Решение по дело №1051/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1005
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 17 септември 2020 г.)
Съдия: Албена Славова Неделчева
Дело: 20203110201051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1005/10.7.2020г.

 

гр.В., 09.07.2020  г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            Варненският районен съдтридесет и втори наказателен състав - в публично заседание на  двадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛБЕНА  СЛАВОВА

 

 

при секретаря  НЕЗАЕТ ИСАЕВА, като разгледа докладваното от председателя АНД 1051  по описа за 2020 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

         Производството е образувано на основание  чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от С.С.С. против Електронен фиш  серия К № 3198777  на ОД на МВР- В., с който на основание чл. 189 ал.4, във вр. с чл. 182 ал.1 т.4 от ЗДвП й е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400 /четиристотин/ лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

            В жалбата се твърди, че издаденият електронен фиш е необоснован, доколкото липсват данни, че е приспадната максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Излагат се доводи за допуснати съществени процесуални нарушения, предвид липсата на иминмално необходимото съдържание в електронния фиш.  Иска се електронния фиш да бъде отменен като незаконосъобразен.

            В съдебно заседание, жалбоподателката редовно призована, не се явява.

            Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител. Постъпило е в съдебно заседание писмено становище от юк А., в което се излагат аргументи за обоснованост и законосъобразност на издаденото НП. Иска се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:

            С електронен фиш серия К № 3198777 е ангажирана административно- наказателната отговорност на жалбоподателката на основание чл. 189 ал.4, вр. с чл. 182 ал. 1 от   ЗДвП за това, че на 27.11.2019 г. в 20.32 ч. в гр. В., по бул. В.В. в посока бул. Р. срещу магазин „Л.“ е управляван т.а. А.С.с ДК№ ** със скорост от 85 км/ч. при допустима за населеното място скорост от 50 км/ч. След като е установено, че автомобилът е собственост на жалбоподателката, на същата е съставен процесния електронен фиш. В хода на административно-наказателното производство не е постъпила декларация, изходяща от собственика, с посочване имената на друго лице, осъществявало управлението на автомобила на посочената дата.

 

Гореописаната фактическа обстановка се  установява от събраните по делото доказателства – преписката по АНП,  разпечатка със снимка от измервателното средство, удостоверение за одобрен тип, протокол за премината първоначална проверка. Чрез посочените доказателства по безспорен начин се установява гореописаната фактическа обстановка.

Съдът, предвид становището на жалбоподателя и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, направи следните правни изводи:

            Съдът намира, че в хода на съдебното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. В електронния фиш се съдържа надлежно описание на извършеното нарушение, касаещо обстоятелства досежно съставомерни признаци на същото, както и реквизитите , които същия следва да съдържа, съгласно нормата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП, а именно: „териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане” . Посочен е и съответния контролен орган, издал електронния фиш, а именно – ОД на МВР-В., което кореспондира на изискването на чл. 39 ал.4 от ЗАНН, според който електронния фиш се издава от овластените контролни органи.

            От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че на посочените в НП дата и час е установено управление на процесното МПС, с превишаване на допустимата за населено място скорост от 50 км/ч.

            Съгласно разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП за извършеното нарушение се издава елeктронен фиш на собственика на МПС, като според нормата на ал.5 от същия член, лицето може в 14-дневен срок от връчване на фиша да представи декларация за лицето, което е управлявало превозното средство. По делото е установено, че собственик на превозното средство е жалбоподателката, като същата не се е възползвала от възможността да представи декларация за лицето, което е управлявало превозното средство.  Поради изложените съображения, правилно е ангажирана отговорността на същата именно на посоченото основание въз основа на установените чрез процесното техническо средство стойности на скоростта на управлявания автомобил.

            От приобщените по делото доказателства с АНП се установява, че техническото средство, с което е извършено заснемането и  установяването на нарушението е автоматизирано техническо средство „Преносима система за контрол на скоростта на МПС – ARH CAM S1 с № 11743С9, на което е извършена метрологична проверка на 28.11.2019 г. със срок на валидност 1 г.  /видно от представения с АНП протокол за проверка

            Съгласно трайната съдебна практика, с оглед уредбата на условията и реда за използване на АТТС в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., издадена от Министъра на вътрешните работи / обн.ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г./, нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да бъдат установявани и с мобилни автоматизирани технически средства или системи. Това е така , доколкото въведените с Наредбата изисквания относно въвеждането в експлоатация , реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТТС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган /извън включването и изключването на АТТС/, според правилата на чл. 9 от Наредбата, отговарят на изискванията на ТР № 1/2014 г. на ВАС.

            Съгласно Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., издадена от Министъра на вътрешните работи, функционирането на автоматизираните технически средства и системи, в това число и мобилните такива не изисква непосредствено въздействие от страна на съответния служител по време на работата му, извън дейността по включването и изключването на системата. Видно от приложеното  по делото заверено копие на протокол № 819р-27318/28.11.2019 г., издаден по образец, представляващ приложение към чл. 10 от Наредбата,  в конкретния случай процесното МПС е функционирало при посочения автоматичен режим, доколкото е било включено в интервала от 20.00  до 24.00 ч., в рамките на който е извършено и процесното нарушение.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя досежно начина на осъществяване на извършеното измерване. Видно от доказателствения материал приобщен по делото, нарушението, се установява безспорно от снимката направена по време на самото измерване на скоростта, като на снимката са  налични данни за датата и часа, както и за измерената скорост на превозното средство и регистрационния номер на техническото средство, с което е направено изследването, а именно – процесното такова. 

Същевременно, видно от отбелязаната върху снимката засечена скорост от техническото средство, а именно – от 88 км/ч, е съобразено възможното отклонение от 3 км/ч при извършеното измерване, доколкото в електронния фиш е отразена скоростта от 85 км/ч.

Съдът счита , че настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен по смисъла на чл. 28, б. „а“ ЗАНН. Дори напротив - измерената с техническото средство скорост значително надхвърля въведено ограничение на скоростта за съответния пътен участък, което разкрива по-висока обществена опасност на  извършеното нарушение.  Следва да се посочи и че обществените отношения, гарантиращи спокойното и безопасно придвижване по пътната мрежа, отворена за обществено ползване са от особено значение. Установеното в случая превишаване на скоростта ги накърнява с особен интензитет и предвид това не следва да бъде определяно като маловажност.

Съдът намира, че въз основа на така установената фактическа обстановка правилно е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателката  на основание чл. 182 ал. 1 т. 4 от ЗДвП, която предвижда  налагане на административно наказание от 400 /четиристотин/ лева за превишаване на допустимата от закона максимално допустима за населено място  скорост от 31 до 40 km/h.

Поради изложеното, съдът намира, че електронният фиш е  обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон.

С оглед направеното искане от процесуалния представител на въззивниваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът установи от правна страна следното: Съгласно разпоредбата на чл. 63 ал.3 от ЗАНН в съдебните производства по обжалване на издадени НП пред районния съд страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.Разпоредбата на чл. 63 ал.4 от ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. Като взе предвид, че производството по делото е приключило в едно съдебно заседание, съотв. същото не представлява фактическа и правна сложност и процесуалният представител не се е явил в съдебно заседание намира, че на юрисконсулта следва да бъде присъдено възнаграждение в минималния  размер, предвиден в нормата на чл.27е от Наредбата, а именно за сумата от 80 /осемдесет/ лева. 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

 ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш  серия К № 3198777  на ОД на МВР- В., с който на С.С.С. на основание чл. 189 ал.4, във вр. с чл. 182 ал.1 т.4 от ЗДвП й е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400 /четиристотин/ лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА  С.С.С. ДА ЗАПЛАТИ по сметка на ОД на МВР-В. сумата от  80 /осемдесет/лева  юрисконсултско възнаграждение, на осн. чл. 37, ал.1 от ЗПП, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд – В.  по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: