Решение по дело №1306/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1806
Дата: 19 октомври 2022 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20227180701306
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1806

 гр. Пловдив, 19 октомври 2022 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, V  състав в открито съдебно заседание на 19.09.2022 година в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   СТОИЛ БОТЕВ

При секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от Председателя АДМ.ДЕЛО № 1306 по описа на съда за 2022год., за да се произнесе взе предвид следното:

  Производство по чл.294 от АПК.

  Образувано е по жалба вх.№ 9645/17.05.2022г. на М.С.Ч., ЕГН ********** и М.Г.Ч., ЕГН ********** против действия на органа по изпълнението на Заповед № ДК-02-Юцр-178/19.07.2012г. на Началник на РДНСК-ЮЦР, обективирани с възлагателно писмо изх.№ Ц-614-00-286 от 28.04.2022г. на Началника на РДНСК Пловдив.

  Жалбоподателите молят да се отменят действията като незаконосъобразни. Правят възражения за ненадлежно съобщаване, което е извършено по реда на §4 от ДР на ЗУТ,вместо по реда на чл.273а от АПК. Твърдят липса на правоспособност на лицето,на което е възложено прякото изпълнение. Позовават се на нарушение на принципите на чл.6 от АПК.

  Органът по изпълнението - Началник РДНСК Пловдив, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А., излага подробно становище, че жалбата е неоснователна.

  Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Жалбоподателите са адресат и съпруг на адресата на  заповедта, подлежаща на принудително изпълнение. Същите са пряко засегнати от принудителното изпълнение.

Жалбата е подадена в изискуемия от закона срок, доколкото оспорените действия са обективирани с писмото от 28.04.2022г., съобщено на 16.05.2022г.,видно от приложената преписка, а жалбата е постъпила в съда на 17.05.2022г.

Поради изложеното съдът приема жалбата за ДОПУСТИМА, а разгледана по същество за  ОСНОВАТЕЛНА.

Изпълнителното основание, въз основа на което е образувано производство по принудително изпълнение, е влязла в сила Заповед № ДК-02-Юцр-178/19.07.2012г. на Началник на РДНСК-ЮЦР, с която на основание чл.225, ал.1 от ЗУТ е наредено премахване на незаконен строеж, представляващ „Ремонт на покрив и преустройство на таван в жилищна сграда“, находящ се в гр.Пловдив, ***.

От данните по преписката е видно, че въпросът с валидността и законосъобразността на заповедта е разрешен окончателно, с влезнал в сила съдебен акт.

Към настоящия момент безспорно не е последвало доброволно изпълнение на заповедта за премахване. При неосъществяване на задължението за доброволно изпълнение на влязлата в сила заповед в указания в поканата срок, за органа по изпълнение възниква правомощие да пристъпи към принудително й осъществяване по реда на чл. 286 от АПК.

Предприетите действия по принудително изпълнение са съобщавани по реда на § 4 от ЗУТ, който е неприложим, предвид разпоредбата на чл.273а от АПК.

Отделно от това, органът по изпълнението е определил изпълнител на действията - „Радиян консулт“ ЕООД.

При служебна проверка на законосъобразността на оспорваните действия по принудително изпълнение, съдът констатира, че лицето, на което е възложено прякото изпълнение не разполага с необходимата за това правоспособност, а това е основание да се приеме незаконосъобразността на извършените изпълнителни действия.

Съгласно разпоредбите на ЗУТ, Закона за камарата на строителите и съгласно Правилника за реда за вписване и водене на централния професионален регистър на строителя, според категорията на строежа се определя и правоспособността на строителите, които имат право да изпълняват строежи от съответната категория. Така съгласно чл. 14, ал. 1 от Закона за камарата на строителите, вписването на строителите в Централния професионален регистър на строителя се извършва по категория строежи- за строежи от първа категория, за строежи от втора категория и за строежи от трета, четвърта и пета категория, както и по отделните строителни и монтажни работи, за изпълнението на които строителят докаже, че отговаря на изискванията на този закон. Наред с това съгласно чл. 14, ал. 6 от Закона за камарата на строителите, същите могат за изпълняват само строежи, за които са вписани в Централния професионален регистър на строителя. В Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя императивно е посочено, че строителите могат да изпълняват строежи от съответната категория, за която са вписани, както и строежи от по- ниска категория, но от същата група. Следователно законодателят е въвел императивна забрана за строителите да изпълняват строежи от по- висока категория в сравнение с тази, за която са вписани в Централния професионален регистър на строителя, както и строежи от група,различна от групата,за която е вписан строителя. В случая, видно от информацията в Централния професионален регистър на строителя, която е общодостъпна, с Протокол № 1624 / 21.07.2022. изпълнителят „Радиян консулта“ ЕООД е вписан като строител за първа група строежи и за строежи от пета група- отделни видове строителни и монтажни работи, съгласно позиция „Строителство“ на КИД-2008, където събаряне и разрушаване е под т.43.11. Съгласно Чл. 14 от цитирания правилник, в удостоверението за вписване в регистъра се вписват групата строежи съгласно чл. 5, ал. 1 и категориите строежи съгласно чл. 5, ал. 4 , а в удостоверението за пета група строежи се вписват отделните видовете СМР съгласно КИД-2008, позиция „Строителство". Установява се, че по отношение на конкретното лице, на което е възложено изпълнението, такова вписване няма и то не фигурира в списъка на вписаните по т.43.11 строители за област Пловдив. След като това е заложено като изискване императивно в закона, след като събарянето и разрушаването са строителна дейност, подлежаща на вписване, а в Наредба № 13/2001г. процедурата по избор на изпълнител на принудителното премахване е по реда на ЗОС, то от тук следва несъмнения извод ,  че изпълнител не може да е лице, което не отговаря на изискванията на Закона за камарата на строителите и Правилника за реда за вписване и водене на централния професионален регистър на строителя.  А изборът на неправоспособен изпълнител опорочава и самото принудително изпълнение.

Следва да се отбележи, че в хода на предприетите действия по принудително изпълнение,  предвид изтеклия продължителен период от време между издаване на заповедта, представляваща изпълнително основание, и момента на предприети действия по принудителното й изпълнение, органът по принудително изпълнение дължи преценка и за спазването на принципите в чл.6 от АПК,  които изрично е разписано да са приложими и в хода на производството по изпълнение на административните актове. Такава преценка нито е направена, нито са изложени мотиви в тази насока.

Изложеното налага действията на органа по изпълнението, обективирани  с  възлагателно писмо изх. № Ц-614-00-286 от 28.04.2022г. на Началника на РДНСК Пловдив,  с което е възложено принудителното изпълнение на Заповед № ДК-02-Юцр-178/19.07.2012г. на Началник на РДНСК-ЮЦР на „Радиян консулт“ЕООД и е разпоредено същото да се извърши в периода от 10,00 часа на 31.05.2022 г. до 17,30 часа на 03. 06. 2022г., а при евентуално обжалване на действията на органа по изпълнението, принудителното премахване да бъде осъществено в срок от 20 работни дни, считано от датата на потвържаването им от Съда с влязъл в сила съдебен акт, да бъдат отменени.

Водим от горното, Съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба вх.№ 9645/17.05.2022г. на М.С.Ч., ЕГН ********** и М.Г.Ч., ЕГН ********** действия на органа по изпълнението на Заповед № ДК-02-Юцр-178/19.07.2012г. на Началник на РДНСК-ЮЦР, обективирани с възлагателно писмо изх.№ Ц-614-00-286 от 28.04.2022г. на Началника на РДНСК Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

Административен съдия :