№ 48
гр. Трявна , 22.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРЯВНА в публично заседание на двадесет и пети
ноември, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:ВЯРА ПЕТРАКИЕВА
Секретар:Виолета Х. Драгановска
като разгледа докладваното от ВЯРА ПЕТРАКИЕВА Административно
наказателно дело № 20204240200102 по описа за 2020 година
Жалбоподателят „Екотурист – Трявна“ЕООД е обжалвал наказателно постановление
№ НП2/30.09.2020г. на Кмета на Община Трявна, с което на основание чл.213 ал.1 пр.2
от Закона за туризма е наложена имуществена санкция в размер на 7000,00 лв., за
нарушение на чл.116 ал.1 от Закона за туризма.
В жалбата се твърди, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно.
Описаната в него фактическа обстановка не отговаряла на истината. При проверката на
14.09.2020г. регистърът за вписване на настанените туристи не бил представен, тъй
като липсвал в обекта. Други нарушения не били констатирани. Излагат се
съображения, че в случая наказващият орган следвало да отправи предупреждение или
предписание, а не директно налагане на имуществена санкция в размер на 7000,00 лв.,
заплащането на която щяло да доведе до фалит на дружеството. Счита се, че има
условия и за приложението на чл.28 ЗАНН.
Претендира се в жалбата отмяната на обжалваното наказателно постановление, като
незаконосъобразно и неправилно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител.
Ответникът по жалба Община Трявна, чрез пълномощника си адв. Г. Н., оспорва
жалбата. Счита издаденото наказателно постановление за законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено
следното от фактическа страна:
1
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
Срещу жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ №9/24.09.2020г. от свидетеля И. П. Ц. – на длъжност „гл. специалист МДТ“
при Община Трявна, в присъствието на свидетелите Л. Д. М. и И.В.В., за нарушение по
чл.116 ал.1 от Закона за туризма, а именно за това, че: Извършва хотелиерство, като не
води регистър на настанените туристи по чл.116 ал.1 от Закона за туризма.
Нарушението е извършено и констатирано на 14.09.2020г. в хотел „Трявна“, гр.
Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №46, като е съставен констативен протокол
№306/14.09.2020г.
АУАН е връчен на представляващия „Екотурист – Трявна“ЕООД Георги Нейков - на
24.09.2020г., който е направил възражение, че ще представи възражение в срок до три
дни от връчването на акта.
Въз основа на горния АУАН е издадено наказателно постановление /НП/
№НП2/30.09.2020г. на Кмета на Община Трявна, с което на жалбоподателя, на
основание чл.213 ал.1 пр.2 от Закона за туризма е наложена имуществена санкция в
размер на 7000,00 лв., за нарушение на чл.116 ал.1 от Закона за туризма, изразяващо се
в това, че дружеството извършва хотелиерство, като не води регистър на настанените
туристи по чл.116 ал.1 от Закона за туризма. Нарушението е извършено и констатирано
на 14.09.2020г. в хотел „Трявна“, гр. Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №46, като е съставен
констативен протокол №306/14.09.2020г.
Според посоченото в цитирания в АУАН и в НП констативен протокол
№306/14.09.2020г., при извършена на 14.09.2020г. в хотел „Трявна“ проверка на броя
на настанените туристи в периода 01.10.2019г. – 13.03.2020г. и 24.06.2020г. –
31.08.2020г. е констатирано, че хотел Трявна няма направена регистрация в ЕСТИ, но
развива дейност и регистрира настанените туристи в ръчен „регистър на настанените
туристи“.
От показанията на разпитаните като свидетели И. П. Ц. /актосъставител/ и Л. Д. М.
/свидетел по АУАН/ се установява, че при проверката в хотел „Трявна“ е бил
представен воден на хартия регистър на настанените туристи, в който са били отразени
нощувките през предходните месеци. Липсвала е обаче регистрация на хотела в
електронната система ЕСТИ, а хотелите от клас „А“, какъвто се явявал хотел „Трявна“,
било нужно да се регистрират в нея и да подават информация за настанените туристи.
При гореустановеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна
следното:
2
Жалбоподателят „Екотурист – Трявна“ЕООД е санкциониран за извършено нарушение
по чл.116 ал.1 от Закона за туризма, съгласно който лицата извършващи хотелиерство
водят регистър за настанените туристи със съдържание на данните, утвърдени от
министъра на туризма и публикувани на интернет страницата на Министерството на
туризма, като вписванията се извършват незабавно при настаняването на туриста. В
чл.116 ал.2 от Закона за туризма е указано, че регистърът се води по три начина: по т.1
– чрез централизирана информационна система, поддържана от министъра на туризма,
достъпна чрез публично уеб-базирано или друго приложение за онлайн достъп; по т.2
– чрез избрана от лицето, извършващо хотелиерство, информационна система,
отговаряща на изискванията на Закона за електронното управление; по т.3 на хартиен
носител по образец, утвърден от министъра на туризма и публикуван на интернет
страницата на Министерството на туризма. Разпоредбата на чл.116 ал.3 от Закона за
туризма установява, че за местата за настаняване от клас „А“ и клас „Б“ регистърът се
води съгласно ал.2 т.1 /чрез централизирана информационна система, поддържана от
министъра на туризма, достъпна чрез публично уеб-базирано или друго приложение за
онлайн достъп/ или т.2 /чрез избрана от лицето, извършващо хотелиерство,
информационна система, отговаряща на изискванията на Закона за електронното
управление/.
За извършено нарушение по чл.116 ал.1 от Закона за туризма жалбоподателят е
санкциониран на основание чл.213 ал.1 пр.2 от Закона за туризма, според който се
налага глоба в размер на 2000 лв., съответно имуществена санкция в размер на 7000 лв.
на хотелиер, който не води регистър на настанените туристи по чл.116 ал.1.
Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се
установява, че жалбоподателят „Екотурист – Трявна“ЕООД стопанисва хотел
„Трявна“, находящ се на ул. „Ангел Кънчев“ №46 в гр. Трявна, който представлява
туристически обект по чл.3 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за туризма и като такъв е място за
настаняване от клас „А“. Установи се също, че при извършена на 14.09.2020г. проверка
от служители на Община Трявна /оправомощени за извършването й със заповед
№585/14.09.2020г. на Кмета на Община Трявна/ е констатирано, че в хотела не се води
регистър по чл.116 ал.1 т.1 или т.2 от Закона за туризма, но се води такъв по чл.116 ал.1
т.3 от същия закон, т.е. на хартиен носител. Наличието на регистър на настанените
туристи, воден на хартиен носител, изключва възможността жалбоподателят да е
осъществил състава на административно нарушение по чл.116 ал.1 от Закона за
туризма, за което да се наложи административна санкция по чл.213 ал.1 от Закона за
туризма. За да е налице съставомерно деяние по посочените в АУАН и в НП правни
разпоредби, следва хотелиерът да „не води регистър на настанените туристи по чл.116
ал.1“ по никой от трите възможни начина - чрез централизирана информационна
система, поддържана от министъра на туризма, достъпна чрез публично уеб-базирано
3
или друго приложение за онлайн достъп; чрез избрана от лицето, извършващо
хотелиерство, информационна система, отговаряща на изискванията на Закона за
електронното управление; на хартиен носител по образец, утвърден от министъра на
туризма и публикуван на интернет страницата на Министерството на туризма. В
случая е воден регистър на настанените туристи, макар и не по определения в закона
начин, а на хартиен носител.
Констатираното по делото отклонение във воденето на регистъра на настанените
туристи от жалбоподателя, като стопанисващ хотел „Трявна“, би могло да е основание
за ангажиране на отговорността му по чл.213 ал.3 от Закона за туризма, съгласно която
разпоредба се налага глоба в размер от 100 до 1000 лв., съответно имуществена
санкция в размер от 500 до 5000 лв. на хотелиер, който не води регистъра по ал.1
съгласно изискванията на чл.116. В обжалваното НП и в АУАН, въз основа на който то
е издадено, не е описано такова нарушение, а съдът е обвързан от направените от
административно наказващият орган констатации и не може да ги изменя, а единствено
да се произнесе по тяхната законосъобразност и правилност.
Поради изложените по-горе съображения съдът намери, че неправилно и
незаконосъобразно административно наказващият орган е приел, че жалбоподателят е
осъществил състав на административно нарушение по чл.116 ал.1 от Закона за туризма
и е наложил санкцията по чл.213 ал.1 от Закона за туризма, поради което обжалваното
наказателно постановление се явява неправилно и незаконосъобразно, и като такова
следва да бъде отменено.
Относно разноските:
С оглед изхода на делото, правото да поиска присъждане на направените по него
разноски принадлежи на жалбоподателя, но същият не е направил такива и не е
поискал да му бъдат присъдени.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № НП2/30.09.2020г. на Кмета на Община
Трявна, с което на „ЕКОТУРИСТ – ТРЯВНА“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Трявна ул. „Ангел Кънчев“ №46, представлявано от Г. К. Н.,
на основание чл.213 ал.1 пр.2 от Закона за туризма е наложена имуществена санкция в
размер на 7000,00 лв., за нарушение на чл.116 ал.1 от Закона за туризма, като
неправилно и незоконосъобразно.
4
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Габрово в
14-дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Трявна: _______________________
5