Р Е Ш Е Н И Е
31.01.2020г.
номер .................. град
ПЛЕВЕН
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на четиринадесети януари |
Четиринадесети наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА |
Секретар: МАРИЯНА КОЛЕВА
Като разгледа докладваното от съдия ГЕРГИЧАНОВА НАХД № 2436 по описа за 2019 година и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 19-0938-004158 от 12.08.2019г. на ** към ОДМВР - Плевен, с-р „ПП“, с което на Д.Т.Д. *** на
основание чл. 175А, ал.І, пр.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба
в размер на 3000,00 лева и е постановено лишаване от право да управлява МПС за
срок от 12 месеца за това, че на 02.08.2019г. в 08:27 часа в гр. Плевен,
кръстовище образувано от **и ** от **като водач на собствения си лек автомобил „**“
с рег. №**с посока на движение към ** при суха пътна настилка, ясно и слънчево
време извършил следното нарушение: подал рязко газ, с което занесъл автомобила
вляво и вдясно на платното, навлизайки в лява и в дясна пътна лента, с което
създал опасност за другите участници в движението и не използвал пътя по
предназначение освeн в съотвествие с предназначението за превоз на хора и товари, с което
виновно нарушил разпоредбите на чл. 104Б, т.2 от ЗДвП.
Недоволен от така наложеното административно наказание е останал
жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН чрез пълномощника си – адв. А.К.
от ПлАК е подал жалба до Районен съд - Плевен, с която моли съда да отмени
наказателното постановление като незаконосъобразно. В жалбата е релевирано
оплакване, според което описаната в АУАН и в НП фактическа обстановка не
съответства на действителната такава и в този смисъл твърдяното нарушение не е
осъществено, поради което административно-наказателната отговорност на
жалбоподателя е ангажирана неоснователно. В съдебно заседание жалбата се
поддържа от пълномощника на Д., който развива подробни доводи в подкрепа на
изложеното в жалбата възражение. Моли съда да постанови решение, с което да отмени
като незаконосъобразно Наказателно постановление № 19-0938-004158
от 12.08.2019г. на ** към ОДМВР - Плевен, с-р „ПП“.
За ответната страна процесуален представител не се явява.
Съдът, след като се запозна с образуваната административно-наказателна
преписка, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице
с изявен правен интерес и в законноустановения в чл. 59 от ЗАНН преклузивен
срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С оглед събраните в хода на съдебното производство доказателства, съдът
намира за установено от фактическа страна следното:
На 02.08.2019г. в 08:27 часа в гр. Плевен, кръстовище образувано от **и **
от **жалбоподателят Д.Т.Д., като водач на собствения си лек автомобил „**“ с
рег. №**с посока на движение към ** при суха пътна настилка, ясно и слънчево
време извършил следното нарушение: подал рязко газ, с което занесъл автомобила
в ляво и в дясно на платното, навлизайки в лява и в дясна пътна лента, с което
създал опасност за другите участници в движението и не използвал пътя по
предназначение освeн в съотвествие с предназначението за превоз на хора и товари.
Горната фактическа обстановка е изложена в съставения в присъствие на
жалбоподателя АУАН № 79776 от 02.08.2019 година и е възпроизведена в
обжалваното наказателно постановление, с което на Д.Т.Д. на основание чл. 175А,
ал.І, пр. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на
3000,00 лева и е постановено лишаване от право да управлява МПС за срок от 12
месеца.
В подкрепа на горната фактическа
обстановка са показанията на актосъставителя А.М.Й. и на свидетеля С.Л.К.,
които съдът приема с доверие, като логични, последователни, взаимно допълващи
се и дадени под страх от наказателна онговорност. Двамата са изпълнявали
служебните си задължения по контрол на автомобилния транспорт и вниманието им е
било насочено конкретно към съблюдаване спазването на правилата за движение по
пътищата от участниците в движението. От показанията им се изяснява, че на
посочените в АУАН и в НП време и място, жалбоподателят е управлявал собствения
си лек автомобил, марка „**“ , като по време на движение умишлено подал рязко
газ, поради което се получило занасяне на моторното превозно средство вляво и вдясно
на платното, навлизайки съответно в лява и в дясна пътна лента, с което
действие била създадена опасност за другите участници в движението и по
описания начин, водачът не използвал
пътя по предназначение – за превоз на хора и товари. Актосъставителят и
свидетелят категорично твърдят, че нарушението е извършено на суха пътна настилка,
в ясно и слънчево време. При обсъждане на ангажираните по делото гласни
доказателства в тази им част, съдът съпостави същите с приобщената по реда на
чл. 283 от НПК Справка № РД-03-3301 от 13.12.2019г. на НИМХ-Филиал Плевен. В
последната е отразено, че по данни от измерванията и наблюденията в синоптична
станция Плевен, на 29.07.2019г. от 06:10 до 07:20 часа в района на гр. Плевен
имало гръмотевична буря и краткотраен дъжд с измерено количество 2,2 л/кв. м.
без да е регистриран силен вятър, както и, че гръмотевична буря била
регистрирана на 01.08.2019г. вечерта от 19:30ч до 20:10ч, като от 19:50 до 20:10
часа е валял проливен дъжд, измереното количество на валежа било 28,5 л/кв. м.
и бил регистриран силен вятър със скорост 14 м/с, а внякои части на града
поривите могли да достигнат до 15-17 м/с. Съдът, след като взе предвид
съдържанието в справката, съобрази времето на извършване на нарушението, а
именно през летния сезон (02.08.2019г.), който е характерен с високи температури
и бързото преодоляване в резултат на тях на последиците от краткотрайните летни
бури, взе предвид и обстоятелството, че показанията на Й. и К. са дадени под
страх от наказателна онговорност намери, че цитираната справка не може да
опровергае непоколебимото твърдение на актосъставителя и свидетеля, че пътната настилка е била суха, а времето
ясно и слънчево към момента на извършване на нарушението - на 02.08.2019г. в
08:27 часа. Дори да се приеме, че пътната настилка е била мокра, то поведението
на водача в настоящата хипотеза не може да бъде оправдано с неспазване на други
правила на движението, установени в ЗЗдП, каквито са задълженията за
непрекъсното контролиране на управляваните пътни превозни средства или за
съобразяване с атмосферните условия при избиране скоростта на движение. В съответствие
с обсъдените по-горе гласни доказателства са и приобщените към доказателствения
материал по делото писмени доказателства, а именно: акт за установяване на
административно нарушение Серия GA №
79776/02.08.2019 г., пощенски плик, възражение вх. № 316000-26834/02.08.2019
г., писмо рег. № 316р-33832/01.11.2019 г. ведно с наказателно постановление № 19-0938-004158/12.08.2019
г., справка за нарушител/водач, заверено копие от заповед рег. №
8121з-515/14.05.2018 г. на **, справка № РД-03-330-1/13.12.2019 г. на **–
филиал Плевен.
При тази установеност на фактите,
съдът намира, че жалбоподателят Д.Т.Д. е автор на нарушението, за което е
ангажирана административно-наказателната му отговорност - по чл.104Б, т.2 от ЗДвП и правилно и законосъобразно му е наложил административно наказание на
основание чл.175А ал.І пр.3 от ЗДвП.
Съобразно разпоредбата на чл.104Б, т.2 от ЗДвП на водача на МПС е забранено
да използва пътищата, отворени за обществено ползване за други цели,
освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари. Както
бе посочено по-горе от показанията на актосътавителя Й.
и свидетеля К. се установява, че жалбоподателят Д. умишлено е поднасял
задната част на автомобила чрез рязко подаване на газ при извършване на маневра
– завиване на ляво и по този начин е създал опасност
за останалите участници в движението, тъй като не е използвал пътя отворен за обществено ползване
по предназначение. Умишленото и съзнателно опасно шофиране посредством
поднасяне на задната част на автомобила, в никакъв случай не
представлява използване на път за обществено ползване в съответствие с
основната цел на пътищата – да се използват за превоз на хора и товари. Посочвайки като нарушена разпоредбата на чл. 104Б, т.2 от ЗДвП, наказващият
орган ясно е описал в обстоятелствената част на постановлението всички елементи
от обективната страна на нарушението, в този смисъл е и константната съдебна
практика като например Решение №294/27.11.2017г. по КАНД
№10275/2017г. на АС – В. Търново,
Решение от 16.02.2018 г.по НАХД1045/2017г. на РС-Ловеч, Решение
№223/22.04.2019г. по КНАХД №261/2019г. на АС-Плевен, Решение №284/03.06.2019г.
по КНАХД №390/2019г. на АС-Плевен и мн.др. Ноторно известно е от гледна точка на общожитейския опит и
практика, дори за лица, които не са правоспособни водачи, че при определено
боравене със системите на автомобила (рязко подаване на газ, боравене със
съединителя на колата, завъртане на волана-поотделно или в съчетание,
активиране на ръчната спирачка), се наблюдава именно съобщения ефект, при който се
демонстрира отклоняване от траекторията на движение на МПС, завъртане на
задната част на колата и други ефекти, известни като форсиране, „въртене на гуми”, дрифт и
пр.в общоговоримия език, но без съмнение този ефект е видно кога се цели, тъй
като той не може да настъпи при нормално управление, без значение начина, по
който е постигнат от водача от купето на автомобила.
Умишленото и съзнателно
опасно шофиране посредством поднасяне на
задната част на автомобила, в никакъв случай не представлява използване на
път за обществено ползване в съответствие
с основната цел на пътищата – да се използват за превоз на хора и товари. В конкретния случай е била налице и непосредствена опасност за движението, която се установява безспорно от
свидетелите очевидци – актосъставителят Й. и свидетелят К.. Безспорно всяко
неовладяване на колата под въздействието на центробежните сили и кинетичната
енергия, загубата на контрол над автомобила, би довела и често в практиката
води до това -
автомобилът, който е със значително тегло, като вещ да се придвижи в пространството
и да причини щети на имущество или увреждания на хора. И без наличието на
специални знания по въпроса накъде точно и по какъв начин би се отклонил
процесния автомобил, е известно, че такова отклонение е възможно под действие
на физичните закони и често се наблюдава в живота от примерите на „черната”
статистика за жертви в резултат на ПТП (§ 6 т.30 от ЗДвП). Действията на
жалбоподателя Д. са
извършени в централната част на населеното място при наличието на други
участници в движението. Всяко неовладяване на автомобила и загубата на контрол в
процеса на поднасяне на МПС би могло да има фатални последици, поради което е
била създадена опасност за движението и участниците в него по смисъла на § 6
т.28 от ДР на ЗДвП. Обществената опасност на нарушението е завишена, поради
което в случая не може да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Правната норма
на
чл. 104Б от ЗДвП е въведена в началото на 2017г., като е
аргументирана от законодателя с изключителното увеличение на подобни случаи (като тук
обсъждания) в цялата страна, при които водачи на автомобили извършват подобни
"маневри" по оживени улици и кръстовища в населените места и по този
начин застрашават здравето и живота на останалите участници в движението. Именно високата степен на опасност от
тези действия обуславя и
тежестта
на предвидената санкция, съдържаща се в чл. 175А, ал. І, пр.3 от ЗДвП, а именно наказание
"глоба" от 3 000 лева, и "лишаване от право да се управлява
МПС" за срок от 12 месеца.
Следва да се посочи, че
законът санкционира не само умишлени, но и непредпазливи деяния, съставляващи
административни нарушения (чл.7 от ЗАНН). Тъй като жалбоподателят Д. е правоспособен водач и
придобитата правоспособност означава знание относно това как се борави със
системите на автомобила, то субективната страна следва да се изведе и от това,
че в разрез с правилата, същият по един недопустим начин е боравил и
предизвикал хаотично движение на автомобила, неоправдано с други препятствия
или обстоятелства от заобикалящата го
действителност.
Съдът не констатира да са
допуснати съществени процесуални нарушения, както при съставянето на АУАН, така
и при съставяне на обжалваното НП, които да са довели до ограничаване правото
на защита на наказаното лице – жалбоподател в настоящото производство. От
представената към административно наказателната преписка Заповед
№8121з-515/14.05.2018г на ** се установява, че актосъставителят А.Й., като **„**” е
оправомощен да съставя АУАН, както и че на ** към ОДМВР-Плевен са делегирани
правомощия да издава НП.
С оглед
гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва
да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно на основание чл. 63, ал. І
от ЗАНН.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА КАТО
ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 19-0938-004158 от 12.08.2019г. на ** към ОДМВР -
Плевен, с-р „ПП“, с което на Д.Т.Д. *** на основание чл. 175А, ал.І, пр.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 3000,00 лева и е
постановено лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца за
извършено на 02.08.2019г. в 08:27 часа в гр. Плевен, кръстовище образувано от **и
** нарушение по чл. 104Б, т.2 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: