражение; цифрови географски данни за „Временно затревени площи“ ; цифрови географски данни за „“Екологично насочени площи“ ;

- Карта на БЗС №05459-50-5-1(л. 60) за който е отбелязано, че е с площ от 0,87ха. и е засаден с орехи. Картата съдържа декларация от 22.05.2017г., с която се заявява участие по схемите и мерките за директни плащания ;

- Карта на БЗС №05459-503-1(л. 61) за който е отбелязано, че е с площ от 0,14ха. и е засаден с орехи. Картата съдържа декларация от 22.05.2017г., с която се заявява участие по схемите и мерките за директни плащания ;

- Заповед № 03-РД/715#1 от 27.06.2017г.на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с която на Петя Славчева са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма, включително, относно Мярка 11 „ Биологично земеделие“

 

 9. В тази хронологична последователност е издадено процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програма за развитие на селските райони 2014г. – 2020г., за кампания 2017г. с изх № 02-130-6500/928 от 15.02.2019г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, гр. Софи, с което е отказано оторизиране на сумата от 1453,86лв. по заявление с УИН:13/040717/94241 подадено от В..

В колона 7 „Площ на парцела след извършени адм. проверки (ха) и колона 8 „Установена площ на парцел (ха)“ от Таблица № 1 на писмото, за парцел №05459-50-5-1 е посочена площ от 0,65ха., съответно за парцел №05459-503-1-1 е посочена площ от 0,11ха.

Според поясненията, в колона 7 са посочени установените площи на парцелите, след извършване на административни кръстосани проверки по подаденото заявление, включително след прилагане на чл. 17 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. Посочено е, че на основание чл. 37 от ЗПЗП, чл. 28 и чл. 29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014г. са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент (ЕО) №1306/2013, които включват кръстосани проверки, представляващи пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в Системата за идентификация на земеделски парцели (СИЗИП) по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, който включва площите допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок по чл. 14 от Наредбата. В този контекст е посочено, че Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за 2017г. е одобрен със Заповед № РД 46 – 139 от 28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите.

Относно площите в колонка 8 е посочено, че те представляват площта на парцела, изчислена съобразно чл. 2, ; 1, т. 23, б. „б“ от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, преди налагане на намаления за неспазени базови изисквания, изисквания по управление и други изисквания, различни от размера на площите  по Наредба № 4 от 24.02.2015г. и методика за намаляване  и отказване на плащания по мярка 11 „ Биологично земеделие“.

В Уведомителното писмо е посочено, че съобразно чл.22 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., за участие по направление „биологично растениевъдство“ и направление „биологично животновъдство“ се одобрява целият блок на земеделското стопанство, като всички парцели в блока на земеделското стопанство следва да бъдат заявени с дейност по съответното направление.

 

10. В хода на настоящото производство бе прието без заявени резерви от страните, заключение по назначена съдебно техническа експертиза.

При извършен оглед на место, вещото лице е констатирало, че относно парцел №05459-50-5-1 е налице висок тревостой от житни широколистни плевели, горска растителност и храсти от къпини. Констатирано е, че овощните дръвчета (орехи) са в лошо състояние. Насаждението е създадено през 2014г., като към момента на огледа би следвало да има развита корона и начало на плододаване, но наместо са установени недобре развити растения, състоящи се само от стъбло, без разклонения. При единични растения е констатирано наличие на листна маса, която е в процес на изсъхване.

Вещото лице е констатирало, че заявлението на В. не е попаднало в предвидените съобразно чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, до 5% за извършване на проверка на место.

Установено е, че процесните площи в размер на 0,22ха. от парцел №05459-50-5-1 и в размер на 0,03ха от парцел №05459-503-1-1, попадат извън специализирания слой, допустим за подпомагане за кампания 2017г.

 

IV. За правото:

11.  Според чл.11а, ал.1 т.1 от ЗПЗП-  Разплащателната агенция приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и Общата политика по рибарство.

Съответно според чл.11, ал.2 т.4 от ЗПЗП - Държавен фонд “Земеделие” изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация.

Акредитацията на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съобразно законодателството на Европейския съюз (§ 1, т. 15 от ДР ЗПЗП), в случая е налице – служебно известна в тази насока е Заповед № РД 09-863 от 25.11.2008 г. на Министъра на земеделието и храните.

Според чл.20а от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/, като организира и ръководи нейната дейност, и я представлява, а едно от правомощията му по чл.10, т. 7  от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.

Каза се, със Заповед № 03-РД/715#1 от 27.06.2017г.на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с която на Петя Славчева са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма, включително, относно Мярка 11 „ Биологично земеделие“.

Следователно, административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

 

12. Заповед № РД 46 – 139 от 28.02.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017г. е обнародвана в ДВ, бр. 22 от 13.03.2018г. По делото не се твърди и не се установява, Х.В. да е подавал възражения или жалба срещу нея, в частта й по отношение одобрените, допустими за подпомагане площи от процесните, парцели №05459-50-5-1 и №05459-503-1-1 от землището на с. Боримечково.

Това ще рече, че с влязъл в сила, стабилен административен акт е установено, че част от парцел №05459-50-5-1 с площ от 0,22ха. и съответно част от парцел №05459-503-1-1 с площ от 0,03ха. не са одобрени, като площи допустими за подпомагане.

 

13. Според чл. 22 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г.), за участие по направление „биологично растениевъдство“ и направление „биологично животновъдство“ се одобрява целият блок на земеделското стопанство, като всички парцели в блока на земеделското стопанство следва да бъдат заявени с дейност по съответното направление.

В конкретния случай се установи, че части от парцел №05459-50-5-1 и от №05459-503-1-1 са извън одобрения специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017г., което изключва възможността, целите два парцела да участват по направление „биологично растениевъдство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

 

14. Това всъщност е постановеният от административен орган резултат. Властническото волеизявление е обосновано, посредством описание на приетите за установени факти и основано на конкретно цитирани нормативни разпоредби. Възраженията на жалбоподателя в тази в обратна насока са неоснователни. В този смисъл, изложеното до тук налага да се приеме, че оспорения административен акт е издаден от материално компетентен орган на изпълнителната власт. Същият съдържа необходимите фактически и правни основания за издаването му, поради което следва да се приеме, че спазена изискваната в закона форма в която следва да бъде обективирано властническото волеизявление. Материалния закон е приложен точно, като не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Спазена е целта, която закона преследва с издаването на актове от категорията на процесния.

 

V. За разноските :

 

15. С оглед изхода на делото, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ (обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г.), настоящият състав определя възнаграждение в размер на 100 лева.

 

Ето защо, Съдът

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

ОТХВЪРЛЯ  оспорването на Х.С.В., ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес ***, партер, офис №4 , адв. М., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програма за развитие на селските райони 2014г. – 2020г., за кампания 2017г. с изх № 02-130-6500/928 от 15.02.2019г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, гр. Софи, с което е отказано оторизиране на сумата от 1453,86лв. по заявление с УИН:13/040717/94241 подадено от В..

 

ОСЪЖДА Х.С.В., ЕГН **********,***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, бул. „Цар Борис III“, № 136, сумата от 100,00лв. (сто лв.), представляваща възнаграждение за юрисконсултска защита.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страни за неговото изготвяне.

 

Административен съдия :/п/

 

РЕШЕНИЕ №7593/17.06.2020 Г. ПО АД №13891/2019 Г. НА ВАС

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 572/02.10.2019 г., постановено по адм. дело № 358/2019 г. от Административен съд - Пазарджик.
Решението е окончателно.