О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 04.11.2021 г. град Търговище
Административен съд- гр.Търговище,
на четвърти
ноември две хиляди двадесет и първа година,
в закрито заседание, в следния състав:
Председател
-Албена Стефанова
като разгледа докладваното от председателя ад.х.д. № 309 по описа за 2021г. на АС-гр.Търговище,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.60, ал.5 от АПК.
Образувано е по оспорване на Разпореждане
за допускане на предварително изпълнение
на Заповед №280/22.10.2021г. на Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово при СИДП-Шумен,
обективирано в жалба на „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление: С.Елешница, общ.Елин Пелин, ж.к. „УПИ I-ЗЗ2“ кв.32, обл.София, представлявано от управителя В.
Л., подадена чрез адвокат Д.Н. *** против Заповед №280/22.10.2021г., на
Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово.
В
жалбата се излага становище, че сключването на договор за продажба на дървесина
на корен и съответно започване на сеч от определения за изпълнител със
заповедта участник би довело до безвъзвратно увреждане/погиване/ на стоящата на
корен дървесина-предмет на търга, което ще доведе до трудно поправими вреди, в
случай, че при нов търг същият бъде спечелен от страна на друг участник. Моли
се допуснатото предварително изпълнение на Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“ при СИДП-Шумен с разпореждане
на органа да бъде спряно.
При
незабавното разглеждане на искането, съдът установи следното:
Жалбоподателят е заявил участие в електронен
търг с наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от обект № 2-10-2021
в териториалния обхват на ТП ДЛС „Черни
Лом“, открит със Заповед № 251/04.10.2021 г. на заместник-директора на ТП ДЛС „Черни
Лом“ –Попово. До участие в търга за обект
№ 2-10-2021 са допуснати всички участници, подали документи, в т.ч. и „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД, ЕИК 20298560. На обявената
дата и час – 22.10.2021 г. 13.00ч. тръжната комисия е констатирала, че в деня и часа на
провеждането му, началната цена за обекта не е потвърдена от „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД,
ЕИК *********, като последния е отстранен от участие. За своята работа
комисията е съставила протокол от 22.10.2021 г. за разглеждане на документите и
класираните на участниците на първо и второ място. Тръжната процедура е приключила с издаването
на Заповед №280/22.10.2021г. на Директора на ТП
ДЛС „Черни Лом“ –Попово, с която на първо място е класиран участника „РЕЛА“
ЕООД гр.Попово, на второ място е класиран участника „МАРКОНИ ГРУП ЛЕС“ ЕООД
гр.Пловдив и за купувач е определен класирания на първо място участник – „РЕЛА“
ЕООД гр.Попово. В Заповедта, в т.2 от частта озаглавена „Административни
указания“ е обективирано Разпореждане на Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово при СИДП-Шумен за
допускане на предварително изпълнение на заповедта на основание чл.74е, ал.4 от
Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските
територии-държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и
недървесни горски продукти. В Заповедта като мотиви за допускане на
предварителното изпълнение на акта е посочено само „…с цел защита интересите на
стопанството, бърза реализация и отчитане на оптимални резултати…“
Заповед №280/22.10.2021г. на Директора
на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово е съобщена
на участниците чрез публикуването и на електронната страница на органа на
26.10.2021г.
Жалбата на „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД, ЕИК *********
с.Елешница против посочената Заповед е подадена до Административен
съд-Търговище по електронен път на 29.10.2021г. видно от приложената по делото
разпечатка от ел.писмо,получено на ел.адрес на Административен съд-Търговище.
При така установеното от фактическа
страна, съдът приема обжалването на горепосоченото Разпореждане за допустимо.
Същото е направено в срока по чл.60, ал.4 от АПК, от надлежна страна-участник в електронния
търг и при наличие на правен интерес.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
С допускането на предварително
изпълнение се придава изпълнителна сила на невлезлия в сила индивидуален
административен акт. Доколкото представлява изключение от общия принцип за
суспензивно действие на жалбата и съдържа в себе си потенциалната възможност да
причини вреди то се допуска при стриктно спазване на законовите предпоставки,
изчерпателно посочени в нормата на чл. 60, ал. 1 от АПК- ако се налага, за да
се осигури животът или здравето на гражданите; да се защитят особено важни
държавни или обществени интереси; при опасност, че може да бъде осуетено или
сериозно затруднено изпълнението на акта; ако от закъснението на изпълнението
може да последва значителна или трудно поправима вреда; по искане на някоя от
страните- в защита на особено важен неин интерес. Наличието на тези
предпоставки не се презумира.
В случая предварителното изпълнение на акта не следва по силата на закона, а е допуснато с разпореждане на органа. След като законодателят не е регламентирал предварително изпълнение по силата на закона на Заповедта, с която участниците се класират и се определя купувача, очевидно същият не счита, че е налице важен държавен интерес във всички случаи.
В случаите когато административният
орган допуска предварително изпълнение на административен акт с разпореждане, същият има задължението да изложи кои
са извънредните обстоятелства, които изискват предварителното изпълнение на
акта, което в настоящия случай не е спазено.
Наличието на някоя от изрично посочените в чл.60, ал.1 от АПК хипотези
следва да бъде мотивирано и подкрепено с доказателства.
В конкретния случай разпореждането на
органа, с което е допуснато предварителното изпълнение на Заповедта е немотивирано,
като в акта не е посочено нито едно конкретно обстоятелство, което да води до
обоснован извод, че отлагането изпълнението на заповедта би довело до обективна
и непосредствена опасност за живота и здравето на граждани или че е налице
особено важен държавен или обществен интерес от предварителното изпълнение. Настъпването
на трудно поправима или значителна вреда също трябва да бъде конкретно
посочено.
Липсата на мотиви към разпореждането е
съществено процесуално нарушение на
чл.59 ал.1, т.4,във връзка с ал.1 от АПК и е основание за отмяна. Последното
ограничава съда в правомощието му да осъществи съдебен контрол върху
правомерността на разпореденото предварително изпълнение, като при липса на
изложени мотиви е недопустимо създаването на такива за първи път със съдебния
акт.
На основание всичко гореизложено съдът
приема, че разпореждането на Директора
на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово при
СИДП-Шумен за предварително изпълнение на издадената от него Заповед
№280/22.10.2021г. се явява постановено
при неспазване на чл.60,ал.2 от АПК и следва същото да бъде отменено като незаконосъобразно.
Воден от горното и на основание чл.60,
ал.6 от АПК
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ
по жалбата на „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление: С.Елешница, общ.Елин Пелин, ж.к. „УПИ I-ЗЗ2“ кв.32, обл.София,, представлявано от управителя В.
Л., подадена чрез адвокат Д.Н. *** против Заповед №280/22.10.2021г., Разпореждане
на Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“
–Попово при СИДП-Шумен за допускане на предварително изпълнение на издадената
от него Заповед №280/22.10.2021г.обективираното в т.2 от същата в частта,
озаглавена „Административни указания“.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба
пред Върховен административен съд в седемдневен срок от съобщаването му.
Препис
от Определението да се изпрати „ВАЛ ЛЕС“ ЕООД и на Директора на ТП ДЛС „Черни Лом“ –Попово при СИДП-Шумен.
Председател: