Решение по дело №1607/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1930
Дата: 2 декември 2021 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20207040701607
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1930                                     02.12.2021 година                                     гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на трети ноември две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

                                       Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Г. Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1607 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 146 от ЗУТ, вр. чл. 145 и сл. от АПК, и е образувано по повод жалбата на З.Д.П. с ЕГН **********, с адрес: ***, против отказ за съгласуване и одобряване на идеен инвестиционен проект за обект „Сгради за отдих и курорт „Света Марина Премиум Клуб“- етапно строителство. Сграда „Б“ и Сграда „В“- І-ви етап, Сграда „А“- ІІ-ри етап“ в УПИ ХХ-35010 (ПИ с идентификатори 67800.35.137 и 67800.35.138), в местността „Света Марина“ в землището на гр. Созопол, обективиран в писмо с изх. № УТ-2112-165-1/02.07.2020 г. на главния архитект на Община Созопол.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, поради противоречие с материалноправни разпоредби и съществено нарушение на административнопроизводствени правила, изразено в липса на мотиви. Твърди се, че параметрите на предвиденото с инвестиционния проект строителство в имота съответстват на тези, определени с действащите ОУП и ПУП-ПРЗ за имотите и с издадената от главния архитект виза за проектиране. Изложено е, че с издадения отказ по същество е извършена от главния архитект преценка за законосъобразност на действащия ПУП-ПРЗ, с което е надхвърлена материалната му компетентност. Наведени са доводи за неприложимост на §6 от ПЗР на ЗУЧК, вр. чл. 10, ал. 3 от ЗУЧК, доколкото към датата на одобряване на плана не е съществувало изискване за нанасяне в ПУП-ПРЗ на границата на зона „А“, а според нормата на §24, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗУЧК, обн. в ДВ 27/15.03.2013 г., одобрените до този момент устройствени планове, какъвто е и процесният, запазват действието си. Наведени са също доводи за допуснато нарушение на принципа на последователност и предвидимост в административния процес, доколкото не са съобразени от административния орган влезлите в сила актове- одобрен ПУП-ПРЗ за имотите и виза за проектиране. По същество се иска отмяна на оспорения акт.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на оспорения акт, като подробни съображения излага в писмени бележки. Претендира разноски.

Процесуалният представител на ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Представя доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноските по делото. Подробни доводи по съществото на спора излага в писмени бележки.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

С нотариален акт № 348, том II, рег.№ 2228, дело № 317/2008 г., съставен от нотариус с район на действие РС- Бургас, с рег. № 449 на НК, жалбоподателката З.Д.П. е призната за собственик на недвижим имот, придобит по наследство, възстановяване на собствеността по реда на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд и покупко-продажба, находящ се в землището на гр. Созопол, в местността „Св.Марина”, с идентификатор 67800.35.10 по кадастралната карта и кадастралните регистри, с площ от 9001 кв.м., с трайно предназначение горска територия.

Във връзка с реализиране на инвестиционни намерения в неурегулирания поземлен имот, е инициирана от З.П. процедура за промяна предназначението на същия. В проведено на 20.06.2007 г. заседание на ОбЕСУТ е разгледана молбата на П. с вх. № 94-3-112 от 07.06.2007 г., видно от приложеното на л. 152 от делото извлечение от протокол, и са дадени конкретни указания, в т.ч. за определяне при процедиране на ПУП на границите на зона „А“ и зона „Б“ чрез преки геодезически измервания и отразяването им в кадастралната карта, съобразно изискването на чл. 48б, ал. 3 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.

Със Заповед № Z-683/10.07.2007 г. на кмета на Община Созопол (на л. 153 от делото) е допуснато изработване на ПУП-ПРЗ, в обхват на ПИ № 035010, с цел промяна на предназначението му, за изграждане на сгради за отдих и курорт. В заповедта е отбелязано, че по предвижданията на проект за изменение на ОУП имотът попада в територия, отредена за отдих и курорт. Дадени са указания за спазване на следните изисквания: 1) определяне границите на зона “А” и “Б” чрез преки геодезически измервания и отразяване на същите върху кадастралните карти по ЗКИР или върху картите на възстановената собственост, съобразно изискването на чл. 48б, ал. 3 от Наредба №7 за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони; 2) преди издаване на виза от гл.архитект за проектиране на ПУП, инвеститорът да информира РИОСВ- Бургас за инвестиционното намерение за имота и да представи тяхното становище; 3) в разработката на бъдещия ПУП да се запазят съществуващите улични регулации, влезли в сила одобрени подробни устройствени планове, които са публична общинска собственост; 4) при изработване на ПУП да се спазят нормативните изисквания, съгласно чл.48в, ал.4 от Наредба №7 за ПН за устройство на отделните видове територии и устройствени зони за развитие на Черноморското крайбрежие /ДВ бр.51/2005год./, като за частта от имота прецизираща зона “А”, важат следните показатели: плътност на застрояване 20%,         Кинт= 0.5, кота корниз Н мах.= 7.00 метра, озеленяване 70%, като 1/2 от площта да е с дьрвесна растителност, а за частта от имота прецизираща зона “Б”, важат следните показатели: плътност на застрояване 20% - 30%, Кинт. = 0.5 до 1.2, кота корниз Н мах.= 10.00 метра, озеленяване 50%, като 1/2 от площта да е с дьрвесна растителност.

На 24.01.2008 г. е издадена скица- виза за проектиране на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на имота (л.151), с посочен режим на застрояване, както следва: зона „А“, попадаща в Ок4- устройствена зона за курорт и допълващо застрояване: Пзастр-10%, Кинт- 0.2, кота корниз Нмах- 7 м. и озеленяване- 70%, от които 50% за дървесна растителност; зона „Б“ (в същата устройствена зона Ок4): Пзастр-30%, Кинт- 1, кота корниз Нмах- 10м. и озеленяване- 50%, от които 50% за дървесна растителност. Информирана е РИОСВ- Бургас за инвестиционното намерение и е извършена преценка за необходимост от извършване на екологична оценка на план/програма „ПУП за вилно строителство- една вилна сграда в имот № 035010, като с решение № БС-1-ЕО/2008 е прието, че такава не следва да се извършва.

По молба на З.П. *** удостоверение с изх. № 943-61 от 03.08.2010 г. (л.9), в което е отразено, че по действащия ОУП имот № 67800.35.10 попада в територия на горски фонд, с начин на трайно ползване „друг вид дървопроизводителна гора“, а съгласно проект за изменение на ОУП, който към момента на издаване на удостоверението е в процедура по одобрение, имотът попада в устройствена зона Ок4 „за курорт и допълващи дейности“. В удостоверението е отбелязано, че имотът попада частично в охранителна зона „А“ и частично в охранителна зона „Б“. Отбелязано е още, че ПУП-ПРЗ за промяна на предназначението на имота е съобразен с предвижданията по проекта за изменение на ОУП- за изграждане на сгради за отдих и курорт.

Със Заповед № Z-1396/23.10.2008 г. на кмета на Община Созопол (на л. 157 от делото) е одобрен изработеният подробен устройствен план с обхват на ПИ № 035010. С него е обособен нов урегулиран поземлен имот ХХ-35010, отреден за изграждане на сгради за отдих и курорт, при плътност на застрояване 30%, максимална височина 10.00 м., Кинт- 1 и минимално озеленена площ 50%. В графичната част на ПУП-ПРЗ е предвидено строително петно в западния край на имота, с посочено минимално отстояние 6 м. от западната граница. Заповедта за одобряване на плана не е оспорвана и е влязла в сила.

На 04.07.2019 г. в РДГ Бургас е проведено заседание на комисията, назначена със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, за промяна предназначението на поземлени имоти в горски територии, които не са публична държавна собственост, видно от приложения по делото протокол № 21 (на л. 131 и сл.). По молбата на З.П. е взето решение № 21-ІІ-1 за промяна предназначението на имоти с идентификатори 67800.35.137 и 67800.35.138 (образувани от имот с идентификатор 67800.35.10). Пред комисията са представени становище на главния архитект на Община Созопол от 21.03.2019 г. и удостоверение, издадено по заявление с вх. № 94-00-1726-001/17.06.2019 г. С първото от тях (на л. 147) е удостоверено обстоятелството, че по действащия ОУП на общината, одобрен със заповед № РД-02-14-539/13.07.2016 г. и заповед за изменение № РД-02-14-654/24.08.2016 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, процесните имоти попадат частично в охранителна зона „А“ и частично в охранителна зона „Б“ и в устройствена зона за курорт и допълващи дейности- Ок4 (26), с възможна промяна на предназначението, при параметри на застрояване: за охранителна зона „А“ по ЗУЧК- Пзастр- 20%, Кинт- 0.5, кота корниз Нмах- 7 м. и озеленяване- 70%, от които 50% за дървесна растителност; зона „Б“- Пзастр-30%, Кинт- 1, кота корниз Нмах- 10м. и озеленяване- 50%, от които 50% за дървесна растителност. В удостоверението, издадено по заявление на П. от 17.06.2019 г. (л.149), е отбелязано, че по одобрения ПУП-ПРЗ в имот № 035010 е ситуирана една сграда за отдих и курорт, при следните градоустройствени показатели: Пзастр 30%, кота корниз 10м, Кинт- 1 и минимална озеленена площ- 50%, които показатели са съобразени с предвижданията на действащия ОУП на Община Созопол. Посочено е още, че след разделяне на имота строителното петно от ПУП-ПРЗ остава изцяло в имот с идентификатор 67800.35.138, като посочените градоустройствени показатели в ПУП-ПРЗ са спазени за двата имота поотделно.

На 05.08.2019 г. е издадена скица- виза за проектиране (л.13) за изготвяне на проект за сгради за отдих и курорт в УПИ ХХ 35010 в местността „Света Марина“, в землището на гр. Созопол. В нея е отразено, че за имота има одобрен ПУП-ПРЗ за изграждане на сгради за отдих и курорт при Пзастр 30%, максимална височина 10м, Кинт- 1 и минимална озеленена площ- 50%, и е приключила процедурата по изменение предназначението на земята. Дадени са указания проектът да се изготви при показателите, посочени за ПУП-ПРЗ за имота. В графичната част с контур е обособена линия на застрояване и са посочени минималните отстояния от границите на имота със съседните имоти, но не са нанесени линиите на предвиденото в ПУП застрояване.

На 23.06.2020 г. е депозирано заявление от жалбоподателката З.П. ***, за съгласуване и одобрение на идеен проект за строеж „Сгради за отдих и курорт „Света Марина Премиум Клуб“- етапно строителство (л.27). Сграда „Б“ и Сграда „В“- І-ви етап, Сграда „А“- ІІ-ри етап“ в УПИ ХХ-35010, м. „Света Марина“. Към заявлението са приложени изискуемите документи: нотариален акт за собственост, инвестиционен проект, решение по оценка на въздействие върху околната среда, издадено по реда на ЗООС, оценка за съответствие на инвестиционния проект с действащите изисквания към строежите, изготвена от правоспособно лице по чл. 142, ал. 6 от ЗУТ, положително становище на органите за пожарна и аварийна безопасност на строежи първа и втора категория, предварителни договори с експлоатационните дружества за присъединяване към техническата инфраструктура и копия на съгласуваната скица за проектиране с тях, становище от НИНКН (МК)- София, копие от ПУП- графична и текстова част, скица с виза за проектиране и скица на имотите, издадена от СГКК- Бургас. С идейния проект е предвидено застрояване при следните параметри: площ на УПИ- 9000 кв.м.; застроена площ- 2662.62 кв.м.; сутеренно ниво и площи под 1.50 м. от терена- 6487.60 кв.м.; разгъната застроена площ за кинт- 8965.63 кв.м.; общо РЗП- 15 453.23 кв.м., с което се достига плътност на застрояване (Пзастр.)- 29.58%, Кинт- 0.996% и озеленяване 50.05%, от които за сграда „А“- застроена площ 1946.42 кв.м., РЗП за Кинт- 5994.07 кв.м., вкопани площи под 1.50 м от терена- 5875.24 кв.м. и общо РЗП с включени вкопани площи- 11868.31 кв.м.; за сграда „Б“- застроена площ от 358.10 кв.м., РЗП за Кинт- 1485.78 кв.м., вкопани площи под 1.50 м от терена- 270.18 кв.м. и общо РЗП с включени вкопани площи- 1755.96 кв.м.; и за сграда „В“- застроена площ от 358.10 кв.м., РЗП за Кинт- 1485.78 кв.м., вкопани площи под 1.50 м от терена- 270.18 кв.м. и общо РЗП с включени вкопани площи- 1755.96 кв.м.

По заявлението за съгласуване и одобрение на представения идеен проект е издаден оспореният отказ на главния архитект на Община Созопол, обективиран в писмо с изх. № УТ-2112-165-1/02.07.2020 г. Отказът е обоснован с констатирано от административния орган несъответствие с допустимите устройствени изисквания на градоустройствените показатели от проекта, досежно частта от имота, попадаща в охранителна зона „А“ по ЗУЧК, като е посочено, че в одобрения със заповед № Z-1396/23.10.2008 г. ПУП, в проектната документация и във визата за проектиране от 05.08.2019 г., въз основа на която е изготвен идейният проект, границата на зона „А“ не е нанесена. Отбелязано е в мотивите на акта, че съгласно §8 от ПРЗ на ЗУЧК границите на зона „А“ следва да се отразят служебно върху кадастралната карта в 6-месечен срок от влизане в сила на закона, а съгласно §6 от ПРЗ на ЗУЧК с влизането в сила на закона производствата за одобряване планове по чл. 18, ал. 1, т. 3 се довършват по досегашния ред, но при спазване изискванията на ЗУЧК- чл. 10, ал. 3.

Към жалбата е приложено писмо от 24.06.2020 г. от министъра на регионалното развитие и благоустройство (л.14), в което е отразено, че с ОУП на Община Созопол са потвърдени предвижданията на одобрения със заповед № Z-1396/23.10.2008 г. на кмета на общината ПУП-ПРЗ за имот УПИ ХХ-35010. В писмото е отбелязано, че съгласно §24 от ПЗР на ЗИД на ЗУЧК от 2013 г. общите и подробните устройствени планове за територията по чл. 3, т. 1, одобрени до влизане в сила на този закон, запазват действието си.

От заключението на извършената по делото съдебно-техническа експертиза се установява, че поземлените имоти с идентификатори 67800.35.137 и 67800.35.138, образувани от разделяне на първоначалния ПИ с идент. 67800.35.10, попадат частично в охранителна зона „А” и частично в охранителна зона „Б“ по ЗУЧК, като в с.з. вещото лице разяснява, че границата между двете охранителни зони не съвпада с границата между двата имота. По действащия ОУП на гр. Созопол, одобрен със Заповед № РД-02-14-539/13.07.2016 г. на зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, УПИ ХХ-35010 попада в устройствена зона „Ок-4/26”- определена като „територия за курорт и допълващи дейности”, със следния устройствен режим: кота корниз- Кк до 10м., Пзастр- максимум 30%, Кинт- 1.0, Позел- мин. 50%, от които половината за дървесна растителност, но, предвид местоположението на имота по отношение на отразената в ОУП граница между зони „А” и „Б” по ЗУЧК, за застрояването му следва да се приложат устройствените показатели от допълнителните режими по ЗУЧК. Вещото лице сочи, че внесеният за одобряване инвестиционен проект е съобразен с вписаните във виза № 52/05.08.2019 г. показатели за застрояване, но самата „виза“ не съответства на действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ХХ-35010, тъй като предвижда застрояване в целия УПИ, включително в частта, попадаща в зона „А“ по ЗУЧК, при показатели на застрояване, предвидени за зона „Б“ по ЗУЧК, а в ПУП е предвидено за имота застрояване, ситуирано в дъното, само в частта от имота, попадаща в зона „Б“, като застроителното петно е отразено със задължителни линии и е с параметри: триетажна сграда със ЗП около 200 кв.м. в южната част на имота, на отстояние мин. 6м. от дъното, на 4м. от двете странични регулационни линии и на мин. 5 м. от уличната регулация. Наред с това сочи, че проектът не съответства на параметрите на застрояване по ОУП за частта от имота, попадаща в зона „А” по ЗУЧК, които надвишават пределно допустимите показатели за посочената зона, а именно: кота корниз- Кк до 7.5м., Пзастр- максимум 20%, Кинт- 0.5, Позел- мин. 70%, половината от която за дървесна растителност. В заключението е отбелязано, че УПИ ХХ-35010 не попада в съществуващите регулационни граници на населеното място- гр. Созопол, отразени с дебела прекъсната черна линия, и остава извън в територията, предвидена за бъдещо разширение (нови регулационни граници, отразени с дебела прекъсната бяла линия). Съдът кредитира заключението на съдебно-техническата експертиза, като обосновано и изготвено от вещо лице, притежаващо необходимите специални знания. Същото е подробно мотивирано, като изводите на вещото лице се основават на данните от приложените по делото писмени доказателства (в т.ч. скици, удостоверение с изх. № 943-61 от 03.08.2010 г., протокол от заседание на ОбЕСУТ, Заповед № Z-683/10.07.2007 г. на кмета на Община Созопол, извадка от карта на охранителните зони по ЗУЧК) и на констатациите при извършения оглед на място.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспореният отказ е издаден от компетентен орган- главен архитект на Община Созопол, овластен с нормата на чл. 141, ал. 1 от ЗУТ. Издаден е в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити.

При извършената служебна проверка съдът не констатира съществени нарушения на административнопроизводствени правила. В оспорения акт се съдържат мотиви, макар и кратки, като от тях и от останалите документи, приложени в административната преписка, е видно, че отказът е основан на констатираното от органа несъответствие на градоустройствените показатели от проекта, досежно частта от имота, попадаща в охранителна зона „А“ по ЗУЧК, на допустимите устройствени изисквания. В мотивите на акта се съдържа констатация, че УПИ ХХ 35010 попада частично в устройствена зона „А“ и частично в устройствена зона „Б“ съгласно ЗУЧК, като в допълнение е отбелязано, че границите на зона „А“ не са нанесени в одобрения подробен устройствен план, във визата за проектиране от 05.08.2019 г. и в представената проектна документация, част „Архитектура“. По мнение на настоящия съдебен състав с изложените от административния орган фактически и правни основания е изпълнено изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, в съответствие с разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 16 от 31.III.1975 г., ОСГК, и мотивите са достатъчно ясни, с оглед осигуряване правото на защита на жалбоподателя и извършване на съдебната проверка за законосъобразност.

Съгласно нормата на чл. 141, ал. 1 от ЗУТ идейният инвестиционен проект подлежи на съгласуване от главния архитект на общината въз основа на предварителна оценка за съответствие. Един от критериите за тази оценка, установени в чл. 142, ал. 2, е съответствието на проекта с правилата и нормативите по устройство на територията. Правилата и нормативите за устройство, ползване, застрояване и опазване на Черноморското крайбрежие и на крайбрежната плажна ивица са регламентирани със ЗУЧК, който е специален по отношение на ЗУТ и в случая е приложим, предвид засегнатата с отказа територия. Ирелевантно е обстоятелството, че липсва отбелязване на границите на зона „А“ и зона „Б“ върху скиците, издавани от Община Созопол. Отбелязването върху картите и скиците е задължение на СГКК и общината по силата на § 8 от ПЗР на ЗУЧК, но неговото неизпълнение не води до неприложение на този специален закон по отношение на зоните за териториалноустройствена защита на територията на Черноморското крайбрежие по чл. 10 и чл. 11 от ЗУЧК- в този смисъл Решение № 15060 от 12.12.2014 г. на ВАС по адм. д. № 12465/2014 г., II отд.

По делото не е спорно, а и се установява от приложените писмени доказателства (скици от СГКК, удостоверение с изх. № 943-61 от 03.08.2010 г., протокол от заседание на ОбЕСУТ, Заповед № Z-683/10.07.2007 г. на кмета на Община Созопол и извадка от специализирана карта на охранителните зони по ЗУЧК), и от заключението на съдебно-техническата експертиза, че процесният УПИ ХХ-35010, съставляващ ПИ с идент. № 67800.35.137 и ПИ с идент. № 67800.35.138 по КККР, попада частично в охранителна зона „А“ и частично в охранителна зона „Б“ по ЗУЧК. Следователно, при преценката за законосъобразност на оспорения отказ следва да бъдат съобразени установените със ЗУЧК изисквания за строителството в охранителните зони.

С разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗУЧК е определен обхватът на зона „А“- частта на акваторията на Черно море с широчина 200 м, измерена от бреговата линия, крайбрежната плажна ивица и част от територията, попадаща в ивица с широчина 100 м извън териториите на населените места, измерена по хоризонтала от границите на морския бряг или на морските плажове. Процесният УПИ ХХ-35010, макар и с променено предназначение, не попада в границите на населено място, а в „територия за курорт и допълващи дейности”, видно от приложеното по делото (на л. 199) становище на зам.-кмет на Община Созопол и извадка от действащия ОУП, и от заключението на СТЕ. Той не представлява урбанизирана територия по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗУТ, каквито доводи са наведени от жалбоподателя, доколкото не се намира в населено място или селищно образувание, а е отделен поземлен имот извън нея с конкретно предназначение, определено с ПУП (чл. 8 ал.1 т.1, предл.2 от ЗУТ). В този смисъл е и заключението на съдебно-техническата експертиза, според което УПИ ХХ-35010, съставляващ ПИ с идент. 67800.35.137 и 67800.35.138 по КК, не попада в съществуващите регулационни граници на населеното място- гр. Созопол, отразени с дебела прекъсната черна линия, и остава извън в територията, предвидена за бъдещо разширение (нови регулационни граници, отразени с дебела прекъсната бяла линия)

Параметрите на застрояване за зона „А“ са посочени в чл. 10, ал. 3 от ЗУЧК, както следва: а) плътност на застрояване (П застр.)- до 20 на сто; б) интензивност на застрояване (К инт.)- до 0.5; в) минимална озеленена площ (П озел.)- най-малко 70 на сто, като половината от нея трябва да бъде осигурена за дървесна растителност; характер на застрояването- ниско, с височина до 7.5 м.

По действащия Общ устройствен план на Община Созопол, процесният имот попада в устройствена зона „Ок-4/26”, определена като „територия за курорт и допълващи дейности”, със следния устройствен режим: кота корниз- Кк до 10м., Пзастр- максимум 30%, Кинт- 1.0, Позел- мин. 50%, половината от които за дървесна растителност. Независимо от това, доколкото имотът попада в охранителни зони “А” и “Б” по ЗУЧК, на основание чл. 57 от Правила и нормативи за прилагане на ОУП (ПНП, публикувани в интернет страницата на общината: https://www.sozopol.bg/images/stories/OUP/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%BB%D0%B0%20%D0%B8%20%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8.pdf), устройството и застрояването му се определят съобразно изискванията за съответната зона. Тези изисквания са регламентирани с допълнителни режими в Приложение 1 към чл. 7, ал. 1 и чл. 8, ал. 1 от ПНП. В посоченото приложение е указано, че всички устройствени зони в границите на зона „А“ по ЗУЧК приемат устройствения режим на зона „А”. Предвидени са следните параметри на застрояване: кота корниз до 7.5м., Пзастр- максимум 20%, Кинт- 0.5, Позел- мин. 70%, половината от която да бъде осигурена за дървесна растителност. С внесения за съгласуване идеен инвестиционен проект са предвидени следните параметри: максимална височина (кота корниз- Кк)- 10м., Пзастр- максимум 29.58%, Кинт- 0.996, Позел- 50.05%, които не съответстват на посочените по-горе, установени за зона „А“. Действително, те са в рамките на определените с ПУП-ПЗ плътност на застрояване 30%, максимална височина 10.00 м., Кинт- 1 и минимално озеленена площ 50%. По силата на §24, ал. 1 от ПЗР на ЗИД ЗУЧК, обн. 15.03.2013 г. ал. 1 от §24 от ПЗР ЗИД на ЗУЧК ПУП запазва действието си, но на основание на §6 от ПЗР на ЗУЧК са приложими специалните правила на този закон, доколкото ПУП (а и ОУП на Община Созопол) са одобрени след влизане в сила на закона. Наред с това, в ПУП-ПЗ е предвидено със задължителни линии застрояване на една 3- етажна сграда, ситуирана в частта от имота, попадаща изцяло в охранителна зона „Б” по ЗУЧК и изцяло в ПИ с идент. 67800.35.138 по КК, според данните от представеното от жалбоподателката удостоверение без изходящ номер, издадено от гл.архитект на Община Созопол по заявление с вх. № 94-00-1726-001/17.06.2019 г., а с внесения за съгласуване идеен проект е предвидено застрояване в целия УПИ, включително в частта, попадаща в зона „А”, каквото с ПУП-ПЗ не е предвидено. Идейният проект е изработен в съответствие с „визата“ от 05.08.2019 г., но не е изпълнено от нейния издател изискването на чл. 140, ал. 2 от ЗУТ за нанасяне линиите на застрояване, определени с ПУП, в рамките на които може да бъде извършено застрояване в имота според чл. 75, ал. 1 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. и т. 7.7 от Приложение № 1 към чл. 68, ал. 1 на Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове.

Разпоредбата на чл. 134, ал. 6 от ЗУТ допуска конкретното застрояване да се определи с виза по чл. 140, без да се изменя плана, когато при прилагане на действащи подробни устройствени планове се променят само разположението и конфигурацията на предвидените сгради, но без промяна на начина и характера на застрояването и правилата и нормативите за съответната устройствена зона. В случая с издадената виза е предвидено застрояване и за частта от имота, попадаща в зона „А“ по ЗУЧК, с параметрите, определени за зона „Б“, и следователно горната хипотеза не е налице.

С оглед доводите на жалбоподателя, че върху графичната част на ПУП-ПРЗ е обозначена със стрелки граница на зона „А“ (наведени в с.з. на 29.09.2021 г.), следва да се отбележи, че същата не съответства на нанесената в одобрения ОУП на Община Созопол и в специализираната карта на охранителните зони „А“ и „Б“ по ЗУЧК граница. Няма данни как е определена тази граница при изработване на ПУП, а и тя не е обозначена и индивидуализирана със съответните координатни точки, поради което и не може да бъде съобразена от съда при формиране на изводите по съществото на спора. Що се отнася до представеното удостоверение без изходящ номер, издадено от гл.архитект на Община Созопол по заявление № 94-********* от 17.06.2019 г. (на л. 149 и л. 220 от делото) следва да се отбележи, че същото има характер на официален удостоверителен документ с обвързваща съда материална доказателствена сила само в частта, с която са удостоверени конкретни факти- че имот № 035010 по КВС е идентичен с новообразуваните ПИ с идентификатори 67800.35.137 и 67800.35.138; че съгласно ПУП-ПРЗ е ситуирана една сграда за отдих и курорт, при посочени градоустройствени показатели; че след разделянето на ПИ № 035010 строителното петно по одобрения ПУП- ПРЗ остава изцяло в ПИ 67800.35.138. В останалата си част удостоверението съдържа мнение на издателя му извън неговата удостоверителна компетентност и не обвързва съда при преценката относно спазването на показателите за застрояване и реда за изменение на ПУП.

Следва да се отбележи също, че до влизане в сила на ЗУЧК ограниченията по отношение на строителството в обособените зона „А“ и зона „Б“ на Черноморското крайбрежие са установени с Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (обн., ДВ, бр. 3 от 13.01.2004 г., в сила от 13.01.2004 г.), в Глава дванадесета "а" Устройство на Черноморското крайбрежие (отм., ДВ бр. 41 от 2008 г.). Указания за тяхното спазване са дадени при издаване на визата от 19.02.2007 г. за изработване на проект на ПУП, видно от текстовата част на същата (л.151), както и с решението на ОбЕСУТ (л.152) и Заповед № Z-683/10.07.2007 г. на кмета на Община Созопол, с която е допуснато изготвянето на проект за ПУП-ПРЗ (л.153) с посочване на конкретните параметри, предвидени в чл. 48в, ал. 4 от същата наредба: зона „А“- Пзастр-20%, Кинт- 0.5, кота корниз Нмах- 7 м. и озеленяване- 70%, от които 50% за дървесна растителност; зона „Б“- Пзастр-20%-30%, Кинт- 0.5 -1.2, кота корниз Нмах- 10м. и озеленяване- 50%, от които 50% за дървесна растителност. Вярно е, че с отменените норми от наредбата не е изрично предвидено изискване за обособяване на подзони в имотите, попадащи едновременно на територията на двете охранителни зони, но липсата на такава регламентация не преодолява нито забраната за строителство, установена с нормата на чл. 48в, ал. 1, т. 1 по отношение на зоната с режим на особена териториалноустройствена защита, нито нормативите, въведени с ал. 4, по отношение на предвиденото като изключение строителство на обекти за хранене, за спорт, за развлечения и обекти с лечебно-оздравително предназначение: а) плътност на застрояване (П застр.) - до 20 на сто; б) интензивност на застрояване (К инт.) - до 0,5; в) минимална озеленена площ (П озел.) - 70 на сто, като половината от нея трябва да бъде осигурена за дървесна растителност; г) височина на застрояване - до 7.5 м.

С оглед изложените съображения съдът приема, че е налице приетото от административния орган несъответствие на проекта с правилата и нормативите по устройство на територията. Оспореният акт е издаден при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, поради което жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК следва да се присъдят на ответната страна направените разноски по делото в общ размер 1230 лева, от които 1080 лева за адвокатско възнаграждение и 150 лева заплатен депозит за СТЕ. Съдът намира за неоснователно възражението на пълномощника на жалбоподателката за прекомерност на извършените от ответната страна разноски за процесуално представителство. Адвокатското възнаграждение се договаря свободно от страните с договора за правна помощ и съдействие, като единственото ограничение, предвидено в Наредба № 1/09.07.2004 г., се отнася до неговия минимален размер. В случая минималното възнаграждение възлиза на 900 лева, съгласно чл. 8, ал. 2, т. 1 от посочената наредба. Определеното от страните по договора за правна помощ възнаграждение е в размер на 1080 лева и не би могло да се определи като прекомерно, с оглед броя на проведените съдебни заседания, обема на изследваните доказателства и преди всичко правната сложност на заявения спор. Ето защо съдът приема, че не са налице основания за присъждане по-нисък размер на разноските.

Мотивиран от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на З.Д.П. с ЕГН **********, с адрес: ***, против отказ за съгласуване и одобряване на идеен инвестиционен проект за обект „Сгради за отдих и курорт „Света Марина Премиум Клуб“- етапно строителство. Сграда „Б“ и Сграда „В“- І-ви етап, Сграда „А“- ІІ-ри етап“ в УПИ ХХ-35010 (ПИ с идентификатори 67800.35.137 и 67800.35.138), в местността „Света Марина“ в землището на гр. Созопол, обективиран в писмо с изх. № УТ-2112-165-1/02.07.2020 г. на главния архитект на Община Созопол.

ОСЪЖДА З.Д.П. с ЕГН ********** ***, сумата от 1230 (хиляда двеста и тридесет) лева, разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от връчване на съобщението.

 

СЪДИЯ: