Решение по дело №205/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2515
Дата: 5 август 2024 г.
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20247240700205
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 2515

Стара Загора, 05.08.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - I състав, в съдебно заседание на единадесети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА

При секретар ПЕНКА МАРИНОВА и с участието на прокурора ГРИША СПАСОВ МАВРОВ като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20247240700205 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 - 196 от Административно процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на П. Т. З. със от [населено място], ул.“ Х. С. , чрез адв. Б. Б.., против приложение № 19, Цени на входни билети , пакетни билети и преференции Общински музей „ Искра, точка 1 , постоянна експозиция и зала „ Трезор“ – входни билети т.1.1 за възрастни 8 лева

В съдебното производство е допуснато присъединяването на Т. И. Д., представлявана от адв. Б. Б. към оспорването инициирано по жалба от П. запрянов срещу цитираната по-горе разпоредба от Наредбата.

В подадената до съда жалба и молба за присъединяване, оспорващите твърдят, че посоченият по-горе текст от Наредбата противоречи на чл. 187, ал. 2 от Закона за културното наследство, съгласно която, цените на входните билети в държавните и общинските музеи се определят от техния директор съгласувано с финансиращия музея орган. Сочат, че при приемане на оспорения текст от Наредбата не са спазени административно-производствените правила на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА. Предвид това се излагат съображения за нищожност на оспорената разпоредба, евентуално нейната незаконосъобразност поради противоречие с материалния закон и съществени нарушения на административнопроизводствените правила за нейното приемане. Обосновават правния си интерес от оспорването. В съдебно заседание жалбоподателите, лично и чрез процесуалния си представител, поддържат жалбите по изложените в същите съображения. Претендират разноските по делото.

Ответникът- Общински съвет –Казанлък не изпраща представител в писменото си становище оспорва жалбите и прави възражение за прекомерност на договорените адвокатски възнаграждения.

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора изразява становище за неоснователност на жалбите.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на оспорване по настоящото дело e подточка 1.1, точка 1 от Приложение № 19, с която е определена цената на входните билети за възрастни- постоянна експозиция и зала „ Трезор“ трезор в размер на 8 лева

Жалбоподателите П. Т. И. и Т. И. Д. са лица над 18 години. Те се интересували от историята на България, от изчезналия език на траките и от неразчетени надписи с гръцки букви, като този от златния пръстен от [населено място], община Първомай, плочата от Кьолмен и др., При посещението си на Общински Музей „ Искра“ [населено място] първият от тях бил заплатил цената от 8 лв. за входен билет за посещение на музея с Фактура №15404/10.1.2024г., за което си бил и поставил и печат в т.91 от книжката му: „Опознай България“ -100 национални туристически обекта, а втората прилага касов бон " .Твърди, че музеят в [населено място] бил изключително богат и не можел да го разгледа за ден-два, поради което щял да го посети отново. Освен това имал желание да посети и множеството експозиции към същия музей: „Казанлъшка гробница", „Гробница Севт III", „Светицата“ и др. С оглед на това смята, че е засегнат от оспорената разпоредба пряко, лично и непосредствено, тъй като културата е дефинирана като понятие от ЮНЕСКО и достъпът до нея е основно човешко право, защитено от нормата на чл. 54 от Конституцията на Република България, според която всеки има право да се ползва от националните и общочовешките културни ценности, както и да развива своята култура, и повелята на чл. 186 от Закона за културното наследство (ал. 1: „Музеите осигуряват дни и часове за посещение, съобразени със свободното време на различните видове и категории посетители, както и в изпълнение на противоепидемични мерки, определени със закон или въведени с акт на държавен орган“; ал. 2: „Музеят публично обявява дните и часовете за посещение“; ал. 3: „Музеите осигуряват подходящи условия за достъп до музейните експозиции на хора с увреждания“), както и от разпоредбите на Наредба № 4 от 08.10.2013 г. за условията и реда за представяне на културни ценности.

Съдът намира, че жалбите са допустими, като подадени от надлежни страни, обосноваващи наличието си на правен интерес по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК.

Съгласно чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. В конкретния случай жалбоподателите са обосновали и доказали правния си интерес, независимо, че постоянните им адреси не са на територията на Община Казанлък, с факта че посещението на музеи и въобще на културни забележителности не може да се обвърже с териториална принадлежност, а е безспорно, посещението на З. и Д. именно на исторически музей „ Искра“ - Казанлък, с оглед представените фактури и касови бележки.

На основание чл. 187, ал. 1 от АПК, правото да се оспори нормативен административен акт не е обвързано с определен срок, поради което жалбите следва да се счита за допустими и на това основание.

Разгледани по същество, са основателни.

Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове под формата на наредби. С нормата на чл. 141, ал. 4 от Конституцията на Република България, на общинските съвети е възложена компетентността да определят размера на местните такси, по ред установен със закон. В съответствие с посочената конституционна разпоредба е налице и изрична законова делегация (чл. 9 от ЗМДТ), даваща право на общинските съвети да приемат наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Предвид изложеното съдът намира, че Наредба № 26 за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък е издадена от компетентен орган - Общински съвет Казанлък, в изпълнение на конституционно закрепеното и детайлно регламентирано в ЗМДТ негово правомощие да определя размера на местните такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък.

Проектът за Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък и доклад към него са внесени в ОбС- Казанлък от кмета на Община Казанлък. По проекта за на Наредбата са дали становище Комисията по образование, младежка дейност и спорт, Комисия по икономика, бюджет и финанси; Комисията за противодействие на корупцията, сигурност и обществен ред и за упражняване на контрол върху актовете, издадени от органите на местната изпълнителна власт, Комисията по здравеопазване, социална дейност и трудова заетост, Комисията по разпореждане с общинска собственост, Комисията по селско и горско стопанство , обществен и екологичен ред , Комисията по устройство на територията, инфраструктура и транспорт. Наредбата е публикувана на интернет страницата на Община Казанлък и е проведено обществено обсъждане .

С Решение № 1076/28.09.2023 г. на Общински съвет Казанлък е приета Наредба № 26 за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък както приложение № 19, Цени на входни билети , пакетни билети и преференции Общински музей „ Искра, точка 1 , постоянна експозиция и зала „ Трезор“ – входни билети т.1.1 за възрастни -8 лева

.. Предвид изложеното съдът намира, че Наредбата е издадена и при спазване на регламентираните в закона императивни процесуални разпоредби относно подготовката и приемането на нормативни актове. В тази връзка са неоснователни доводите в жалбата за нарушение на правилата по чл. 26 и чл. 28 от ЗНА,

Правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в чл. 8 от ЗНА. Подзаконовите нормативни актове, приемани от общинските съвети, се основават на нормативните актове от по-висока степен. Те могат да уреждат обществени отношения от местно значение само и единствено при условията и границите, определени от по - високия по степен нормативен акт като детайлизират неговото приложение.

Съгласно чл. 9, ал. 2 от Закона за закрила и развитие на културата, регионалните културни институти се създават, преобразуват и закриват от Министерския съвет по предложение на министъра на културата, съгласувано с областния управител, след решение на общинския съвет, на чиято територия са седалищата им. На основание чл. 28, ал. 1 от Закона за културното наследство, държавните, регионалните и общинските музеи са културни и научни институти, които се създават, управляват, финансират, преобразуват и закриват при условията и по реда на този закон и на Закона за закрила и развитие на културата. основание чл. 28, ал. 1 от Закона за културното наследство, държавните, регионалните и общинските музеи са културни и научни институти, които се създават, управляват, финансират, преобразуват и закриват при условията и по реда на този закон и на Закона за закрила и развитие на културата.

Съгласно чл. 8, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата, общинските културни институти са юридически лица с бюджет, които се създават, преобразуват и закриват с решение на общинския съвет, съгласувано с министъра на културата. В ал. 2 е предвидено финансирането на общинските културни институти от общинския бюджет.

С Решение № 148 от 28.04.2016 година на Общински съвет - Казанлък е приет Правилник за устройството и дейността на Исторически музей „ Искра“ като този правилник е съгласуван от министъра на културата.

В конкретния случай е безспорно, че исторически музей Искра Казанлък е юридическо лице на бюджетна издръжка на Община Казанлък, като съгласно чл. 17, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността му цените на входните билети са определени със заповед на директора на основание на Решение на Общински съвет – Казанлък за таксите и цените на услугите, извършвани в община Казанлък.

Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. С нормата на чл. 141, ал. 4 от Конституцията на Република България, на общинските съвети е възложена компетентността да определят размера на местните такси, по ред установен със закон. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове под формата на наредби.

В съответствие с посочената конституционна разпоредба е налице и изрична законова делегация (чл. 9 от ЗМДТ), даваща право на общинските съвети да приемат наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Предвид изложеното съдът намира, че Наредбата за цени на услуги на територията на община Копривщица, е издадена от компетентен орган - общински съвет Казанлък, в изпълнение на конституционно закрепеното и детайлно регламентирано в ЗМДТ негово правомощие да определя размера на местните такси и цени на услуги

Разпоредбата на чл. 187, ал. 2 от Закона за културното наследство предвижда, че цените на входните билети в държавните и общинските музеи се определят от техния директор съгласувано с финансиращия музея орган. При това положение, настоящият състав на съда приема, че така формулиран текста от наредбата е в пряко противоречие с цитирания законов текст. Противоречието с нормативен акт от по-висока степен води до незаконосъобразност на така приетата разпоредба на приложение № 19, Цени на входни билети , пакетни билети и преференции Общински музей „ Искра, точка 1 , постоянна експозиция и зала „ Трезор“ – входни билети т.1.1 за възрастни 8 лева от Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък, тъй като в случая Общински съвет Казанлък не може да определя с Наредбата цената на билетите, а същото следва да стане единствено от директора, след съответното съгласуване от Община Казанлък. По изложените съображения, съдът намира жалбите на П. З. и Т. Д. . за основателни, поради което същите следва да бъдат уважени и съответно отменена в оспорената и част приложение № 19, Цени на входни билети , пакетни билети и преференции Общински музей „ Искра, точка 1 , постоянна експозиция и зала „ Трезор“ – входни билети т.1.1 за възрастни 8 лева разпоредбата на чл. 56б, ал. 6 от Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък.

Водим от горните мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ по жалба на П. Т. З. и Т. И. Д. под точка 1.- цени за входни билети за възрастно – 8 лева от приложение № 19, Цени на входни билети , пакетни билети и преференции Общински музей „Искра", точка 1 , постоянна експозиция и зала „ Трезор“ – входни билети.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, приета от Общински съвет - Казанлък.

Председател:
Членове: