Решение по дело №63/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 53
Дата: 8 май 2019 г. (в сила от 7 юни 2019 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200063
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

                                   08.05.2018г.                 гр.Царево

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд                                                         наказателен състав

На десети април                                               две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                    Председател: М. Москова

 

секретар Нели Стоянова,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 63/2019г. по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от **********, чрез адв.К., срещу Наказателно постановление № *************, с което за нарушение на чл.24 ал.1 от Закона за защита на потребителите е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.200 от Закона за защита на потребителите. С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено при съществени процесуални нарушения и неизяснена фактическа обстановка, поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В с.з. за дружеството, редовно уведомен, се явяват надлежно упълномощен процесуален представител–адв.К., която поддържа жалбата на изложените в нея основания и доводи и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

За ответната страна - *****, редовно уведомена, в с.з.  се явява надлежно упълномощен процесуален представител –ю.к.Д., която моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

На 11.07.2018г. в 11:40  часа св.М.И. на длъжност **** в **** заедно с колегата си  Райнов извършили проверка в обект–плаж ******, стопанисван от дружеството-жалбоподател, по повод на потребителски сигнал от 29.06.2018г. „за разлика в цената на обявени плажни принадлежности чадър и шезлонг – 0.36 лева , а при ползване на чадъра е поискано 5.00 лева“. Проверяващите констатирали, че по-голямата част от съоръженията на плажа се ползват безплатно от прилежащите хотели **********, а в южната част на плажа имало поставени свободни чадъри, шезлонги и шалтета.  В най-южната част на плажа проверяващите извършили контролна покупка за ползване на плажни принадлежности на  1 бр.чадър и 1 бр.шезлонг, за които от касиера св.П.И. са им били издадени два броя фискални бонове с №*** и №**** на стойност съответно от 0.36 лв. и от 5.00 лева.  На въпроса на проверяващите как се определят цените и има ли ценоразпис, св.И. им показал трите табели с ценоразипас и схемите на плажа, които били разположени на самите подходи към плажа – централно и в двата края, но проверяващите не отишли до тях.

Въз основа на така извършената проверка, св.И. приела, че дружеството е извършило нарушение на чл.24 ал.1 от ЗЗП и на 04.08.2018г. съставила против дружеството акт за административно нарушение № *****., като описала нарушението по следния начин: „на видно място не е поставен ценоразпис с обявените цени на плажните услуги  на български език в български лева за съответното ползване на чадър, шалте и шезлонг. По време на проверката не се предостави ценоразпис.“ /л.26-28 и л.15-17/. Актът е съставен в присъствието на упълномощен представител на дружеството-жалбоподател и подписан от него без възражение.

Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на ****  издал атакуваното Наказателно постановление № ****., в което фактическата обстановка, констатациите и изводите са същите както в АУАН, дадена е същата правна квалификация и на дружеството-жалбоподател е наложена  че „имуществена санкция” в размер на 500 лева на основание чл.200 от Закона за защита на потребителите.

Препис от така съставеното НП е бил връчен на жалбоподателя на 01.02.2019г., видно от известието за доставяне /л.23/ Жалбата срещу НП е подадена на 08.02.2019г., видно от товарителницата на куриерската фирма /л.21/.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

В конкретния казус, съда съобрази следното:   

Съгласно разпоредбата на чл.24 ал.1 от Закона за защита на потребителите, всеки търговец, който предлага услуги на потребителите, е длъжен предварително да обозначи продажните цени на предлаганите от него услуги чрез ценоразпис, поставен на видно място в търговския обект.

На първо място следва да се отбележи, че провереният търговският обект представлява плажна ивица, стопанисвана от дружеството-жалбоподател. Спецификата на този вид търговски обект, не позволява изготвяне и поддържане на ценоразпис на услугите, които се предлагат в него под формата на брошури или ламинирана харния по подобие на ценоразписите на предлаганите на плажа от съществуващите там заведения храни и напитки. Цените на отдаваните под наем плажни принадлежности на всеки подобен вид плаж на територията на страната се посочват на специални дървени или метални табели, които се поставят  в началото на летния сезон в пясъка на съответната плажна ивица, а служителите на дружеството-концесионер обхождат плажната ивица и таксуват на място клиентите за наетите от тях плажни принадлежности, като след края на активния сезон тези табели се прибират от концесионера.

От представените по делото  писмени доказателства – Поръчка от ****., Приемателно-предавателен протокол от ***. и фактура от ***. /л.8-10/, както и от показанията на св.П.И., дадени в хода на съдебното следствие, се установява, че концесионерът още през 2017г. е поръчал изработването на табели с ценоразпис на предоставяните под наем плажни принадлежности и е поставял същите на подходите към процесния плаж  в началото на летния сезон  съответно през 2017г. и през 2018г.

Посоченото от АНО в обстоятелствената част на АУАН и НП, че потребителският сигнал касае разлика между обявените цени и действителното заплащане, безспорно сочи, че към датата на подаването на сигнала на плажа е имало обявени цени за предоставяните под наем плажни принадлежности. В този смисъл е абсурдно да се предположи, че две седмици след това по цялата плажна ивица няма да съществува нито една табела, указваща цената на предоставяните плажни принадлежности.

От показанията на актосъставителя и посоченото в обстоятелствената част на АУАН и НП, че на плажа имало зони и принадлежности, които се ползвали безплатно от хотелите и свободна зона, на която плажните принадлежности  се предоставяли срещу заплащане, се установява, че тези зони са били разграничени достатъчно ясно и това разграничение е било възприето от проверяващите очевидно според поставените на подходите към плажа табели,  в каквато насока са показанията на св.П.И. и твърденията на актосъставителя за „безплатна зона“ и за „платена зона“, а не според „цвета на шезлонгите“, както нелогично и житейски необосновано твърди актосъставителя.

От показанията на св.П.И., който е присъствал на проверката и е издал фискалните бонове на проверяващите при осъществената от тях контролна покупка, се установява, че на плажа в момента на проверката е имало три табели с ценоразпис и схемите на плажа, които били разположени на самите подходи към плажа – централно и в двата края, като безспорно тези места са видни. Съдът кредитира напълно показанията на св.И., тъй като те са логични и житейски обосновани и кореспондират напълно на събраните по делото писмени доказателства. Свидетелят П.И. освен това е категоричен, че е показал на проверяващите табелите, поставени на подходите към плажа, но те не отишли до тях, а поискали да им бъде „предоставен ценоразпис“. Доколкото според спецификата на търговския обект ценоразписът на предоставяните услуги е изписан върху табели, поставени в пясъка, то е нелогично проверяващите да очакват табелите да бъдат издърпани и да им бъдат занесени на ръка, за да приемат, че им е „предоставен ценоразпис“ в буквалния смисъл на думата.

В настоящето производство АНО не успя да докаже пред съда по безспорен и несъмнен начин, че концесионерът на плажа и жалбоподател, предварително не е обозначил продажните цени на предлаганите от него услуги чрез ценоразпис, поставен на видно място на плажната ивица.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН, съдът

                              Р    Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ************, с което на ******************, за нарушение на чл.24 ал.1 от Закона за защита на потребителите е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.200 от Закона за защита на потребителите..

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: