РЕШЕНИЕ
№
10
гр. Враца 07.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ВРАЦА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в
публично заседание на 07.12.2021г. / седми декември две хиляди двадесет и
първа година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА
КОЦЕВА
КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на
прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като
разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА адм.дело
№626 по описа на АдмС – Враца за 2021г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по чл.185
и следващите АПК.
Образувано е по протест
на Окръжна прокуратура Враца против разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.13, ал.1,т.15, чл.20, ал.6,
чл.53, ал.2 в частта „председателският
съвет…….“ и разпоредбите на чл.16, чл.55, ал.5, чл.56,
ал.1, чл.59, ал.1 и чл.121, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на
ОбС, неговите комисии и взаимодействието
му с общинска администрация Мездра, приет с решение №13/12.12.2019г. на
ОбС-Мездра, изм. с решение №186/29.10.2020г. на ОбС Мездра. В протеста се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорените разпоредби, като противоречащи с материалноправните норми на нормативен акт
от по-висок ранг – чл.25, чл.28а и чл.29а ЗМСМА. Посочва се, че с правилника на
Председателския съвет са предоставени права, които закона е нормативно дал на
други органи. Иска се отмяна на оспорените разпоредби, в оспорената им част
като незаконосъобразни. Претендират се разноски.
В с.з. протестът
се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на оспорените разпоредби по съображения изложени в протеста.
Претендират се разноски по делото.
Ответникът по оспорването–Общински
съвет Мездра, чрез председателя Яна Нинова в с.з. ангажира становище за
неоснователност на протеста. Съображения за това са изложени в представено писмено
възражение.
Настоящият съдебен състав, като
прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните и след служебна
проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл.168 АПК приема за установено следното:
С предложение от Председателя
на ОбС-Мездра до Общински съвет Мездра вх.№
58/06.12.2019г. е направено предложение
за отмяна на стария правилник и за
приемане на нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат
2019-2023, към което е приложен проект на Правилника, ведно с направените предложения на
проведената обществена консултация и справката за тях. С Решение
№13 на Общински съвет Мездра по Протокол №3/12.12.2019г. е приет
нов Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г./Правилник/ и е отменен предходния Правилник за мандат
2015-2019г. Решението е взето с 14 гласа „за“, „против“ - 2 гласа и „въздържали
се“ – 2. Приложен е и поименен списък на гласувалите общински съветници.
Приложени са и доклад от временната
комисия създадена от ОбС-Мездра за изработка на Правилника за мандат 2019-2023 до
ОбС-Мездра, Кмета на Община Мездра и заинтересованите страни. Представен е и
доклад за цялостна предварителна оценка на въздействието на Правилника, както и
протокол от заседание на временната комисия за изработка на проект на
Правилника от 20.11.2019г. Налице е и отправена покана за обществена
консултация във вр. с изработване и приемане на Правилника на ОбС-Мездра, както
и справка за отразяване на постъпилите предложения от обществените консултации
на проекта на Правилника.
С
докладна записка от Председателя на ОбС-Мездра до ОбС-Мездра вх.№
603/22.10.2020г. е направено предложение за изменение и допълнение на
Правилника, като са посочени мотивите за това, ведно с проект на изменението и допълнението в същия.
С решение №186 по протокол №14/29.10.2020г. е прието изменение и допълнение на
Правилника, като решението е взето 16 гласа „за“, „против“ - 1 и „въздържали
се“ – 1. Приложен е и препис извлечение от справка за приети решения на
заседание на ОбС-Мездра по протокол №14/29.10.2020г.
Във вр. с
изменението и допълнението на правилника е приложена и справка за отразяване на
постъпилите предложения от обществените консултации на проекта на Правилника;
предложение на временната комисия за изработване на правилника, относно
изменение и допълнение на същия; протокол №1 от заседание на времената комисия
за изготвяне на предложения за изменения и допълнения на Правилника, в които са
отразени приетите решения по изм. и допълнение на правилника; становища на
постоянните комисии от заседания, проведени на 29.10.2020г. за заседание на ОбС
на 29.10.2020г., в което е отразено взетите решения по изм. и доп. на
правилника, отразено е и гласуването, като против и въздържали се няма.
По делото е приложен и Правилник
за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация на Община Мездра за мандат 2019-2023г., приет с решение
№13/12.12.2019г. на ОбС - Мездра, изм. с решение №186/29.10.2020г. на ОбС – Мездра,
както и Правилника преди изменението.
При така установената фактическа
обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на
разпоредби от подзаконов нормативен акт, като актът е издаден от орган на
местно самоуправление и подлежи на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата
на чл.187, ал.1 АПК. Оспорването е направено чрез протест на Окръжна
прокуратура, съобразно правомощията по чл.16, ал.1, т.1 АПК в защита на
обществения интерес, с оглед на което оспорването се явява допустимо, а
разгледано по същество, е и основателно по следните съображения:
Съгласно чл.7, ал.1 ЗНА „правилникът е
нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за
организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност“. С оспорения правилник се регулира
организацията на местния общински съвет и е издаден в изпълнение на чл.21, ал.3 ЗМСМА. Същия е приет от компетентен орган и с необходимото мнозинство. Спазена е и
процедурата по приемане на Правилника, както и по неговото изменение и допълнение,
видно от данните по приложената преписка.
По отношение на спазване на
материалния закон настоящата инстанция намира, че оспорените разпоредби противоречат на акт от
по-висока степен - ЗМСМА, при което се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени. Основателно в протеста
се поддържа,че с правилника са
предоставени права, които закона е дал на други органи.
Предмет на контрол за
законосъобразност са разпоредбите
на чл.4, ал.2, чл.13, ал.1, т.15, чл.20, ал.6, чл.53, ал.2 в частта
„председателският съвет…….“ и
разпоредбите на чл.16, чл.55, ал.5, чл.56, ал.1, чл.59, ал.1 и чл.121, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на
ОбС, неговите комисии и взаимодействието
му с общинска администрация Мездра.
Оспорените разпоредби на Правилника
предвиждат в чл.4, ал.2 -провеждане на заседание на ОбС и на друго място по
решение на председателски съвет, чл.13, ал.1,т.15 - свикване от председателя на
ОбС на председателски съвет, чл.16 - устройството и конкретни правомощия на председателския съвет, като в ал.1 е
посочено, че Председателят на ОбС се
подпомага в работата от Председателски съвет, който се състои от председателя и
заместник-председателите на ОбС или упълномощени от тях общински съветници. В
ал.2 са посочени правата на Председателският съвет от т.1 до т.7.
С оспорените разпоредби на
чл.20, ал.6, чл.53, ал.2, чл.55,
ал.5, чл.56, ал.1, чл.59, ал.1 и чл.121, ал.2 от Правилника са предвидени други
правомощия на Председателския съвет, като в чл.20, ал.6 - средствата по ал.4 се
отчитат и одобряват от председателски съвет с разходнооправдателни документи на
последното му заседание за текущия месец, в чл.53, ал.2 е предвидено, че предложение
за образуване на временна комисия може да се прави от председателя на ОбС, председателският съвет или отделни
общински съветници, в чл.55, ал.5 - председателският съвет със свое решение
може да промени времето за редовно
заседание, в чл.56, ал.1 председателят на Общински съвет подпомаган от председателският
съвет подготвя проект за дневен ред най-малко 5 дни преди датата на
заседанието, в чл. 59, ал.1 - заседанията на ОбС се подготвят от Председателския съвет, който осигурява изпращането на
материалите и оповестяването на съветниците за предстоящото заседание най-малко 5 дни
преди него с точен ден, място, час и проект за дневния ред и в чл.121, ал.2
предложение за изпращане на делегация в чужбина, както и приемане на делегации
се обсъждат и решават от председателя на съвета, съвместно с председателският съвет.
От
съдържанието на оспорените разпоредби е видно, че създадения с правилника
председателски съвет не е помощен и консултативен орган, в каквато насока са
възраженията на ответника. На същия са предоставени определени правомощия с
оспорените разпоредби, част от които правомощия със ЗМСМА са предоставени на
Председателят на ОбС и на самия
ОбС. С разпоредбата на чл.16, ал.2 от Правилника са
предоставени правомощия на председателския съвет, вкл. и да взема решения,
които ЗМСМА е предоставил на
ОбС и на
Председателя на ОбС – чл.21, чл.23 и чл.25 ЗМСМА. Същото
се отнася и до чл.20, ал.6, чл.53, ал.2, чл.55,
ал.5, чл.56, ал.1, чл.59, ал.1 и чл.121, ал.2, както и чл.4, ал.2, чл.13,
ал.1,т.15 от Правилника. Видно от оспорените разпоредби с формирането на
Председателски съвет се създава орган със
самостоятелна компетентност, който
изземва част от правомощията на други, законово регламентирани органи в ЗМСМА, същият не е предвиден да изпълнява
тези правомощия по ЗМСМА и е в
противоречие с разпоредбите на закона/чл.21-25, чл.28а, чл.29а, чл.48 и др. ЗМСМА/. В чл.21, ал.1 е прието, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и
определя техните членове, в чл.24, ал.1 и ал.2 се предвижда общинските
съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели. Не е
предвидено в състава на Общинските
съвети да съществуват други органи, а с
приетия Правилник не може да се доразвива закона
и да се създават допълнителни
органи със съответните
правомощия. С оспорените разпоредби се създават задължения за Председателския
съвет по отношение на провеждане на заседанието, подготовката на същото,
предложение за образуване на временни комисии, отчитане и одобрение на
средства, предложение за изпращане на делегации в чужбина, както и приемането
на такива от Председателя на съвета,
съвместно с председателския съвет, каквито не са предвидени в закона.
По изложените съображения съдът намира, че
оспорените разпоредби от Правилника на ОбС-Мездра са незаконосъобразни, тъй
като противоречат на нормативен акт от по-висока степен, а именно на ЗМСМА, поради
което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни. Съгласно чл.21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал.1 общинският съвет приема
правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. А съгласно
ал.3 от ЗМСМА общинските съвети приемат Правилник за организацията и дейността
на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен орган, в
предвидената от закона форма. Спазена е и процедурата по приемане, но доколкото
оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен, следва да се
отменят, като незаконосъобразни.
Възраженията на ответника, че
председателският съвет не изземва функциите, а го подпомага са неоснователни,
тъй като от съдържанието на оспорените разпоредби е видно, че на същият са
предоставени правомощия по ЗМСМА, които
са от компетентността на Председателя на ОбС
и на ОбС. Няма пречка Председателят на ОбС да се съветва с
представители на различни групи и да чува техните мнения, както и да се
подпомага в дейността си от помощен, консултативен орган, в каквато насока се
навеждат доводи, но от оспорените
текстове на правилника е видно, че на създадения с правилника Председателският
съвет са предоставени права, вкл. и да взима самостоятелни решения и не е създаден, като помощен и консултативен
орган, който да подпомага работата на председателят на ОбС, в каквато насока се
правят възражения. Същият не може да има
правомощия и да взема решения, както му
е вменено с правилника още повече, че не е предвидена никаква процедура
за вземането на тези решения.
С оглед на
горното, подаденият протест е
основателен, поради което и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника са незаконосъобразни, като противоречаща на материалноправните
норми на нормативен акт от по-висока степен - отменително основание по смисъла на чл.146, т.4, вр.
чл.196 АПК.
При този изход на спора и при
своевременно направено искане на
Окръжна прокуратура Враца, следва
да бъдат присъдени направените от нея
разноски за публикуване на оспорването в ДВ в размер на 20.00 /двадесет/лева.
Водим от гореизложеното и на основание
чл.193, ал.1 вр. чл.146 т.4
АПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ
по протест на Окръжна
прокуратура Враца разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.13, ал.1,т.15, чл.20, ал.6,
чл.53, ал.2 в частта „председателският съвет…….“ и
разпоредбите на чл.16, чл.55, ал.5, чл.56, ал.1, чл.59, ал.1 и чл.121,
ал.2 от Правилник за организацията и
дейността на ОбС, неговите комисии и
взаимодействието му с общинска администрация Мездра, приет с решение №13/12.12.2019г. на ОбС-Мездра,
изм. с решение №186/29.10.2020г. на ОбС Мездра.
ОСЪЖДА
Общински съвет Мездра да
заплати на Окръжна прокуратура Враца
сумата от 20.00 /двадесет/ лева
деловодни разноски.
Решението
подлежи на обжалване чрез АдмС - Враца пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване
на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от
същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.