Присъда по дело №3277/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 242
Дата: 17 октомври 2017 г. (в сила от 12 ноември 2018 г.)
Съдия: Александра Драгомирова Йорданова
Дело: 20171100203277
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 11 юли 2017 г.

Съдържание на акта

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

 

    Година 2017                      №………..                   град СОФИЯ

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД,               НО,  13 състав

 

На  седемнадесети октомври                 две хиляди и седемнадесета година

 

В публично  заседание в следния състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: АЛЕКСАНДРА ЙОРДАНОВА

 

 

                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ:

 

1. Е.Д.

2. П.К.

 

 

СЕКРЕТАР: АЛБЕНА АРСОВА

ПРОКУРОР:  КРАСИМИР К.

като разгледа докладваното от С Ъ Д И Я Т А ЙОРДАНОВА

НОХД №  3277 по описа за 2017 год.

И въз основа на закона и данните по делото СЪДЪТ

 

 

                                     П  Р  И  С  Ъ  Д  И :

 

ПРИЗНАВА подсъдимия К.Х.П., роден на *** ***, българин, български гражданин, ЕГН **********, неосъждан, женен, с полувисше образование, шофьор при „Е.“ ООД, с постоянен адрес:*** за ВИНОВЕН в това че:

 

На 21.04.2016г., около 10.30 часа, в гр. София, кв.“Горна баня" на ул. "Обзор", в района на спирка МГТ № 0829 „Горна баня", при управляване на моторно превозно средство - автобус марка „Мерцедес", модел „0405 Н" с per. № ********, при извършване на маневра движение на заден ход, нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в чл. 40, ал. 2 от ЗДвП: „По време движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности." , като не е осигурил лице, което да му сигнализира за опасности и по непредпазливост причинил на пешеходеца Д. Р.П.телесни повреди изразяващи се в тежка черепно- мозъчна травма, фрактура на базата /основата/ на черепа, линейна фрактура на лява темпорална кост и на окципиталната кост вдясно множество хеморагични контузионни огнища в двете голямомозъчни хемисфери, травматични субарахноидална хеморагия, пневмоцефалия, довели в съвкупност до смъртта на Д. Р.П., настъпила на 12.06.2016 г. в 08.22 ч., като между получените травматични увреждания и настъпилата смърт на Д. Пейчев е налице непрекъсната причинно-следствена връзка - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.

 

На основание чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3, вр. чл. 54 от НК НАЛАГА на подсъдимия К.Х.П. наказание „лишаване от свобода“ за срок от ТРИ ГОДИНИ, чието изпълнение ОТЛАГА по реда на чл 66, ал.1 от НК за срок от ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане в сила на присъдата.

 

На основание чл.343г, вр. чл.37, ал.1, т.7 от НК НАЛАГА на подсъдимия К.Х.П. наказание „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

 

    На основание чл.189, ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия К.Х.П. да заплати направените по делото разноски общо в размер на 1531,94 лв, от които в полза на бюджета на съдебната власт и по сметка на СГС в размер на 580 лв, направени разноски в хода на съдебното производство по делото, и в полза на държавата и по сметка на МВР в размер на 951,94 лв, направени разноски в хода на досъдебното производство.

 

На осн. Чл.190, ал.2 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия К.Х.П. да заплати 10 лв. за служебно издаване на 2 бр. изпълнителни листове по делото.

 

          Присъдата може да се обжалва и протестира в 15 дневен срок от днес пред САС.

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

 

                                                                                               2.

           

 

 

Съдържание на мотивите

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

               

           МОТИВИ   КЪМ  ПРИСЪДА ПОСТАНОВЕНА   ПО   Н .О . Х . Д          

               № 3277 / 2017г. ,  ПО  ОПИСА НА  СГС , НО , 13   СЪСТАВ

 

 

 

 

                     Софийска градска  прокуратура е внесла  пред настоящия съд  обвинителен акт срещу   К.Х.П., за  това , че на 21.04.2016г., около 10.30 часа, в гр. София, кв."Горна баня" на ул. "Обзор", в района на спирка МГТ № 0829 „Горна баня", при управляване на моторно превозно средство - автобус марка „Мерцедес", модел „0405 Н" с per. № ********, при извършване на маневра движение на заден ход, нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в чл. 40, ал. 2 от ЗДвП: „По време движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности." , като не е осигурил лице, което да му сигнализира за опасности и по непредпазливост причинил на пешеходеца Д. Р.П.телесни повреди изразяващи се в тежка черепно- мозъчна травма, фрактура на базата /основата/ на черепа, линейна фрактура на лява темпорална кост и на окципиталната кост вдясно множество хеморагични контузионни огнища в двете голямомозъчни хемисфери, травматична субарахноидална хеморагия, пневмоцефалия, довели в съвкупност до смъртта на Д. Р.П., настъпила на 12.06.2016 г. в 08.22 ч., като между получените травматични увреждания и настъпилата смърт на Д. П. е налице непрекъсната причинно-следствена връзка , престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.

                                   На основание чл.  76 от НПК   е конституиран в съдебното  производство  като частен  обвинител по делото  наследникът   на починалия К.Х.П., а именно   Д.К.Д. .

                     В съдебно заседание  представителят  на  Софийска градска  прокуратура  подържа внесения  обвинителен акт срещу К.Х.П.  за извършено престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК, като с оглед на събраните в хода на проведеното съдебно следствие доказателства пледира за признаването  му за виновен в извършване на престъпното деяние и налагането на наказание при условията на  чл. 54 от НК ,а именно  лишаване от свобода в размер       над  минималния  предвиден в закона   в размер на  около 3 години , като изпълнението на наказанието бъде отложено по реда на    чл.  66 от НК. Прокурорът пледира също  за налагане  на  наказание пробация на  осн.чл. 67 ал. 3 вр. чл. 42  А ал.1  т.1 от НК,  а  именно пробационна мярка „ задължителна регистрация по настоящ адрес „  два пъти седмично  , която да се прилага по време на изпитателния срок, както и пледира  за налагането на  подсъдимия  на наказание  „ лишаване от право  за управлява МПС  „ на осн. чл. 343 Г вр.чл.37 ал.1 т.7 от НК  за срок от 3 години , считано от датата на фактическото му отнемане .

                                      В съдебно заседание  повереникът на частния   обвинител Д.К.Д.   - адв. Г.  пледира ,че обвинението по делото е доказано по безсъмнен начин , при което наказанието на подсъдимия следва да бъде в размер  на 5 години лишаване от свобода , като следва на  същия  да се наложат и исканите от прокурора , както пробационна  мярка ,така и лишаване от право да управлява МПС  .  

                                В съдебно заседание частният   обвинител   Д.К.Д.   редовно призован не се явява.

                                 В съдебно заседание упълномощеният  защитник на подсъдимия - К.Х.П. - адв. А.    пледира   , че нейния  подзащитен не  е осъществил деянието , за  което  му е повдигнато обвинение по делото .Защитникът на подсъдимия пледира , че нейния подзащтен  не е нарушил вменената му правна норма,  ,липсва причинна връзка  между действията на водача и  вредоносния резултат – настъпилата смърт , при което подсъдимия не следва да носи наказателна отговорност, тъй като става дума за случайно деяние.

                                   В съдебно заседание  подсъдимият К.Х.П. не се признава за виновен  в извършването на престъплението ,  в което е обвинен  .   Подсъдимият дава  обяснения  по обвинението   , сочи че  си е свършил работата на инкриминираната дата и се смята за  невинен.

                                    Съдът като обсъди доказателствата по делото  и доводите на  страните  намира за установено следното : 

                                 Подсъдимият  К.Х.П., ЕГН **********, роден на *** ***, българин, български гражданин, неосъждан /  реабилитиран по право / , женен, с полувисше образование,  работи като автобусен шофьор  , живущ ***.  

                                 С влязла в сила присъда на 20.06.2011г. по НОХД № 9656 /10г . по  описа на СРС  подсъдимият  К.Х.П.   е  осъден за извършено престъпление по чл. 183 ал.1пр.3  от НК  като вр. чл. 54 вр. чл.2 от НК му е наложено наказание  пробация   ,включващо следните пробационни  мерки  „ задължителна регистрация по настоящ адрес „  със задължение  за явяване и подписване  пред пробационен служител или определено от него длъжностно лице два пъти седмично  за срок от 2 години и 6 месеца ,задължителни срещи с  пробационен служител за срок от 2 години и 6 месеца.С присъдата подсъдимият  е  осъден  и за друго  извършено престъпление по чл. 183 ал.1 пр.3  от НК  като вр. чл. 54 вр. чл.2 от НК му е наложено наказание  пробация   ,включващо следните пробационни  мерки  „ задължителна регистрация по настоящ адрес „  със задължение  за явяване и подписване  пред пробационен служител или определено от него длъжностно лице два пъти седмично  за срок от 2 години и 6 месеца ,задължителни срещи с  пробационен служител за срок от 2 години и 6 месеца.На осн. чл. 23 ал.1 от НК е определено е определено едно общо най – тежко наказание  измежду наложените две наказания , а именно  наказание   пробация    със следните пробационни  мерки  „ задължителна регистрация по настоящ адрес „  със задължение  за явяване и подписване  пред пробационен служител или определено от него длъжностно лице два пъти седмично  за срок от 2 години и 6 месеца ,задължителни срещи с  пробационен служител за срок от 2 години и 6 месеца  . Пробацията е изтърпяна  на 08.02.14г.  

                        Подсъдимият  К.Х.П.  бил   правоспособен водач на МПС , притежаващ свидетелство за правоуправление № *******/ 24.02.11г. свидетелство за управление на МПС за категории „ В ДЕ С Д ТТБ АМ ТКТ BE СЕ“, валидно до 24.02.2021 г.

                          На 21.04.2016 г. около 10.30 часа в град  София, кв. „Горна баня“,  подсъдимият К.Х.П. управлявал автобус марка,,Мерцедес",  модел „0405Н" с per. № ******** . Времето било слънчево , имало нормалва видимост на дневна светлина .  Пътното платно  в   района на спирка на МГТ № 0829 - кв. „Горна баня", намираща се на ул. "Обзор"  било отворено за  движение  на пътни превозни средства в двете посоки. Пътното платно   било покрито с паважна постилка и на отделни  места с дребнозърнест асфалт , с неравности по пътното платно .Ширината на пътното платно била 08,00 метра. На 16, 00 метра след втория ръб  на масивна ограда находяща се на  ул. "Обзор"   №34  ,мислено пресечена  с десния край  на пътното платно  в посока  по  ул. "Обзор"  от ул. „ Пъстроцветна „ към ул. „ Вечерница „ имало обръщало на автобус  260 и   спирка на МГТ № 0829 ширината , на която била 20,00 метра , а дължината  40,00 метра считано в същата посока . В   района на спирка на МГТ № 0829 - кв. „Горна баня", намираща се на ул. "Обзор" , подсъдимият с управлявания от него  автобус марка,,Мерцедес",  модел „0405Н" с per. № ******** , след като преди това  бил спрял  автобуса, трябвало да се прибира за гараж и понеже  негов колега    с друга кола бил застанал преди него , трябвало да извърши  маневра ,движение на заден ход" ,за да може да го  заобиколи . Преди да започне да извършва маневрата ,   погледнал в двете странични огледала на автобуса ,  и  след като  не видял   никакви пречки  , подсъдимият с управлявания от него  автобус марка,,Мерцедес",  модел „0405Н" с per. № ******** ,започнал извършване на маневра движение на заден ход   „ . В същото време пешеходецът Д. Р.П.се намирал зад автобуса. Подсъдимият  П., нямал  обективна възможност да възприеме намиращият се отзад пешеходец  с двете странични огледала , с които разполагал , и движейки се на заден ход , със скорост на автобуса от порядъка  на  не по-висока от 9 км/ч го ударил със задната част на автобуса , като контактът бил осъществен в лявата задно странична част на тялото на пострадалия и левия крак.Вследствие на удара П. паднал на пътната настилка, при което получил тежка черепно мозъчна травма и мекотъканни увреди с десностранна локация. Ударът настъпил в района на спирка на МГТ № 0829 - „Кв. Горна баня”, намираща се на ул. ’’Обзор” - на 1,5  - 2 ,5 м вдясно и на 21,0 м след след втория ръб  на масивна ограда находяща се на  ул. "Обзор"   №34  ,мислено пресечена  с десния край  на пътното платно  в посока  по  ул. "Обзор"  от ул. „ Пъстроцветна „ към ул. „ Вечерница „..  В този момент  лице с неустановена по делото самоличност подало сигнал за паднал човек и подсъдимия спрял  движението на автобуса.  Свидетелката  Р.Р. , която  в този момент се намирала близо до спирката очаквайки попътна кола да я вземе  и да я закара до Бонсови поляни , видяла   лежащия на платното Д. Р.П., който бил ударен  от управлявания от подсъдимия автобус. Свидетелката Р.  се намирала на около 10 - 15 метра от   лежащия човек ,  при което  видяла ,че в  близост до човека   има спрял автобус. Свидетелката  се приближила малко и  видяла ,че от ушите му тече кръв като фонтан .Свидетелката Р.  веднага се обадила от телефонния си номер  № *******на телефон 112  за да повика  линейка, като обаждането й било регистрирано в 10,22ч.  Тъй като линейката не идвала  свидетелката Р. се обадила отново  от същия  телефонен номер  № *******на телефон 112  за да повика  линейка, като обаждането й било регистрирано в 10,29ч . Пострадалият не бил преместван до идването на линейката .  След това  на  същия била оказана помощ от две неустановени по делото лица, които се опитали да  го вдигнат  и го завели   да седне на намираща се в близост пейка , след което  Д. Р.П.бил транспортиран в Пирогов.На мястото бил изпратен дежурен полицейски екип , който извършил оглед на местопроизшествието .Водачът на автобуса – подсъдимия  К.Х.П.  бил изпробван с дрегер,  при което бил  установено, че не е употребил алкохол.  Пострадалияг Д. Р.П.бил настанен в УМБАЛСМ „Пирогов“ с диагноза: тежка черепно-мозъчна травма, фрактура на базата на черепа, линейна фрактура на лява темпорална кост и на окципиталната кост вдясно, множество хеморагични контузионни огнища в двете голямомозъчни хемисфери, травматични субарахноидална хеморагия, пневмоцефалия .  На 12.06.2016 г. в УМБАЛСМ „Пирогов“ въпреки оказаната медицинска помощ  вследствие причинените трамватични увреждания пострадалия Д. П. починал.             

                      Съгласно съдебно – медицинската експертиза  приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  48 – 49   от   досъдебното производство /  е видно ,че  от данните по ДП и медицинската документация в УМБАЛСМ „Пирогов” е видно, че на 21.04.2016 г. Д. Р.П.на 86 год. е пострадал при ПТП, като пешеходец, в резултат на което е получил:  тежка черепно – мозъчна травма . фрактура на базата /  (основата) на черепа .  линейна  фрактура на лява темпорална кост и окципиталната  кост вдясно . множество хеморагични контузионни огнища  в двете голямомозъчни хемисфери.травматична субарахноидна  хеморагия .пневмоцефалия .Проведено е медикаментозно лечение. Пациентът е на изкуствена белодробна вентилация. Продължава коматозното състояние.Тежката черепно - мозъчна травма със счупвания на костите на черепния покрив и основа, контузии на мозъка и травматичен субарахноидален кръвоизлив представляват разстройство на здравето, временно опасно за живота.Състоянието на Д. П. остава тежко - в кома и опасността за живота продължава.Получените травматични увреждания се дължат на действието на твърди тъпи предмети и отговарят да са получени при блъскане от МПС.

                                    Съгласно съдебно – медицинската експертиза на труп  № 40  / 2016г приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  54 – 58   от   досъдебното производство /   при огледа и аутопсията   на  трупа на Д. Р.П.и от медицинската документация се установява  : Пътно транспортна травма:Тежка закрита черепно мозъчна травма- разкъсно контузна рана в дясната тилна област на главата; подлежащо кръвонасядане на меките черепни покривки; подлежащо линейно трилъчево счупване на тилната кост; ограничен кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка в областта на лявата задна черепна ямка; дифузен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки на главния и малкия мозък; контузия по основата на двата челни дяла с изразено размекчение на мозъчното вещество; контузия по основата и предно на двата слепоочни дяла; мозъчен оток с мозъчно притискане;Кръвонасядания на гръдния кош в ляво; кръвонасядане на левия хълбок; кръвонасядания в областта на двете седалища; кръвонасядания и охлузвания по крайниците;Състояние след трахеостомия;Усложнения- гнойно некротичен трахеобронхит; двустранни пневмония, по- изразена в дясно;Придружаващи заболявания- генерализирана изразена атеросклероза със засягане на мозъчните артерии, венечните артерии на сърцето и аротата;хипертонични промени в сърцето и бъбреците; единични кисти на бъбреците; стари счупвания на ребра в ляво.Причината за смъртта на Д. Р.П.е тежката черепно мозъчна травма и настъпилите от нея усложнения.Между установените травматични увреждания и настъпилата смърт е налице непрекъсната причинно-следствена връзка.Установените травматични увреждания се дължат на действието на твърди тъпи и тъпоръбести предмети и могат да се получат при ПТП.Състоянието на трупа към момента на аутопсията отговарят на смърт от посоченото време.

 

                                  Съгласно заключението на  комплексната медико – автотехническа експертиза , приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г. / на л.62 – 73 от досъдебното производство /   се установява ,че при огледа и аутопсията на трупа на Д. Р.П.на  85 г. са установени следните травматични увреждания: Тежка закрита черепно мозъчна травма- разкъсно контузна рана в дясната тилна област на главата; подлежащо кръвонасядане на меките черепни покривки; подлежащо линейно трилъчево счупване на тилната кост; ограничен кръвоизлив под твърдата мозъчна обвивка в областта на лявата задна черепна ямка; дифузен кръвоизлив под меките мозъчни обвивки на главния и малкия мозък; контузия по основата на двата челни дяла с изразено размекчение на мозъчното вещество; контузия по основата и предно на двата слепоочни дяла; мозъчен оток с мозъчно притискане; Кръвонасядания на гръдния кош в ляво; кръвонасядане на левия хълбок; кръвонасядания в областта на двете седалища; кръвонасядания и охлузвания по крайниците; Причината за смъртта на Д. Р.П.е тежката черепно мозъчна травма и настъпилите от нея усложнения.Между установените травматични увреждания и настъпилата смърт е налице непрекъсната причинно-следствена връзка Мястото на удара се намира в района на спирка на МГТ № 0829 - „Кв. Горна баня”, намираща се на ул. ’’Обзор” - на 1,5  - 2 ,5 м вдясно и на 21,0 м след ориентира, считано в посоката на огледа (от ул. ’’Пъстроцветна” към ул. ’’Вечерница”). Скоростта на автобуса в района на произшествието в момента на удара е била от порядъка и не по-висока от 9 км/ч., преди произшествието автобусът е спрял. Намиращият се зад автобуса пешеходец, не е бил видим в двете странични огледала за водача К.П. тоест той не е имал обективната възможност преди да предприеме маневрата „движение на заден ход” да възприеме пешеходеца в тях. Механизмът на произшествието и на получаването на травмите е подробно описан в отговора на пета задача. Причини за произшествието се явява субективното поведение на водач К.П., който е предприел маневра „движение на заден ход”, без да се убеди и осигури безопасното извършване на тази маневра.Водачът е могъл да предотврати произшествието, ако преди да предприеме маневрата „движение на заден ход” бе осигурил безопасното си придвижване с помощта на друг човек, който да го съпровожда и напътства .

                                    Изложената фактическите обстановка съдът възприема за безспорна  след обстоен анализ на  събраните по делото гласни   и писмени доказателства : отчасти от  обяснения на подсъдимия, показанията на свидетелката  Р.А.Р. , дадени в съдебно заседание на 05.10.17г пред настоящия съд ,както и тези приобщени към доказателствения материал чрез тяхното прочитане по реда на чл. 281 ал.5 вр. ал.1 т.2 от НПК ,както и по чл. 281 ал.4 вр. ал.1 т.2 от НПК , в протокол за разпит от 03.11.16г. / на л.  41   от досъдебното производство /  , протокол за оглед на местопроизшествие. ,  скица  и албум с  фотоснимки   към него от 21.04.16г./ на л.  25 - 33  от досъдебното производство / , констативен протокол от 21.04.16г. / на л.  23  от досъдебното производство /, заключението на  съдебно – медицинската експертиза  приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  48 – 49   от   досъдебното производство /  , заключението  съдебно – медицинската експертиза на труп  № 40  / 2016г приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  54 – 58   от   досъдебното производство /  ,  заключението на  комплексната медико – автотехническа експертиза , приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г. / на л.62 – 73 от досъдебното производство /      ,  актуално свидетелство за  съдимост на подсъдимия ,  справка от КАТ от  съдържаща данни за издаване свидетелство за правоуправление на МПС на подсъдимия и наложени на същия административни наказания по издадени спрямо него наказателни постановления за нарушения правилата на  ЗДвП / на л.  76 – 77   от   досъдебното производство /,  справка от МВР , Дирекция „ Национална система 112 „ ,  Районен център София / на л.  78   от   досъдебното производство / ,  Справка от Мтел/ на л.  84   от   досъдебното производство / ,  удостоверение за наследници на починалия ,препис – извлечение на акт за смърт на починалия  / на л. 44 , 46    от досъдебното производство / .   

                                При обсъждане на събраните гласни доказателства съдът кредитира изцяло  показанията на свидетелката  Р.А.Р. , дадени в съдебно заседание на 05.10.17г пред настоящия съд ,както и тези приобщени към доказателствения материал чрез тяхното прочитане по реда на чл. 281 ал.5 вр. ал.1 т.2 от НПК ,както и по чл. 281 ал.4 вр. ал.1 т.2 от НПК , в протокол за разпит от 03.11.16г. / на л.  41   от досъдебното производство   /,  тъй като същите  са последователни и логични относно обстоятелствата  на случилото се , които свидетелката  очевидец  е възприела .  Независимо от обстоятелството ,че свидетелката Р. не е пряк очевидец на настъпилия удар и не е видяла  механизма на причиняването на ПТП – то , то съдът намира ,че следва да кредитира изцяло показанията  на тази свидетелка, тъй като същата е възприела обстоятелствата по случилото се непосредствено след произшествието ,  доколкото същата е видяла лежащия човек на пътното платно с течащата кръв от ушите , което я  е накарало да се обади на тел.112. Показанията й следва да бъдат кредитирани  и с оглед  на обстоятелството ,че тази свидетелка   не се намира в никакви отношения със страните по делото и не е заинтересована от изхода на делото ,при което би могла  да дава достоверни показания за възприетите факти и обстоятелства. С оглед на  наличното противоречие в нейните показания дадени в дадени в съдебно заседание  и  тези  дадени в протокол за разпит от 03.11.16г , находящ се на  на л.  41   от досъдебното производство относно обстоятелството дали пострадалия е бил преместван преди идването на линейката и двама души са се опитали да му помогнат или това е станало след идването на линейката   , съдът намира ,че следва да кредитира изложеното от тази свидетелка  в протокола за разпит от 03.11.16г , находящ се на  на л.  41   от досъдебното производство, което същата подържа ,  тъй като тогава свидетелката е  била разпитвана за обстоятелствата във времеви период по близо до събитието  , а и самата свидетелка Р. , сочи , че тогава „ й е било по прясно и значи е било така „.

                                  При обсъждане обясненията на подсъдимия по делото , съдът намира ,че не следва да кредитира същите в частта  , с която същи сочи , че преди да започне  извършване на маневра движение на заден ход   „ е  станал  ,  при което е  погледнал  в задното  стъкло на автобуса и след като се е убедил , че е свободно е започна извършването на маневрата , тъй като в тази им част същите са нелогични и   се опровергават от останалия събран доказателствен материал , а именно заключението на  комплексната медико – автотехническа експертиза ,установяваща механизма на причиняване на настъпилото ПТП.  Съдът намира ,че в тази им част обясненията са нелогични и неубедителни , при което  представляват защитна версия на подсъдимия за обстоятелствата на извършените от  него действия като   водач на МПС ,  тъй като при положение ,че същия според   дадените обяснения  е станал и е погледнал  в задното  стъкло на автобуса с оглед на обстоятелството ,че е нямал достатъчна видимост с двете странични огледала  за да извърши  исканата маневра движение на заден ход       , то същия е следвало да забележи  намиращия се  зад автобуса пешеходец , който    в момента на извършването на  маневрата движение на заден ход     се е намирал там и следователно   е нямало как да не бъде забелязан. Съдът намира и че не следва да кредитира изложеното от подсъдимия в  дадените обяснения от него , че  е вдигнал пострадалия  и го е прикрепил до третата задна врата на автобуса ,където му е дал вода да пие, а пострадалия е  бил седнал на стъпалото  след което подсъдимия го е завел да седне на пейка, като  преди това е бил звъннал на бърза помощ, тъй като в тази им част същите са опровергават от останалия събран доказателствен материал по делото . Видно е от    справка от МВР , Дирекция „ Национална система 112 „ ,  Районен център София / на л.  78   от   досъдебното производство / , / на л.  54 – 58   от   досъдебното производство / Справка от Мтел/ на л.  84   от   досъдебното производство /, че единствено свидетелката Р. се е обаждала на тел.112  за да извика бърза помощ , което противоречи на изложеното от подсъдимия в неговите обяснения . Освен това свидетелката Р.  в показанията си на досъдебното производство  сочи , че е видяла  пострадалия да лежи на пътното платно и същия не е бил преместван до идването на линейката  , като същата свидетелства , че е видяла двама души ,   които са  се опитали да  го вдигнат  и  са  го завели   да седне на намираща се в близост пейка, което опровергава изложеното в обясненията на подсъдимия , че  същия сам е завел пострадалия до пейката като преди това последния е бил седнал на стъпалото  на автобуса, където подсъдимия му е дал да пие вода.

                                Съдът кредитира изцяло   съдебно – медицинската експертиза  приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  48 – 49   от   досъдебното производство /  , тъй като същата   е   компетентно дадена и съдът не намира основание да              не я кредитира .

                                 Съдът кредитира изцяло  съдебно – медицинската експертиза на труп  № 40  / 2016г приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г.  / на л.  54 – 58   от   досъдебното производство /    , тъй като същото   е  подробно мотивирано и не съдържа неизяснени въпроси .    

                                   Съдът кредитира  изцяло заключението на  комплексната медико – автотехническа експертиза , приета   в съдебно заседание на 17.10.2017г. / на л.62 – 73 от досъдебното производство /      като компететно дадено ,   като   намира , че същото е изготвено и мотивирано от трите вещи лица в изискуемата от  процесуалния кодекс яснота  и задълбоченост ,като почива  на събрания по делото доказателствен материали и     научните познания  .                       

                                  Съдът  при  преценката на  останалия събран доказателствен материал по делото не констатира  съществени противоречия и несъответствия , които да следва да се  обсъждат , тъй като  събраните  гласни и писмени  в доказателства в своята съвкупност представят непротиворечиво , логично и последователно  изложение на възприетите от съда за установени  фактическите обстоятелства по делото .

                                    При така изяснената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи :

                                    С деянието си  подсъдимият  е осъществил от обективна и субективна страна  състава на престъплението   по чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК, а именно на 21.04.2016г., около 10.30 часа, в гр. София, кв."Горна баня" на ул. "Обзор", в района на спирка МГТ № 0829 „Горна баня", при управляване на моторно превозно средство - автобус марка „Мерцедес", модел „0405 Н" с per. № ********, при извършване на маневра движение на заден ход, нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в чл. 40, ал. 2 от ЗДвП: „По време движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности." , като не е осигурил лице, което да му сигнализира за опасности и по непредпазливост причинил на пешеходеца Д. Р.П.телесни повреди изразяващи се в тежка черепно- мозъчна травма, фрактура на базата /основата/ на черепа, линейна фрактура на лява темпорална кост и на окципиталната кост вдясно множество хеморагични контузионни огнища в двете голямомозъчни хемисфери, травматична субарахноидална хеморагия, пневмоцефалия, довели в съвкупност до смъртта на Д. Р.П., настъпила на 12.06.2016 г. в 08.22 ч., като между получените травматични увреждания и настъпилата смърт на Д. П. е налице непрекъсната причинно-следствена връзка .

                               От обективна страна по делото се установява , че движението от подсъдимия   на управляваното от него моторно превозно средство – автобус  е извършено в нарушение на  правилата за движение  по пътищата  : чл. 40, ал. 2 от ЗДвП: „По време движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности." тъй като   се установява по безспорен начин от фактическа страна по делото , че при движението на управлявания от подсъдимия   автобус ,  подсъдимият в качеството си на водач  ,който се движи  назад  , а именно  маневра движение на заден ход ,  е бил длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно , какъвто именно е бил случая по настоящето   дело , той е бил длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности .  С оглед на неизпълнението на  това задължеине след като  не е осигурил лице, което да му сигнализира за опасности , каквото опасност е бил пешеходеца Д. Р.П., то подсъдимия  му е  причинил телесни повреди изразяващи се в тежка черепно- мозъчна травма, фрактура на базата /основата/ на черепа, линейна фрактура на лява темпорална кост и на окципиталната кост вдясно множество хеморагични контузионни огнища в двете голямомозъчни хемисфери, травматична субарахноидална хеморагия, пневмоцефалия, довели в съвкупност до смъртта на Д. Р.П., настъпила на 12.06.2016 г. в 08.22 ч., като между получените травматични увреждания и настъпилата смърт на Д. П. е налице непрекъсната причинно-следствена връзка .                                  

                                   От обективна страна по делото  не се установява ,че  деецът след деянието е направил всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалия,  а именно ведната след настъпилото пътнотранспортно произшествие подсъдимия    не се е обадил на телефон 112 и  не е  повикал помощ ,при  което деянието му  не следва  да бъде квалифицирано по  чл. 343 а, ал. 1  б. „б“ вр. чл. 343. ал. 1,6. „в” вр. чл. 342. ал. 1 пр. 3 НК .

                               От субективна страна  деянието е  осъществено от подсъдимия  при форма на вината  непредпазливост – небрежност  , доколкото същият  не е желаел и не е предвиждал настъпването на  общественоопасните последици от деянието си – настъпилото ПТП с вредоносния резултат – причинените   телесни увреждания   на пострадалия които са довели до неговата смърт , но като провоспособен водач на МПС  е бил длъжен и е  могъл да ги предвиди  .           

                                Неоснователни  са доводите на упълномощения  защитник на подсъдимия - К.Х.П. - адв. А.   ,която   пледира   , че нейния  подзащитен не  е осъществил деянието , за  което  му е повдигнато обвинение по делото , тъй като  нейния подзащтен  не е нарушил вменената му правна норма,  ,липсва причинна връзка  между действията на водача и  вредоносния резултат – настъпилата смърт , при което подсъдимия не следва да носи наказателна отговорност, тъй като става дума за случайно деяние.  В тази насока  заключението  на КМАТЕ  сочи ,че намиращият се зад автобуса пешеходец, не е бил видим в двете странични огледала за водача К.П. тоест той не е имал обективната възможност преди да предприеме маневрата „движение на заден ход” да възприеме пешеходеца в тях. В тази насока  е неоснователно изложеното от защитничката   ,че  подсъдимия е успял да  види цялата фактическа обстановка пред , около и зад превозното  средство и в зоната за видимост  не е забелязал никаква тревожна движеща се фигура ,  тъй  като  водачът не е имал обективна възможност  с  двете странични огледала за водача   да възприеме цялата пътна обстановка , включително и тази намираща се зад неговия автобус , за да се приеме , че  същия е изпълнил задълженията си като  водач на МПС , което предприема маневрата „движение на заден ход” . В тази  връзка   заключението  на КМАТЕ  сочи ,че причина за произшествието се явява субективното поведение на водач К.П., който е предприел маневра „движение на заден ход”, без да се убеди и осигури безопасното извършване на тази маневра.Водачът е могъл да предотврати произшествието, ако преди да предприеме маневрата „движение на заден ход” бе осигурил безопасното си придвижване с помощта на друг човек, който да го съпровожда и напътства, при което не са налице основания да се приеме , че по делото е налице  соченото от  защитата случайно деяние след като се установени извършени от подсъдимия действия  като водач на МПС  в нарушение на вменената му правна норма  - чл. 40, ал. 2 от ЗДвП . Съгласно заключението на  комплексната медико – автотехническа експертиза , причината за смъртта на Д. Р.П.е тежката черепно мозъчна травма и настъпилите от нея усложнения ,като между установените травматични увреждания и настъпилата смърт е налице непрекъсната причинно-следствена връзка ,при което съдът намира ,че по  делото е налице и оспорваната от защитата  причинно-следствена връзка  между действията на подсъдимия , с които е причинил телесните увреждания на пострадалия и настъпилата по късно негова смърт. Освен това вещото лице Ш. в съдебно   заседание изрично сочи ,че  са налице травматични увреждания  в  различни  анатомични области ,  които не могат да се обяснят с  еднократно падане  върху терена .           

                               По индивидуализацията  на наказанието :

                                  В разпоредбата по   чл. 343, ал. 1, б. „в“, във вр. с чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК,за извършеното от подсъдимия престъпление е  предвидено наказание лишаване от свобода  от 2    до  6  години .                       

                                         Съдът намира , че по настоящето дело при индивидуализацията на наказанието , което следва да се наложи на подсъдимия  не са налице предпоставките на чл. 55 ал.1  т. 1       от НК за     налагане на наказание лишаване от свобода  под предвидения минимум  , тъй като по делото не са налице нито многобройни ,нито изключителни смечкчаващи вината на подсъдимия обстоятелства . По реда на чл. 54 ал.1  от НК съдът намира ,че   с оглед на конкретния вид на извършеното престъпно деяние от страна на подсъдимия  , а именно управление  на МПС   - автобус  от водач на спирка на масов  градски транспорт , което място по принцип е предназначено  за  изчакване от пътници и следователно с оглед на мястото на извършване на маневрата подсъдимия е следвало да бъде много внимателен , доколкото спирката е място предназначено за изчакване на превозни средства  от пътници  , но  като се отчете и обстоятелството че подсъдимия е неосъждан,  , съдът намира че  на подсъдимия следва да се наложи наказание лишаване от свобода  за срок от   3 години ,считано от влизане на присъдата в сила   , което е  близко до минималния размер предвиден в закона за    извършеното престъпление от подсъдимия  . 

                                   Съдът намира , че по делото    са налице и основанията на чл.  66 ал.1  от НК за отлагане изпълнението на  така наложеното наказание лишаване от свобода , доколкото съдът налага наказание лишаване от свобода  на подсъдимия     по делото    в размер на   три години , подсъдимия    не е  осъждан на лишаване от свобода за престъпление от общ   характер    , като съдът намира ,че целите наказанието и поправянето на подсъдимия    могат да се постигнат по този начин и не е наложително изтърпяването на така наложеното наказание . По отношение на продължителността на изпитателния срок , съдът намира , че същата следва да бъде индивидуализирана   до    пет    години , считано от влизане на присъдата в сила , което е    максималния   размер на срока предвиден   в закона  ,като се отчете  обстоятелството , че   подсъдимия   е управлявал автобус  на спирка на масов  градски транспорт , което място по принцип е предназначено  за  изчакване от пътници, и същия  на това място следва да бъде много внимателен , тъй като там  по принцип  би следвало да има хора изчакващи автобус . Освен това същия упражнява  професия шофьор , което  повишава степента на обществена опасност на конкретно извършеното деяние , при което продължителността на изпитателния срок , следва да бъде максимална ,  както и с оглед на обстоятелството , че  е причинена смъртта на пострадалото лице .Исканата пробационна мярка от прокурора съдът  намира ,че не следва да бъде налагана ,тъй като подсъдимия упражнява трудова заетост и същата би го затруднила при осъществяване на  неговите   трудови задължения , като наложеното лишаване от свобода   ,  съдът намира , че в достатъчна степен ще успее да окаже своето поправително и възпиращо действие.

                                      На основание чл. 343 Г  вр. чл. 37 т.7 от НК съдът намира ,че на подсъдимия  следва да бъде наложено и  предвиденото  в цитираните  норми на НК  наказание  лишаване от право да се управлява МПС,  като с оглед   на  вида    на нарушената   при осъществяването на деянието правна норма от ЗДвП,  както и наличието на предходни нарушения от страна на подсъдимия  на правилата за движение по пътищата  видно от изисканата актуална справка на КАТ  относно подсъдимия   ,   както и обстоятелството ,че при деянието е причинена смърт на спирка на масов градски транспорт , и   то от  водач ,който упражнява професия шофьор на автобус  , което изисква изключително стриктно  съблюдаване на правилата за движение по пътищата , след като същия перманентно с оглед на професията си превозва хора -  пътници  , настоящата съдебна инстанция намира ,че срокът на наказанието лишаване от право да се управлява МПС ,което следва да се наложи на подсъдимия следва да бъде за срок от 4  години     , считано от влизане  на присъдата  в сила , след като по делото няма данни до този момент да  му е било отнето фактически свидетелството за управление на МПС  ,който период би следвало да  бъде зачетен .                                      

                   На основание чл. 189  ал.3 от НПК с оглед изхода на делото , на подсъдимия следва да се възложат направените по делото разноски  общо  в размер на   1531 ,94 лв  ,от които  в полза на бюджета  на съдебната власт и по сметка на СГС  в размер  на  580 лв  ,направени  разноски в хода на съдебното производство и в полза на държавата    и по  сметка на  МВР  в размер  на   951,94 лв  ,направени  разноски в хода на  досъдебното производство .

                               На основание чл. 190 ал.2 от НПК  подсъдимия следва да бъде осъден да заплати  10  лв. за служебното издаване на    два броя  изпълнителни     листа  по делото .

                                Поради  изложените съображения съдът  постанови присъдата си.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             СЪДИЯ  :