Решение по дело №1927/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 924
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Мариета Димитрова Бушандрова
Дело: 20202120201927
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

                                                 Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 924                                               16.07.2020г.                           град Бургас

 

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Бургаският районен съд,        наказателно отделение, XII-ти състав

На седемнадесети юни                                                           година 2020

В публично заседание в следния състав:

 

                                           Председател: МАРИЕТА БУШАНДРОВА

                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: К. Сл.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Бушандрова

НАХД № 1927 по описа на съда за 2020 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по повод жалбата на „” ЕООД с ЕИК: 2…., със седалище и адрес па управление: град Карнобат, ул. „П.К. Яворов“ № ...., представлявано от управителя М. Г.С., ЕГН: ********** против Наказателно постановление № 140-F531808/17.02.2020 г., издадено от Заместник Директор на ТД на НАП - гр. Бургас, упълномощен със Заповед № ЗЦУ – ОПР-17 от 1 7.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП, с което за нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. на МФ, на основание чл. 355, ал.1 от КСО, на жалбоподателя е наложено административно наказание - „имуществена санкция”, в размер на 500 лева.

В съдебно заседание, за дружеството – жалбоподателя, не се явява представител. Не изразява становище. Не сочи нови доказателства. Не прави искане за разноски.

За ответника по жалбата - ТД на НАП Бургас, редовно призовани, се явява надлежно упълномощен представител, който оспорва жалбата. Моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Не сочи доказателства. Моли за присъждане на разноски.

Жалбата е депозирана в законовия срок за обжалване на наказателното постановление и е процесуално допустима.

Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона с оглед на правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка от служители в ТД на НАП – Бургас по прихващане или възстановяване на ДДС е УИН № 11-02000219209058-0РП-001 12.12.2018г., проверяващите установили, че „МАРТИ-ГС” ЕООД с ЕИК: *********, като осигурител е нарушил разпоредбата на чл. 5, ал. 4 от КСО, като не е подал в срок данни с декларация образец № 6 в ТД НАП Бургас за месец май 2019г.

Декларация образец №6 за общия размер на дължимите осигурителни вноски, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”, следвало да се подаде в срока за подаване на декларация Образец № 1, как го следва: до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните или при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок - 25-то число - до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението - чл. 3. ал.1. т. 1. бук А в Наредба № 11-8/2005г. на МФ. Декларацията е следвало да бъде подадена до 25.06.2019г.

Актът бил съставен за това, че жалбоподателят, не е подал в срок декларация обр. 1 с данни за м. 05.2019г. по Наредба Н-8/29.12.2005 г. на МФ. Тази декларация е следвало да се подаде до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок - до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението. В случая, декларацията е следвало да се подаде до 25.06.2019 г.

До жалбоподателя била изпратена покана да се яви в ТД на НАП – Бургас, за да бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. АУАН бил съставен и подписан от упълномощено лице без възражения.

След връчване на АУАН, административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към издаване на НП, като също счел фактическите констатации за безспорно установени и издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. на МФ, на основание чл. 355, ал.1 от КСО, на жалбоподателя е наложено административно наказание - „имуществена санкция”, в размер на 500 лева. В атакуваното НП е било възпроизведено съдържанието на акта.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. Горната фактическа обстановка, като цяло, не се оспорва и от страните.

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Наказателно постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган, но при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение, което е опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно наказателно постановление, поради следните съображения:

Производството по установяване на административни нарушения и издаване на наказателни постановления е строго формален процес, който се провежда в стриктно регламентирани срокове, част от които са регламентирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Наказателната и административнонаказателната доктрина приема, че давността е институт на материалното право. Следователно за давността по чл. 34 ал. 1 от ЗАНН, съдът трябва да следи служебно. Началото на тримесечната административно наказателната давност е обусловено от откриването на нарушителя (чл. 34 ал. 1 от ЗАНН). Под откриване на нарушителя следва да се разбира не моментът, в който съответното длъжностно лице е изградило своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя, а моментът, в който е било обективно възможно да се изгради тази субективна представа. Обратното би означавало, че предметът на доказване ще трябва да обхване субективните преживявания на едно длъжностно лице, което е практически трудно осъществимо и че началото на един давностен срок ще зависи от свободното усмотрение на длъжностното лице, а именно – кога същото ще реши да възприеме факта на нарушението и неговия извършител. Коментираният давностен срок не може да бъде поставен в зависимост от подобни субективни състояния и решения. Той трябва да предпоставя само и единствено обективни дадености. При неспазване на една от двете алтернативно предвидени предпоставки по чл.34 ал.1 от ЗАНН, а именно да не се състави АУАН в срок от три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението (две и повече години за определени нарушения), не следва да се образува административнонаказателно производство, а образуваното се прекратява. Следователно, определената с нормата на чл. 53 от ЗАНН компетентност на органите на НАП да съставят АУАН, по дефиниция означава освен право да привличат към административнонаказателна отговорност субектите извършили нарушения, още и задължение за тези длъжностни лица за установяват своевременно нарушенията и техните извършители. Има практика в този смисъл на АдмС-Бургас, където се приема, че денят, следващ крайния срок за подаване на дължимата декларация е моментът, от който нарушителят става известен на административнонаказващия орган, а дали административният орган “ще узнае” този факт е въпрос на полагане на дължимата грижа в разумни срокове.

В настоящия случай, с оглед обстоятелството, че задължението на лицето за подаване на декларация е било в срок до 25.06.2019г, то от 26.06.2019г., жалбоподателят е изпаднал в забава. Нарушението е на просто извършване и е осъществено с бездействието на задълженото лице към първия работен ден след датата, следваща последния срок 25.06.2019г., а именно 26.06.2019г. Видно от представените по делото доказателства, АУАН е бил съставен на 18.12.2019 г, т.е. след предвидения в Закона срок.

Тук следва да се подчертае, че пропускането на по-краткия тримесечен срок не е основание за прилагане на по-дългия едногодишен/двугодишен срок от извършване на нарушението при преценката за срочното съставяне на акта за установяване на нарушението. Двата срока се намират в определено съотношение помежду си, което се изразява в поглъщането на тримесечния срок от откриването на нарушителя от едногодишния/двугодишния срок от извършването на нарушението. Т.е. след изтичане на по-дългия срок за компетентния орган се погасява правото да състави акт за административно нарушение, независимо че не е изтекъл тримесечният срок от откриване на нарушителя. Съответно след изтичане на тримесечния срок от откриване на нарушителя се погасява административно наказателната отговорност на нарушителя и респективно правото на компетентното длъжностно лице да състави акт, макар и в рамките на едногодишния/двугодишния срок от извършване на нарушението.

Това обстоятелство, а именно съставянето на АУАН след изтичане на сроковете по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН се явява съществено процесуално нарушение, което не може да бъде „санирано” в съдебната фаза на производството и налага отмяна на обжалвания акт като незаконосъобразен, без да се разглежда спора по същество.

Съдът намира, че жалбата срещу наказателното постановление е основателна и следва да се уважи, а наказателното постановление следва да се отмени, като процесуално незаконосъобразно.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, ред. ДВ, бр. 94 от 2019 г., в съдебните производства страните имат право на присъждане на разноски. В настоящия случай, НП е отменено, но жалбоподателят не е направил искане за присъждане на разноски, поради което, същите остават, както са направени от страните.

Мотивиран от изложените съображения Бургаският районен съд на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН

 

                                                     Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 140-F531808/17.02.2020 г., издадено от Заместник Директор на ТД на НАП - гр. Бургас, упълномощен със Заповед № ЗЦУ – ОПР-17 от 1 7.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП против „….” ЕООД с ЕИК: ….., със седалище и адрес па управление: град Карнобат, ул. „П.К. Яворов“ № ….., представлявано от управителя М. Г. С., ЕГН: **********, с което за нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.3, ал.3, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. на МФ, на основание чл. 355, ал.1 от КСО, на жалбоподателя е наложено административно наказание - „имуществена санкция”, в размер на 500 лева.

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                 СЪДИЯ: M.БУШАНДРОВА

В.О.: К.СЛ.