Решение по дело №1069/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 794
Дата: 14 юни 2022 г. (в сила от 6 юли 2022 г.)
Съдия: Сияна Генадиева
Дело: 20223110201069
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 794
гр. В., 13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В., 13 СЪСТАВ, в публично заседание на първи юни
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сияна Генадиева
при участието на секретаря Цветанка Ив. Кънева
като разгледа докладваното от Сияна Генадиева Административно
наказателно дело № 20223110201069 по описа за 2022 година

Производството е образувано по жалба на управител на
санкционираното дружество против №03-011807/28.08.2019г. на Директор на
Дирекция "Инспекция по труда" гр. В., издадено на основание чл.416 от КТ.
С жалбата не се оспорва фактическата обстановка, твърдяна с НП.
Сочи се, че след констатиране на нарушението са предприети мерки за
отстраняването му. Допуснатото нарушение е изолиран случай е не е
системно. Дружеството няма допуснати други нарушения. В този смисъл се
изразява позиция, че е налице маловажен случай на административно
нарушение. Иска се отмяна на наказателното постановление или намаляване
размера на наложеното административно наказание.
В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител.
По същество се поддържат и доразвиват основанията за отмяна на НП,
изложени с жалбата.
Процесуален представител на въззиваемата страна оспорва жалбата.
По същество счита, че наказателното постановление следва да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендира възнаграждение.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за
установено от фактическа страна следното:
На 25.07.2019г. служители на ДИТ - В. , сред които св. Д., извършили
проверка по спазване на трудовото законодателство от страна на „Варненски
бряг" АД. В хода на проверката била извършена проверка на място в обект -
кафе - сладкарница „Одесос", находящ се в гр. В., бул. „С."1, стопанисван от
дружеството.
На място ,след извършена проверка , била насрочена и последваща
документална проверка, при което от дружеството били предоставени
документи , включително графици за явяване на работа за месец май 2019г.
Въз основа на така предоставения график било установено, че през
1
месец октомври 2019г., на лицето К.П., на длъжност „барман" , при редуване
на смени от втора смяна не му е била осигурена не по –малко от 24 часова
почивка за периода от 29.10.2018 до 31.10.2018г. включително, лицето е
полагало труд от 14.30 до 22.00 часа, а на 01.10.2018г. от 08.00 часа до 18.00
часа. с което не била осигурена минимална непрекъсната 24 седмична
почивка.
На 21.08.2019г. бил съставен акт за установяване на административно
нарушение, в съдържанието на който били отразени установените факти.
Актът бил предявен на управителя на дружеството, като в
съдържанието му било вписано наличие на възражения.
По преписката в срока за такива, постъпили възражения, но били
преценени като неоснователни.
Впоследствие, на 28.08.2019г. наказващия орган въз основа на акта за
установяване на административно нарушение, издал наказателно
постановление № 03 -011807/28.08.2019г., възприемайки фактическите
констатации, изложени в акта за установяване на административно
нарушение.
При правна квалификация на нарушението по чл.152 от КТ, било
наложено административно наказание "Имуществена санкция" на основание
чл.414 ал.1 от КТ.
Горната фактическа се потвърждава от събраните писмени и гласни
доказателства, приобщени към доказателствения материал по делото в хода
на съдебното следствие:графици за явяване на работа; трудов договор;
показанията на св. Д. и др. При проверка на съставения акт за установяване на
административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно
постановление, съдът констатира, че същите са издадени при спазване на
всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на
административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на
нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; спазен е срока за
възражения по АУАН; наказателното постановление е било издадено в
рамките на предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта
за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата
обстановка, като са събрали безспорни доказателства за извършеното
нарушение, установявайки факта на положен труд в два последователни дена,
без да е осигурена междуседмична почивка от минимум 24 часа на работника.
По АНП са събрани доказателства в подкрепа на твърдяното за извършено
административно нарушение. В съдържанието на съставения акт за
установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание
на самото нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му.
Посочена е и правилната правна квалификация по КТ, както и правилно е
определено административнонаказателно отговорното лице.
При определяне на наказанието неправилно не е било взето предвид, че
се касае за първо нарушение, поради което и адекватен размер на тежестта на
административното нарушение се явява минималния , предвиден в закона.
Що се отнася до наведените с жалбата и в съдебно заседание
основания за отмяна на наказателното постановление, съдът намери същите
за неоснователни предвид на следното :
Изразява се позиция, че е налице маловажен случай на административно
нарушение.
Според настоящия съдебен състав липсват основания за приложение
2
на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, доколкото деянието не показва
изключително занижена степен на обществена опасност в сравнение с
обичайните случаи от този вид и правилно дружеството е било имуществено
санкционирано. Работникът е бил лишен от междудневната си почивка, с
което безспорно са били нанесени вреди, касаещи правото му на почивка и
възстановяване.
Административно наказващият орган обаче, на база на събраните
доказателства не е прецизирал санкционната разпоредба, отчитайки
отстраняването на нарушението и приложимостта на чл.415В ал.1 от КТ.
В настоящия казус, по безспорен начин се установява, че веднага след като е
било констатирано това нарушение на трудовото законодателство, същото е
било отстранено.
Съдът намери, че факта на извършване на нарушение за първи път и
последващото му отстраняване занижават степента на обществена опасност
на нарушението и сочат на адекватност на размер на административното
наказание в предвидения в закона минимален размер. В този смисъл и съдът
намери, че следва да измени наказателното постановление, като намали
размера на административното наказание на осн. чл.415в ал.1 от КТ до
минимално предвидения.
Изложеното по- горе мотивира съда да измени наказателното постановление.
Изменяйки НП съдът не възложи разноски.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП №03-011807/28.08.2019г. на Директор на Дирекция
"Инспекция по труда" гр. В., с което на „Варненски бряг" АД е наложено
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1800
лева на основание чл.414 ал.1 от КТ, като на осн.чл.415В ал.1 от КТ, като
НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание
ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ от 1800 лева на 100 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – В.: _______________________
3