Решение по дело №921/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1930
Дата: 1 ноември 2022 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20227180700921
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1930

Град Пловдив,  01, 11, 2022 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, V състав, в открито съдебно заседание на 10. 10.2022г. година, в състав:

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СТОИЛ БОТЕВ

 С участието на секретар Таня Костадинова, като разгледа докладваното  адм. д. №  921 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и чл. 181а от ЗМВР.

Жалбоподателят - Д.Р.Я., ЕГН: **********,*** оспорва Заповед № 317з-2229/18.03.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Пловдив,  с която е командирован за срок от 30 календарни дни в Гранично полицейско управление–Елхово към Регионална дирекция „Гранична полиция“-Елхово при ГДГП-МВР за периода от 21.03.2022г. до 19.04.2022г., включително.

Я. излага доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, съществени процесуални нарушения , липса на мотиви и се иска нейната отмяна, като не претендира разноски.

Ответника -  Директор на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Пловдив, чрез.  юрк. П. изразява становище  / л. 35/ за неоснователност на жалбата , моли да бъде отхвърлена и претендира юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата като подадена от лице с правен интерес, насочена  срещу индивидуален административен акт, който по аргумент от чл. 165, ал. 6 ЗМВР подлежи на съдебен контрол за законосъобразност и подадена  в преклузивния срок за оспорване е процесуално допустима.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за изяснено от фактическа  страна на следното:

Жалбоподателят , към датата на издаване на заповедта  заема длъжност разузнавач  в сектор „Криминална полиция" на Второ районно управление в град Пловдив, от 2014-та година. Съобразно  типовата длъжностна характеристика, задълженията на Я.  включват: извършване на предварителни проверки за установяване на данни за извършени престъпления; извършване на действия по разследване в рамките на досъдебни производства; разследване и разкриване на престъпления; откриване и водене на оперативни разработки; дейности по добиване на оперативна информация с използване на явни и негласни способи; прилагане на различни оперативни способи и работа с оперативни данни, придобити при експлоатацията на специални разузнавателни средства.

С оспорвания акт  - Заповед № 317з-2229/18.03.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Пловдив, на основание чл. 43, ал. 3 и ал. 4 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) и чл. 10, ал. 1 от Наредбата за командировките в страната, Д.Р.Я., ЕГН: **********,*** , разузнавач пета степен в група 01, „Противодействие на криминалната  престъпност“ във Второ РПУ  в град Пловдив е командирован в Гранично полицейско управление – Елхово,  към Регионална дирекция  "Гранична полиция – Елхово“  при ГД „ГП“ - МВР за периода от 21.03.2022 до 19.04.2022 г. включително.

За издаването на заповедта органът се е позовал на актове на други органи: на Заповед № 8121з-301/15.03.2022 г. на главния секретар на МВР и докладна записка № 3282р-5654/11.03.2022 г. по описа на ГД  „ГП“ - МВР, като е посочил цел на командироването: "засилена физическа охрана на българо-турската , българо-гръцката и българо-румънската държавна граница“.

Видно от обсъдената заповед 8121з-301/15.03.2022 г. на главния секретар на МВР , същата е издадена на основание чл. 36, ал. 2, т. 4 ЗМВР и с цел засилена охрана на българо-турската , българо-гръцката и българо-румънската държавна граница“ и докладна записка  № рег. 3282р-5654/ 11.03.2022 г. по описа на ГД  „ГП“ - МВР,  без да е обозначено от кой орган е докладната записка.

Видно от т. 1 от Заповед № 8121з-301/15.03.2022 . на главния секретар на МВР, е разпоредено директорите на ОДМВР, съобразно възможностите на дирекцията, съгласувано с директора на ГДГП да командирова при условията на чл. 181а ЗМВР за срок от 30 календарни дни за изпълнението на задачите по охрана на границата в рамките на СПО на МВР за засилена охрана на българо-турската и българо-гръцката граница необходимия брой държавни служители - полицейски органи, заемащи ръководни, изпълнителски или младши изпълнителски длъжности, за подпомагане на дейностите по граничното наблюдение в структурните звена на РД ГП в Елхово , Смолян и Русе. Цялостната организация по използването и взаимодействието на командированите сили  е възложена на директора на ГДГП, както и на  директорите на ОДМВР.

За компетентността на органа да издаде оспорената заповед не е  представена друга за  назначаването на издателят й  Д.Балев , като директор на ОДМВР Пловдив, но  горното обстоятелство е служебно известно на съдията-докладчик.

За длъжността разузнавач  е представена типова длъжностна характеристика /л.15/ , в която са посочени задълженията на Я., а именно:   извършване на предварителни проверки за установяване на данни за извършени престъпления; извършване на действия по разследване в рамките на досъдебни производства; разследване и разкриване на престъпления; откриване и водене на оперативни разработки; дейности по добиване на оперативна информация с използване на явни и негласни способи; прилагане на различни оперативни способи и работа с оперативни данни, придобити при експлоатацията на специални разузнавателни средства.

В съдебното производство съдът е събирал доказателства и е обявил делото за решаване , като е отменил хода по същество и е задължил ОД МВР Пловдив да представи докладна записка № 3282р-5645/2022г., по описа на ГД “Гранична полиция“ – МВР, което е сторено / л. 55/.

Като взе предвид изложените от жалбоподателя оплаквания и извърши проверка на оспорвания акт, на всички основания за законосъобразност, съдът достигна до следните правни изводи:

Длъжността, заемана от  Д.Р.Я., е разузнавач пета степен в група 01, изпълнителска длъжност , специфично наименование –инспектор, „Противодействие на криминалната  престъпност“ във Второ РПУ  в град Пловдив, съгласно Класификатор на длъжностите в МВР за служители,  утвърден със Заповед № 8121з-140/24.01.2017 г. на министъра на вътрешните работи, обн. ДВ бр. 13/2017 г.

Жалбоподателят изпълнява специфични служебни задължения по информационно обезпечаване на противодействието на престъпността, статистическата дейност и дейността по планиране и анализ.

 Служителите, определени за изпълнение на дейности по информационно обезпечаване на противодействието на престъпността, статистическата дейност и дейността по планиране и анализ (с изключение на служителите от сектор „Пътна полиция" в ОДМВР - Пловдив) са освободени от носене на дежурства, работа по проверки и заявителски материали, носене на униформено облекло, пряко участие в заградителни мероприятия, както и от откриване и водене на оперативни разработки. На началниците на структурни звена в ОДМВР - Пловдив е предоставена възможността да включват определените с посочените заповеди служители в изпълнение на някои от изброените дейности, при наличие на определена динамика в оперативната обстановка.

Съгласно чл. 10а, ал. 1 от Наредбата за командировките в страната, заповедта за командировка се издава от работодателя или от упълномощено от него длъжностно лице. В този смисъл, чл. 10а, ал. 1 от Наредбата и чл. 158, т. 1 ЗМВР, определят, че жалбоподателят, като  разузнавач пета степен в група 01, заемащ изпълнителска длъжност , специфично наименование–инспектор,  във Второ РУ  в град Пловдив,  може да бъде командирован само от директор на ОДМВР Пловдив.

От изложеното следва, че оспорената заповед  е издадена от материално и териториално компетентен орган , но при неправилно приложение на закона.

Процесната заповед е издадена в противоречие с принципите за командироване по чл. 169, ал. 1 и чл. 181а, ал. 1 ЗМВР. И двете разпоредби като предвиждат " временно да изпълнява службата си в друго ведомство или институция" и "временно да изпълняват задълженията си в друго населено място", не допускат промяна на функционалните задължения за заеманата основна длъжност във връзка с командироването, променя се само мястото на изпълнение на длъжността - в друго ведомство или институция или друго населено място. Видно от оспорената заповед, жалбоподателят е командирован да изпълнява съвсем различни задължения от тези за заеманата длъжност -разузнавач. Този извод следва от целта на командироването - засилена физическа охрана на държавната граница, доколкото конкретна задача не е посочена.

С  оспорваната заповед на жалбоподателя са възложени общи задачи по изпълнение на дейности за охрана на границата и гранично наблюдение на служител, в чиито служебни задължения, както по типова длъжностна характеристика, така и според възложените с допълнителни заповеди, не влиза изпълнението на подобни задачи, както и на задачи по охрана на обществения ред и участие в заградителни мероприятия.

Съдът приема и че служител, заемащ длъжността „разузнавач - криминална полиция" не познава в детайли законовите и  подзаконовите нормативни и вътрешнослужебните актове, регламентиращи дейностите по охрана на границата, както и не  разполага с познания за специфичните методи по осъществяване на ефективно гранично наблюдение и охрана.

Отделно от горното  жалбоподателят е бил командирован цивилен да изпълнява охрана на държавната ни граница.

Следователно, директорът на ОД МВР Пловдив е разпоредил с оспорената заповед непредвидено в закона правомощие,  при командироването на държавни служители в системата на МВР да се извършва  едностранна промяна на задълженията им по длъжностна характеристика.

В оспорената заповед липсва посочване на мотиви  , обосноваващи  командироването.  Липсва в случая обективирана служебна необходимост , за охрана на държавната граница от цивилен полицейски служител , на длъжност разузнавач-КП.

Това препятства съдебния контрол и заповедта е немотивирана относно правното основание за командироването. В заповедта е посочено "чл. 43, ал. ал. 3 и ал. 4 ЗМВР",  но нормата на чл. 43, ал. 4 определя общото правомощие на директорите на ОДМВР да издават заповеди в изпълнение на правомощията си по ал. 3 на същия текст, т. е. при осъществяване на общото и непосредственото ръководство, при управление на човешките ресурси, при координиране действията на структурите на МВР при бедствия, възникнали на територията на областните дирекции и при представляване юридическото лице и при отчитане на дейността си на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар.

Тази компетентност обаче е ограничена само до териториалната структура, която съответният директор ръководи. За пълнота следва да се посочи, че данни за възникнала служебна необходимост за командироването по смисъла на чл. 181а, ал. 1 ЗМВР, не се съдържат в оспорената заповед. Не се посочва изрично "служебна необходимост" като основание за издаването й. Само от целта на командироването - за засилена физическа охрана на държавната граница, не може да се презюмира, че органът е имал предвид "служебна необходимост". Според определението дадено в § 1, т. 23 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗМВР "служебна необходимост" е налице при извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред, нормативни промени и/или промени във функционалните задължения на структурите. Както е установила съдебната практика, фактическите основания следва да се съдържат излагане на факти от обективната действителност, които сочат за наличие на поне една от изброените хипотези: "извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и обществения ред" и/или "нормативни промени" и/или "промени във функционалните задължения на структурите", включени в определението на понятието. Както в заповедта, така и в докладната записка не съдържат каквито и да било конкретни обстоятелства свързани с извънредни промени в оперативната обстановка, състоянието на престъпността и/или обществения ред, от които да се направи обоснован извод за наличие на "служебна необходимост" по смисъла на § 1, т. 23 ДР ЗМВР. Общото посочване за увеличение 6 пъти в сравнение със същия период на предходната година на опити за преминаване на територията на страната, нито най-натоварената част от границата, не сочи на служебна необходимост, доколкото нито става ясно дали се касае за " извънредни промени" в оперативната обстановка, нито дали силите и средствата на конкретните териториални подразделения са недостатъчни. Липсата на фактически основания от една страна накърнява правото на защита на адресата на акта, тъй като осуетява възможността му да се снабди с относимите доказателства във връзка с поддържаните от административния орган фактически обстоятелства, а от друга - препятства съдебния контрол за законосъобразност административния акт.

На следващо място, безспорно преценката кое лице точно да бъде командировано, е въпрос, предоставен на свободната преценка на компетентния орган. В случая липсват мотиви защо точно жалбоподателят следва да бъде командирован. Както е установила съдебната практика, неспазването на изискването за излагане на мотиви, когато органът е овластен да реши въпроса по свободна преценка, съставлява основание за отмяна на административния акт - т. 2 от Тълкувателно решение (ТР) № 4/22.04.2004 г. по тълк. дело №ТР-4/2002 г. Според мотивите на решението, въпреки предоставеното от закона право на действие при оперативна самостоятелност, неизлагането на мотиви по въпроса защо е избрано едно от няколкото възможни законосъобразни решения и/или необсъждането на възраженията и обясненията на заинтересованите граждани и организации, които пряко касаят решавания с административния акт въпрос, съставляват съществени нарушения на административно-производствените правила и са основания за отмяната на акта. Актът се проверява по съдебен ред за неговата законосъобразност, а тя освен преценката дали органът не е нарушил съответните законови рамки включва в себе си и отговор на въпроса дали той не е упражнил превратно така предоставеното му право на оперативна самостоятелност и съответства ли взетото решение на целта на закона.

Видно от данните, изнесени в жалбата, жалбоподателят е бил лишен от възможността за обяснения и възражения, следователно, преценката да бъде командирован точно жалбоподателят, не е мотивирана, освен това сочи и за превратно упражняване на власт. Това е така, тъй като не съответства на предвидено в закона основание разпореденото с процесната заповед, издадена е в нарушение на принципа за законност – органът да упражнява правомощията си само в рамките на предоставената му от закона компетентност.

Горното обуславя извод, че оспорената Заповед № 317з-2229/18.03.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Пловдив,  с която е Я. е командирован за срок от 30 календарни дни в Гранично полицейско управление–Елхово към Регионална дирекция „Гранична полиция“-Елхово при ГДГП-МВР за периода от 21.03.2022г. до 19.04.2022г. следва да бъде отменена , като незаконосъобразна .

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ , 5-ти състав

РЕШИ

ОТМЕНЯ  по жалба  на Д.Р.Я., ЕГН: **********,*** Заповед № 317з-2229/18.03.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Пловдив,  с която  Я. е командирован за срок от 30 календарни дни в Гранично полицейско управление–Елхово към Регионална дирекция „Гранична полиция“-Елхово при ГДГП-МВР за периода от 21.03.2022г. до 19.04.2022г.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р. България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                   СЪДИЯ-