Решение по дело №65/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 51
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20227070700065
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ51

гр. Видин, 30.05.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I касационен състав

в публично заседание на

Седемнадесети май

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Касационно АНД №

65

По описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по оспорване на прокурор при Районна прокуратура Видин, с който се оспорва разпоредбата на чл.17, ал.1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бойница, приета с Решение №77 от 20.12.2013 год., взето с протокол №7/20.12.2013 год. и изм. допълнена с Решение №31/10.04.2014 год., Решение №36/08.06.2015 год., Решение №18/20.03.2017 год., Решение №41/10.05.2017 год. и Решение №75/17.11.2017 год.

Сочи се, че оспорената разпоредба е незаконосъобразна, тъй като противоречи на нормите на чл.6,ал.1 и чл.9 от Закона за местните данъци и такси. Счита, че размерът на местните такси, по конкретно такса битови отпадъци /ТБО/, следва да бъде определена в подзаконов нормативен акт, а именно Наредба, а не с решение на ОбС.

Иска се от съда да отмени оспорената разпоредба. Претендира разноски при отмяна на разпоредбата.

Ответната по делото страна-Общински съвет-Бойница, оспорва протеста. Излага доводи по същество в с.з. и моли да не се уважава протеста.

Представителят на Окръжна прокуратура-Видин дава заключение за неоснователност на протеста.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бойница е приета с Решение №77 от 20.12.2013 год., взето с протокол №7/20.12.2013 год. и изм. допълнена с Решение №31/10.04.2014 год., Решение №36/08.06.2015 год., Решение №18/20.03.2017 год., Решение №41/10.05.2017 год. и Решение №75/17.11.2017 год.

С Решение №61/20.12.21 год., взето с Протокол №7 от 20.12.21 год. на ОбС Бойница, относно определяне на ТБО по ЗМДТ за 2022 година на Община Бойница е определен размера на таксата за единица основа в левове, като с това решение е одобрена и план-сметката за календарната година. Сроковете са предвидени в Наредбата и ЗМДТ.За цитираната година 2022 ТБО не е променяна като размер.

По делото са представени решенията, с който променя и изменя процесната наредба, така и протоколите от проведените заседания на Общинския съвет, на които е приета наредбата и измененията на наредбата.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Оспорването е допустимо с оглед предоставените правомощия на прокурора по чл.186,ал.2 от АПК и безсрочността на оспорването съгласно чл.187,ал.1 от АПК.

По същество същото е неоснователно.

Не е налице нарушение на материалния закон от страна на ОбС Бойница, изпълнено е императивното изискване, заложено в чл. 67, ал. 3 от ЗМДТ, съгласно което размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на план-сметката. От представените по делото доказателства се установява, че план-сметка за необходимите разходи за дейностите по събиране, транспортиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в Община Бойница е приета с Решение №61/20.12.21 год., взето с Протокол №7 от 20.12.21 год. на ОбС Бойница. Съгласно чл. 67, ал. 6 от ЗМДТ, общинският съвет приема основите за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл. 62 с наредбата по чл. 9. На основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрациячл. 66, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси и чл. 17, ал. 1 от Наредбата взема Решение за определяне на размер на такса за битови отпадъци за 2022 година по Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги.

Разпоредбата на чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, в приложимата й редакция, предвижда таксата за битови отпадъци да се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общински съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за: 1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т. 1; 2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2; 3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3. Тъй като конкретните промили могат да се променят всяка година, това се определя с решение на ОС всяка година, заедно с пран-сметката, не е необходимо да се преминава през тромавата процедура по промяна на наредбата ежегодно, за да се определи размера на ТБО, в Наредбата е определена основата.

С оглед гореизложеното оспорването е неоснователно и не следва да бъде уважено. Претендираните разноски от РП Видин не следва да се присъждат, с оглед изхода на делото.

Оспореният текст - чл.17, ал.1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бойница не е в противоречие с нормативна регламентация от по-висок ранг.

Воден от горното и на основание чл.172,ал.2 АПК Съдът

 

                                            Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ: протеста на прокурор в РП Видин против разпоредбата на чл.17, ал.1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бойница.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

При уважаване на евентуално подадена жалба или протест от второинстанционния съд, на основание чл.194 от АПК решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата за опазване и поддържане на обществения ред в община Бойница, приета от Общински съвет – Бойница.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                             2.