Решение по дело №286/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 290
Дата: 8 юли 2020 г. (в сила от 10 март 2021 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20207240700286
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№284                                         08.07.2020г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На  трети юли 2020г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Минка Петкова

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №286 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.220 от Закона за митниците вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на „ВЕЙПЪР“ ЕООД ЕИК *********, против Решение № РТД-3000-732/32-68741/02.03.2020г, издадено от Директора на ТД „Тракийска“, с което са определени митническа стойност в размер на 13 317 лв по митническа декларация МРН 19ВG003008007631R2197 от 04.10.2019г на основание чл.74, параграф 2, буква „б“ от Регламент ЕС №952/2013г на ЕП и на Съвета за създаване на МКС. / Митнически кодекс/, на основание чл.77, параграф 1, буква „а“ във връзка с параграф 2 и 3, чл.85, параграф 1 от Митнически кодекс, чл.54 ал.1 и чл.56 от ЗДДС е определено допълнително задължение за публични държавни вземания в размер на 2 173.51лв по митническата декларация от 04.10.2019г, както следва: Мито 329.05лв и ДДС -1 844.46лв. Определен е 10 дневен срок по чл.19б ал.3 от ЗМ за заплащане на определените суми на публични държавни вземания, считано от датата на уведомяване.

     Решението е издадено в хода на извършена митническа проверка на декларацията по чл.48 от Регламента за създаване на МКС – „За целите на митническия контрол митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки. Тези органи могат да извършват и проверка на стоките и/или да вземат проби, ако това все още е възможно. В хода на проверката компетентния орган е приел, че на основание чл.77 параграф 1, буква „а“ във връзка с параграфи 2 и 3 от Регламента за създаване на МКС вр. с чл.85, параграф 1 от същия регламент, възниква допълнително държавно вземане в размер на 329.05лв за мито и ДДС в размер на 1 844.46лв, определени на база елементите за облагане и изчислено по реда на чл.85, параграф 1 от Регламента за създаване на МКС. Митническата стойност е определена съобразно чл.74, параграф 2, буква „Б“ от Регламента за създаване на ММКС в размер на 13 317лв /1 150 брой по 11.58лв вместо по декларираната стойност от 3.85лв за комплект електронни цигари/.

      Ответника твърди, че на 04.10.22019г дружеството декларира с митническа декларация МРН 19BG003008007631R1 за допускане за свободно обращения и освобождаване за потребление електронни цигари модел „Smok nord starter kit“ -550 комплекта и модел Renova zero starter kit“ -600 комплекта. За стоката е представена фактура SZLLL1190900011/18092019, съгласно която електронните цигари са на стойност 2 500 щатски долара, които се равняват на 4 423.75лв по курса за митнически цели и средната декларирана стойност на един комплект е 3.85лв. За определянето на митническата стойност по реда на чл.70, параграф 1 от Регламента за МКС, деклараторът трябва да докаже по безспорен начин, че договорената стойност на внасяните стоки е реално платената или подлежаща на плащане цена по смисъла на параграф 2 от член 70 на Регламента - Базата за митническата стойност на стоките е договорната стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. Съгласно чл.188 от регламента за създаване на МКС, за проверка на приети митнически декларации, митническите органи имат право да извършват проверка на данните, които обхващат декларацията, придружаващите я документи, да изискат от декларатора да представи други документи, както и да извършват проверка на стоките. Извършена е физическа проверка на стоките по декларация, отразена в Протокол 956/16.10.2019г.  Със служебна бележка от 18.10.2019г с регистрационен индекс 32-201566 е поискана информация от отдел „Митническа дейност“ на ТД „Тракийска“ за регистрирана митническа стойност за целите на предприемане на процедура по оспорване на декларираната стойност на стоките по процесната митническа декларация. На основание чл.140, параграф 1 от регламент ЕС №2015/2447 във връзка с чл.70, параграф 1 от Регламента за създаване на МКС, с писмо №32-306018/23.10.2019г вносителят / жалбоподателя/ е уведомен, че митническите органи имат основателни съмнения дали декларираната стойност представлява реално платената или подлежаща на плащане сума и е необходимо да се представи допълнителна информация и документация относно декларираната митническа стойност. Съгласно чл.140, параграф 1 от Регламент ЕС №2015/2447, когато митническите органи имат основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в член 70, параграф 1 от Кодекса, те могат да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация. Ако съмненията им не отпаднат, митническите органи могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по реда на член 70, параграф 1 от Кодекса. С посоченото писмо с рег. №21-306018 от 23.10.2019г / стр.103/, на основание чл.140, параграф 1 от Регламент №2015/2447, чл.188 буква „б“ от Регламента за МКС -За целите на проверката на точността на данните, съдържащи се в приетата митническа декларация, митническите органи могат да изискат от декларатора да предостави други документи./ от „ВЕЙПЪР“ ЕООД са изискани за представяне в десетдневен срок документи, доказващи декларираната митническа стойност- търговски договори, поръчки, оферти, фактури за продажба на стоката на първо търговско ниво, поръчка от сайт, месечно банково извлечение за плащане, други документи доказващи плащания към изпращача или други. Поискано е учредяване на обезпечение в размер на 2 173.51лв по митническата декларация. Със същото писмо и на основание чл.22 т.6 от Регламент ЕС 952/2013г е указана възможността да изрази становище в 10 дневен срок по отношение на декларираната митническа стойност. В случай, че в указания срок изисканите документи не бъдат представени, ТД ще пристъпи към издаване на решение за определяне на нова митническа стойност. Разпоредбата на чл.22 т.6 от Регламент ЕС 952/2013г за създаване на МКС гласи: Преди да вземат решение, което би било неблагоприятно за заявителя, митническите органи му съобщават мотивите, на които ще се основава решението, и му предоставят възможност да изрази своето становище в определен срок от датата, на която го е получил или се счита, че го е получил. След изтичане на този срок заявителят се уведомява в подходяща форма за решението. Изискванията към съобщението се съдържат в чл.8 от Регламент 2015/2447 на Комисията за създаване на подробни правила за прилагане на някои разпоредби от МКС и гласи:  В съобщението, упоменато в член 22, параграф 6, първа алинея от Кодекса, се посочват: а) документите и информацията, които митническите органи възнамеряват да използват като основание за своето решение – видно от съдържанието на съобщението не са посочени представената в хода на съдебното дирене Митническа декларация №MPH19BG005100065009R0, б) срокът, в който съответното лице трябва да изрази своето становище, считан от датата, на която е получило съобщението или се счита, че го е получило – посочен е 10-дневен; в) упоменаване на правото на съответното лице на достъп до документите и информацията, посочени в буква а) – не е указан, 2. Когато съответното лице изрази своето становище преди изтичането на срока по параграф 1, буква б), митническите органи имат право да пристъпят към вземане на решението, освен ако съответното лице същевременно изрази намерението си да допълни становището си в определения срок. В цитираното писмо, изпратено на основание чл. 22.т.6 от Регламента за създаване на МКС, е посочена и разпоредбата на чл.29 от същия Регламент, която гласи: Освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на член 22, параграфи 4, 5, 6 и 7, член 23, параграф 3 и членове 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно, приложението на чл. 22 параграф 6 е изключено за случаите, когато митнически орган действа като правораздавателен, а настоящия случай не е такъв по аргумент от чл.43 и сл. от Регламента за създаване на МКС. Решението за определяне на митническа стойност и на допълнителни публични задължение касае прилагане на митническо законодателство, а при неговото обжалване Директора на Агенция „Митници“ ще действа като орган по чл.44 параграф втори буква „а“ – митнически орган, осъществяващ административен контрол за законосъобразност. След като по силата на чл.29 от Регламента за създаване на МКС, митническия орган, който прилага митническото законодателство трябва да изпълни процедурата по чл.22 т.6 от същия регламент, то се налага извода, че съобщението трябва да има посоченото от разпоредбата съдържание тоест да съобщава митническа декларация № №MPH19BG005100065009R0, на която ответникът се позовава в своето решение и представя в хода на съдебното дирене, както и да укаже на субекта, че има право на достъп. Съгласно чл.9 от Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията, Митническите органи имат право да направят съобщението, упоменато в член 22, параграф 6, първа алинея от Кодекса, в рамките на процеса на проверка или контрол, когато възнамеряват да вземат решение, използвайки някое от следните основания: за случая - в) резултатите от посочения в член 48 от Кодекса последващ контрол, когато стоките са все още под митнически надзор; 2. Когато е направено съобщение по реда на параграф 1, съответното лице има право: а) да изрази незабавно своето становище чрез същите средства, чрез които е направено съобщението по реда на член 9 от Делегиран регламент (ЕС) 2015/2446; или б) да поиска съобщение по реда на член 8, с изключение на случаите, посочени в параграф 1, буква е). Митническите органи информират съответното лице за тези две възможности. 3. Когато митническите органи вземат решение, което е неблагоприятно за съответното лице, те документират дали това лице е изразило своето становище по реда на параграф 2, буква а). Следователно като е направено съобщение по реда на параграф 1 от чл.9, защото резултатите от последващия контрол по чл.48 от Кодекса ще се ползват за вземане на решението, съответното лице има право на становище или да поиска съобщение по реда на чл.8 от същия Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията тоест да се запознае документите и информацията, която ще се ползва, за да се определи митническата стойност по реда на чл. 74 параграф 2 буква „б“ от Регламента за създаване на МКС. Съобщението от 23.10.2019г е връчено на 24.10.2019г. На 21.11.2019г ТД „Тракийска“ изпраща до „ВЕЙПЪР“ ЕООД писмо 32-335478 /стр.68 по делото/, с което го уведомява, че представените доказателства за плащане на цената, не са категорични доказателства за потвърждаване на декларираната митническа стойност, независимо от представеното банково извлечение. С това писмо жалбоподателя е уведомен, че предстои издаване на решение като е посочена, че ще се определи нова митническа стойност / което ответника отрича да е сторил в писменото си становище/, което ще доведе нов размер на публичните задължени, конкретно до допълнително начисляване на ДДС в размер на 4 967.94лв по двете декларация / едната от които е процесната/, и мито в размер на 886.27лв, аналогично за две декларация, едната от които е процесната. Посочено е правното основание за определяне на новата митническа стойност като е указано правото на възражение в 7-дневен срок от получаване на писмото. Ако не се изрази становище, производството ще продължи с издаване на решение. Отново няма уведомяване за правото да се запознае с документите, от които ще се изведе информация за определяне на митническата стойност. На 23.11.2019г с вх. № 32-345010/29.11.2019г "ВЕЙПЪР“ ЕООД е поискало на основание чл.22 ал.6 от Регламент ЕС №952/2013г да бъде уведомено подробно за мотивите за решението, а именно как точно е определена митническата стойност и кои точно сходни стоки като количество, качество и цена на същия търговец са взети като основание за определянето на стойността по реда на чл.74 пар.2 буква „Б“ от Регламент ЕС 952/2013г. Обяснило е, че е дружеството е голям вносител на тези продукти от 2012г и за първи път има проблем от такова естество, както и не разбира защо банковите извлечения не се приемат.

     С писмено становище по същество ответника заявява, че не оспорва декларирания размер на митническата стойност по декларацията, нито че това е реално заплатената цена, но счита, че тя е занижена като се позовава на факта, че е значително по-ниска от средностатистическия размер на покупните цени при вноса на сходни стоки, тоест тя е сравнително занижена, поради което е издадено процесното решение на база представената друга митническа декларация за сходни стоки, не идентични.

        Жалбоподателя твърди, че е налице съществено процесуално нарушение, което е основание за отмяна на процесното решение с подробно изложени съображения, че разпоредбата на чл.22 параграф 6 от Регламента за създаване на МКС и тази на чл.8 и чл.9 от Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията са нарушени, с което е препятствана задължителната възможност за възражение, гарантирана от упражняване на правото да се запознае с документите и информацията, която органа ще  ползва, за да вземе решение. Иска присъждане на разноски по списък.

   Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона намира за установено следното: Жалбата е подадена на 08.05.2020г, в рамките на 14-дневния срок, тъй като съгласно Разписка на стр. 31 по делото, обжалваното решение №РТД-3000-732/32-68741/02.03.2020г е връчено  на 23.04.2020г.

   Разгледана по същество се явява основателна.

   Спор между страните по изложените по-горе факти не съществуват, а ответника не взема становище по наведеното оплакване за допуснато съществено процесуално нарушение, но този порок е налице по аргумент от изискването на чл.9 вр. с чл.8 от Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията, които се отнасят до прилагането на чл.22 параграф 6 от Регламента за създаване на МКС. Специалната процедура на чл.9 параграф втори от регламент ЕО 2015/2447 е приложима за случая, тъй като съобщението по чл.22 параграф 6 алинея първа от Кодекса, макар и да не отговаря на съдържанието на чл. 8 от Регламент ЕО 2015/2447 / не е посочена митническата декларация, която дава информация за друга цена / митническа стойност/, нито защо не се приема за вярна декларираната митническа стойност, след като е ясно, че няма спор по заплащане на декларираната цена/, е изпратено на 23.10.2019г в процедурата по чл. 48 от Кодекса – последваща проверка, резултатите от която ще  бъдат използвани. В тази хипотеза митническите органи могат на основание чл. 9 от Регламент ЕО 2015/2447 да направят следното: при поискано съобщение по чл.8 от същия Регламент да предоставят документите и информацията, която ще ползват и да дадат срок за възражение. Лицето може да се откаже от това си право като заяви незабавно своето становище по начина, по който му е направено съобщението. Тези изводи се налагат и от задължението на митническите органи да уведомят лицето за тези му две възможности. Очевидно е от съдържанието на първото съобщение по чл.22 параграф 6 от Регламента за МКС, че това право не е гарантирано, нито е указано, а след изричното искане за съобщение по чл.8 от Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията, митническите органи не са отправили съобщение с нормативното съдържание, нито са дали срок за възражение тоест не са спазили процедурата по чл.8 от Регламент ЕО 2015/2447, въпреки че това право лицето изрично е упражнило. За значението на това процесуално нарушение: Води винаги до квалификация на административния акт като незаконосъобразност, тъй като не е осигурено правото да се разгледат фактите по случая обективно, безпристрастно и с участие на засегнатото лице. Органа е създал правоотношение на власт и подчинение, без да осигури право на защита, чрез възражение, което е недопустимо, тъкмо по аргумент от чл.9 параграф трети от Регламент ЕО 2015/2447 на Комисията -  когато митническите органи вземат решение, което е неблагоприятно за съответното лице, те документират дали това лице е изразило своето становище по реда на параграф 2, буква а). Следователно се налага извода, че е задължително това становище да бъде обсъдено, но за да се изпълни условието е нужно да е гарантирана възможността за изразяването му. Становището има за предмет документите и информацията посочени в чл.8 параграф първи на Регламента тоест то е насрещно твърдение и то това си право лицето се отказва само ако незабавно даде становището си, но след като знае, че може да се запознае с административната преписка сиреч с доказателствата, на които органа се позовава. Достъпът до тях се ограничава само в изчерпателно посочените хипотези. Ето защо решението е незаконосъобразно, следва да се отмени с присъждане на своевременно поисканите разноски по делото.

       Воден от тези мотиви и на основание чл. 172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора   

 

Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №РТД-3000-732/32-68741/02.03.2020г, издадено от Директора на ТД „Тракийска“, за определяне на митническа стойност в размер на 13 317 лв. /тринадесет хиляди триста и седемнадесет/, допълнително Мито в размер на 329.05лв /триста двадесет и девет нула пет/ и допълнително ДДС в размер на 1 844.46лв./хиляда осемстотин четиридесет и четири и четиридесет и шест/ по митническа декларация МРН 19ВG003008007631R2197 от 04.10.2019г, подадена от „ВЕЙПЪР“ ЕООД ЕИК *********.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „ВЕЙПЪР“ ЕООД ЕИК *********, сумата от 980лв/деветстотин и осемдесет/, представляваща държавна такса и възнаграждение за един адвокат.

 

Решението  подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: