Решение по дело №1602/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 13 февруари 2020 г.)
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20194430201602
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

   ............

 

14.10. 2019 г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно заседание на седми октомври през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА НАЧЕВА

 

При участието на секретар Иглика Игнатова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1602 по описа на същия съд за 2019г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Постъпила е жалба от “***, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, чрез пълномощника юрисконсулт В.Й. – представлявано от А.И.Д. – изпълнителен директор,  против НП № 2019-0048441/08.07.2019г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище *** към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП и на основание чл.222а и чл.231 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 4000 /четири хиляди/ лева. Твърди се, че НП е незаконосъобразно по изложени в жалбата съображения.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява. Моли за отмяна на НП, като се мотивира в писмени бележки.

Ответникът по жалбата – Директор на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище *** към ГД ”Контрол на пазара” към КЗП, моли за потвърждаване на НП, като се мотивира в писмено становище.

Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по делото доказателства и Закона, установи следното:

 

            ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

            РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

            На 09.04.2019г. била извършена проверка от длъжностни лица от КЗП – РД - Русе в магазин „***”, находящ се в гр. Плевен, на ***, стопанисван от “***, във връзка с подадена жалба в КЗП РД-Русе, звено Плевен с вх. № Р-03-370/05.04.2019г. от потребителя Т.С.М. от гр. Плевен относно предявена на 05.04.2019г. за четвърти път рекламация за таблет „PrestigioWIZE 3418 16GL 4G, закупен от търговеца на 21.07.2018г.

Установено е, че таблетът е приет със сервизна карта № ********** от 05.04.2019г. В гаранционната карта са били отразени три ремонта, както следва:

1. 28.08.2018г.-03.09.2018г. – сменена камера;

2. 21.02.2019г. – сменена основна платка;

3. 12.03.2019г.-22.03.2019г. – сменена основна платка.

Потребителят желае да му бъде възстановена заплатената сума, съгласно чл.114, ал.3 от ЗЗП.

Със съставения при проверката в обекта констативен протокол № К-2675890/09.04.2019г. представител на търговеца е запознат подробно със съдържанието на жалбата и му е наредено на 24.04.2019г. да представи в КЗП звено гр. Плевен становище по жалбата и акт за удовлетворяване на рекламация.        

При проведена проверка от длъжностните лица по документи е съставен протокол № К-0123065/03.05.2019г., като е представено и прието становище от търговеца, че устройството е одобрено за замяна с ново. Представено е и становище от „***“ ООД, че ще бъде издаден протокол за кредитно известие. От приложеното становище на оторизирания сервиз става ясно, че е констатирано несъответствие на стоката с договора за продажба за четвърти път, след три извършени ремонта. С протокола е дадено задължително предписание на търговеца да изпълни задължението за възстановяване на заплатената сума по реда на чл.114, ал.3 от ЗЗП в срок до 13.05.2019г. и на 14.05.2019г. да се представи в КЗП звено гр. Плевен акт за удовлетворяване на рекламация чрез възстановяване на заплатената сума.

Отново е извършена проверка по документи от длъжностните лица, при която е съставен ППД №К-0123070/10.05.2019г. и е прието становище, че устройството е заменено и акт за удовлетворяване на рекламация чрез замяна на стоката с нова от 06.05.2019г.

Съгласно чл.114, ал.3 от Закона за защита на потребителите търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, когато след като е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока, в рамките на срока на гаранцията по чл. 115, е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба.      Проверяващите въз основа на горното приели, че търговецът не е удовлетворил искането за разваляне на договора и за възстановяване на заплатената от потребителя Т.С.М. от гр. Плевен сума за моб таблет „Prestigio” WIZE 3418 16GL 4G, когато след като е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез ремонт на апарата и в  рамките на срока на гаранцията, е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба.

            Горната фактическа обстановка се установява от ценените от съда показания на свидетелката С.Н.Н. и св.Г.К.,  АУАН № 2019-К – 0048441/10.05.2019г.; Протокол за проверка на документи № К-0123070/10.05.2019г. към констативен протокол  №К 2675890/09.04.2019г.; Становище на БТК ЕАД по протокол за проверка на документи № К-0123065/03.05.2019г. към КП №К 2675890/09.04.2019г.; Акт за удовлетворяване на рекламация от 06.05.2019г.; Приемо-предавателен протокол №00204100494 от 06.05.2019г.; Сервизна карта № **********/05.04.2019г.; Протокол за проверка на документи № К-0123065/03.05.2019г. към КП № №К 2675890/09.04.2019г., Становище не БТК ЕАД по КП №К 2675890/09.04.2019г.; Становище по жалба 02.05.2019г. от „***“ ООД гр. София; Сервизна карта №**********/25.08.2018г.; Сервизна карта №**********/17.01.2019г.; Сервизна карта №**********/06.03.2019г.; Сервизна карта № **********/05.04.2019г.; КП № 2019 №К-2675890/.09.042019г.; Жалба от Т.С.М. от гр. Плевен /л.33/; Гаранционна карат на таблет „Престижио“ л.34; заповеди на л.39 и 40 от делото.

От показанията на свидетелите С.Н. и Г.К. и визираните писмени доказателства се установява извършената проверка на 09.04.2019 г. в обекта - магазин за мобилни телефони “***” в гр.Плевен, находящ се на пл. „Свобода“ №25, експлоатиран от “***, *** отразената в АУАН фактическа обстановка, която съдът не следва да преповтаря.

 

От събраните и приложени писмени и гласни доказателства се установява по безспорен начин, че проверката на 09.04.2019г. е извършена във връзка с постъпила жалба относно предявена рекламация за таблет марка „Престижио“ на 05.04.2019г., за четвърти път в рамките на осем месеца от покупката. Има три извършени ремонта на стоката. Потребителят-жалбоподател е  внесъл искане в жалбата за възстановяване на заплатената сума. С констативния протокол търговецът е запознат с искането на жалбоподателката, както е и запознат с разпоредбата на чл.114, ал.3 от ЗЗП, а именно, че търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, когато след три извършени ремонта на една и съща стока е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба. На 24.04.2019г. е наредено на търговеца да представи становище по жалбата и акт за удовлетворяване на рекламация, като на 03.05.2019г. търговецът представя становище, че устройството е одобрено за замяна. Представя също становище и от оторизирания сервиз „***“ ООД, че ще бъде издадено кредитно известие за стоката. От становището на оторизирания сервиз става ясно, че е налице следваща поява на несъответствие на стоката – т.е. четвърто, след три извършени ремонта. С протокол за проверка на документи е издадено задължително предписание на търговеца да удовлетвори искането на жалбоподателката и да възстанови заплатената сума по реда на чл.114, ал.3 от ЗЗП в срок до 13.05.2019г. и на 14.05.2019г. да представи в КЗП акт за удовлетворяване на рекламация, чрез възстановяване на заплатената сума. На 10.05.2019г. търговецът представя становище, че устройството е заменено и акт за удовлетворяване на рекламация, чрез замяна на стоката с нова. Съставен е акт за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП. Акта е съставен в присъствие на упълномощено лице и в присъствие на свидетеля Г.К..

 

Съгласно чл. 112, ал.1 от ЗЗП, при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба чрез извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова. В този случай потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия. Кога даден начин за обезщетяване на потребителя е непропорционален е уредено в ал.2 на същия. Според чл. 114, ал.1 от ЗЗП, при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията по чл. 113 от ЗЗП, той има право на избор между една от следните възможности: 1. разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума или 2. намаляване на цената. В конкретния случай по повод на закупения мобилен телефон, от потребителя са направени четири рекламации. Същите са били приети от търговеца, както изисква чл. 127, ал.1 от ЗЗП; описани са в регистъра на предявените рекламации, съгласно чл. 127, ал.3 от ЗЗП и търговецът ги е удовлетворил по единия от алтернативно указаните начини в закона - чрез извършване на ремонт на закупения телефон. Това обаче, е било недостатъчно за отстраняване на повредите, респективно за отстраняване на несъответствието на продукта/стоката с договора за продажба. Приложимата законова норма дава възможност след продължаващо несъответствие т.е. след три рекламации, да се развали договора за продажба. Установено е от събраните по делото писмени доказателства, че на първо място искането на потребителя след извършените ремонти и неотстранени дефекти е да се замени закупената стока с нова, като това не е направено в 1-месечния срок по чл.114, ал.2 от ЗЗП. На следващо място избраният начин за обезщетение се явява пропорционален в сравнение с другия. Този извод се подкрепя от данните по делото - въпреки направените три рекламации и извършените ремонти, мобилния телефон е продължил да дава дефекти, които са толкова съществени, че не позволяват използването му в съответствие с договора за продажба и предназначението му, което е наложило предаването му с четвърта рекламация.

Безспорно потребителят е осъществил правото си да поиска замяна на стоката с нова, като с оглед стойността на потребителската стока и значимостта на несъответствието, този начин на удовлетворяване на рекламацията не е непропорционален на другия по чл. 112, ал.1 от ЗЗП. Освен това след като потребителят е извършил три рекламации и е последвало несъответствие на стоката с договора за продажба, безспорно е възникнало и правото му по чл. 114, ал.3 от ЗЗП - да иска разваляне на договора и възстановяване на заплатената сума. В случая не са налице изключенията по  чл. 114, ал.2 и ал.3 от ЗЗП, тъй като стоката не е заменена за нова и не е поправена, като несъответствието с договора за продажба не е незначително. Независимо от всичко следва да се подчертае, че след като е налице безспорно установено несъответствие на стоката с договора за продажба и потребителят не е удовлетворен от решаването на трите по ред рекламации по чл. 113 от ЗЗП, то за него е възникнало правото да иска разваляне на договора и възстановяване на заплатената сума, което той на практика е сторил с подаване на жалбата до КЗП. Търговецът е бил запознат с тази жалба и дори е я оспорил писмено, така че твърденията му за липса на изрично отправено до него волеизявление на потребителя за разваляне на договора е неоснователно. Жалбата обективира несъмнено волята на потребителя за разваляне на договора, независимо от факта, че е опосредена от намесата на държавен орган.

            Правилно административно наказващият орган е приложил и санкционната норма на чл.222а от ЗЗП, тъй като именно там е предвидена санкция за юридическо лице,  допуснало нарушение на разпоредбата на чл.114, ал.3 от ЗЗП.

            Правилно и законосъобразно е определено и административното наказание – "Имуществена санкция". При индивидуализиране на неговия размер наказващият орган е взел предвид, че когато нарушението е извършено за първи път санкцията съгласно разпоредбата на чл.222а от ЗЗП варира между 500 и 3000 лева, а когато е извършено при условията на повторност, какъвто е настоящия случай, административното съгласно чл.231 от ЗЗП е в двоен размер.

Съобразно събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът намира че случаят не е маловажен. Допуснатото нарушение не се отличава от останалите от своя вид, за да се приеме че обществената му опасност е явно незначителна, а и за неговата съставомерност не се изисква настъпване на вредни последици. В този смисъл и не следва да се прилага разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

От друга страна са описани НП обосноваващи наличието на повторност по смисъла на Пар.13 т.21 от ДР на ЗЗП и тъй като административното нарушение е извършено в едногодишния срок не на едно, а на три НП, според съда не е налице и прекомерност на санкцията, определена от АНО.

            По гореизложените съображения следва да бъде потвърдено като законосъобразно НП № 2019-0048441/08.07.2019г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище *** към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП.

 

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА  НП № 2019-0048441/08.07.2019г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище *** към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с което на жалбоподателя със седалище и адрес на управление:***, чрез пълномощника юрисконсулт В.Й. – представлявано от А.И.Д. – изпълнителен директор, за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП и на основание чл. 222а и чл.231 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 4000 /четири хиляди/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр.Плевен в  14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

                                                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: