Решение по дело №223/2018 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 286
Дата: 2 декември 2019 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Йордан Минков Дамаскинов
Дело: 20184500900223
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 11 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

286

Гр. Русе, 02.12.2019 г.

 

Русенският окръжен съд, гражданско и  търговско отделение, в открито заседание на 17 септември 2019 г. в състав:

                                                         Председател: Йордан Дамаскинов

при участието на секретаря Мариета Цонева, като разгледа търговско дело № 223 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

          Ищецът „Еко Куриер“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, представлявано от управители И.Р. и Н.Т. чрез юрисконсулт С., предявява осъдителен иск срещу „Еконт Експрес“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, представлявано от Н.С., за заплащане на сумата 30000 лв. частично от 623279,23 лв. представляваща дължими суми съгласно раздел І чл. 2 от договор за търговско представителство и чл. 39 от ТЗ за направени от ищеца обичайни разходи за дейността на търговския представител в посочените в исковата молба търговски обекти за периода от 1.05.2013г. до 10.08.2017 г., както и да заплати разноските по делото.

          Ответникът „Еконт Експрес“ ООД ЕИК *********, гр. Русе, представлявано от прокурист В.П., оспорва иска. Твърди, че договорът за представителство между страните е бил развален поради неизпълнение на договорни задължения от страна на ищеца. В раздел І, чл. 2 от договора от 1.05.2013г. няма текст, че всички обичайни разходи, направени от търговския представител, са за сметка на ответника. Съгласно чл. 24.6 от договора от 1.05.2013г. и чл. 35 от договора от 1.04.2016г. тези разходи са за сметка на „ Еко Куриер“ ООД. Договорът между страните е по чл. 22 от Закона за пощенските услуги – договор за превъзлагане на части от дейностите по лицензията на пощенския оператор.

Ответникът твърди, че всички претендирани вземания преди месец август 2015 г. са погасени по давност.

Ответникът прави евентуално възражение за прихващане (ако бъде уважен главния иск) със сумата 29284,85 лв. представляваща пропуснати ползи в периода от 1.09.2017г. до 28.02.2018г. – по 5856,97 лв. на месец пропуснати ползи поради намален оборот на търговски обект „Бизнес парк Русе“ в резултат на разваляне на договора между страните.

Ищецът „Еко Куриер“ ООД в допълнителна искова молба твърди, че като търговски представител е поставен в неравноправно положение. Договорът от 1.05.2013г. продължава своето действие, не е прекратен. Изявлението за прекратяване на договора от страна на ответника не е поради неизпълнение на задължения, а поради необоснованото искане за повишаване на оборота с 30% и в противен случай глоба 1%.

Ответникът „Еконт Експрес“ ООД в допълнителен отговор заявява, че страните са обвързани от един единствен договор с две версии – от 2013 и по-нова от 2016 г.

Окръжният съд прецени събраните доказателства по делото и доводите на страните и установи следното:

На 1.05.2013г. между страните по делото бил сключен договор за търговско представителство, съгласно който на основание чл. 22 от Закона за пощенските услуги „Еконт Експрес“ ООД ЕИК ********* в качеството на „оператор“ предоставил на „Еко Куриер“ ООД ЕИК ********* в качеството на „представител“ правото да стане част от мрежата на „Еконт Експрес“ ООД за извършване на универсални пощенски услуги, неуниверсални пощенски услуги, други услуги. Операторът предоставил на представителя правото да предлага пощенските услуги на клиенти в търговските обекти, подробно описани в приложение № 1, от името и за сметка на оператора по тарифите на оператора срещу възнаграждение. Търговските обекти, където ще се предлагат пощенските услуги от представителя, описани в приложението,  са: 1. гр. Русе, Бизнес парк, кв. „Здравец Изток“ , бул. „Липник“ № 123; 2. гр.Русе Волов кв. „Дружба“ 1, бул. „Христо Ботев“ № 1; 3. гр. Русе, Западна зона бул. „Трети март“ сграда Зита; 4. гр. Русе, Търговска кв. „Здравец Изток“, ул. „Акад. Михаил Арнаудов“ № 2; 5. гр. Трявна , ул. „Бачо Киро“ № 9; 6. Чирпан Георги Димитров кв. Чирпан, ул. „Любен Каравелов“ № 24. В т. 24.6. от договора е предвидено всички разходи, свързани с подготовката, оборудване и функциониране на офис по стандарти на оператора, да са за сметка на представителя. Договорът е безсрочен. В чл. 35 са договорени условията за прекратяването му. В чл. 37 е уговорено, че операторът не носи отговорност за претърпените вреди и пропуснатите ползи, настъпили вследствие упражняване на правото си да преустанови предоставяне на услугите си съгласно т. 35, букви Б, В, Г.

С Анекс за прекратяване от 3.10.2015г. е прекратена дейността на офис Чирпан и е прекратен достъпа на физически лица – служители в офиса до информационната система на Еконт. Анексът е двустранно подписан от страните по договора.

На 1.04.2016г. бил сключен нов договор за търговско представителство със същия предмет между страните по делото, в който „Еко Куриер“ ООД е наречен „партньор“ в бранда  „Еконт“. Приложение № 1 кои са офисите, където се предоставят пощенски услуги, не е представено по делото. В т. 35 е предвидено, че всички разходи, свързани с подготовката, оборудването и функционирането на офис по стандартите на Еконт са за сметка на партньора. Новият договор също е обявен за безсрочен. В чл. 52 е уговорено, че операторът не носи отговорност за претърпени вреди и пропуснати ползи, настъпили вследствие упражняване на правото си да преустанови, съгласно т. 50, б. Б от договора, действието на офиси, предоставящи услуги към потребители.

С изх. № 3207/27.07.2017г. „Еконт експрес“ ООД уведомил „Еко Куриер“ ООД, че на основание чл. 50 б. „Б“ , предложение 1 и 2 от договора за търговско представителство прекратява едностранно без предизвестие договора, считано от 13.08.2017г. Изложени са няколко причини за прекратяване на договора: 1. При проверки на 21.07. и 22.07.2017г. в управлявани от „Еко Куриер“ ООД офиси били установени множество нарушения на правилата и стандартите за качество на работа в системата на Еконт, в т. ч. липсващи пратки и суми по касова наличност, фиктивно изпълнение на ревизии, неподдържани и замърсени офиси, несъответстващи на визията утвърдена в системата Еконт, подробно описани в доклади на проверяващи служители с № *********, *********, *********, *********,*********, *********, както и в протоколи за нарушения, съставяни преди това. 2. Системно офисите на „Еко куриер“ участват в рекламационни производства по жалби на клиенти, удостоверено с констативни протоколи, което показва неспазване на правила и стандарти с резултат лошо обслужване и ниско качество на работа: за 2016г. 22 бр. рекламации с изплатени обезщетения към клиенти на обща стойност 883,02 лв., до 25.07.2017г. 19 бр. рекламации с изплатени обезщетения към клиенти на обща стойност 43219,49 лв. 3. Неизпълнение на задължението за незабавно отчитане на инкасираните суми в края на всеки работен ден. За периода 1.04.-25.07.2017г. са регистрирани 8 такива нарушения. 4. Отказ от сътрудничество на Еконт в подпомагане при нужда обучението на нови кадри за системата, регламентирано със заповед № 168/26.06.2017г. 5. Отказ от споразумяване с Еконт в прилагане на търговската политика по разширяване на пазарен дял и увеличаване на продажбите на услуги, предлагани от Еконт като лицензиран пощенски оператор, което споразумяване за увеличаване на пазарния дял е съществена част от предмета на договора. Изрично изявление за прекратяване е направено по отношение на офисите в гр. Русе, кв. „Чародейка“  и в кв. „Дружба 1“. Изразена е готовност от Еконт да закупи по остатъчна стойност наличното годно и работещо офис-оборудване и техника по остатъчна пазарна стойност, както и да разгледа мотивационни писма на служителите в офисите за продължаване работата в „Еконт“. И.Р. – управител на „Еко Куриер“ ООД се е подписал за уведомен на 27.07.2017г.

На 10.08.2017г. страните са подписали Анекс за прекратяване към договор за търговско представителство между „Еконт Експрес“ ООД и „Еко куриер“ ООД . В т.1 от анекса е записано, че съгласно раздел ІХ, точка 50, буква Б се прекратява договора за търговско представителство с „Еко куриер“ ООД в управлението на офис Трявна поради констатирани множество нарушения на правилата и стандартите за качество на работа в системата на Еконт и нежелание на партньора за споразумяване с Еконт в прилагане на търговската политика по разширяване на пазарен дял.  В т.4 от анекса е предвидено прекратяване достъпа до информационната система на Еконт на 5 служители от офис Трявна.

На 12.08.2017г. е подписан двустранно подобен Анекс за прекратяване на Договор за търговско представителство от 1.04.2016г. при управлението на офиси: Русе Западна зона, Русе Търговска, Русе Чародейка, Русе Бизнес парк, Русе Волов и София Вас Метал поради констатирани множество нарушения на правилата и стандартите за качество на работа в системата на Еконт и нежелание на партньора за споразумяване с Еконт в прилагане на търговската политика по разширяване на пазарен дял. Прекратен е достъпа до информационната система на Еконт на поименно изброени служители в отделните офиси. Посочено е, че анексът влиза в сила на 13.08.2017г.

На 14.08.2017г. във връзка с прекратяване на партньорството е подписано споразумение между страните за закупуване от страна на „Еконт Експрес“ ООД на офис оборудване на стойност 7500 лв. с ДДС, намиращо се  в офис Русе Търговска и собственост на „Еко Куриер“ ООД.

 „Еко Куриер“ ООД изпратил до „Еконт Експрес“ ООД покана за доброволно изпълнение на парично задължение, връчена на 29.01.2018г. чрез нотариус рег .№ 221. „Еко Куиер“ ООД поискал от „Еконт Експрес“ ООД на основание чл. 39 от ТЗ във връзка с действащия договор за търговско представителство от 1.05.2013г. заплащане на обичайните разходи по дейността, отразени в счетоводството на „Еко Куриер“ ООД всичко 623279,23 лв. и по-конкретно:

 

30.11.19, 14:49 Office Lens


          Същата таблица е представена от ищеца и като справка по чл. 366 от ТЗ.

„Еконт Експрес“ ООД отговорил чрез нотариус № 304, че съобразно уговореното в чл. 24.6 от договор от 1.05.2013г. и чл. 35 от договора от 1.04.2016г. било постигнато съгласие всички разходи, свързани с подготовката, оборудването и функционирането на офис по стандартите на Еконт да бъдат за сметка на партньора, поради което „Еконт  Експрес“ ООД отрича съществуването на парично задължение.

Ищецът представя договори за наем за офисите, които е управлявал като представител на Еконт, както и рекапитулации за 2013г, 2014г., 2015г., 2016г. и 2017г. за разходите си за работни заплати и осигуровки и фактури за платена вода, електроенергия и наем.

Във връзка със спора между страните дали е прекратен първият договор от 2013г. ответникът представя 119 броя протоколи за приемане на работата на всеки от управляваните от ищеца офиси в периода месец април 2016г. – датата на подписване на договора от 2016г. до месец август 2017г. – датата на прекратяване на договора. Тези протоколи са двустранно подписани и като основание за съставянето им е посочен договор за търговско представителство от 1.04.2016г. В същото време в месечните споразумителни протоколи, изготвяни на база протоколите за приема на работата за същия период април 2016г. – август 2017г.,  като основание за изготвяне е посочен договор за търговско представителство от 1.05.2013г. Ответникът представя и двустранно подписани констативни протоколи за неспазване на инструкции за управлението на офиси съдържащи и съгласие за удържане на административни такси.

Съдебно-икономическата експертиза по делото дава заключение, че в счетоводствата на „Еко куриер“ ООД и „Еконт експрес“ ООД се води аналитична отчетност по отношение на видове разходи и контрагенти, но няма разграничение и аналитичност между договорите от 2013 г. и 2016 г., тоест отчитат се като един договор.

За периода от 01.05.2013 г. до 10.08.2017 г. разходите за наем и електрическа енергия на „Еко Куриер“ ООД са в размер на 238849,49 лева.  Данните са обобщени от вещото лице в таблица:

 

Обекти

2013

2014

2015

2016

2017

Общо по обекти

Русе Бизнес парк

0.00

0.00

23786.46

24926.62

17965.94

66679.02

Русе Волов

5206.51

2935.82

6031.50

9402.00

6331.00

29906.83

Русе Западна зона

525.55

2990.95

3428.09

0.00

0.00

6944.59

Русе Търговска

0.00

4926.51

4205.39

3102.79

3538.21

15772.9

Трявна

2400.00

5646.84

8726.85

8868.55

5447.50

31089.74

Чирпан

5455.68

7485.52

5858.02

0.00

0.00

18799.22

Русе Чародейка

0.00

2002.00

4272.42

7340.47

4740.65

18355.54

ВАС метал София

8368.88

11780.34

11355.51

12811.92

6985.00

51301.65

 

21956.62

37767.98

67664.24

66452.35

45008.30

238849.49

 

Разходите на „Еко Куриер“ ООД за заплати и осигуровки по обекти за периода от 01.05.2013 г. до м. август 2017 г. са в размер на 386457,44 лева както следва в таблицата:

 

Обект

5/2013-8/2017

 

 

заплати

осигуровки

Общо

Бизнес парк

39127.09

7155.57

46282.66

Волов

25902.44

4890.05

30792.49

Западна зона

61504.08

11298.11

72802.19

Търговска

72017.82

13463.07

85480.89

Трявна

41616.52

7732.95

49349.47

Чирпан

25788.19

4894.89

30683.08

Русе Чародейка

18912.64

3534.92

22447.56

ВАС метал София

41049.31

7569.79

48619.10

 

290703.09

60539.35

351242.44

 

          Правната квалификация на предявения иск е чл. 39 от Търговския закон. Ответникът прави възражение за изтекла давност по чл. 111, б. „б“ от Закона за задълженията и договорите и евентуално (ако се уважи главния иск) възражение за прихващане по чл. 103 от Закона за задълженията и договорите, като насрещното вземане е по чл. 88, ал. 1, изречение второ от Закона за задълженията и договорите.

          Окръжният съд приема, че договорът от 1.04.2016г. замества договора от 1.05.2013г. поради съвпадане предмет на договора. Не е логично страните да сключат нов договор със същия предмет и да са съгласни да се запази действието на стария договор, освен ако изрично не са се съгласили всеки от двата договора да важи за различни търговски обекти. Подобна уговорка няма.

          Писменият договор между страните е назован „Договор за търговско представителство“. Съдът приема, че договорът разкрива белезите именно на този вид търговски договор. Препращането  в текста на договора към чл. 22 от Закона за пощенските услуги има значение за това, че „Еконт Експрес“ ООД има лиценз за извършване на пощенски услуги, а специалният закон му позволява да възлага дейности, включени в лиценза, на други лица. „Еко Куриер“ ООД е приел в качеството на търговски представител да сътрудничи на „Еконт Експрес“ ООД при извършването на търговската му дейност (представяне на пощенски услуги). Договорът за търговско представителство е определил предмета и района (конкретни обекти), където търговският представител предоставя пощенски услуги от името и за сметка на „Еконт Експрес“ ООД, ползвайки неговия бранд Еконт, така, че клиентите са убедени, че изпращат и получават своите пощенски пратки чрез „Еконт“.

Чл. 46, ал.1 от ТЗ предвижда, при липса на друга уговорка търговският представител сам да обзаведе своето работно помещение. Чл. 39 от ТЗ, на който ищецът основава своя иск, постановява, че търговският представител има право на обезщетение за обичайните разходи по дейността си, ако не е предвидено друго в договора. Обичайни разходи са тези, посочени от ищеца в справката по чл. 366 от ТЗ: за наем, за електроенергия, за вода, за работни заплати на служители в обектите.  Чл. 35 от договора от 2016г., обаче предвижда „друго“ по смисъла на чл. 39 от ТЗ, а именно всички разходи, свързани с подготовката, оборудването и функционирането на офис по стандарти на Еконт да са за сметка на партньора. Претендираните обичайни разходи са такива, свързани с функционирането на офис в смисъл място на търговска дейност по предоставяне на пощенски услуги и според договора те се поемат и остават за сметка на търговския представител. Аналогична клауза е имало в договора от 2013г. – чл. 24.6.

Договорът за търговско представителство от 2016г. е прекратен по инициатива на „Еконтк Експрес“ ООД, считано от 13.08.2017 г., на основание чл. 50 б. Б без предизвестие – поради констатирани множество нарушения на правилата и стандартите за качество на работа в системата на Еконт (описани в уведомлението за прекратяване изх. № 3207/27.07.2017г.) и нежелание на партньора за споразумяване с Еконт в прилагане на търговската политика по разширяване на пазарния дял. Основанието за прекратяване всъщност е разваляне на договора от страна на „Еконт Експрес“ ООД поради виновно неизпълнение на договорни задължения от страна на „Еко Куриер“ ООД без даване на срок  по чл. 87 ЗЗД. „Еко Куриер“ ООД е подписал анексите за прекратяване от 10 и 12.08.2017г., с което е признал основанието за прекратяване на договора и всъщност е изразил съгласие за прекратяване на облигационната връзка.

По силата на договора чл. 51 и т. 3 от анексите страните са длъжни в рамките на 60 дни да уредят насрещните си задължения във връзка с изпълнението на договора. Обезщетение за обичайните разходи по чл. 39 от Търговския закон обаче не се включва в тези разчети и не се дължи по изрична уговорка между страните. Следователно предявеният иск е неоснователен.

Мотивиран така Русенският окръжен съд

Р  Е  Ш  И  :

ОТХВЪРЛЯ предявения от „Еко Куриер“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, представлявано от управители И.Р. и Н.Т. чрез юрисконсулт С., осъдителен иск срещу „Еконт Експрес“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, представлявано от Н.С., за заплащане на сумата 30000 лв. частично от 623279,23 лв. представляваща дължими суми съгласно раздел І чл. 2 от договор за търговско представителство и чл. 39 от ТЗ за направени от ищеца обичайни разходи за дейността на търговския представител в посочените в исковата молба търговски обекти за периода от 1.05.2013г. до 10.08.2017 г., както и да заплати разноските по делото.

ОСЪЖДА „Еко Куриер“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, бул. Липник“ № 123, представлявано от управители И.Р. и Н.Т. чрез юрисконсулт С., да ЗАПЛАТИ на „Еконт Експрес“ ООД ЕИК ********* гр. Русе, бул. „Тутракан“ № 11,представлявано от Н.С., сумата 3250 лв. (три хиляди двеста и петдесет лева) разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Великотърновския апелативен съд в двуседмичен срок от съобщаването на всяка страна.

 

                                                Окръжен съдия: