Решение по дело №628/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 168
Дата: 5 май 2022 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20217100700628
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

168/ 05.05.2022 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на единадесети април през две хиляди двадесет и втора година, Първи състав,

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

         

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 628/ 2021 г. по описа на АдмС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 - 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба от А.Й.Ч.,***, подадена чрез адв. Д.Д. - ****, срещу Заповед № ЧР – 199/ 18.11.2021 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА), с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя на основание чл. 106, ал. 1, т. 5 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Жалбоподателят иска да бъде отменена Заповед № ЧР - 199/ 18.11.2021 г. на Директора на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури като неправилна, незаконосъобразна и необоснована. Сочи, че с Разпореждане № ********** от 20.09.2017 г. за отпускане/изменяне на пенсия на ТП на НОИ гр. Добрич жалбоподателят е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 69б, ал. 1 от КСО. Набляга, че видно от Разпореждането на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване" гр. Добрич, на жалбоподателя е била отпусната лична пенсия за осигурителен стаж, считано от 14.09.2017 г., пожизнено, т.е. 4 години преди издаването на процесната заповед жалбоподателят е упражнил придобитото си право на пенсия. Допълва, че впоследствие, с Разпореждане № ********** от 27.11.2017 г. за отпускане/изменяне на пенсия на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване" към ТП на НОИ гр. Добрич, пенсията за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателя е била изменена. В тази връзка прави възражение, че Заповедта е незаконосъобразна, тъй като с оглед правното основание за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателя по чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл ИАРА е била длъжна да посочи в Заповедта обстоятелствата, свързани с възрастта и продължителността на осигурителния стаж на жалбоподателя, за да може да се извърши проверка дали е налице придобитото от него право на пенсия, което е послужило за основание за прекратяване. На следващо място излага становище, че Заповедта е незаконосъобразна поради липсата на предпоставки за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателя на посоченото в нея правно основание. Счита, че е нарушен материалният закон, тъй като в случая към момента на прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателя пенсията за осигурителен стаж и възраст вече е била отпусната и статутът му не е бил на лице, придобило право на пенсия, а на работещ пенсионер, с оглед на което според жалбоподателя правилното правно основание е това по чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл. Счита, че липсват мотиви и дали прекратяването е в интерес на службата, тъй като дори при придобито право на пенсия работодателят може да продължи правоотношението. Изтъква, че получаването на пенсия само по себе си не е основание за лишаване на гражданите от трудови права или от правото им да заемат служба в държавната администрация, като се позовава на конкретна съдебна практика. Иска отмяна на Заповедта като неправилна, незаконосъобразна и необоснована и присъждане на основание чл. 104, ал. 1 от Закона за държавния служител на обезщетение в размер на брутната заплата за цялото време, през което жалбоподателят не е заемал държавна служба. Претендира и присъждане на направените по делото разноски, в т.ч. възстановяване на изплатеното адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява. Представя становища, с които поддържа жалбата по наведените в нея доводи, както и доказателства за заплатено адв. възнаграждение на адв. Д. Д. – ****.

Ответникът представя Становище чрез ст. юрисконсулт С.И., с което оспорва жалбата и излага съображенията си, поради които счита, че е неоснователна. В съдебно заседание ответникът, редовно призован, се представлява от юрисконсулт П.П., редовно упълномощен, който оспорва жалбата.

Административен съд – Добрич, Първи състав, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорената Заповед е връчена на служителя на 23.11.2021 г., (л. 5), видно от подписа, положен срещу „получих заповедта“. Жалбата е регистрирана с вх. № 94-00-3992/ 06.12.2021 г., видно от положения печат върху нея от ИАРА, с оглед на което е подадена в срок, от лицето, адресат на Заповедта, чиито права са засегнати от нея неблагоприятно, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол по аргумент от чл. 124, ал. 1 от ЗДСл, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Жалбоподателят е работил през различни периоди в ИАРА, видно от приложената по делото служебна книжка (л. 283 – 288).

Със Заповед № ЧР204/ 29.10.2013 г. на Изпълнителния директор на ИАРА (л. 289) е прекратено служебното му правоотношение. Впоследствие със Заповед № ЧР - 346/ 02.12.2013 г. на Изпълнителния директор на ИАРА (л. 23 и 256) жалбоподателят е назначен на длъжност „Началник на отдел“ в отдел „Рибарство и контрол“ – Добрич в Главна дирекция „Рибарство и контрол“ (ГДРК) на ИАРА, а със Заповед № ЧР - 149/ 11.05.2015 г. на Изпълнителния директор на ИАРА (л. 22 и 231) на основание чл. 82, ал. 1 от ЗДСл, във връзка с Устройствен правилник на ИАРА, приет с ПМС № 90/ 16.04.2015 г., обн. в ДВ бр. 29/ 21.04.2015 г., в сила от 21.04.2015 г., и длъжностно разписание, утвърдено със Заповед № РД - 233/ 21.04.2015 г. на Изпълнителния директор на ИАРА, е преназначен на длъжност „Началник на сектор“ в ТЗ, Сектор „Рибарство и контрол“ - Добрич в отдел „Рибарство и контрол - Черно море“ в ГДРК, считано от 15.05.2015 г.

С Разпореждане № ********** от 19.09.2017 г. (л. 7) на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Добрич на А.Й.Ч. е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 14.09.2017 г., пожизнено, на основание чл. 69б, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО, по подадено от него заявление на 14.09.2017 г. и навършена възраст от 57 години и 8 месеца, при условията на първа категория труд.

С Разпореждане № ********** от 24.11.2017 г. (л. 6) е определен размерът на отпуснатата пенсия съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО.

Със Заповед № ЧР – 7/ 18.01.2019 г. на Изпълнителния директор на ИАРА (л. 168) е прекратено служебното правоотношение с А.Ч. на основание чл. 103, ал. 1, т. 4 от ЗДСл (обяв. за противоконст.) и е разпоредено да му бъдат изплатени 6 основни заплати на основание чл. 106, ал. 3 от ЗДСл, 1 основна заплата на основание чл. 106, ал. 4 от с.з. и обезщетение за неползван отпуск по чл. 61, ал. 2 от ЗДСл за 2018 г. и 2019 г.

Със Заповед № ЧР 110/ 14.02.2019 г. на Изпълнителния директор на ИАРА (л. 143) е отменена Заповед № ЧР – 7/ 18.01.2019 г. на Изпълнителния директор на ИАРА и служителят е възстановен на работа.(л. 141)

Към административната преписка е приложено писмо изх. № 1029-21-10065#2 от 27.09.2021 г. на НОИ, Дирекция „Информационни системи за дългосрочни и краткосрочни плащания“, изпратено до Изпълнителния директор на ИАРА (л. 19), към което е налична Справка съгласно данните в Информационната система на НОИ за служителите на ИАРА, упражнили правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст към м. септември 2021 г., в която фигурира името на жалбоподателя, датата и основанието, на което е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. (л. 20)

След получаване на Справката със Заповед № ЧР – 199/ 18.11.2021 г. на Изпълнителния директор на ИАРА, на основание чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение с А.Й.Ч., на длъжност „Началник на сектор“, място на работа: Сектор „Рибарство и контрол“ – гр. Добрич, Отдел РК – Черно море, ГДРК, код по НКИД 8411, кат. Персонал 1 – ръководители, с ранг III старши. Като причина за прекратяване на служебното правоотношение е посочено придобитото и упражнено право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Определено е на служителя да бъдат изплатени обезщетения по чл. 106, ал. 4 от ЗДСл от една брутна заплата, по чл. 61, ал. 2 от ЗДСл за 2020 г. за един ден неизползван отпуск и за 2021 г. за 28 дни обезщетение за неизползван отпуск.

Като причини за прекратяването е посочено придобитото право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.

По делото е приложено заверено копие от служебното досие на служителя, от което се установява положеният от него труд и натрупан стаж.

По делото е приложено заверено копие на извадка от Регистър Булстат, от което е видно, че от 09.03.2017 г. доц. д-р Г.Н.заема длъжността „изпълнителен директор“ на ИАРА и е вписан като такъв на същата дата.(л. 33)

Така представените и приети по делото доказателства не се оспорени от жалбоподателя.

Няма спор и по фактите.

При това фактическо установяване от правна страна се налагат следните изводи:

Оспорената Заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 108, ал. 1 от ЗДСл, а именно от Изпълнителния директор на ИАРА, който съобразно чл. 5, ал. 1, т. 16 от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури упражнява функциите на орган по назначаването.

При издаване на Заповедта не са налице нарушения на административнопроизводствените правила. Същата е връчена надлежно на служителя, като му е определено обезщетение по чл. 106, ал. 4 от ЗДСл за неспазен срок на предизвестието. Обезщетение от 6 месечни основни заплати по чл. 106, ал. 3 от ЗДСл е изплатено през 2019 г., а съгласно същата разпоредба това обезщетение може да бъде получено само веднъж. Такова съответно не се и претендира от жалбоподателя.

Заповедта отговаря изискванията за форма и съдържание на акта за прекратяване на служебното правоотношение, като е подписана от органа по назначаването и съдържа правното основание за прекратяване на служебното правоотношение, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба.

В разпоредбата на чл. 108, ал. 1 от ЗДСл не се съдържа изискване за излагане на мотиви при прекратяване на служебното правоотношение. Видно от специалния закон, законодателят е уредил в цитираната разпоредба материалноправните предпоставки за упражняване на едностранното потестативно право на органа да прекрати служебното правоотношение. По силата на тази норма издателят на Заповедта е длъжен да постанови акта си, като посочи правното основание за прекратяване на правоотношението, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба. Тези изисквания са спазени, видно от съдържанието на оспорения акт.

Независимо от горното, следва да се отбележи, че посоченото правно основание съдържа в себе си и обуславящото го фактическо обстоятелство, поради което не е необходимо излагането на други мотиви. Тези мотиви се съдържат в административната преписка освен това, поради което не е налице нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, а и фактът на придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст е безспорен. Органът по назначаване, респ. по освобождаване, е спазил изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. първо от АПК, като е посочил правното основание, на което прекратява служебното правоотношение и е приложил правилото на цитираната норма, като в случая не е нарушено правото на защита на жалбоподателя и съдът не е лишен от възможността да извърши преценка на наличието на фактите, послужили като основание за издаване на акта.

Съобразно разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие при придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че в оспорения акт не са изложени обстоятелства, от които да се направи извод, придобил ли е служителят право на пенсия, след като е прието като доказателство писмото от НОИ със съответната Справка, от която се установява датата, на която лицето е придобило право на пенсия за осигурителен стаж и възраст и правното основание, на което е придобило това право. Приложените от жалбоподателя разпореждания на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Добрич само потвърждават залегналото в Справката. Вярно е, че Справката не е описана в Заповедта, но тя е част от преписката по издаване на оспорения акт, с оглед на което мотивите се съдържат в съпътстващите издаването му документи, които са неразделна част от административната преписка.

Придобиването право на пенсия от служителя в случая е след назначаването му на съответната длъжност като държавен служител в ИАРА и по време на заемането ѝ, поради което съобразно събраните доказателства по делото се налага изводът, че са осъществени материалноправните предпоставки на разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл за прекратяване на служебното му правоотношение, т.е. в случая придобиването на право на пенсия е след възникване на служебното правоотношение, поради което основанието по чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл е било налице към момента на прекратяване на служебното правоотношение. Това прекратяване на служебното правоотношение по чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл се извършва по преценка на органа по назначаването, като не съществува юридическо задължение за органа да прекратява служебното правоотношение на служител, който е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст и именно, защото е негово право, прекратяването е въпрос на негова преценка по целесъобразност и той не е длъжен да излага мотиви за това. Прекратяването на служебното правоотношение на А.Ч. на посоченото основание, четири години, след като е придобил, упражнил и реализирал правото си на пенсия, не налага извод, че органът по назначаването не може да прекрати служебното правоотношение на посоченото в Заповедта основание в по -късен момент. С прекратяването му не се създава за лицето отново правото на пенсия, след като това право е придобито, без значение от упражняването му. Придобиването на правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст през време на действието на служебното правоотношение е основание за прекратяването му по чл. 106, ал. 1, т. 5 от ЗДСл, като право на органа по назначаването е да прецени в кой момент след възникване на посоченото основание да прекрати служебното правоотношение, съответно, както е сторил в случая, четири години след придобиване на правото, като е дал възможност през този период жалбоподателят да продължи да упражнява своя труд.

Неоснователно е позоваването на чл. 106, ал. 1, т. 6 от ЗДСл, сторено от жалбоподателя, доколкото тази разпоредба е приложима в случаите, когато служебното правоотношение е възникнало, след като назначеният държавен служител е придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст, включително когато е упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а от Кодекса за социално осигуряване, какъвто не е настоящият случай, видно от изложеното по – горе и събраните доказателства.

Оспореният административен акт съответства на относимите материалноправни разпоредби, на изискванията за форма и на целта на закона. Не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и не са налице основания по смисъла на чл. 146 АПК, които да обуславят отмяна на Заповедта, поради което същата е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски.

Ответникът не претендира разноски, поради което съдът, независимо от изхода на спора, не се произнася по такива.

С оглед горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно и ал. 1 от АПК, Административен съд - Добрич, Първи състав,

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от А.Й.Ч.,***, срещу Заповед № ЧР – 199/ 18.11.2021 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя на основание чл. 106, ал. 1, т. 5 от Закона за държавния служител.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           СЪДИЯ: