Определение по дело №2252/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2067
Дата: 12 септември 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180702252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№.....

 

гр. Пловдив, 12 септември 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

       ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Първо отд., ХVІІІ състав в закрито заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и трета година  в състав: 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 2252 по описа за 2023 год. и взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 166, ал. 2-4 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 211 и чл. 214, ал. 1, т. 1 от  Закона за министерството на вътрешните работи.

Образувано е по жалба на Д.А.К., ЕГН **********, чрез адв.Т.А.-пълномощник, против Заповед № 8121К-7706/25.08.2023г. на министъра на вътрешните работи, в нейната т.2, с която на основание чл. 214, ал. 1, т. 1 от ЗМВР и чл.215, ал.5 от ЗМВР временно е отстранен от длъжност „ разузнавач V степен в група   „Криминална полиция“ към РУ-Стамболийски при ОДМВР-Пловдив и е разпоредено да му бъдат иззети служебната карта, личния знак и служебното оръжие, считано от датата на запознаване със заповедта.

С жалбата е поискано спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на заповедта, в обжалваната т.2. Жалбоподателят твърди, че предварителното изпълнение на заповедта(по т. 2) ще причини на него и семейството му значителни и труднопоправими вреди по смисъла на чл. 166, ал 2, във вр. с чл. 4 АПК.  

За да се произнесе по направеното искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорения административен акт, съдът приема за установено следното от фактическа страна: 

Със Заповед № 8121К-7706/25.08.2023г. министърът на вътрешните работи, на основание чл. 207, ал. 1, т. 1 и ал. 2 ЗМВР е образувал дисциплинарно производство срещу Д.К., като с т.2 от заповедта, на основание  чл. 214, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, го е отстранил  временно от длъжност „ разузнавач V степен в група   „Криминална полиция“ към РУ-Стамболийски при ОДМВР-Пловдив и е разпоредил да му бъдат иззети служебната карта, личния знак и служебното оръжие. Като мотиви по т.2 в заповедта е посочено, че заеманата от служителя длъжност му предоставя възможност да въздейства на граждани, да възпрепятства и затрудни разкриването на обективната истина при воденето срещу него дисциплинарно производство. Прието е, че като разузнавач в сектор „Криминална полиция“ при РУ-Стамболийски инспектор К. има възможност да ползва информационните фондове на МВР, да се сдобие с лични данни и адреси на граждани, имащи отношение към случая на Д. М. от с.Цалапица. Инспектор К. отговорял за района на с.Цалапица и като полицейски служител можел да оказва натиск върху близките на М. и други жители на селото, с което да попречел на разкриването на обективната истина.   

Въз основа установените факти и обстоятелства, съдът достигна до следните правни изводи:

Заповедта подлежи на предварително изпълнение по силата на закона - чл. 211, изр. 2 от ЗМВР. Съгласно чл. 211 от ЗМВР заповедта за временно отстраняване от длъжност по  чл. 214, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от ЗМВР и за налагане на дисциплинарно наказание може да се обжалва по реда на  Административнопроцесуалния кодекс.             Обжалването не спира изпълнението. Отстраняването произвежда незабавно действие по силата на цитираната законовата норма.

Съдът, след като съобрази, че е налице допуснато по силата на закона предварително изпълнение на административния акт, същият е обжалван по съдебен ред и не е предвидена изрична забрана за съдебен контрол по отношение на предварителното изпълнение, приема, че искането за спиране на предварителното изпълнение е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, искането е неоснователно. Съображенията за това са следните:

Волята на законодателя да допусне предварително изпълнение на заповедта за временно отстраняване от длъжност и по този начин да даде приоритет на обществения и държавния интерес се основава на целта на дейността на МВР. Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗМВР дейността на МВР е насочена към защита на правата и свободите на гражданите, противодействие на престъпността, защита на националната сигурност, опазване на обществения ред и пожарна безопасност и защита на населението. Законодателят е преценил, че предварителното изпълнение на временното отстраняване от длъжност е необходимо с оглед осигуряване на обективност и безпрепятствено протичане на дисциплинарното производство.

Съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. Разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК дава възможност при всяко положение на делото, до влизането в сила на решението, по искане на оспорващия да бъде спряно предварителното изпълнение, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Доказателствената тежест за установяване на предпоставките по чл. 166, ал. 2 от АПК е за жалбоподателя.

За разлика от предварителното изпълнение, допуснато с разпореждане по чл. 60, ал. 1 АПК, тук самият законодател въвежда презумпция, че общественият и държавният интерес надделяват над личния. Преценката не е на органа, а на законодателя. Съобразно константната съдебна практика, засягането на личните интереси, не са от категорията на тези, които могат да бъдат противопоставени на значимите обществени и индивидуални интереси, предвидени в чл. 60, ал. 1 от АПК.

От анализа на цитираната уредба следва извод, че в тежест на К., поискал спиране на предварителното изпълнение, е да докаже вероятността за причиняване на значителна или труднопоправима вреда. В случая по делото не са ангажирани доказателства, установяващи настъпването на значителни или труднопоправи вреди за оспорващия, които ще настъпят в резултат от предварителното изпълнение на оспорения административен акт, а са направени само твърдения в тази насока. Не са налице и нови обстоятелства, а наличието им е предпоставка за спиране на предварителното изпълнение на административния акт.

За пълнота на изложението съдът намира за нужно да отбележи и следното:

Дори да се приеме, че вредите, които ще настъпят от отстраняването са труднопоправими и в случай, че заповедта бъде отменена като незаконосъобразна, то вредите могат да бъдат възмездени, като жалбоподателят може да претендира претърпени загуби и  пропуснати ползи.

С оглед изложеното, съдът счита, че наведените в жалбата доводи и представените доказателства към нея, не обосновават извод за оборване на законовата презумпция, респективно за наличие на предвидените от закона обстоятелства, даващи основание за спиране изпълнението на административния акт, поради което искането за спиране предварителното  изпълнение на заповедта  следва да бъде отхвърлено.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 166, ал. 4, вр. с ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, осемнадесети състав,

 

                                                      О П Р Е Д Е Л И : 

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Д.А.К., ЕГН **********, за спиране предварителното изпълнение на Заповед № 8121К-7706/25.08.2023г. на министъра на вътрешните работи, обективирано в т. 2, с която на основание чл. 214, ал. 1, т. 1 от ЗМВР и чл.215, ал.5 от ЗМВР временно е отстранен от длъжност „ разузнавач V степен в група „Криминална полиция“ към РУ-Стамболийски при ОДМВР-Пловдив и е разпоредено да му бъдат иззети служебната карта, личния знак и служебното оръжие.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд на Р.България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: