Решение по дело №19689/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 261005
Дата: 26 октомври 2020 г. (в сила от 13 ноември 2020 г.)
Съдия: Михаела Светлозар Боева
Дело: 20195330119689
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                                                

 

 

 

     

                                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  261005                              26.10.2020  година                                   град Пловдив

 

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, XXI граждански състав, в публично съдебно заседание на шести август две хиляди и двадесета година, в състав:      

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: МИХАЕЛА БОЕВА

                                                                   

при участието на секретаря Малина Петрова,

като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 19689 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявени са обективно съединени осъдителни искове от „ДЗИ – Общо застраховане” ЕАД, ЕИК ********* против И.Л.Ч., ЕГН **********, с правно основание чл. 213, ал.1 КЗ /отм./ и чл. 86, ал.1 ЗЗД.

 

В исковата молба се твърди, че на ... при движение в Община К., на път… до ж.п. прелез до бензиностанция „Н“, км. 8+400 м., било реализирано пътно-транспортно произшествие – ответникът, управлявайки л.а. „Рено 5“, с ДК № .., с несъобразена скорост с предвидимо препятствие, на спуснати бариери на прелеза и работеща светлинна уредба, застигнал спрелия и изчакващ товарен автомобил „Фиат Дукато“ с ДК № .., като не могъл да спре и го блъснал в задната част. Нанесъл материални щети. Били съставени КП за ПТП с пострадали лица от 04.11.2014 г., с констатирана вина на ответника, както и две наказателни постановления – връчени, необжалвани и влезли в сила.

Между собственика на увредения автомобил и ищеца било налице валидно застрахователно правоотношение по договор за застраховка „Каско+”, обективиран в полица № …от 15.05.2014 г., със срок на покритие 15.05.2014 г. – 14.05.2015г. След уведомяване за събитието била образувана преписка по щета.

На основание възлагателно писмо от застрахователя, увреденият автомобил постъпил за ремонт в „Търново Дизел” ЕООД. Стойността му била в размер на общо 1335,19 лева /включваща цена на подменени части и труд/. С доклад по щетата, ищецът определил застрахователно обезщетение в размер на посочената сума, която платил чрез банков превод на 16.12.2014 г. на сервиза.

Счита, че отговорност за вредите носи ответникът - делинквент. Твърди с плащане на застрахователното обезщетение, в негова полза да е възникнало регресно вземане в размер на платената сума, поради което претендира същата, ведно със законната лихва от предявяване на иска – 03.12.2019 г. до окончателното погасяване, както и обезщетение за забава за периода 02.12.2016 г. – 02.12.2019 г. в размер на 406,49 лева. Моли за уважаване на исковете. Претендира разноски.

 

В срока по чл. 131 ГПК ответникът не е подал писмен отговор. В първото о.с.з. се явява лично и оспорва исковете по основание и размер. Твърди наличие на съпричиняване на резултата – другият водач бил спрял преди прелеза – в тъмното, без светлини, мигачи и аварийни. Светлини от насрещен автомобил го заслепили и не могъл да спре, при което настъпил удар. Автомобилът, който управлявал, не бил негова собственост, но нямал застраховка – била изтекла преди три дни. Оспорва размера на претендираните суми, както и щетите да са от това ПТП. И двамата водачи били виновни. Не претендира разноски.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по свое убеждение и по реда на чл. 235, ал. 2, вр. с чл. 12 ГПК, обсъди възраженията, доводите и исканията на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 

По иска по чл. 213, ал.1 КЗ /отм./:

За основателността му, ищецът следва да докаже в кумулативност следните факти: сключен договор за имуществено застраховане, в срока на застрахователното покритие на който и вследствие виновно и противоправно поведение на ответника, да е настъпило събитие, за което застрахователят носи риска, като в изпълнение на договорното си задължение, да е изплатил на застрахования или на трето лице, овластено да получи плащане /респ. автомобилния сервиз, извършил ремонта/, застрахователно обезщетение, както и посочения механизъм на ПТП, в причинна връзка с който да са нанесени твърдените вреди на автомобила и размера на обезщетението.

В тежест на ответника е да проведе насрещно доказване по посочените обстоятелства, а при установяването на фактическия състав на вземането, следва да докаже, че е погасил.

 

При така разпределената доказателствена тежест, съдът намира иска за основателен по следните съображения:

 

От Констативния протокол за ПТП с пострадали лица № .. /л.89/ се установява, че на …, на път … до ж.п. прелез до бензиностанция „Н“, км. 8+400 м. /Община К/, било реализирано пътно-транспортно произшествие – ответникът, управлявайки л.а. „Рено 5“, с ДК № .., с несъобразена скорост с предвидимо препятствие, на спуснати бариери на прелеза и при работеща светлинна уредба, застигнал спрелия и изчакващ товарен автомобил „Фиат Дукато“ с ДК № .., като не могъл да спре и го блъснал в задната лява част. Нанесъл материални щети. Според отразеното в протокола – ответникът не е имал застраховка, като е констатирана концентрация на алкохол от 0,14 %. Самият той е пострадал при ПТП с контузни рани на гърдите, корема и главата. Съставени са му два АУАН и съответно НП – необжалвани и влезли в сила /л.85-88/. Според отразеното в тях – са му наложени санкции във връзка с процесното ПТП за – 1/ това, че е управлявал МПС, без да има сключен и действащ договор за застраховка ГО; 2/ това, че не е избрал скоростта на движение съобразно атмосферните условия, релефа и условията на видимост, интензивност на движение и др. обстоятелства, за да спре пред предвидимо препятствие или създадена опасност за движението; 3/ това, че не е използвал обезопасителен колан, макар МПС да е било оборудвано с такъв; 4/ това, че не е представил ППС, което управлява, на технически преглед.

Ответникът е подписал АУАН и НП, в които ясно е описан твърденият механизъм на ПТП и извършените от него нарушения на правилата за движение, като не е обжалвал същите и наложените му санкции. Това обстоятелство следва да бъде взето предвид и ценено с оглед всички останали данни по делото.

Протоколът за ПТП е съставен след посещение от длъжностното лице на мястото на произшествието. По отношение на възприетите от съставителя факти, вкл. относно разположението на автомобилите в пространството и щетите по МПС, документът има характер на официален удостоверителен по смисъла на чл. 179 ГПК. Длъжностното лице е удостоверило факти, които лично е възприел при посещението си на мястото на ПТП, поради което в свидетелстващата си част документът обвързва съда с материална доказателствена сила.

Протоколът за ПТП - не се ползва с такава относно самия механизъм на ПТП, защото произшествието не се е осъществило в присъствието на съставителя на акта. Това обаче не означава, че ПТП не се е осъществило именно по начина, описан в протокола, т.к. приобщените доказателства са именно в тази насока.

Събрани са и гласни доказателствени средства, чрез съдебни поръчки от РС – Карлово и РС – Велико Търново, чрез разпита на двама свидетели. Съставителят на протокола - св. Б. Н. /л.134/ посочва, че е отразил в документа именно това, което е видял на мястото на произшествието. Всичко, което констатирал и възприел лично – записал в документа. Казаното от свидетеля се възприема като ясно и непротиворечиво, поради което показанията се кредитират.

Разпитан е и водачът на увреденото МПС – Ц. Г. /л.137/, който възпроизвежда описания в протокола механизъм на ПТП. Заедно със свой колега били спрели на ж.п. прелез със служебен товарен автомобил „Фиат Дукато“. Възрастен човек, управлявал малък л.а., се ударил в задната част на буса, докато били спрели и изчаквали да премине влакът. Повикали полиция. След взета проба за алкохол установили значително количество употребен такъв от възрастния водач. От удара били деформирани задната броня и една от задните врати на буса. Твърди, че произшествието настъпило по вина на другия водач, т.к. тяхното МПС било спряно преди прелеза. Другият л.а. бил и с нередовни документи.

Съдът цени показанията на свидетеля, тъй като са последователни, конкретни и се подкрепят от останалите доказателства.

По делото е прието и не е оспорено заключение на съдебно-автотехническа експертиза /САТЕ/, което се кредитира като компетентно и обективно изготвено. След подробен анализ, експертът е дал становище, че от техническа гледна точка, между механизма на ПТП и повредите по МПС „Фиат Дукато“ има пряка причинно – следствена връзка. Пазарната стойност, необходима за ремонтно-възстановителните дейности, възлизала на сумата от общо 1617,86 лева.

Предвид горното и след цялостна преценка на събраните доказателства, анализирани поотделно, в тяхната съвкупност и взаимовръзка, съдът намира направените от ответника оспорвания за неоснователни.

Същият е нарушил правилата за движение по пътищата, като се е движел с несъобразена с пътните условия скорост; не е отчел предвидимо препятствие /спрелия т.а. и жп. прелез със спуснати бариери и при работеща светлинна уредба/, като не е могъл да спре и е предизвикал произшествието – нарушение на правилата на чл. 5, чл. 20, ал. 2 ЗДвП. ПТП се дължи само и основно на неговото противоправно поведение и несъобразяването с останалите участници в движението, пътната обстановка и атмосферни условия, изискващи повишено внимание, предвид и наличието на ж.п. прелез. Възраженията в обратна насока не се споделят. От една страна – всички те са принципно преклудирани, вкл. относно съпричиняване на резултата, т.к. не са въведени своевременно /в срока за отговор по чл. 131 ГПК/. Поради това и не би следвало да се обсъждат по същество, но за пълнота може да се посочи, че са и неоснователни. Съпричиняване на резултата няма – другият водач по никакъв начин нито е предизвикал, нито е допринесъл за настъпване на инцидента – МПС, което е управлявал, е било спряно преди спуснат ж.п. прелез, като водачът няма законово задължение да е с включени аварийни светлини, мигачи и прочие. Самият ж.п. прелез е бил сигнализиран – светлинната уредба е работела, поради което и видимостта от такава гледна точка не е била ограничена. Дали ответникът е бил заслепен от фарове на друг автомобил е без значение за делото, т.к. е следвало така да избере скоростта на движение, че да може да спре пред всяко предвидимо препятствие, съгл. изискването на чл. 20, ал. 2 ЗДвП. Такова препятствие са били както спрелият пред него т.автомобил, така и ж.п. прелезът. Вместо това, избраната скорост не е била съобразена, при което и не е могъл да спре, като е нарушил и общото правило на чл. 5, ал. 1, т.1 ЗДвП – според което - всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди. Ето защо и съдът приема, че противоправното поведение на ответника и причиняване на ПТП само по негова вина са категорично доказани. Възраженията му освен несвоевременни, са недоказани и не се споделят.

Установява се, като не е било и спорно, че към датата на процесното ПТП, е било налице валидно и действащо застрахователно правоотношение по договор за застраховка „Каско+”, обективиран в полица № …от 15.05.2014 г. между собственика на увредения товарен автомобил и ищеца /ЗП - л.14/. Тя е покривала риска за причинени имуществени вреди в резултат на настъпило ПТП.

Ищецът е заплатил застрахователно обезщетение в размер на исковата сума от 1335,19 лева на собственика на увредения т.а., видно от представените опис и платежно нареждане.

С оглед изложеното, съдът приема, че е настъпил застрахователен риск, носен от ищеца, като в изпълнение на договорното си задължение, същият е заплатил застрахователно обезщетение в размер на търсената сума.

Налице е основание за възникване на регресното право. Съгласно чл. 213, ал. 1 КЗ /отм./ - с плащането на застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования срещу причинителя на вредата - до размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото определяне. Обемът на суброгационното право включва правата срещу физическото лице – пряк причинител по чл. 45, ал. 1 ЗЗД /предвид доказателствата за липса на сключена застраховка ГО за л.а./.

Според заключението на САТЕ, обезщетените вреди са в пряка причинна връзка с ПТП /което опровергава възражението на ответника в обратна насока/, като пазарната стойност на щетите към датата на застрахователното събитие е 1617,86 лева.

Обемът на регресното вземане се определя от размера на действителните вреди, но не повече от извършеното застрахователно плащане. Ето защо в полза на ищеца е възникнало вземане в размер на по – малката сума - извършеното плащане, а именно 1335,19 лева.

Ищецът проведе пълно и главно доказване на елементите от фактическия състав на претенцията си, поради което искът следва да бъде уважен изцяло, като се присъди и законната лихва върху главницата, като последица.

 

По иска по чл. 86, ал. 1 ЗЗД:

Задължението на делинквента към застрахователя е задължение без срок за изпълнение, към което, с оглед регресния характер на вземането, не може да се приложи разпоредбата на чл. 84, ал. 3 ЗЗД. Ирелевантен е и моментът на извършеното плащане, което има значение само за възникване на регресното право, но не и за поставяне на длъжника в забава /моментът на настъпване на изискуемостта не съвпада с момента на забавата/. Ето защо, за поставяне на длъжника в забава е необходима покана. Доказва се отправянето на две такива /л.26-27/, получени на 20.01.2015 г. и 29.06.2015 г. лично. Плащане не се установява в рамките на предоставените срокове, поради което и лихва е дължима. В случая, ищецът претендира обезщетението за период от 2016 г., т.е. по – благоприятен за ответника, т.к. е след предоставените му срокове за доброволно плащане. За исковия период 02.12.2016 г. – 02.12.2019 г. лихвата за забава възлиза на търсената сума от 406,49 лева, съобразно представената справка от ищеца /л.33/, неоспорена и съвпадаща с изчислената от съда такава по реда на чл. 162 ГПК, чрез он-лайн калкулатор. Акцесорната претенция следва да бъде изцяло уважена. 

 

По отговорността за разноски:

С оглед изхода на спора при настоящото му разглеждане, разноски се дължат на ищеца, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК. Направено е искане, представен е списък по чл. 80 ГПК и доказателства за сторени такива от: 103,41 лева – ДТ; 40 лева – депозити за свидетели /изплатени/; 200 лева – депозит САТЕ и 422,30 лева с ДДС – платено адв. възнаграждение, съгл. ДПЗС. Разноските от общо 765,71 лева ще се поставят в тежест на ответника.

Така мотивиран, съдът

                                                      Р  Е  Ш  И:

 

 ОСЪЖДА И.Л.Ч., ЕГН **********, с адрес: *** да плати на „ДЗИ – Общо застраховане“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Витоша“ № 89Б, следните суми: 1335,19 лева /хиляда триста тридесет и пет лева и деветнадесет стотинки/ - главница, представляваща регресно вземане за платено застрахователно обезщетение по договор за имуществено застраховане „Каско+”, по полица № …. от 15.05.2014 г. за причинени щети на товарен автомобил „Фиат Дукато“ с ДК № .., за вреди от ПТП, настъпило на … до ж.п. прелез до бензиностанция „Н“, км. 8+400 м. /Община К./; 406,49 лева /четиристотин и шест лева и четиридесет и девет стотинки/ - обезщетение за забава за периода 02.12.2016 г. – 02.12.2019 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от постъпване на исковата молба в съда – 03.12.2019 г. до окончателното погасяване, както и общо 765,71 лева /седемстотин шестдесет и пет лева и седемдесет и една стотинки/ - разноски за настоящото производство.

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Пловдив в двуседмичен срок от връчването му на страните.           

 

Банкова сметка, ***, съгл. чл. 236, ал.1, т.7 ГПК /л.3/:

IBAN: ***

                      

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:п

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

МП