Решение по дело №1156/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2399
Дата: 10 декември 2019 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20197050701156
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                     Р Е Ш Е Н И Е

 


............../............................2019г. , гр. Варна

 

 


В     ИМЕТО    НА     НАРОДА

 

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ касационен състав в открито заседание на четиринадесети ноември  2019г., в състав:



ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР  КИПРОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. ЕВЕЛИНА  ПОПОВА

 2. МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 


           
при секретар Галина Владимирова и с участието на прокурор Силвиян Иванов от Варненска окръжна прокуратура изслуша докладваното от съдия–докладчик МАРИЯНА БАХЧЕВАН  административно  дело 1156/2019г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е по реда на чл.185-чл.196 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Делото е образувано въз основа на протест на Варненска окръжна прокуратура, с който се иска отмяна на разпоредбите на чл.2 ал.1 само в частта „или разрешение за изкопаване, издадени от кмета но община Дългопол или от друго упълномощено от него лице“, чл.2 ал.2, чл.11 ал.1 само в частта „разрешението за разкопаване“, чл.11 ал.3,  ал.4 и ал.5 и чл.15 от Наредба №21 за условията и реда за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол, приета от Общински съвет – гр. Дългопол с решение №38 по протокол №1/26.11.2010г.

В протеста на Варненска окръжна прокуратура  се изтъква, че чл.2 ал.1 от наредбата противоречи на чл.72 ал.1 от ЗУТ, според който работите, свързани с разкопаване на улици и тротоарни настилки се извършват въз основа на разрешение за строеж“. Разпоредбата на чл.2 ал.2 от наредбата противоречи на чл.74 ал.1 т.8 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и чл.8 ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. Разпоредбата на чл.11 ал.1 от наредбата е протестирана за несъответствието ѝ с чл.74 от ЗУТ. За останалите протестирани алинеи на чл.11 от наредбата – 3, 4 и 5 също се твърди, че се явяват материално незаконосъобразни, поради противоречие с нормите на ЗУТ и ЗМДТ. Депозитът не е предвиден в нито един закон, което противоречи на чл.60 ал.1 от Конституцията на Република България. Санкционната разпоредба на чл.15 от наредбата предвижда наказание в размер по-голям от разпоредбата на чл.233 от ЗУТ, което я прави материално незаконосъобразна.

Ответникът – Общински съвет при община Дългопол  не е изразил становище по протеста.

Съдът е съобщил за оспорването на подзаконовата правна норма по реда  чл.188 от АПК във връзка с чл.181 от АПК.

В хода на съдебното производство беше представено решение №57-4 по протокол №57 от 28.06.2019г. на Общински съвет при община Дългопол, с което е приета Наредба за допълнение и изменение на Наредба №21 за условията и реда за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол. В новата наредба са отменени чл.2 ал.1 само в частта „или разрешение за изкопаване, издадени от кмета но община Дългопол или от друго упълномощено от него лице“, чл.2 ал.2, чл.11 ал.3,  ал.4 и ал.5 и чл.15. В съдебното заседание на 14 ноември 2019г. представителя на ВОП оттегли протеста относно отменените разпоредби и съдът прекрати производството в  тази част. Протоколното определение за частично прекратяване на съдебното производство е влязло в сила, поради изтичане на срока за обжалване.

По отношение на протестираната и неотменена разпоредба на чл.11 ал.1 само в частта „разрешението за разкопаване“ от общинската наредба, съдът след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено следното от правна страна:

Налице е основание, което обосновава обявяване на протестираната норма за нищожна,  поради следните съображения:

Нормата на чл.11 ал.1 от Наредба №21 на Общински съвет – Дългопол гласи: „Завършването на възстановителните работи в указания с разрешението за разкопаване или предписанието по чл.4 от Наредбата срок се установява с констативен протокол от отдел „ТУКПР“ при спазване на разпоредбите в чл.74 от ЗУТ.“  Във връзка с приемането ѝ е представена докладна записка на кмета на община Дългопол от 23.09.2010г. с приложен към нея проект на наредбата.  Гласувана е поименно със законо-определеното мнозинство в съответствие с изискванията на ал.4 и ал.5 на чл.27 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.

Съгласно чл.7 ал.2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. В случая, Наредба №21 за условията и реда за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол е издадена на основание  чл.72 от ЗУТ, чиято норма сочи, че: „Работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешно-квартални пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж. За започването на строежа възложителят уведомява съответната общинска администрация след съгласуване с органите по безопасността на движението.“. Въвеждането в разпоредбата на чл.11 ал.1 от наредбата на „разрешението за разкопаване“, което липсва в чл.72 Закона за устройство на територията,  за прилагането на който е издадена, води до нейната нищожност, тъй като представлява драстично несъобразяване с действащия законов ред, свързан с разрешаване извършването  на строителни и монтажни работи. Както АПК, така и Закона за нормативните актове, и Закона за местното самоуправление и местната администрация не допускат с подзаконов нормативен акт общинските съвети да поставят допълнителни условия и изисквания, каквито не се съдържат в специалните закони, въз основа на които се приемат. С въвеждането на такива изисквания е нарушено качеството на йерархичност и подчиненост на подзаконовите норми по смисъла на чл.15 от ЗНА, като са надхвърлени условията и границите, определени от по-високия по степен нормативен акт, какъвто в случая е Закона за устройство на територията. Разкрива се драстично несъобразяване на Общински съвет – Дългопол с действащия правен ред и по-спе­циално със законовите изисквания, регулиращи обществените отношения свързани с изграждането на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура – раздел ІІ на глава Четвърта от ЗУТ, което обосновава нищожност на протерстираната подзаконова норма.

Предвид изхода на делото, следва да се присъдят в полза на ВОП направените в това производство съдебни разноски, представляващи държавна такса в размер на 20 лева  за обнародване на оспорването в ДВ.

Воден от изложеното и на основание чл.193  от АПК, VІ касационен състав на Варненския административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на разпоредбата на чл.11 ал.1 само в частта „разрешението за разкопаване“ от Наредба №21 за условията и реда за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол, приета от Общински съвет – община Дългопол с решение №38 по протокол №1/26.11.2010г.

ОСЪЖДА Общински съвет при община Дългопол да заплати на Варненска окръжна прокуратура съдебни разноски в размер на 20 /двадесет/ лева.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

След влизане в сила на съдебното решение, на основание чл. 194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е била обнародвана наредбата, като в 14- дневен срок в Административен съд гр.Варна да се изпрати информация и доказателства за изпълнението на този ангажимент от страна на Общински съвет при община Дългопол.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

                                                                             2.