О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 24
Гр. Перник, 12.01.2022 година.
Административен съд – Перник, в
закрито заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и втора година,
в състав:
Съдия: Ивайло Иванов
като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов
административно дело № 607 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК), във връзка с Част
първа, Глава осма от Кодекса за социално осигуряване (КСО).
Образувано е по жалба на А.Т.М.,
с ЕГН ********** ***, срещу Констативен протокол № КП-5-13-00656314 от
02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ Перник.
В жалбата се излагат доводи, че
с Определение № 345 от 28.10.2021 година на Административен съд – Перник,
постановено по административно дело № 501 по описа на съда за 2021 година, образувано
по жалба настоящия жалбоподател /А.Т.М./ срещу Констативен протокол №
КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ Перник, е
изпратено като преписка на директора на ТП на НОИ Перник, за разглеждане по
компетентност. Твърди се, че сроковете по чл. 97, ал. 1 от АПК за произнасяне на
компетентния административен орган са изтекли. Моли административния съд на основание
в чл. 97, ал. 5 от АПК, да се произнесе по законосъобразността на Констативен
протокол № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на
НОИ Перник..
Настоящият съдебен състав на
Административен съд – Перник, след като се запозна с представената в цялост
административна преписка и с молба с вх. № 16 от 05.01.2022 година, ведно с
приложението към същата, приема от фактическа страна следното:
С Определение № 345 от
28.10.2021 година, постановено по административно дело № 501/2021 година по
описа на Административен съд – Перник, жалбата на А.Т.М. срещу Констативен
протокол № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на
НОИ Перник, е оставена без разглеждане, като производството по делото е прекратено,
а жалбата е изпратена за разглеждане на директора на ТП на НОИ Перник. Мотив за
постановяване на съдебния акт е процесуална недопустимост на разглеждането на
жалбата пред съд поради непроведено задължително предхождащо обжалване на
административния акт – документ, удостоверяващ осигурителни стаж и доход, по
административен ред пред директора на ТП на НОИ Перник, каквото е императивното
изискване на разпоредбата на чл. 117, ал. 1, т. 5 от КСО, съответно липса на
годен административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Така постановеното определение
не е обжалвано от страните, като е влязло в сила на 23.11.2021 година.
С настоящата жалба вх. №
1012-13-127#7 от 03.12.2021 година, неподписана
от А.Т.М., отново се отправя искане към административния съд да се произнесе по
законосъобразността на Констативен протокол № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019
година на контролен орган при ТП на НОИ Перник, като жалбата се основава в чл. 97, ал. 1 и ал. 5 от АПК.
С разпореждане на съдията докладчик
от 14.12.2021 година производството по делото е оставено без движение, като на А.Т.М.
е указано в 7-дневен срок от получаване на разпореждането да подпише жалбата,
по която е образувано производството. Указано му е също, че в случай на
неизпълнение и в срок на дадените указания, жалбата ще се остави без
разглеждане, а производството по делото ще бъде прекратено. Съобщението е
получено от жалбоподателя на 01.01.2022 година.
С молба вх. № 16 от 05.01.2022
година, в 7 – дневния указан срок, А.Т.М. прилага подписана жалба, но срещу Резолюция
КПК-52 от 06.12.2021 година на директора на ТП на НОИ Перник. Жалбата срещу Констативен
протокол № КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на
НОИ Перник, съдържаща гореописаните доводи, повод за образуване на настоящото съдебно
производство, не е подписана от жалбоподателя.
По делото е приложена Резолюция
№ КПК-52 от 06.12.2021 година на директора на ТП на НОИ Перник, издадена във
връзка с Определение № 345 от 28.10.2021 година по административно дело № 501/2021
година на Административен съд – Перник и по повод жалба вх. № 1012-13-127 от 10.10.2021 година,
подадена от А.Т.М., в частта й срещу констативен протокол № КП-5-13-00656314 от
02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ Перник. Видно е от
съдържанието на акта, в резултат на извършена проверка за процесуална
допустимост на производството, жалбата е оставена без разглеждане като просрочена
и подадена от лице без правен интерес от обжалването.
Въз основа на така установените
факти съдът намира от правна страна, че жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане, като процесуално недопустима, а образуваното съдебно производство
прекратено, по следните съображения:
На първо място, неизпълнението на указанията на съда
за подписване на жалбата, повод за образуване на настоящото производство,
обосновава оставяне на жалбата без разглеждане на основание чл. 158, ал. 3, във връзка с ал. 1, във връзка с чл.
150, ал. 1, т. 8 от АПК и прекратяване на производството по делото.
На второ място, предмет на жалбата,
повод за образуване на настоящото съдебно производство, с оглед доводите в същата,
е твърдението за непроизнасяне на горестоящия административен орган – в случая
директора на ТП на НОИ Перник, в срока по чл. 97, ал. 1 от АПК, като в тази
връзка е отправено искане към съда да извърши проверка за законосъобразност на
издадения и обжалван по административен ред акт – Констативен протокол №
КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ Перник
на основание чл. 97, ал. 5 от АПК.
Разпоредбата на чл. 97, ал. 1 от АПК е неприложима в случая. Налице е специалната разпоредба на чл. 117, ал. 3
от КСО. Съгласно последно цитираната норма ръководителят на териториалното
поделение на НОИ се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в
едномесечен срок от получаването им. С оглед това нормативно предвиждане, на
първо място за контролния административен орган в производството включително по
обжалване на съдържанието документ, удостоверяващ осигурителен стаж и
осигурителен доход, издаден от органите на НОИ (чл. 117, ал. 1, т. 5 от КСО), към
датата на депозиране на настоящата жалба, срокът за произнасяне не е изтекъл. В
тази връзка следва да се посочи на следващо място въпреки липсата на такива конкретно
наведени в жалбата доводи, че общите разпоредби на АПК не регламентират
хипотеза на мълчалив отказ на горестоящия административен орган (какъвто в
процесното производство по чл. 117, ал. 3, във връзка с ал. 1 от КСО се явява
директорът на ТП на НОИ Перник) при упражняването на контролните му функции в
случай на обжалване по административен ред на индивидуалните административни
актове. Такава хипотеза не предвиждат и специалните разпоредби на КСО (виж Определение
№ 5330 от 27.04.2021 година, постановено, по адм. дело № 3757/2021 година по
описа на Върховния административен съд). При това положение дори в случай на
липса на волеизявление на контролния административен орган в производството по
чл. 117, ал. 3, във връзка с ал. 1 от КСО и в срока по чл. 117, ал. 3 от КСО, не
може да се формира мълчалив отказ, който да подлежи на правораздавателен
контрол. Единствено изричният и контролен административен акт на ръководителя
на съответното ТП на НОИ, издаден в производството по задължително
административно обжалване по чл. 117, ал. 1 от КСО, подлежи на съдебен контрол
съгласно чл. 118, ал. 1 от КСО и по реда на АПК, във връзка с чл. 118, ал. 3 от КСО.
Регламентираната възможност за
обжалване на издадения административен акт (първоначалния) директно пред съда в
случай на непроизнасяне в срок на горестоящия орган е поставена под условие –
актът да подлежи на оспорване по съдебен ред. С разпоредбата на чл. 117, ал. 1
от КСО, включително в т. 5, такъв контрол по отношение на съдържанието на документ,
удостоверяващ осигурителен стаж и осигурителен доход, издаден от органите на
НОИ – процесния констативен протокол е изключен. Предвиден е задължителен, що
се отнася до възможността за съдебно обжалване, предшестващ го, административен
контрол. Осъществяването на такъв контрол е въведено като абсолютна процесуална
предпоставка за допустимост на съдебното обжалване във връзка с издаден от
органите на НОИ документ, удостоверяващ осигурителен стаж и осигурителен доход
и неговото съдържание (в случая). Съгласно специалната разпоредба на чл. 118,
ал. 1, изр. първо от КСО именно изричното решение на контролния административен
орган по чл. 117, ал. 3, изр. първо, във връзка с чл. 117, ал. 1 от КСО,
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаването му.
Във връзка с горното в случая не
е налице основание и за изпращане на преписката на директора на ТП на НОИ
Перник за изрично произнасяне във връзка с жалбата вх. № 1012-13-127 от
10.10.2021 година, подадена от А.Т.М. срещу Констативен протокол №
КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ Перник. В
КСО не е разписан специален ред за проверка на допустимостта на подаваните
жалби по реда на чл. 117, ал. 1 от КСО преди преминаване към преценката по същество
за основателност. Видно е от доказателствата по делото – приложена Резолюция №
КПК-52/06.12.2021 година, ръководителят на ТП на НОИ Перник, въз основа на
извършена по посочения ред проверка за допустимост на производството, се е
произнесъл с прекратителен административен акт. Този акт не е предмет на
настоящото производство, същият подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Наличието
му обаче, независимо от постановяването му след датата на депозиране на
настоящата жалба, съчетано с липсата на изтекъл към датата на депозиране на жалбата
срок за произнасяне на контролния орган, прави безпредметно изпращането на
преписката на директора на ТП на НОИ Перник, за постановяване на задължителния
по силата на чл. 117, ал. 3 от КСО административен акт, който акт единствен
може да бъде предмет на правораздавателен контрол съгласно разпоредбата на чл.
118, ал. 1 от КСО. Такъв акт, независимо отнасящ се до допустимостта на
жалбата, респективно производството, е издаден.
С оглед горното жалбата е недопустима
и поради липса на предмет – чл. 159, т. 1 от АПК, което също е основание за
оставянето й без разглеждане и прекратяване на производството по делото.
Мотивиран от гореизложеното и на
основание чл. 158, ал. 3, във връзка с ал. 1, във връзка с чл. 150, ал. 1, т. 8
от АПК и чл. 159, т. 1 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд
– Перник
О П
Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на А.Т.М., с ЕГН ********** *** срещу Констативен протокол №
КП-5-13-00656314 от 02.10.2019 година на контролен орган при ТП на НОИ – Перник,
като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 607 по описа за 2021
година на Административен съд – Перник.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да
се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република
България в 7-дневен срок от връчването му на страните.
Съдия: /п/