№ 379 / 24.9.2019 г.
Р Е Ш Е Н И Е
гр.Монтана, 24.09.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на осемнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Красимир Семов
При секретаря…..Пепа Илиева…, като разгледа докладвано от съдия Семов АНД № 856 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 32-0000079/19.04.2019г. на Началник ОО „АА” гр.Монтана, бул.”Христо Ботев” № 56 е наложено на И.В.В. с посочен адрес xxx административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева на основание чл.93, ал.2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/ за административно нарушение по чл.66, т.3 от Наредба № 33/03.11.1999г. на МТ.
Недоволен от наказателното постановление В. чрез пълномощник моли да бъде отменено.
Въззиваемата страна не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди във връзка с доводите на страните, намира жалбата за допустима и основателна.
Жалбата е допустима тъй като е подадена в законния седем дневен срок.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:
На 22.03.2019г. около 13:00 часа в гр.Монтана, кв.”Кошарник”, ул.”Одрин” водача И.В.В. управляващ автобус „М. xxxx ” с рег. № XXXX категория М 3 извършвайки специализиран превоз на пътници съгласно договор за превоз на ученици по маршрут гр.Монтана – кв.Кошарник, бил спрян за проверка от инспекторите в ОО “АА” Монтана – св.Л.С.К. и св.Л.А.Б.. В хода на извършената проверка било установено, че водача В. не представя при поискване от контролните органи разписание за специализиран превоз, съгласувано с началника на съответното регионално звено на ИА „АА”. За установеното св.К. в присъствието на св.Л.А.Б. – в сградата на ОО „АА” – Монтана, находяща се в гр.Монтана, бул.”Христо Ботев” № 56 съставил спрямо водача В. АУАН № серия А – 2018/250598/22.03.2019г. посочвайки, че е нарушена разпоредбата на чл.66, т.3 от Наредба № 33/99г. на МТ. На базата на изготвения АУАН, наказващият орган – Началник ОО “АА” Монтана издал процесното НП санкционирайки В. на основание чл.93, ал.2 от ЗАвПр.
В рамките на съдебното следствие пред въззивния съд /имайки предвид вида дело/ св.К. и св.Б. потвърждават посоченото от В., а именно, че на 22.03.2019г. водача В. е представил разписание, което обаче не е било съгласувано с началника на ОО „АА” – Монтана, както изисква чл.66, т.3 от Наредба № 33 от 3.11.1999г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България.
Освен процесния АУАН, на 22.03.2019г. спрямо жалбоподателя след извършената проверка от инспекторите на ОО „АА” – Монтана, били съставени и АУАН № 250611 съответно НП № 32-0000081/19.04.2019г. санкциониран на основание чл.105, ал.1 от ЗАвПр, АУАН № 250597 съответно НП № 32 – 0000078/19.04.2019г., санкциониран на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвПр и АУАН № 250593 съответно НП № 32 – 0000073/19.04.2019г., санкциониран на основание чл.179, ал.6, т.2 от ЗДвП и чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП.
Настоящият съд не открива да са нарушени чл.42 и чл.57 от ЗАНН в смисъла на посоченото в жалбата и писмената защита, не възприема за правилно и виждането, че с оглед извършване на специализирания автобусен превоз, глобата спрямо водача В. е следвало да се наложи на основание чл.105, ал.1 от ЗАвПр. В т.23 от § 1 от ДР на ЗАвПр е дадено определение за това що е „специализиран автобусен превоз, който по мнение на настоящия съд е подвид обществен превоз на пътници имайки предвид т.1 и т.3 от ДР на ЗАвПр. В подкрепа на тези води са, и че на превозвачът Т. А. Т. ЕООД гр.Монтана е издаден лиценз за обществен превоз на пътници, приложен по АНД № 858/2019г., който обаче е бил прекратен към 22.03.2019г.
Настоящият съд като прецени всички събрани по делото доказателства, в контекста на изискванията на ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. д. № 1/2007г., ОСНК на ВКС намира че процесния случай може да се квалифицира като маловажен и поради това НП следва да се отмени. Настоящето нарушение не се отличава с особена значимост, не е свързано с липсата на квалификация при жалбоподателя В., напротив, видно е, че е водач, без други нарушения по ЗАвПр и нормативните актове по приложението му извън тези, които са установени на 22.03.2019г., съгласно справката от информационната база на ИА „АА” на л.20 от делото. Другите нарушения, за които са съставени три отделни АУАН са установени по повод на извършената на 22.03.2019г. проверка.
Фактът на нарушението е безспорно установен, но като коректив е предвидената в процесуалния закон норма на чл.28 от ЗАНН, даваща възможност за преценка на наказващия орган да наложи или не наказание, след като прецени конкретната фактическа обстановка. Това е така, защото административните наказания не са самоцел, те се налагат, за да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов ред, съответно да се въздейства предупредително върху останалите граждани. Преценката относно наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН следва да се извърши от административнонаказващия орган, като се вземе предвид тежестта на нарушението, настъпилите вредни последици от нарушението и другите смекчаващи вината обстоятелства. От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е представил на проверяващите онова разписание, което му е било предоставено от работодателя му – превозвач по смисъла на ЗАвПр. С оглед на това от нарушението не са настъпили никакви вредни последици, нито е налице липса на квалификация при жалбоподателя. Това обстоятелство, както и фактът, че нарушението е извършено за пръв път, дават основание същото да се третира като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения на ЗАвПр. Настоящият съд намира, че следва да бъде приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Предвид установените факти, се извежда извода, че наложената санкция очевидно е силно завишена, както и че не съответства на тежестта на нарушението. Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. д. № 1/2007г., ОСНК на ВКС преценката на административнонаказващия орган за „маловажност“ на случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са осъществени, но наказващият орган не го е приложил, той следва да отмени наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.
Съгласно разпоредбата на чл.18 ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. В случая прилагането на така разписаното правило на чл.18 ЗАНН е било неприложимо, тъй като по разбиране на настоящия съдебен състав с едно деяние е осъществено едно административно нарушение, което е следвало да доведе до налагане на едно административно наказание по реда на чл.93 от ЗАвПр чрез издаване на едно НП. В НП № 32-0000078/19.04.2019г. е посочено като отделно нарушение, че е представено удостоверение на ППС за обществен превоз на пътници на територията на РБ № 025404 към Лиценз № 03799, за което при направена справка в информационната система на ИА „АА” – гр.София е установено, че към датата на проверката фирмата няма право да извършва обществен превоз на пътници, тъй като със Заповед № РД – 01 – 1104/04.12.2018г. на ИД на ИА „АА” са били прекратени правата произтичащи от Лиценз № 03799, в НП № 32 – 0000081/19.04.2019г. е посочено, че представения от водача В. пътен лист не е по образец – Приложение № 11 – същият е за л.а., и в НП № 32-0000079/19.04.2019г. е посочено, че водачът В. не представя при поискване на контролните органи разписание за специализиран превоз, съгласувано с Началника на съответното регионално звено на ИА „АА”.
При такова описание административно наказващият орган е следвало да приеме, че административното нарушение е едно и да наложи едно самостоятелно административно наказание с едно на брой НП, тъй като в случая И.В. не е представил изискващи се документи съобразно описанието на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвПр, което е едно самостоятелно нарушение, което не е следвало да бъде разделяно. По разбиране на настоящият съдебен състав в случая незаконосъобразно на жалбоподателя В. са наложени три самостоятелни административни наказания с три отделни НП – я за едно нарушение. НП № 32-0000073/19.04.2019г. е издадено на основание чл.179, ал.6, т.2 и чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП за админитративни нарушения по ЗДвП, а не съгласно чл.93 от ЗАвПр, затова и не се включва в цитираната съвкупност по – горе.
В този смисъл са Решение на АдС - Монтана по КАНД № 355/14г., Решение на АдС - Монтана по КАНД № 344/2013г., Решение № 141/25.04.2017г. по КАНД № 126/2017г. на АдС – Монтана и др.
На основание горното, съдът
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 32-0000079/19.04.2019г. на Началник ОО „АА” Монтана, бул.”Христо Ботев” № 56, с което на И.В.В. с посочен адрес xxx е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 500 /петстотин/ лева на основание чл.93, ал.2 от ЗАвПр.
Решението може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Председател: