Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
14.05.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
02 май |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело номер |
324 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
1906734, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 400 лв. на Б.С.Д. ***, с ЕГН **********, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП
установено с автоматизирано техническо средство на 28.11.2017г. в 11:34ч. в
гр.Кърджали.
В жалбата се твърди, че фиша бил издаден в нарушение на
материалния закон и административнопроизводствените правила, поради което моли съдът да отмени електронният фиш като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се представлява. Началник РУ- Ардино, упълномощен със
Заповед № 292з-1685/ 06.11.2017г. на ОДМВР-Кърджали, е представил подробно и
аргументирано писмено становище, в което излага съображения за
законосъобразност на електронния фиш. Моли съдът да остави без уважение
подадената жалба.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 28.11.2017г. в гр.Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение с АТС № 647. Същият бил позициониран в
гр.Кърджали на ул.”Първи май”, до хотел- ресторант „ИДА”, където е въведено
ограничение на скоростта от 50 км/ч. за населеното място. В 11:34ч. на
28.11.2017г. бил заснет движещ се от гр. Момчилград към гр. Кърджали, кв.
„Веселчане”, лек автомобил марка „Ауди А4” с рег.№ К 6395 ВА, със скорост 89
км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на информацията от
заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който като нарушител било
вписано името на Б.С.Д. ***, с ЕГН **********, в графа собственик, на когото е
регистрирано МПС. В описателната част на електронния фиш било вписано движение
с установена скорост от 86 км/ч. - превишаване с 36 км/ч., съставляващо
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 400 лв.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП са посочени
стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва
да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това
дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или
автомагистрала. В процесния случай нарушението е констатирано в гр. Кърджали,
за който се отнася ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
км/ч. Тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за
движение с 36 км/ч., приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2
от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на
50 лв. за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място,
ако превишаването е от 31 до 40 км/ч. Следователно,
деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание. Обосновано в електронния фиш името на жалбодателя е посочено като
нарушител в качеството на собственик, на когото е регистрирано моторното
превозно средство, доколкото същият не е декларирал по установения ред друго
лице да е извършило нарушението. Жалбоподателят попада в кръга на лицата
по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова следва да отговаря за извършеното нарушение,
отразено в електронния фиш.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването в
разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния фиш, а не до установяването на нарушението с техническото средство. Не е необходимо самото нарушение да е установено в
отсъствие на контролен орган. На следващо място, чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или
мобилно. Законодателната промяна в ЗДвП настъпи като след
изменението в закона се предвиди възможността електронен фиш да се издаде и
когато нарушението е установено с мобилно техническо средство, а последното бе
включено в обхвата на автоматизирано техническо средство по смисъла на § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във вр. с чл.189, ал.4 от ЗДвП. Към момента
законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш, както когато
нарушението е установено посредством стационарно техническо средство, така и
когато е установено с мобилно такова. За целта е издадена и нарочна Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която
са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в
патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на
установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането
на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от мобилната система. По делото е представен задължителния в
случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и снимка на
знак Е24, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения
електронен фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по делото
разпечатка на Снимка № 2571, заснет с преносима система за контрол на скоростта
на МПС, тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес. Именно посоченият клип
доказва, че автомобила „Ауди А4” с рег.№ К 6395 ВА, се е движил със скорост 89
км/ч. при ограничение от 50 км/ч. на
посочените в електронния фиш дата, час и място. При съставянето на ЕФ са
спазени всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението /ОДМВР-Кърджали/, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на МПС,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Сред тези реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на
електронния фиш, не са предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето
издало фиша, датата на неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да
предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила
наказателно постановление, това приравняване е само относно последиците, с
които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове
и не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно
процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в
разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Няма изискване
последният да има реквизитите на наказателно постановление, така както са изброени
в чл.57 от ЗАНН. Предвид изложените съображения обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1906734, издаден от
ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП
е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лв. на Б.С.Д. ***,
с ЕГН **********, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с
автоматизирано техническо средство на 28.11.2017г. в 11:34ч. в
гр.Кърджали.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия: