Определение по дело №156/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2019 г. (в сила от 29 ноември 2019 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700156
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2019 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 196

 

гр. Сливен, 23. 10. 2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  шести  септември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 156 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба, уточнена с молба от 13.06.2019 г., подадена от С.Д.П. ***, срещу Мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ да издаде уведомително писмо за извършена оторизация и финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“ за кампания 2017 г. по заявление за подпомагане с УИН: *********, по подадено изрично искане с Вх. № 02-281-6500/66 от 12.03.2019 г. до Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/.

В жалбата оспорващият твърди, че: е подал заявление с УИН: ********* и е заявил за подпомагане площи по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“, по което административният орган след приключване на кампания 2017 г. не е издал уведомително писмо; с изрично искане Вх. № 02-281-6500/66 от 12.03.2019 г. е направил искане да бъде издадено уведомително писмо за извършена оторизация и финансово подпомагане по мярка 10 от ПРСР за периода 2014-2020 г., направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“, като до датата на подаване на жалбата Изпълнителният директор на ДФЗ не е изпълнил задължението си за издаване на уведомително писмо за кампания 2017 г. Моли мълчаливият отказ на Изпълнителния директор на ДФЗ да бъде отменен.

Оспорващият в писмено становище чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата, моли да бъде уважена, излага съображения в подкрепа на твърденията си и претендира присъждане на направените по делото разноски.  

Административният орган чрез упълномощен процесуален представител оспорва жалбата, моли да бъде отхвърлена като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Настоящият съдебен състав счита, че разглеждането на жалбата е процесуално недопустимо, по следните съображения:

Между страните по делото няма спор, че:

-За кампания 2015 г. оспорващият П. е подал заявление за подпомагане с УИН: *****, в което е заявил подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г.;

-С Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г. с Изх. № 02-200-6500 / 521 от 16.03.2016 г. по описа на ДФЗ, кандидатът е уведомен, че на основание чл. 50, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., е одобрен за участие по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“ от мярка 10 с посочени в писмото одобрени площи;

-За кампания 2017 г. оспорващият е подал заявление за подпомагане с УИН: *********, с приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат“ 2017 – заявление за плащане, по направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност;

-Кампания 2017 г. е трета поред година от поетия от кандидата петгодишен агроекологичен ангажимент;

-С Искане с Вх. № 02-281-6500/66 от 12.03.2019 г. до Изпълнителния директор на ДФЗ, оспорващият е поискал да му бъде издадено уведомително писмо за извършена оторизация и финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“, за кампания 2017 г. по заявление за подпомагане с УИН: *********;

-Във връзка с горепосоченото искане от 12.03.2019 г., на оспорващия е изпратено Писмо Изх. № 02-281-6500/66#3 от 22.04.2019 г. по описа на ДФЗ /получено на 25.04.2019 г./, в което е посочено, че към датата на искането ДФЗ не е информирал бенефициентите с уведомително писмо за оторизираните суми по мярка 10 за кампания 2017 г. и че ДФЗ ще информира кандидата с уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярката за кампания 2017 г.

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав счита, че жалбата е  недопустима поради липса на годен за оспорване административен акт. Не е налице мълчалив отказ.

Условията и редът за подаване на заявления за подпомагане по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика /ОСП/, включително и по мярка 10Агроекология и климат“, са регламентирани в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредбата, ДФЗ уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации по схемите и мерките по реда на АПК. Уведомителните писма се издават след извършване на определени действия в определен порядък, съгласно действащото национално законодателство и общностно право.

Разпоредбите на специалните нормативни актове – Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020 г., дерогират действието на АПК спрямо сроковете за издаване на административни актове. Както в ЗПЗП, така и в Устройствения правилник на ДФЗ, не е установен срок, в който изпълнителният директор следва да се произнесе по подаденото заявление.

Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020 г. определя срок единствено относно уведомително писмо за одобрените и неодобрените за участие площи по мярка 10 „Агроекология и климат“ – чл. 50, ал. 1 от Наредбата. Такова уведомително писмо е издадено на оспорващия. Но липсва нормативно обвързване със срок на положителните или отрицателни актове относно изплащане на годишната финансова помощ – в частност липсва нормативно определен срок, в който следва да бъде издадено уведомително писмо за одобрение, намаляване или отказ на изплащането на годишната финансова помощ. Съгласно чл. 52, ал. 1 от посочената Наредба, ДФЗ одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности, като в чл. 52, ал. 4 от Наредбата е предвидено, че ДФЗ писмено информира земеделските стопани за изплатената им финансова помощ.

Видно от разпоредбите на чл. 43, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП и на чл. 52, ал. 1 и ал. 4 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 – 2020 г., произнасянето за плащане или отказ от плащане следва да се извършва само с изричен акт. Следователно, изисква се обективиран изричен отказ на ДФЗ, което изключва действието на общата фикция за мълчалив отказ.

От изложеното следва, че мълчалив отказ е недопустим в конкретния случай, както поради липса на определен срок за произнасяне от административния орган, така и поради изискването за неговото изрично произнасяне.

 В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен административен съд на Република България: Определение № 12738 от 30.09.2019 г. по адм. дело № 10363 / 2019 г., IV о.; Определение № 16118 от 20.12.2018 г. по адм. дело № 13737/ 2018 г., VIII о.; Определение № 15659 от 14.12.2018 г. по адм. дело № 14239 / 2018 г., IV о.; Определение № 15720 от 20.12.2017 г. по адм. дело № 12408/ 2017 г., III о.

По изложените съображения, жалбата е недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати.

На основание чл. 144 от АПК във връзка с чл. 253 от ГПК, следва да бъде отменено определението, с което е приключено съдебното дирене и е даден ход на устните състезания.

С оглед извода за недопустимост на жалбата и прекратяване на производството по делото, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

С оглед прекратяване на съдебното производство, образувано по жалба на С.Д.П., поради процесуалната ѝ недопустимост, на административния орган се дължат претендираните разноски, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ Определение, постановено в открито съдебно заседание на 26.09.2019 г. по адм. дело № 156 / 2019 г. по описа на Административен съд– Сливен, с което е приключено съдебното дирене и е даден  ход  на  устните състезания.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Д.П. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена срещу Мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ да издаде уведомително писмо за извършена оторизация и финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020 г., направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност“ за кампания 2017 г. по заявление за подпомагане с УИН: *********, по подадено изрично искане с Вх. № 02-281-6500/66 от 12.03.2019 г. до Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА С.Д.П. с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие”– София, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща разноски по делото.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 156 / 2019 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: