Разпореждане по дело №11/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 февруари 2021 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ        

№ 66

          гр.Силистра, 05.02.2021г.

 

          Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на пети февруари през две хиляди двадесет и първа година,в състав:съдия Маргарита Славова, при секретаря Виолина Рамова, разгледа постъпилото адм.дело №11 по описа на съда за 2021г. и установи, че констатираните нередовности в сезирането са отстранени с внасянето на дължимата държавна такса, а ответната Постоянна комисия на Общински съвет гр.Алфатар е представила административната преписка, вкл.утвърдените вътрешни правила на Общ.С-Алфатар.  Жалбата е подадена на 18.01.2021г.,но видно от приложената Обратна разписка, издадена от „Спиди“АД (с качество на пощенски оператор по ЗПУ),оспореният акт е връчен на жалбоподателката на 05.01.2021г., което сочи, че правото на жалба е упражнено в преклузивния срок от чл.149 ал.1 АПК.Оспорването е подписано от представител по пълномощие адв.Р.Н. от АК-Варна, за което е представен Договор за правна защита и съдействие, ведно с пълномощно.Всичко това в съвкупност, сочи на редовно сезиране на съда. След произнасяне по предварителните въпроси от чл.158 и чл.159 АПК, съдът дължи извършване на действията по чл.154 и чл.163 от АПК.

 

Производството е образувано по жалба на А.Й.С., подадена от упълномощен представител срещу Решение от 18.12.2020г., взето по Протокол №10 от заседание на Постоянна комисия по „Бюджет,финанси, нормативна уредба, местно самоуправление,икономическа и инвестиционна политика,приватизация и следприватизационен контрол, предотвратяване и разкриване конфликт на интереси“ при Общински съвет гр.Алфатар (занапред - ПК за предотвратяване и разкриване конфликт на интереси - ПКПРКИ),с което е признато наличието на конфликт на интереси по отношение на жалбоподателката,в качеството ѝ на лице по §2 ал.1 т.5 от ДР на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ) и, на основание чл.26 ал.1 от Наредбата за организацията и реда за извършване на проверка на декларациите и за установяване на конфликт на интереси /Обн.ДВ,бр.81/02.10.2018г./-занапред Наредбата,във вр. с чл.58 изр.2 и чл.171 ал.2 ЗПКОНПИ,е наложена „глоба“ в размер на 4000 лева.

        С жалбата се твърди,че оспореното решение било издадено след срока от чл.74 ал.1 ЗПКОНПИ, което го правело недопустимо,тъй като нормативно определеният срок бил преклузивен,т.е. след неговото изтичане ответната комисия не разполагала с компетентност (в случая темпорална) да се произнесе по процесния сигнал. Излага се несъгласие с приетия за относим към разследвания конфликт на интереси Договор №060/21.02. 2020г. с Община гр.Алфатар за ползване на полски пътища през стопанската 2019/ 2020г., който е сключен в хода на производството по чл.18 Наредбата, респ.чл.71  и следващите ЗПКОНПИ. Не се развиват съображения от-носно главня предмет на проверката,съгласно сигнала с вх.№1/07.01.20г. на ПК при Общ.С-Алфатар, свързан с твърдения за сключен договор за ползване под наем на общински пасища в с.Бистра от 2015г.; регистрация на оспорващата, независимо от заеманата от нея публична длъжност - кмет на Кметство с.Бистра, като земеделски производител и ползвайки се,при тези условия,от различните мерки и схеми за подпомагане от европейските земеделски фондове,вкл. накърнявайки правата на други животновъди от селото, е реализирала имотна облага за себе си. В какъв обем и съдържание тези факти се оспорват, не става ясно от жалбата. Ако се счита, че горните фактически обстоятелства не попълват хипотезата на чл.58 изр.2 ЗПКОНПИ,следва да бъдат уточнени основанията и съответно доказани от жалбоподателката, в каквато насока са събраните доказателства за прекратяване на Договор №277/22.10.15г. с Община гр. Алфатар, посредством Споразумение №043/13.02.2020г.,както и заличаването ѝ от регистъра на земеделските производители на 29.11.2019г.

Доминират възраженията за неправилно приложение на материалния закон, като се оспорва изобщо наличието на конфликт на интереси, защото жалбоподател-ката не била договаряла сама със себе си, а с друг публичен орган - кметът на Община гр.Алфатар, като акцентира върху договора за ползване на общинския полски път, чиято площ и дължимия за него наем, били незначителни и за какъвто договор не е образувано производството по чл.71 и сл. ЗПКОНПИ, нито се споменава в сигнала, поставил началото на същото.Разбира се, ответната ПК при Общинския съвет гр.Алфатар, действа и служебно при наличие на съответни данни,каквито за сключения в хода на проверката, нов договор с Община гр.Алфатар (за ползване на полски път),са представени на комисията именно от общината.С оглед на горните главни възражения се поддържа,че оспореното решение в установителната му част е неправилно, което е довело и до несъответно приложение на чл.171 ЗПКОНПИ – явяващо се незаконосъобразна и непропорционална /арг.чл.6 АПК/ административнонаказателна мярка. Настоява се за отмяна на оспорения акт и, в условията на алтернативност (ако съдът приеме, че е налице конфликт на интереси) - за намаляване на размера на наложената глоба до законоустановения минимум, поради твърдяна маловажност на евентуалното нарушение на чл.58 изр.2 ЗПКОНПИ.

          Съгласно визирания в чл.9 АПК принцип на служебното начало в административното правосъдие и на основание чл.170 ал.1 АПК, съдът указва на ответна-та Постоянна комисия при Общ.С-Алфатар,че следва да установи по делото съществуването на фактическите основания за издаване на обжалвания акт, както и спазването на нормативните изисквания за неговото постановяване. Отделно от това, следва да бъде представен актът по чл.2 от Вътрешните правила за организацията и реда за проверка на декларации и за установяване на конфликт на интереси в Общински съвет гр.Алфатар, за установяване персоналния състав и числеността на ответната постоянна комисия, с оглед преценка на законосъобразността на взетото решение - предмет на съдебния контрол (при евентуално оспорване),което има значение за преценката на компетентността на органа,вкл. в контекста на чл.26 ал.1 от Наредбата, във връзка с §2 ал.5 ДР ЗПКОНПИ.

         Жалбоподателката следва да установи в процеса своите твърдения, базирани на факти,от които произтичат за нея благоприятни последици,по аргумент от чл. 154 ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 АПК. 

 

На основание чл.154 ал.1 АПК, съдът    конституира  страните по делото:

 

Жалбоподател: А.Й.С. ***,с посочен съдебен адрес:***, чрез адвокат Р.Н. от АК-Варна;

Ответник по жалбата:Постоянна комисия по „Бюджет,финанси, нормативна уредба, местно самоуправление,икономическа и инвестиционна политика, приватизация и следприватизационен контрол,предотвратяване и разкриване конфликт на интересипри Общински съвет гр.Алфатар, представлявана от председателя ѝ Ж.К.В.,с административен адрес: гр.Алфатар,ул.“Йордан Петров“ №6, ет.3.

 

         На основание чл.157 ал.1 АПК, съдът насрочва съдебно заседание по административно дело №11/2021г. по описа на Административен съд гр.Силистра на 17.03.2021г. от 14.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

    

         Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.138,вр. с чл.137 АПК, като ответният орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването /чл.163 ал.2 АПК/.

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: