Решение по дело №272/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 325
Дата: 17 октомври 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700272
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали,17.10.2023 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на осемнадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 272/ 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 405 от Кодекса на труда, във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на „Серта България“ АД със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***. Оспорват се т.1, т.2 и т.3 от Задължителни предписания от Протокол за извършена проверка с № ПР2320921 от 28.06.2023 г., съставен от длъжностни лица при Дирекция "Инспекция по труда" – Кърджали.

Посочва се, че описания в констативната част на протокола и в предписание т. 1 „Информационен лист за безопасност за продукта ***“, който го квалифицира като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008 се отнася за продукта като чист концентрат, а не за работен разтвор. Концентратът се доставя в плътно затворени варели и посочения информационен лист за *** се издава и се отнася за режима на съхранение, които е описан в Оценка за безопасността на съхранението на опасни химически вещества и смеси в „Серта България“ АД.

Съгласно инструкцията за употреба от производителя, смазочно- охлаждаща течност с търговско наименование *** се използва разтворена във вода (водна емулсия) в разреждане в диапазон между 4 и 10% в зависимост от операцията, която трябва да се извърши. Концентратът *** се разрежда с вода чрез смесителна система от затворен тип, за да се получи работният разтвор, с който се зареждат резервоарите на машините. На работните места се използва вече разреден с вода готов работен разтвор, който съдържа само 6-8 % от концентрацията на продукта ***. Самото доливане на машините се извършва с работен разтвор 1 % от продукта, т.е. 1 литър от продукта *** се смесва автоматично със 100 литра вода.

За процентното съдържание на работния разтвор с продукта ***, с който са заредени машините има постоянен контрол и процентното съдържание на продукта се отразява в карта за мониторинг на съответната машина.

От предоставена от производителя *** „Информация за класификацията и маркировките за *** (водна емулсия, 10%) е видно, че 10% воден разтвор на продукта *** се квалифицира като неопасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008.

От представените пред контролния орган Карта № 49 и Карта № 30 за идентифициране на опасностите и оценката на риска за безопасността и здравето на работещите в „Серта България“ АД, в т.3 е определена опасността при работа със смазочно-охлаждаща течност, а именно „При обработка на детайла се отделят изпарения от охлаждащата течност“. Описаните в протокола машини са заредени с охлаждащата течност 4-10% разтвор на ***, който разтвор е класифициран като неопасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008.

Поради изложеното се твърди, че е невярна констатацията на контролния орган, че са заредени шест машини с ***, класифициран като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008, тъй като същите не са заредени с концентрат, а са заредени чрез смесителна система от затворен тип с 4-10% разтвор на ***, който разтвор е класифициран като неопасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008.

В жалбата се посочва, че административният орган, преди да издаде индивидуалния административен акт, е следвало да издири и установи правнозначимите факти, които биха допринесли за изясняването и правилното решаване на случая (чл.35 от АПК), както и служебно да събере относимите към акта доказателства (чл.36, ал.1 от АПК), което в не е направил. Наказващият орган е приел, че шестте машини са заредени с *** и необосновано е направил извод, че  продуктът е опасен, съгласно Регламент (ЕО) 1272/2008, като въобще не е обсъдил предоставената от работодателя информация, относно изискването машините да работят с 4-10% разтвор на ***, който разтвор е класифициран като неопасен.

Съгласно чл. 11, ал.1, т.1 от Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска, оценката на риска се преразглежда, когато настъпят промени, които могат да окажат влияние върху риска - въвеждане на нови производствени процеси, оборудване, продукти и материали, промяна на организацията на труда, нови сгради и помещения, реконструкция на съществуващи и др.

Съгласно информацията от производителя, използвания за смазочно-охлаждаща течност 10% воден разтвор на продукта *** се квалифицира като неопасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008, поради което не са налице настъпили промени, които могат да окажат влияние върху риска и не са налице предпоставките на чл. 11, ал.1, т.1 от Наредба № 5 за преразглеждане на оценката на риска.

В конкретния случай няма нарушение на трудовото законодателство, което да налага прилагането на тази конкретна ПАМ, с оглед преустановяването му или предотвратяване и отстраняване на вредните последици от него.

С предписанието по т.2 от протокола, работодателят е задължен да извърши оценка на риска за здравето и безопасността на работещите, съгласно Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска при наличието на опасни химични агенти - смазочно- охлаждаща течност с наименование „***“, класифициран в Информационния лист за безопасност като опасен, като се вземе предвид чл.3, ал.2, точки 1,2,3,4,5 и 6 от Наредба № 13 от 30.12.2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа. В жалбата се твърди, че „Серта България“ АД има изготвена Оценка на риска за здравето и безопасността на работещите, съгласно Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка изготвена, в която са отразени изискванията на чл.З, ал.2, точки 1,2,3,4,5 и 6 от Наредба № 13 от 30.12.2003 г.

На следващо място е изложен довод, че предписанията по т.1 и по т.2 са противоречиви и взаимно се изключват: в т. 1 се задължава работодателя да преразгледа съществуващата Оценка на риска за здравето и безопасността на работещите, а в т.2 се задължава да изготви Оценка на риска за здравето и безопасността на работещите като за двете предписания е даден един и същи срок – 31.07.2023г.

Изразява се становище, че не е отчетено, че не се използва за охлаждане *** в концентриран вид, а се използва за смазочно-охлаждаща течност 4-10% воден разтвор на продукта ***, който е квалифициран като неопасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008 и следователно не са налични опасни химични агенти, както необосновано е приел административния орган.

С предписанието по т.3 контролния орган задължава да се извършат необходимите за оценяването на риска измервания от акредитирана лаборатория, концентрация на химични агенти във въздуха на 6 броя машини, заредени с ***, съгласно чл. 217, ал.3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. Съгласно цитираната разпоредба „Необходимите измервания се извършват съгласно изискванията на съответните нормативни актове и с периодичността, определена от работодателя за оценката на риска.“

Съгласно чл. 7 от Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка, работодателят е утвърдил и изпълнява програма за оценяването на риска, която включва и периодично измерване на химичните агенти. За посочените машини работодателят е планирал и е изпратил на 09.06.2023 г. заявка към акредитирана лабораторията за извършване на измервания на химични агенти във въздуха на работните места на 6-те заредени машини с тестваното охлаждане и на 05.07.2023 г. акредитиран орган за контрол „***“ ЕООД е извършило необходимите измервания на концентрацията на химични агенти във въздух на работно място и е дало заключение, че контролирания параметър но концентрация на химични агенти /газове, пари, аерозоли/ за групата експонирани работници за 8-часов период съответства на изискванията на Наредба №13, ДВ бр.8/2004г., изм. бр.47/04.06.2021г. по отношение на граничната стойност.

В конкретния случай не е лице нарушение на трудовото законодателство, което да налага прилагането на конкретната ПАМ, с оглед преустановяването му или предотвратяване и отстраняване на вредните последици от него. Именно в изпълнение на чл.217, ал.3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, работодателят е определил периодичността на измерванията и е предприел действия за извършването им, съгласно чл.10, ал.2, т.2 Наредба № 5 за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска: „Необходимите за оценяването на риска измервания се извършват от звена на работодателя и/или от юридически и физически лица, упълномощени по съответния ред. Измерват се: 2. стойностите на елементите за микроклимата, токсичните вещества и праха във въздуха, шума, вибрациите, осветлението и лъченията“.

Принудителна административна мярка се налага в определените от закона случаи, при констатирано извършено нарушение, т.е когато административноправна норма я предвижда за осъществено административно нарушение, описано в хипотезата на нормата. Легалната дефиниция на понятието „административно нарушение“, съгласно чл. 6 от ЗАНН е това деяние, което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.

При недоказване на осъществяването на такова нарушение, няма основание за налагане на ПАМ. По своята правна същност, съгласно чл. 22 ЗАНН, принудителната административна мярка няма санкционен характер, а има за цел предотвратяване и преустановяване на нарушения и вредните последици от тях. В случая ПАМ в т.1, т.2 и т.3 от Протокол за извършена проверка с № ПР2320921 от 28.06.2023 г. са постановени в нарушение на материалния закон, тъй като не е доказано нарушаване на конкретни разпоредби от страна на „Серта България“ АД. Нещо повече, в т.1, т.2 и т.3 от Протокола въобще не са посочени кои норми са нарушени.

Искането е да се отменят принудителните административни мерки по чл.404, ал.1, т.1 от КТ, с дадените задължителни предписания по т.1, т.2 и т.3 от Протокол за извършена проверка с № ПР2320921 от 28.06.2023 г., издаден от длъжностни лица при Дирекция "Инспекция по труда" - Кърджали като незаконосъобразни. Претендира се присъждане на деловодни разноски.

 В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуален представител по пълномощие, който в писмена защита посочва подробни доводи за незаконосъобразност на т.т-1,2 и 3 от задължителни предписания, съдържащи се в Протокол за извършена проверка, № ПР2320921 от 28.06.2023 г., издаден от длъжностни лица в Дирекция "Инспекция по труда" – Кърджали.

Ответникът – Дирекция „Инспекция по труда“, град Кърджали, чрез директора, изразява становище за неоснователност на жалбата срещу оспорената част от ЗП в Протокол за извършена проверка, № ПР2320921 от 28.06.2023 г. В писмена защита развива подробни съображения в подкрепа на тези свои твърдения.

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на акта, и при наличие на правен интерес.

За да се произнесе по същество на жалбата АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

В настоящото производство са оспорени задължителни предписания по т.т.1,2 и 3 от Протокол за извършена проверка, № ПР2320921/ 28.06.2023, от служители на ДИТ – Кърджали.

Съгласно т.1 от ПИП, № ПР2320921/ 28.06.2023, на 06.06.2023 г., при извършване на проверка за спазване на трудовото законодателство и условията за безопасност и здраве при работа по работни места в обект на контрол: завод за производство на пневматични и хидравлични изделия, намиращ се в ***, експлоатиран от „Серта България" АД, с ЕИК *** е установено, че от 08.03.2023 г. се тества нова смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, като тестовия период ще продължи най-малко 6 месеца съгласно информация в писмо, вх. № ВХ23070117/08.06.2023 г. от К. П. - изпълнителен директор.

Заредени са 7 машини : *** - позиционирана в участък *** Цилиндри; *** - позиционирана в участък ***; ***- позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък *** и *** - позиционирана в участък ***, които се проследяват и наблюдават от ръководител проект, ОБЗР и химическа лаборатория, като продукта е без съдържание на бор и формалдехид, същият образува полусинтетична емулсия, с по-дълъг живот на системата и е възможна замяна на използваните три продукта - ***, ***, ***. При извършен оглед по работни места на 06.06.2023 г. е установено, че на машините има поставени инструкция за безопасна работа със смазочно-охлаждаща течност *** и Информационен лист за безопасност на смазочно-охлаждаща течност ***.

В т.1 от ПИП е записано, че на 06.06.2023 г., на място била изискана и съответно представена Оценка на използваните суровини и материали в „Серта България" АД, извършена на 04.12.2013 година. От Информационния лист за безопасност ставало ясно, че продуктът *** е смес, и е класифициран като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008 с измененията (Н315 – Предизвиква дразнене на кожата; Н318 – Предизвиква сериозно увреждане на очите и Н412 - Вреден за водните организми, с дълготраен ефект).

В т.1 от ПИП е прието, че към момента на проверката работодателят „Серта България" АД при настъпили промени, които могат да окажат влияние върху риска – тестване от 08.03.2023 г. на нов продукт – смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование *** и при наличие на опасни химични агенти, както и наличие на източник на информация за оценяване на риска – данни от информационния лист за безопасност за ***, предоставен от доставчика на сместа, не е преразгледал Оценката на използваните суровини и материали в „Серта България" АД съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.), с което е нарушен чл.11, ал.1, т. 1, във връзка с чл.10, ал.1, т. 5 от Наредба № 5 от 11 май 1999 год. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (обн. ДВ. бр.47 от 21 май 1999 год.)

За отстраняване на констатираното нарушение по т.1-ра, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от него на основание чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ е дадено следното задължително предписание (т.1):  Работодателят „Серта България" АД с оглед настъпилите промени, които могат да окажат влияние върху риска – тестване от 08.03.2023 г. на нов продукт  ( наименование ***) и при наличие на опасни химични агенти, както и наличие на източник на информация за оценяване на риска – данни от информационния лист за безопасност за ***, предоставен от доставчика на веществото или сместа, да преразгледа Оценката на използваните суровини и материали в „Серта България" АД, съгласно чл. 11, ал. 2, т. 2 от Наредба № 5 от 11 май 1999 година за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска. Определен е срок за изпълнение на ЗП до  31.07.2023 г.

В т.2 от ПИП е установено, че от 08.03.2023 г. се тества нова смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, като тестовия период ще продължи най-малко 6 месеца съгласно информация, вх. № ВХ23070117/08.06.2023 год. от К. П. - изпълнителен директор.

Заредени са 7 машини : *** - позиционирана в участък ***, Цилиндри; *** - позиционирана в участък ***; ***/, позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък *** и *** - позиционирана в участък ***, които се проследяват и наблюдават от ръководител проект, ОБЗР и химическа лаборатория, като продукта е без съдържание на бор и формалдехид, същият образува полусинтетична емулсия, с по-дълъг живот на системата и е възможна замяна на използваните три продукта - ***, ***, ***. При извършен оглед по работни места на 06.06.2023 год. се установи, че на машините има поставени инструкция за безопасна работа със смазочно-охлаждаща течност *** и Информационен лист за безопасност на смазочно-охлаждаща течност ***.

В т.2-ра от ПИП е описано, че на 06.06.2023 г., на място е изискана и съответно представена Оценка на използваните суровини и материали в „Серта България" АД, извършена на 04.12.2013 година. От Информационния лист за безопасност е видно, че продуктът *** е смес, и е класифициран като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008 с измененията (Н315 - Предизвиква дразнене на кожата; Н318 -Предизвиква сериозно увреждане на очите и Н412 - Вреден за водните организми, с дълготраен ефект). В т.2 от ПИП е посочено, че към момента на проверката работодателятСерта България" АД при наличие на опасни химични агенти не е извършил оценка на риска за здравето и безопасността на работещите съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.), като се вземат предвид: опасните свойства на химичните агенти; информация за безопасност и здраве, в това число данните от информационния лист за безопасност, изготвен съгласно изискванията на приложение II на Регламент (ЕО) № 1907/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 г. относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали (REACH), за създаване на Европейска агенция по химикали, за изменение на Директива 1999/45/ ЕО и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 793/93 на Съвета и Регламент (ЕО) № 14-88/94 на Комисията, както и на Директива 76/769/ЕИО на Съвета и директиви 91/155/ЕИО, 93/67/ЕИО, 93/Ю5/ЕО и 2000/21/ЕО на Комисията (OB L 396 от 30.12.2006 г.) (Регламент (ЕО) № 1907/2006), предоставен от доставчика на веществото или сместа или от всеки участник във веригата на доставки, от когото се изисква да извърши оценка на безопасността на химичното вещество или смес; степента, видът и продължителността на експозицията; условията на работа с опасни химични агенти, както и тяхното количество, граничните стойности, посочени в Приложения № 1 към чл.1, ал. 1, т.3 и Приложение № 2 към чл. 1, ал. 1, т. 4 на Наредба № 13/2003 г. и ефектът от предпазните мерки, които са предприети или ще бъдат предприети, с което е нарушен чл.3, ал.2, точки 1,2, 3, 4, 5 и 6 от Наредба № 13 от 30 декември 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа, във връзка с чл. 276, ал. 1 от Кодекса на труда.

За отстраняване на констатираното нарушение по т.2-ра, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от него на основание чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ е дадено задължително предписание по т.2: Работодателят „Серта България" АД, ЕИК/БУЛСТАТ: *** при наличие на опасни химични агенти - продуктът смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование *** е смес, и е класифициран като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/2008, да извърши оценка на риска за здравето и безопасността на работещите съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.), като се вземат предвид: опасните свойства на химичните агенти; информация за безопасност и здраве, в това число данните от информационния лист за безопасност, изготвен съгласно изискванията на приложение II на Регламент (ЕО) № 1907/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 г. относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали (REACH), за създаване на Европейска агенция по химикали, за изменение на Директива 1999/45/ ЕО и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 793/93 на Съвета и Регламент (ЕО) № 1488/94 на Комисията, както и на Директива 76/769/ЕИО на Съвета и директиви 91/155/ЕИО, 93/67/ЕИО, 93/Ю5/ЕО и 2000/21/ЕО на Комисията (OB L 396 от 30.12.2006 г.) (Регламент (ЕО) № 1907/2006), предоставен от доставчика на веществото или сместа или от всеки участник във веригата на доставки, от когото се изисква да извърши оценка на безопасността на химичното вещество или смес; степента, видът и продължителността на експозицията; условията на работа с опасни химични агенти, както и тяхното количество, граничните стойности, посочени в Приложения № 1 към чл.1, ал. 1, т.3 и Приложение № 2 към чл. 1, ал. 1, т. 4 на Наредба № 13/2003 год. и ефектът от предпазните мерки, които са предприети или ще бъдат предприети, съгласно чл.3, ал.2 точки 1,2, 3, 4, 5 и 6 от Наредба № 13 от 30 декември 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа,  във връзка с чл. 276, ал. 1 от Кодекса на труда.

В т.3 от ПИП е прието, че  в „Серта България“ АД, *** от 08.03.2023 г. се тества нова смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, като тестовия период ще продължи най-малко 6 месеца съгласно информация съгласно писмо, вх. № ВХ23070117/08.06.2023 год. от К. П., изпълнителен директор.

Заредени са 7 машини : *** - позиционирана в участък *** Цилиндри; *** - позиционирана в участък ***; ***- позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък ***; *** - позиционирана в участък *** и *** - позиционирана в участък ***, които се проследяват и наблюдават от ръководител проект, ОБЗР и химическа лаборатория, като продукта е без съдържание на бор и формалдехид, същият образува полусинтетична емулсия, с по-дълъг живот на системата и е възможна замяна на използваните три продукта - ***, ***, ***. От Сертификат за контрол на концентрация на химични агенти № 7- УТ-2/20.01.2021 г. при който се установи, че последното измерване на концентрацията на химичните агенти във въздуха на работната среда е извършено  на 20.01.2020 година. От Информационния лист за безопасност е видно, че продуктът *** е смес, и е класифициран като опасен в съответствие Регламент (ЕО) 1272/2008 с измененията (Н315 - Предизвиква дразнене на кожата, Н318 - Предизвиква сериозно увреждане на очите и Н412 - Вреден за водните организми, с дълготраен ефект). Представена е Заповед №  36/05.06.2015 г., издадена на основание чл.11, ал.3 от Наредба № 5 от 11 май 1999 год. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска и чл.217, ал.3 от Наредба № 7/99 год., с която е определена периодичността за извършване на необходимите измервания на факторите на работната среда, в която е вписано „всички измервания за концентрация на вредни вещества във въздуха на работната среда да се осъществяват при всяка актуализация на Оценката на риска".

Към момента на проверката работодателят „Серта България" АД не е осигурил извършването на необходимите за оценяването на риска измервания от акредитирана лаборатория, за концентрация на химични агенти във въздуха на работната среда при 6 броя машини, заредени с новата смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, намиращи се в участък ***-5 бр. и 1 бр. в участък ***, в обект на контрол: завод за производство на пневматични и хидравлични изделия, намиращ се в ***, което е потвърдено в допълнителната информация от 27.06.2023 год. във връзка с тестването на ново химично вещество/смес - смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, с което е нарушен чл. 217, ал. 3 от Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (обн. ДВ бр.88 от 1999 год.), във връзка с чл.10, ал.2, т. 2 от Наредба № 5 от 11 май 1999 год. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска.

За отстраняване на констатираното нарушение, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от него на основание чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ е дадено задължително предписание по т.3: Работодателят „Серта България" АД, ЕИК/БУЛСТАТ: *** да осигури извършването на необходимите за оценяването на риска измервания от акредитирана лаборатория, за концентрация на химични агенти във въздуха на работната среда при 6 броя машини, заредени с новата смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, намиращи се в участък *** - 5 бр. и в участък *** - 1 бр. , в обект на контрол: завод за производство на пневматични и хидравлични изделия, намиращ се в *** съгласно чл. 217, ал. 3 от Наредба №    7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (обн. ДВ бр.88 от 1999 год.) във връзка с чл.10, ал.2, т. 2 от Наредба N8 5 от 11 май 1999 год. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска.

По делото е прието заверено копие от писмо, ведно с превод на български, издадено от ***, от което се установява, че ***, водна емулсия, 10% се класифицира като неопасна съгласно Регламент 1272/ 2008.

От Информационен лист за безопасност на течност за металообработване ***, се установява, че продуктът е смес и е класифициран като опасен в съответствие с Регламент (ЕО) 1272/ 2008.

Прието е също и заверено копие от Работна инструкция за употреба на продукт ***, тестван в „Пневматика Серта“ АД. В т.2 от тази инструкция е посочено, че емулсията за зареждане на машините се приготвя, като в определен съд с достатъчна вместимост се слага вода и към нея се добавя концентрата на ***. Никога обратното!!! Разбърква се добре и получената емулсия се налива във машината. Може да се използва за приготвянето миксер, който да смесва автоматично водата и концентрата. В т.3 от работна инструкция е записано препоръчаната работна концентрация на машините да се държи в диапазона 6-8%. Този диапазон гарантира дълъг и безпроблемен живот на емулсията и здравето на операторите. В зависимост от необходимостта да се долива с емулсия в границите на 0,6 -1%. Тази емулсия може да се приготвя с автоматичен миксер и да се напълва определен съд, от който да се доливат машините.

Като свидетели са разпитани Р. В. М.-С., която работи в отдел „***” и Е. Т. П. – на длъжност „***“ в „Серта България“ АД, *** Съгласно показанията на Р. М.-С. продуктът *** се доставя в 200-литрови затворени варели. Съхранява се в склад за съхранение на химически вещества и смеси, дозирането става с автоматична система, която е дозираща система и тя прехвърля автоматично в един голям 1000-литров контейнер разтвора. След това, с помощта на 200-литров варел се източва този разтвор и се налива в машините. Операторът и околната средна нямат достъп до този разтвор, който е разреден от 4% до 10 %. От 1000 л контейнер операторите го прехвърлят в 200 л. варел. Варелът е на подвижна стойка и се откарва до машината.

Според св.Е.П. първоначалното зареждане се извършва от фирмата доставчик на продукта, като те идват обеззаразяват машините и след 1-2 дни отново идват изчистват машината и след това се зарежда със съответния разтвор за охлаждане. Доставчикът проследява изцяло процеса и следят за концентрацията на машината. Продуктът пристига в 200-литрови варели, които са запечатани. Съхранява се в складови помещения, които са специално обособени за тази цел. В машините не се зарежда концентрат, а разтвор. В случая той се приготвя със смесител. Разтворът, който се приготвя е до максимум 1%, но в повечето случаи е 0.9%. 

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:

КТ определя като компетентни органи по прилагане на принудителни административни мерки за предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици органите на Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда". Една от принудителните административни мерки, регламентирани в нормата на чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ е даването на задължителни предписания на работодателите и длъжностните лица за отстраняване на нарушенията на трудовото законодателство. Предпоставка за прилагането на тази мярка е наличието на констатирано нарушение на трудовото законодателство.

По делото е спорен въпроса дали правилно са определени описаните нарушения, за които са дадени задължителни предписания. Спорът произтича от това, че сместта (течността за металообработка) *** се разрежда в съотношение 6%-10% и с този разтвор се зареждат машини в „Серта България“ АД, а предвид Информация за класификацията и маркировката, изготвена от производителя, смес от 10% водна емулсия на *** се класифицира като неопасна съгласно Регламент (ЕО) 1272/ 2008.

Настоящият състав на съда приема, че в случая е от значение, че се използва продуктът ***, който е класифициран като опасен на основание Регламент 1272/2008. От този продукт се приготвя разтвор, който се използва за зареждане на описани в ПИП машини. Поради изложеното правилно е прието, че „Серта България“ АД, *** като работодател е следвало да предприеме действия по закрила на здравето на работещите лица.

Първото констатирано нарушение е, че работодателят „Серта България“ АД не е преразгледал Оценката на използваните суровини и материали при използване на нов продукт – смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование *** и при наличие на опасни химични агенти, както и наличие на източник на информация за оценяване на риска – данни от информационния лист за безопасност за ***, предоставен от доставчика на веществото или сместа.

В посочената като нарушена разпоредба на чл.11, ал.1, т.1 от Наредба № 5/ 11.05.1999 г. за реда начина и периодичността на извършване на оценка на риска е предвидено, че Оценката на риска се преразглежда, когато: настъпят промени, които могат да окажат влияние върху риска - въвеждане на нови производствени процеси, оборудване, продукти и материали, промяна на организацията на труда, нови сгради и помещения, реконструкция на съществуващи и др. В случая е установено, че се използва нов продукт - ***, от който се приготвя разтвор за зареждане на част от машините в дружеството-жалбоподател. Съгласно чл.3, т.6 от Наредбата оценката на риска обхваща и използването на суровини и материали. Така констатираното от страна на административния орган нарушение на трудовото законодателство представлява материално правното основание за издаване на задължителното предписание по чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ спрямо работодателя да преразгледа оценката на използваните суровини и материали съгласно чл.11, ал.2, т.2 от Наредба № 5/ 11.05.1999 г. за реда начина и периодичността на извършване на оценка на риска.

В т.2-ра от ПИП, предвид използването на класифицирана като опасен продукт смес  ***, е дадено задължително предписание Работодателят „Серта България" АД да извърши оценка на риска за здравето и безопасността на работещите съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.), като съобрази критериите в Наредба № 13 от 30 декември 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа.

В чл.1, т.т.1 и 2 от Наредба № 13 от 30 декември 2003 година са определени задълженията на работодателите за осигуряване на здраве и безопасност на работещите с химични агенти, както и минималните изисквания за защита на работещите от съществуващи или потенциални рискове за здравето и безопасността при експозиция на химични агенти при работа. В чл.3, ал.2 от Наредба № 13 от 30 декември 2003 година е предвидено,  При наличие на опасни химични агенти се извършва оценка на риска за здравето и безопасността на работещите съгласно Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.) и са изброени критериите за това. В §1, т.2 от ДР на Наредба № 13 от 30 декември 2003 година се съдържа определение за „Опасен химичен агент“. При наличните доказателства за използвана смес *** е законосъобразно предписанието по т.2-ра.

С т.3 от задължителните предписания е предвидено Работодателят „Серта България" АД да осигури извършването на необходимите за оценяването на риска измервания от акредитирана лаборатория, за концентрация на химични агенти във въздуха на работната среда при 6 броя машини, заредени с новата смазочно-охлаждаща течност с търговско наименование ***, намиращи се в участък *** - 5 бр. и в участък *** - 1 бр., в обект на контрол: завод за производство на пневматични и хидравлични изделия, намиращ се в *** съгласно чл. 217, ал. 3 от Наредба №    7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (обн. ДВ бр.88 от 1999 год.) във връзка с чл.10, ал.2, т. 2 от Наредба № 5 от 11 май 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска.

Съгласно чл.217, ал.3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, Необходимите измервания се извършват съгласно изискванията на съответните нормативни актове и с периодичността, определена от работодателя за оценката на риска.

В чл.10, ал.2, т.2 от Наредба № 5 от 11 май 1999 г. е посочено, че Необходимите за оценяването на риска измервания се извършват от звена на работодателя и/или от юридически и физически лица, упълномощени по съответния ред. Измерват се: стойностите на елементите за микроклимата, токсичните вещества и праха във въздуха, шума, вибрациите, осветлението и лъченията.

При установено използване на смес *** се дължи измерване на концентрация на химични агенти във въздуха на работната среда при 6 броя машини, заредени с разтвор на тази смес. Дори да се приеме становището в жалбата, че използваният разтвор не е токсичен предвид информацията, предоставена от производителя (л.11 д.) следва да се съобрази колона 5-та от таблицата в този документ – Класификация съгласно Регламент (ЕО) № 1272/ 2008 (класификация, опаковка, маркировка) – *** (***), (***). Съгласно Приложение VI, 1.Част 1. Представяне на списъка с  хармонизираните класификация и етикетиране от Регламент (ЕО) № 1272/ 2008 - *** означава Опасност при вдишване; В Приложение III Списък на предупреждения за опасност, допълнителна информация за опасност и допълнителни елементи на етикета от Регламент (ЕО) № 1272/ 2008 е пояснено, че с (***) се означава предупреждение за опасност: Може да бъде смъртоносен при поглъщане и навлизане в дихателните пътища. Съответно (***)  се означава „Повтарящата се експозиция може да предизвика изсушаване или напукване на кожата".

И при тези отбелязвания относно 10%-тна водна емулсия на ***, даденото задължително предписание в т.3 от ПИП също е законосъобразно.

С оглед на изложеното съдът приема, че оспорените т.т.1,2 и 3 от задължителните предписания са законосъобразни, а жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

Водим отгорните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Серта България“ АД със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК *** срещу т.1, т.2 и т.3 от Задължителни предписания, съдържащи се в Протокол за извършена проверка № ПР2320921 от 28.06.2023 г., съставен от длъжностни лица при Дирекция "Инспекция по труда" – Кърджали.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.    

 

Съдия: