Определение по дело №322/2018 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 януари 2019 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20187160700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 16

гр. Перник, 11.01.2019 г.

Административен съд  Перник, в закрито заседание на единадесети януари две хиляди и деветнадесета година, в състав:

СЪДИЯ: Силвия Димитрова

като разгледа докладваното от съдията дело номер 322  по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.248 от ГПК във връзка с чл.144 и чл.143 от АПК .

Образувано е по Молба вх. № 2679/22.10.2018 г., подадена от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководителя на управляващия орган на оперативна програма „Регионално развитие“ при МРРБ, чрез адв. П.М., която е част от състава на Адвокатско дружество „Табаков, Табакова и съдружници“, вписано в регистъра на адвокатските дружества в Софийска адвокатска колегия под № **********. С нея се прави искане за изменение на Решение № 315/28.09.2018 г. по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник в частта, с която не е уважено искането на ответника за присъждане на разноски в пълен размер от 4899,55 лв., като са присъдени такива в намален размер от 4082,96 лв.

В молбата се сочи, че неправилно съдът е присъдил намален размер на претендираното по делото адвокатско възнаграждение и липсва основание за това, тъй като от Анекс № 22 от 15.05.2018 г. и Фактура № 5189 от 15.05.2018 г. / приложени към молбата/ е видно, че договореното между страните адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по делото е определено в минималния размер, предвиден по Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, като възлиза на 4082,96 лв. без ДДС, но претендираната в производството сума от 4899,55 лв. се формира от договореното възнаграждение и начислен върху него ДДС.

Оспорващият в производството - община Перник, представлявана от кмета Вяра Церовска, чрез пълномощника си Галина Ганчева, депозира Отговор вх. № 2795/05.11.2018 г., в който излага съображения за неоснователност на искането за присъждане на разноски, които включват и начислен данък добавена стойност.

Административен съд Перник, след като се запозна с депозираната по делото молба и становищата на страните и като прецени изложените аргументи, намери следното:

Молбата за изменение на съдебното решение в частта за разноските е допустима.

От една страна: молбата е подадена в срока по чл.248, ал.1 от ГПК, тъй като решението по настоящото дело е съобщено на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководителя на управляващия орган на оперативна програма „Регионално развитие“ при МРРБ на 04.10.2018 г., а молбата за изменението му в частта за разноските - Молба вх. № 2679/22.10.2018 г., е подадена на 18.10.2018 г., т.е. в четиринадесет дневния срок за обжалването му, което е видно от пощенското клеймо.

От друга страна: молбата е подадена от страна, която е представила списък на разноските по чл.80 от ГПК /на л.14 от делото/, поради което по аргумент от нормата на чл.80, изр.2-ро от ГПК има право да иска изменение и допълване на решението в частта за разноските.

Разгледана по същество молбата е основателна.

Съображенията са следните:

С Решение № 315/28.09.2018 г. по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник, чието допълване се иска в частта за разноските, съдът е отхвърлил жалбата на община Перник против Решение № РД-02-36-314/05.04.2018 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководителя на Управляващия орган на оперативна програма „Регионално развитие“ при МРРБ. С него съдът е осъдил община Перник да заплати в полза на МРРБ сумата от 4082,96 лв. /четири хиляди и осемдесет и два лева и деветдесет и шест стотинки/, представляваща направени по делото разноски за процесуално представителство, осъществено от адв. П.М.. В мотивите са изложени подробни съображения, касаещи размера на адвокатското възнаграждение като същият е определен съгласно чл.8, ал.1, т.5 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения. При произнасянето обаче съдът не е съобразил обстоятелството, че процесуалното представителство на ответника е било осъществено въз основа на представено по делото Пълномощно изх. № 02-01-251/22.08.2018 г., с което Деница Пламенова Николова, като заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 и на оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, е упълномощила Адвокатско дружество „Табаков, Табакова и съдружници“, вписано в регистъра на адвокатските дружества в Софийска адвокатска колегия под № **********, да я представлява по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник, чрез конкретно посочени адвокати от състава си, сред които и адв. П.М..

Въз основа на Анекс към Договор № РД-02-29-199/30.06.2017 г., за процесуалното представителство по делото е било определено възнаграждение от 4082,96 лв. без ДДС /което е и минимално такова по смисъла на Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения/ или 4899,55 лв. с ДДС. За същите суми е била издадена Фактура № 5189/15.05.2018 г., копие от която е приложено към Молба вх. № 2679/22.10.2018 г., и според нея сумата за плащане е 4899,55 лв. /т.е. сумата с начислен ДДС/.

С Решение № 315/28.09.2018 г. по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник на ответника са присъдени разноски в размер на адвокатското възнаграждение без включен ДДС, въпреки че в представения списък на разноските по чл.80 от ГПК пълномощника му е вписал сумата 4899,55 лв. /т.е. с включен ДДС/. В този смисъл, направеното искане за допълване на решението в частта за разноските чрез присъждане на такива в размер на 4899,55 лв., е основателно и следва да бъде уважено.

Съображенията са свързани и с това, че съгласно §2а от Наредба № 1/09.07.2004 г., минималните размери на адвокатските възнаграждения, определени в цитираната наредба, под които не може да се договоря адвокатското възнаграждение, при облагаема по ЗДДС услуга се явяват данъчна основа, върху която се начислява ДДС. Освен това, разпоредбата е в съответствие с изводимото от чл.67, ал.1 от ЗДДС правило, че когато при договаряне на „доставката” е изрично посочено, че данъкът не е включен в договорената цена, нейният окончателен размер се формира след начисляване на ДДС. Фактът, че за нуждите на данъчното законодателство, дължимата по едно облигационно правоотношение сума се дели на данъчна основа и начислен данък, не означава, че в частноправните отношения начисленият данък не е част от дължимата парична престация, нито променя частноправния й характер в отношенията между страните, сключилите договора. Ето защо, в случаите, когато предоставената от адвоката услуга е облагаема „доставка” по смисъла на ЗДДС, размерът на адвокатското възнаграждение включва начисления ДДС и той е неразделна част от дължимото от клиента възнаграждение.

Съгласно разпоредбата на чл.78 от ГПК отговорността за разноските обхваща заплатеното от страната възнаграждение за адвокат-пълномощник. Когато тази услуга попада под приложното поле на ЗДДС и цената с включен ДДС е заплатена от страната, направените разноски обхващат пълния размер на възнаграждението с включен ДДС. Отношенията на страната с трети страни, вкл. с държавния бюджет, са ирелевантни, съгласно чл.78 от ГПК, за отговорността за разноските. В този смисъл Ето защо, дали страната – ползвател на облагаема по ЗДДС услуга, има право на възстановяване на данъчен кредит не е от значение при преценката за ангажиране на отговорността на насрещната страна. В този смисъл начисленият към адвокатското възнаграждение и заплатен от страната ДДС при облагаема по ЗДДС услуга се явява разноски по смисъла на чл.78 от ГПК, и следователно имуществена вреда независимо дали страната – получател на услугата има право на данъчен кредит /в този смисъл е Определение № 109/18.02.2016 по дело № 1983/2015 на ВКС, ТК, I т.о./.

Предвид всичко гореизложено молбата на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководителя на управляващия орган на оперативна програма „Регионално развитие“ при МРРБ, за изменение на Решение № 315/28.09.2018 г. по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник в частта за разноските следва да бъде уважена, като на същия вместо разноски в размер на 4082,96 лв. бъдат присъдени 4899,55 лв.

Така мотивиран и на основание чл.248, ал.3 от ГПК, Административен съд Перник

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

 

ИЗМЕНЯ Решение № 315/28.09.2018 г. по адм.дело № 322/2018 г. по описа на Административен съд Перник в частта за разноските, КАТО ПОСТАНОВЯВА:

ОСЪЖДА община Перник да заплати в полза на Министерство на регионалното развитие и благоустройството на Република България сумата от 4899,55 лв. /четири хиляди осемстотин деветдесет и девет лева и петдесет и пет стотинки/, представляваща направени по делото разноски за процесуално представителство.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл.138 от АПК препис от определението да се изпрати на страните.

 

СЪДИЯ: