№............../............................2019г. , гр. Варна
В
ИМЕТО НА
НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ касационен състав в открито заседание на четиринадесети
ноември 2019г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КИПРОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЕВЕЛИНА ПОПОВА
2. МАРИЯНА БАХЧЕВАН
при секретар Галина
Владимирова и с участието на прокурор Силвиян Иванов от Варненска окръжна
прокуратура изслуша докладваното от съдия–докладчик МАРИЯНА БАХЧЕВАН административно дело № 1156/2019г. по описа на съда, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.185-чл.196 от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/.
Делото е образувано въз основа на протест на Варненска окръжна прокуратура,
с който се иска отмяна на разпоредбите на чл.2 ал.1 само в частта „или
разрешение за изкопаване, издадени от кмета но община Дългопол или от друго
упълномощено от него лице“, чл.2 ал.2, чл.11 ал.1 само в частта „разрешението
за разкопаване“, чл.11 ал.3, ал.4 и ал.5
и чл.15 от Наредба №21 за условията и реда за прокопаване на елементите на
техническата инфраструктура в община Дългопол, приета от Общински съвет – гр.
Дългопол с решение №38 по протокол №1/26.11.2010г.
В протеста на Варненска окръжна
прокуратура се изтъква, че чл.2 ал.1 от
наредбата противоречи на чл.72 ал.1 от ЗУТ, според който работите, свързани с
разкопаване на улици и тротоарни настилки се извършват въз основа на разрешение
за строеж“. Разпоредбата на чл.2 ал.2 от наредбата противоречи на чл.74 ал.1
т.8 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и чл.8 ал.1 от Закона за
местните данъци и такси /ЗМДТ/. Разпоредбата на чл.11 ал.1 от наредбата е
протестирана за несъответствието ѝ с чл.74 от ЗУТ. За останалите протестирани
алинеи на чл.11 от наредбата – 3, 4 и 5 също се твърди, че се явяват материално
незаконосъобразни, поради противоречие с нормите на ЗУТ и ЗМДТ. Депозитът не е
предвиден в нито един закон, което противоречи на чл.60 ал.1 от Конституцията
на Република България. Санкционната разпоредба на чл.15 от наредбата предвижда
наказание в размер по-голям от разпоредбата на чл.233 от ЗУТ, което я прави
материално незаконосъобразна.
Ответникът – Общински съвет при община
Дългопол не е изразил становище по
протеста.
Съдът е съобщил за оспорването на
подзаконовата правна норма по реда
чл.188 от АПК във връзка с чл.181 от АПК.
В хода на съдебното производство беше
представено решение №57-4 по протокол №57 от 28.06.2019г. на Общински съвет при
община Дългопол, с което е приета Наредба за допълнение и изменение на Наредба №21
за условията и реда за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура
в община Дългопол. В новата наредба са отменени чл.2 ал.1 само в частта „или
разрешение за изкопаване, издадени от кмета но община Дългопол или от друго
упълномощено от него лице“, чл.2 ал.2, чл.11 ал.3, ал.4 и ал.5 и чл.15. В съдебното заседание на
14 ноември 2019г. представителя на ВОП оттегли протеста относно отменените
разпоредби и съдът прекрати производството в
тази част. Протоколното определение за частично прекратяване на
съдебното производство е влязло в сила, поради изтичане на срока за обжалване.
По отношение на протестираната и
неотменена разпоредба на чл.11 ал.1 само в частта „разрешението за разкопаване“
от общинската наредба, съдът след преценка на представените по делото доказателства, доводите и
възраженията на страните в производството, намира за установено следното от правна страна:
Налице е основание, което
обосновава обявяване на протестираната норма за
нищожна, поради следните
съображения:
Нормата на чл.11 ал.1 от Наредба №21 на
Общински съвет – Дългопол гласи: „Завършването на възстановителните работи в
указания с разрешението за разкопаване или предписанието по чл.4 от Наредбата
срок се установява с констативен протокол от отдел „ТУКПР“ при спазване на
разпоредбите в чл.74 от ЗУТ.“ Във връзка
с приемането ѝ е представена докладна записка на кмета на община Дългопол
от 23.09.2010г. с приложен към нея проект на наредбата. Гласувана е поименно със законо-определеното
мнозинство в съответствие с изискванията на ал.4 и ал.5 на чл.27 от Закона за
местното самоуправление и местната администрация.
Съгласно
чл.7 ал.2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт,
който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на
нормативен акт от по-висока степен. В случая, Наредба №21 за условията и реда
за прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол е
издадена на основание чл.72 от ЗУТ,
чиято норма сочи, че: „Работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни
настилки и вътрешно-квартални пространства, се извършват въз основа на
разрешение за строеж. За започването на строежа възложителят уведомява
съответната общинска администрация след съгласуване с органите по безопасността
на движението.“. Въвеждането в разпоредбата
на чл.11 ал.1 от наредбата на „разрешението за разкопаване“, което
липсва в чл.72 Закона за устройство на територията, за прилагането на който е издадена, води до
нейната нищожност, тъй като представлява драстично
несъобразяване с действащия законов ред, свързан с разрешаване
извършването на строителни и монтажни
работи. Както АПК, така и Закона за нормативните актове, и
Закона за местното самоуправление и местната администрация
не допускат с подзаконов нормативен акт общинските
съвети да
поставят допълнителни условия и изисквания, каквито не се съдържат в специалните закони, въз основа на които се приемат. С
въвеждането на такива изисквания е нарушено качеството на йерархичност и
подчиненост на подзаконовите норми по смисъла на чл.15 от ЗНА, като са
надхвърлени условията и границите, определени от по-високия по степен
нормативен акт, какъвто в случая е Закона за устройство на територията. Разкрива
се драстично несъобразяване на Общински съвет – Дългопол с действащия правен
ред и по-специално със законовите изисквания, регулиращи обществените
отношения свързани с изграждането на улични мрежи и съоръжения на техническата
инфраструктура – раздел ІІ на глава Четвърта от ЗУТ, което обосновава нищожност
на протерстираната подзаконова норма.
Предвид
изхода на делото, следва да се присъдят в полза на ВОП направените в това
производство съдебни разноски, представляващи държавна такса в размер на 20
лева за обнародване на оспорването в ДВ.
Воден от изложеното и на основание
чл.193 от АПК, VІ касационен състав на
Варненския административен съд
Р Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на разпоредбата на чл.11
ал.1 само
в частта „разрешението за разкопаване“ от Наредба №21 за условията и реда за
прокопаване на елементите на техническата инфраструктура в община Дългопол,
приета от Общински съвет – община Дългопол с решение №38 по протокол
№1/26.11.2010г.
ОСЪЖДА Общински съвет при община Дългопол да заплати на Варненска окръжна
прокуратура съдебни разноски в размер на 20 /двадесет/ лева.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
След влизане в сила на съдебното решение, на
основание чл. 194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е била обнародвана
наредбата, като в 14- дневен срок в Административен съд гр.Варна да се изпрати информация и
доказателства за изпълнението на този ангажимент от страна на Общински съвет при община Дългопол.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.