Решение по дело №93/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2020 г.
Съдия: Ина Георгиева Райчева Цонева
Дело: 20207200700093
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

                           

 

гр. Русе, 13.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично съдебно заседание на седемнадесети юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

ИНА РАЙЧЕВА

 

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

при секретаря                 МАРИЯ СТАНЧЕВА                и с участието на прокурора               СТИЛИЯН ГРОЗЕВ                 като разгледа докладваното от съдия          РАЙЧЕВА            КАН дело 93 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:                                                                   

 

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от „МИК 2006“ ООД гр. Русе, подадена чрез пълномощника адвокат С.М., против Решение № 970/18.12.2019 г. по АНД № 1887/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено НП № 38-0001152/30.08.2019 г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе (ОО „АА“ – Русе) за наложено на касатора административно наказание «имуществена санкция» в размер на 1 000 лв. на основание чл. 104а, ал. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП) за извършено нарушение на чл. 10, ал. 1 от същия закон.

Навеждат се касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на съдопроизводствените правила и необоснованост. Твърди се, че въззивният съд не е обсъдил голяма част от наведените от жалбоподателя възражения, свързани с това кои точно са обстоятелствата, при промяната на които дружеството е длъжно да информира издалия лиценза орган. Развиват се съображения за необоснованост на изводите на въззивния съд относно неприложимостта на разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД. Претендира се отмяна на решението на РРС и вместо него да се постанови друго, с което наказателното постановление да бъде отменено.

Касационният ответник не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата, поради което решението на РРС следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да постанови оспореното в настоящото производство решение Русенският районен съд е приел, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правило и правилно е приложен материалния закон. Съдът е счел, че по делото безспорно е доказано административното нарушение, за което е санкциониран касаторът, противно на твърденията на наказаното лице, че в случая за него не е налице задължение за информиране на административния орган за промяна на конкретното обстоятелство – промяна в адреса на управление на търговеца. Съдът подробно е обсъдил и отхвърлил възраженията на дружеството, че по силата на чл. 23, ал. 6 от ЗТР и чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД е недопустимо да се изисква от него да заявява промяната в обстоятелства, информация за която е достъпна в публичен регистър. Това дало основание на въззивния съд да потвърди оспореното пред него наказателно постановление в цялост.

Настоящата инстанция намира, че решението на Русенския районен съд е правилно като краен извод за законосъобразност на оспореното наказателно постановление, но споделя само част от мотивите на Районен съд – Русе.

В хода на административното производство безспорно са установени всички релевантни за случай факти, които не се оспорват от страните и се свеждат до следното: Касаторът е търговско дружество, на което е издаден лиценз за превоз на товари на територията на Р България. На 13.11.2018 г. по партидата на дружеството в Търговския регистър била вписана промяна в адреса на управление на търговеца, който на основание издадения лиценз има и качеството на превозвач по смисъла на Закона за автомобилните превози. В срок от 30 дни от вписване на промяната дружеството не е информирало органа, издал лиценза, за настъпилата промяна като бездействието на дружеството било установено на 07.08.2019 г. при подаване на заявление, с което били представени документи за доказване на финансова стабилност на транспортното предприятие. АНО е приел, че в случая касаторът е нарушил разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП като не е изпълнил предвиденото в тази норма задължение, за което е предвидено административно наказание с нормата на чл. 104а, ал. 1 от ЗАвтП.

Възраженията на наказаното дружество, които то поддържа както пред въззивната инстанция, така и пред настоящия съд, са в две насоки. От една страна касаторът счита, че задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП не обхваща случаите на промяна на адреса на управление на търговеца. Аргументи за това твърдение жалбоподателя черпи от разпоредбата на чл. 79, ал. 2 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България (Наредба № 33/1999 г.), считайки, че задължението обхваща единствено обстоятелствата, удостоверени с документите по чл. 78 и по чл. 76, ал. 8 от наредбата, сред които не е промяната на адреса на управление. От друга страна касационният жалбоподател поддържа тезата, че промяната на адреса на управление на търговеца е обстоятелство, което е обявено надлежно в публичен регистър и за дружеството – касатор не възниква задължение да го доказва пред административните органи, респективно е недопустимо от страна на административния орган да му бъде изисквана информация за публично оповестеното обстоятелство – промяна на адреса на управление на дружеството.

Настоящата инстанция намира за неоснователни и двете групи възражения като в тази връзка следва да се посочи, че правилно въззивният съд е посочил, че адресът на управление на превозвачът е обстоятелство, което се вписва в издадения му лиценз за извършване на обществен превоз на товари на територията на Р България, което е видно от нормативно установения образец на лиценза – приложение № 6 към Наредба № 33/1999 г. Адресът на управление е част и от заявлението за издаване на лиценз – приложение № 5 от същата наредба, което заявителят подава на основание чл. 78 от Наредба № 33/1999 г. Нормата на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП предвижда, че при настъпване на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза за извършване на превоз на пътници или товари на територията на Република България или в лиценза на Общността, извън случаите по ал. 2 превозвачът подава заявление за отразяването им в 30-дневен срок от тяхното настъпване. Адресът на управление на търговеца както се посочи, че вписва в лиценза за извършване на превоз на товари на територията на Р България, т.е. представлява обстоятелство, вписано в лиценза по смисъла на цитираната норма на чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП, при което за промяната му превозвачът следва да информира органа, издал лиценза. Практически със същия смисъл е и нормата на чл. 79, ал. 2 от Наредба № 33/1999 г. Обстоятелството, че в тази норма се говори за „обстоятелствата, удостоверени с документите по чл. 78 и по чл. 76, ал. 8“ не променя този извод. Под „документите по чл. 78“ не следва да се разбират единствено тези, които следва да бъдат приложени към заявлението, а и самото заявление – приложение № 5 към наредбата, което съдържа информация за адреса на управление на превозвача. В подкрепа на този извод, както правилно е посочил и въззивния съд, е нормативно предвидения образец на заявление – Приложение № 6 към наредбата, което превозвачът следва да подаде при настъпила промяна в обстоятелствата по чл. 79, ал. 2 от Наредба № 33/1999 г. (https://dv.parliament.bg/DVPics/2016/86_16/86_pril_6a.pdf), в което изрично фигурира текст за посочване на промяна както в наименованието, така и в седалището и адреса на управление на превозвача. Изложеното сочи, че правилно въззивният съд е приел, че в конкретния случай касаторът е обвързан от задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП и за неизпълнението му носи административно-наказателна отговорност по чл. 104а, ал. 1 от ЗАвтП.

По отношение на възраженията за публична достъпност на настъпилата промяна в адреса на управление на дружеството, която изключва задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП настоящата инстанция счита, че мотивите на въззивния съд съдържат известно вътрешно противоречие. От една страна съдът е посочил, че хипотезата на чл. 23, ал. 6 от ЗТР не изключва задължението по чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП като в тези случаи лицата са длъжни да информират органа, издал лиценза за настъпилата промяна, без да са длъжни да доказват настъпването й. В тази част изводите на районния съд се споделят напълно от настоящия съд. След това обаче районният съд е посочил, че всъщност чл. 10, ал. 1 от ЗАвтП като специално разпоредба изключва действието на общата разпоредба на чл. 23, ал. 6 от ЗТР, което противоречи на предходно направения анализ в приложението на двете норми. Двете норми се прилагат в своята съвкупност като както вече се посочи установяват задължение за лицата за заявят промени в обстоятелства, дори и когато те са вписани в Търговския регистър, като ги освобождава единствено от задължението да докажат настъпилата промяна. По същият начин стои въпросът и с нормата на чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД, според която административният орган не може да изисква предоставяне на информация или документи, които са налични при него или при друг орган, а ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство. Не се споделя извода на районния съд, че тази норма не намира приложение в конкретния случай, напротив - същата се прилага, но по начина описан по отношение на нормата на чл. 23, ал. 6 от ЗТР, доколкото нормата на чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД е с по-широк обхват и обхваща както обстоятелствата, вписани в търговския регистър, така и всяка друга информация или документи, които са налични при съответния административен орган или при друг орган. И въз основа на тази норма в конкретния случай превозвачът е длъжен да информира органа, издал лиценза за превоз на товари на територията на Р България, за промяната в адреса на управление на превозвача, който се вписва в издадения лиценз, като дори не е длъжен да посочи новия адрес. Информация за него, както и за момента от който е настъпила промяната административният орган следва служебно да събере именно по силата на чл. 23, ал. 6 от ЗТР и на чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКСД.

На последно място настоящият състав не намира, че в конкретния случай са налице основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които да сочат,че извършеното конкретно нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид.

При извършена, извън наведените в касационната жалба оплаквания, служебна проверка на обжалваното решение, съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, не се установяват пороци във връзка с неговите валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 970/18.12.2019 г. по АНД № 1887/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено НП № 38-0001152/30.08.2019 г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:    

                                                                         

 

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                2.