Решение по дело №576/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260509
Дата: 15 април 2021 г. (в сила от 11 октомври 2021 г.)
Съдия: Милена Николова Николова
Дело: 20213110200576
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 260509/15.4.2021г.

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД - ВАРНА, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XХII състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети март през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:  

 

                                СЪДИЯ: МИЛЕНА НИКОЛОВА                               

  с участието на секретаря Елена Пеева, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 576 по описа за 2021 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на „Л.Е.Б.“ ЕООД срещу Наказателно постановление № 95/2020/2021 г., издадено от директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на основание чл. 238а ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН на въззивното дружество е наложена имуществена санкция в размер на 300 лв.

          В подадената срещу наказателното постановление жалба въззивното дружество излага съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление поради нарушение на материалния закон. Отправено е искане за отмяна на наказателното постановление.

          В проведеното открито съдебно заседание въззивното дружество, редовно призовано, не изпраща представител.

          В проведеното открито съдебно заседание въззиваемата страна Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Т.К., моли за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление като излага съображения за неговата законосъобразност.

 

          Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази възраженията и доводите, изложени от страните, намира за установено следното:

 

          От фактическа страна:       

          На 03.08.2020 г. директорът на ТД „Северна Морска“ издал Заповед № ЗТД-2000-372/32-224740, с която е възложено осъществяване на мониторинг за изпълнението на условията и критериите по чл. 39, букви б) и г) от Митническия кодекс на Съюза и на условията по чл. 25 и 27 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията, както и проверка за спазването на задълженията, произтичащи от решенията, взети въз основа на заявления, вкл. законосъобразността на действията, свързани с митническите формалности на извършваните дейности в гр. Варна, Международно летище Варна, находящо се на територията на ТД „Северна морска“, при спазване разпоредбите на чл. чл. 12, 15. 46, 47 и 51 от Регламент (ЕС) № 952/2013 и във връзка с поставянето на стоки под режим от „Л.Е.Б." ЕООД, ЕИК ********* - титуляр на Разрешение № BG АЕОС 1750153620033. валидно от 10.05.2016 г. за одобрен икономически оператор (ОИО) „Митнически опростявания" и Разрешение № BGSDEBG005800-2019-JNN47478 за разрешаване за използване на опростена декларация за режим износ.

          Служители на Териториална дирекция „Северна морска“ на Агенция „Митници“ извършили проверка на въззивното дружество, която обхванала дейността му като икономически оператор за периода от 01.01.2017 г. до 18.05.2020 г. включително.

          Контролните органи изготвили Доклад № BG002000/7/7/08.09.2020r. (peг. № 32-261188) от проверката. В т. 2.1.6.2. от доклада описали констатирани нарушения, свързани с неспазване на задълженията, произтичащи от Решение за разрешение за използване па опростена декларация № РЗМ-5800-329/32-107428/10.04.2019 г., издадено във връзка с Разрешение № BGSDEBG005800-2019-JNN47478 (CDMS) относно подаване на допълнителна декларация (код Y) за извършени износни операции на всяко летище. Допълнителните декларации обхващат данните от опростената декларация с код С, групирани по съответния код, за период не по-дълъг от 31 дни и се подават до 10-то число на следващия месец.

          По-конкретно било установено, че с опростена декларация с МРН 19BG002003AA008459/07.05.2019 г. била декларирана за режим износ (код 094) акцизна стока с описание в кл. 31.1. „КЕРОСИН ЗА РЕАКТИВНИ ДВИГАТЕЛИ/JET А1/:; 48189 ЛИТРА; ИЗВЪРШЕН ИЗНОС НА 03.05.2019 ГОД.; 00200=по списък;[НА=1,ЦСТ=29348.06 USD]; CAS № 64742-81-0", към която били приложени следните документи: Опис на извършените операции на Летище Варна - 6 броя полети ЕС от 03.05.2019 г. с дестинация, количества и номер на полет съгласно издадени талони за доставка с №№ 492513, 492535, 492588, 492553, 492534 и 492512; INVOICE № **********/07.05.2019 на стойност 29348,06 USD, издадена от Л.Е.Б." ЕООД.

          Проверяващите служители констатирали, че към посочената опростена декларация липсва подадена в указания по решението срок и надлежно заведена в митническата информационна система за износ МИСИ допълнителна декларация. Това обстоятелство било потвърдено и от Л.Е.Б." ЕООД, ЕИК ********* с писмо с вх. № 32-238855/ 17.08.2020 г., в което се съдържала таблица с подадени опростени декларации, както и допълнителни декларации към тях. По отношение на опростена декларация с МРН 19BG002003AA008459/07.05.2019 г. дружеството не посочило да е подало допълнителна декларация за разлика от други опростени декларации, за които изрично отразило дата и час на подаване на допълнителните декларации към тях.

          Предвид установеното св. В.А.Ц. приела, че въззивното дружество не подало допълнителна декларация за изнесените с опростена декларация с МРН 19BG002003AA008459/ 07.05.2019 год. акцизни стоки в срок до 10.06.2019 год., като по този начин не спазило определения от митническите органи срок за подаване на допълнителна декларация съгласно Решение за разрешение за използване на опростена декларация № РЗМ-5800-329/32-107428/10.04.2019 г., издадено във връзка с Разрешение № BGSDEBG005800-2019-JNN47478 (CDMS), с което осъществило състава на нарушение по чл. 238а от ЗМ, за което на 20.10.2020 г. съставила АУАН, който връчила на изрично упълномощеното лице Димо Петков Колев.

          В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН дружеството не подало писмени възражения срещу съставения АУАН.

          На 21.01.2021 г. директорът на ТД „Северна морска“, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал обжалваното наказателно постановление.

 

          По доказателствата:

          Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на следните гласни доказателствени средства: показанията на св. В.А.Ц. и писмени доказателства: служебна бележка peг. № 32-306501/20.10.2020 г., Опис па документите към АУАН № 104/20.10.2020 г., писмо peг. № 32-293453/ 08.10.2020 г. с обратна разписка, Заповед № ЗТД-2000-372/32-224740/03.08.2020 г., писмо per. № 32-113350/15.04.2019 г., Решение за разрешение за използване на опростена декларация № РЗМ-5800-329/32-107428/10.04.2019, Разрешение № BGSDEBG005800-2019-JNN47478 (CDMS), Доклад № BG002000/7/7/08.09.2020 г., Искане за предоставяне на документация, писмо вх. № 32-238855/ 17.08.2020г., Опростена декларация с МРН 19BG002003AA008459/ 07.05.2019 г., Опис на извършените операции па Летище Варна - 6 броя полети ЕС от 03.05.2019 г., талони за доставка с № № 492513, 492535, 492588, 492553, 492534 и 492512, INVOICE № **********/07.05.2019, на стойност 29348,06 USD, издадена от „Л.Е.Б." ЕООД, разпечатка за актуално състояние на "Л.Е.Б." ЕООД, ЕИК *********, Заповед № ЗАМ-42/32-8714/ 07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници".

          Съдът кредитира свидетелските показания на св. В.А.Ц. като обективни и достоверни, доколкото същите не съдържат вътрешни противоречия, последователни и логични са, а освен това съответстват на събраните по делото писмени доказателства.

          Съдът кредитира посочените писмени доказателства като достоверни и допринасящи за разкриване на обективната истина по делото, поради което въз основа на тях и свидетелските показания изгради своите фактически изводи.

 

          От правна страна:

  Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

          Съдът в рамките на служебната проверка не констатира съществено нарушение на процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 ЗАНН, и е надлежно предявен по реда на чл. 43 ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН.

          Съгласно чл. 238а ЗМ който не изпълни установените в нормативните актове или определените от митническите органи срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, до 2000 лв.

          От събраните по делото доказателства се установява по несъмнен начин, че дружеството е подало опростена декларация с МРН 19BG002003AA008459/07.05.2019 г., като е имало задължение съгласно Решение за разрешение за използване па опростена декларация № РЗМ-5800-329/32-107428/10.04.2019 г. да подаде в срок до 10.06.2019 год. допълнителна декларация, което не е сторило. По този начин е осъществило състава на нарушението по чл. 238а ЗМ.

          Въззивното дружество твърди, че на 11.06.2019 г. е открит нарушителят, доколкото контролният орган е могъл да се снабди с всички необходими данни за констатирането на нарушението и за самоличността на неговия извършител чрез извършване на служебен достъп до поддържан от самия контролен орган информационен масив или база данни, поради което и не е бил спазен срокът по чл. 34, ал. 1 ЗАНН за съставяне на АУАН. По отношение на това нарушение съдът намира, че в настоящия случай, тъй като се отнася до митническо нарушение, давностният срок за съставяне на АУАН е две години съгласно последното изречение на чл. 34, ал. 1 ЗАНН и към датата на съставяне на АУАН в конкретния случай този срок не е бил изтекъл.

  Следователно правилно е била ангажирана отговорността на въззивното дружество за извършено нарушение на чл. 238а ЗМ.

         

          По отношение на имуществената санкция:

При индивидуализиране на имуществената санкция съдът отчита като смекчаващо отговорността обстоятелството, че в административно-наказателната преписка не се съдържат данни въззивното дружество да е санкционирано за подобни нарушения, което мотивира съда да приеме, че нарушението е извършено за първи път, което от своя страна налага извода за едно като цяло отговорно и правилно отношение на въззивното дружество към законоустановения ред в страната.

Съдът не отчете отегчаващи отговорността обстоятелства, поради което и в съответствие с чл. 27, ал. 2 ЗАНН имуществена санкция към минималния размер от 300 лв. се явява справедлива и напълно съответстваща на целите, предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.

По изложените съображения, съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.

          Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р Е Ш И:

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 95/2020/2021 г., издадено от директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на основание чл. 238а ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН на „Л.Е.Б.“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 300 лв.

          Решението подлежи на касационно обжалване от страните в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

                                                                                            СЪДИЯ В РАЙОНЕН СЪД: