Решение по дело №173/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 84
Дата: 21 април 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20227110700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2022 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   84 от 21.04.2023 г., гр. Кюстендил

                          

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти март две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 173 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано след изпращане по подсъдност от Административен  съд – Габрово на административно дело № 64/2022 г. по описа на същия съд, образувано по жалба с вх. № 02-100-6500/76#2/31.03.2022 г. по описа на    Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ), от В.А.К., с  ЕГН ********** и постоянен адрес:***, чрез адвокат С.Т., срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. № 02-100-6500/76/10.03.2022 г., издадено от П. С. – заместник изпълнителен директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, в частта, с която на К. е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3852,58 лева по Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) – СП (основна). В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на уведомителното писмо в обжалваната му част на основанията по чл. 146, т. 3 и 4 от АПК. Иска се отмяната му в тази част. Претендират се направените разноски по делото.

В хода на съдебното производство адвокат С.Т. поддържа жалбата.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Д. Г., оспорва жалбата като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

В.К. е регистрирана като земеделски производител с УРН 680333 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Същата е подала заявление за подпомагане с УИН 10/100620/71347 за кампания 2020 по Схема за единно плащане на площ, Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар, Схема за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно грозде) и СП (основна). Към заявлението е приложена в табличен вид информация за използваните парцели 2020 г. и заявените площи по схеми. С процесното уведомително писмо са оторизирани суми по заявените схеми, като на основание чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3852,58 лева по СП (основна). В писмото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от Закона за подмомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. В таблица 1 на писмото са посочени по схеми исканата сума, наложените намаления и оторизираната сума. Отбелязани са и ставките за всяка от схемите за кампания 2020. Под таблицата е направено кратко разяснение на съдържанието на всяка от колоните. В колона 3 „Намаления” са посочени пет основания за отчитане на намаления, без да е уточнено кое от тях за коя схема се отнася, а именно: намаление на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от  Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка за корекция (финансова дисциплина), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; линейно намаление съгласно чл. 51, параграф 2, от Регламент (ЕС) № 1307/2013 във вр. с чл. 6, параграф 2, б. е), т. i) от  Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията (като е отбелязано, че за кампания 2020 не е налагано такова); и линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, б. в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013 във вр. с чл. 6, параграф 2, б. е), т. iii) от   Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията (като също е отбелязано, че за кампания 2020 не е налагано такова). В таблица 2 на писмото по заявените от К. схеми са посочени датата на оторизация, оторизираната сума и изплатената сума. Под таблицата е направено кратко разяснение на съдържанието на всяка от колоните, като за колона 3 Оторизирана сумае посочено, че това е сумата, посочена в колона 6 на таблица 1. По отношение на СП (основна) в таблица 1 е посочено, че е поискана сума в размер на 9958,13 лева, извършени са намаления в същия размер – 9958,13 лева, и не е оторизирана сума (в колона 3 Оторизирана сума е посочено „0”), а в таблица 2 – че на 01.03.2021 г. е оторизирана сума в размер на 5928,27 лева и същата е изплатена. След обясненията по таблица 2 в писмото е посочено, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020 е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3852,58 лева по СП (основна), като сумата се прихваща в съответствие с чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК срещу акт, който в обжалваната му част подлежи на оспорване по съдебен ред, и от лице с правен интерес от оспорването. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения: 

Процесното уведомително писмо е издадено от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия – заместник изпълнителният директор на ДФЗ П. С., във връзка със Заповед № 03-РД/772/08.03.2022 г., издадена от изпълнителния директор на ДФЗ на основание чл. 20, т. 2 и 3 и чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5, пр. 1 във вр. с ал. 6 от ЗПЗП, чл. 10, т. 1, 2, 7 и 13 и чл. 11, ал. 2 от  Устройствения правилник на ДФЗ. Същото е издадено в изискуемата писмена форма, при спазване на процедурата, посочена в закона.

Уведомителното писмо обаче не съдържа конкретни мотиви в частта по отношение на наложената санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3852,58 лева по СП (основна). Не е ясно за кой имот е констатирана недопустимост, на какво основание се налага санкцията и по какъв начин е определен нейният размер. В предварително зададената форма на уведомителното писмо е посочено лаконично, че по схемите, базирани на площи, администрирани съгласно     чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020 са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на:  СП (основна) – 3852,58 лева. Цитираната разпоредба сочи хипотези на санкциониране при свръхдеклариране в размер, определен в зависимост от разликата между декларираната площ и установената площ за дадена група култури по чл. 17, параграф 1 от същия регламент. В случая административният орган не е идентифицирал наддекларираната площ и не е посочил основанието за санкциониране, условията и процентното съотношение за определяне на санкцията в конкретния размер. Мотиви за административната санкция не могат да се изведат и от частта на акта, в която е извършено намаление по схемата, доколкото поясненията към колона 3 на таблица 1 по СП (основна) за намаленията са бланкетни, описани по абстрактен начин, а отделно от това, по отношение на СП (основна) в таблица 1 е посочено, че е поискана сума в размер на 9958,13 лева, извършени са намаления в същия размер – 9958,13 лева, и не е оторизирана сума, а в таблица 2 – че е оторизирана сума в размер на 5928,27 лева и същата е изплатена т. см. Решение № 2871/20.03.2023 г. на ВАС по   адм. д. № 7255/2022 г., V о.). Съгласно 59, ал. 2, т. 4 от АПК административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т.е. да е мотивиран. Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Неизлагането на конкретни мотиви лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита и препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда (доколкото законосъобразността на акта се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или изменя), и е самостоятелно основание за неговата отмяна. Съгласно Тълкувателно                      решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото му издаване, или да бъдат изложени от издалия го административен орган и отделно, в придружителното писмо или в друг документ, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на   по-горестоящия административен орган, като липсата на мотиви не съставлява съществено нарушение на закона и когато по-горестоящият административен орган е потвърдил мотивирано акта (в случая не е налице такава процедура). Допълнително изложените мотиви, след издаването на акта, трябва да доведат до знанието на адресата съображенията на административния орган, което подпомага страната в избора на защитните средства и проверката за законосъобразност на акта, като е недопустимо да се излагат мотиви към акта след сезирането на съда с жалба (в т. см.   Решение № 2064/24.02.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6292/2022 г., V о. и    Решение № 3503/04.04.2023 г. на ВАС по адм. д. № 7727/2022 г., V о.). В случая конкретни съображения за наложената санкция не са изложени допълнително в съответствие с тълкувателното решение. Приложеното към придружителното писмо до съда становище с изх. № 02-100-6500/76#4/11.04.2022 г. от издателя на уведомителното писмо не може да санира липсата на мотиви в същото по отношение на санкцията.

По изложените съображения процесното уведомително писмо в обжалваната му част е незаконосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК следва да бъде отменено.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК   ДФЗ (юридическото лице, в чиято структура е органът ответник) следва да заплати на В.К. направените от нея разноски по делото в размер на    610 лева (10 лева – за държавна такса, и 600 лева – за адвокатско възнаграждение).

Воден от гореизложеното, съдът

 

   Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. № 02-100-6500/76/10.03.2022 г., издадено от заместник изпълнителния директор на ДФЗ с ресори „Директни плащания на площ” и „Информационни технологии”, в частта, с която на В.А.К. е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3852,58 лева по СП (основна).

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на В.А.К., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, сумата в размер на 610 (шестстотин и десет) лева – разноски по делото.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред    Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                                                                                                                                                          

 

 

 

                                                                                                           СЪДИЯ: