Решение по дело №211/2019 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 76
Дата: 10 април 2020 г.
Съдия: Албена Георгиева Миронова
Дело: 20191620200211
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Лом, 10.04.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

              Районен съд – гр. Лом, в открито съдебно заседание, на трети октомври, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА

 

              При секретаря Румяна Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Миронова АНД № 211/2019 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, намери за установено следното:

 

              Производство по реда на чл. 59 и следв. от ЗАНН.

              С  Наказателно постановление № НГ-1-11-00563225/10.05.2019 год. на И.Д., ръководител на ТП на НОИ, съгласно чл. 350, ал. 2 КСО, на С.И.П.,  ЕГН **********,***, на осн. чл. 349, ал. 1 от КСО е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 100 лв., за нарушение на чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО – за това, че на 27.08.2018 год. чрез известие за доставяне на адрес: *********е връчено лично задължително предписание с изх. № ЗД-1-11-00447171/10.08.2018 год. В т. 1 на задължителното предписание г-н П. е следвало да заличи подадените данни на осн. чл. 5, ал. 4 КСО с декларация обр. 1 "Данни за осигуреното лице" за периода 01.10.2012 – 31.12.2012 год. В т. 2 е следвало да се подадат коригиращи данни на осн. чл. 5, ал. 4 КСО подадени с грешен вид на осигуряване за периода 01.01.2018 – 30.06.2018 год. Задължителното предписание не е обжалвано и е влязло в законна сила. Определен е срок за изпълнение 14 дни от получаването му. По данни от информационната система на НОИ, към момента на съставяне на АУАН не са постъпили заличаващи данни.

              Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя/нарушител лично, на 14.05.2019 год. и в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН последният го обжалва с доводи за неправилност и незаконосъобразност, като моли да бъде отменено.

              В съдебно заседание пред настоящият съдебен състав, жалбоподателят  се явява лично. Поддържа жалбата моли обжалваното НП да бъде отменено като незаконосъобразно, поради допуснато в хода на административнонаказателното производство съществени процесуални нарушения, които са опорочили същото.

              Въззиваемият, редовно призован, се представлява от ю.к. Л.К., която оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

              Доказателствата са писмени и гласни.

              По фактите:

              С Констативен протокол № КВ-5-11-00446961/10.08.2018 год., от извършена проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на С.И.П. е установено, че той е заявил упражняване на дейност, считано от 30.10.2006 год., с избран вид на осигуряване за фонд "Пенсии"и към момента на проверката видът осигуряване не е променен. Установено е невнасяне на осигурителни вноски и неподаване на декларации за посочените в КП периоди.

              На 27.08.2018 год., с известие за доставяне, на жалбоподателя С. П. е връчено Задължително предписание № ЗД-1-11-00447171/10.08.2018 год.

              В т. 1 на задължителното предписание на г-н П. е указано да заличи подадените данни на осн. чл. 5, ал. 4 КСО с декларация обр. 1 "Данни за осигуреното лице" за периода 01.10.2012 – 31.12.2012 год.

              В т. 2 е указано да се коригират подадените данни с декларация обр. 1 с код за вид осигуряване за фонд "Пенсии" за периода 01.01.2018 – 30.06.2018 год., тъй като грешно е посочен вид на осигуряване фонд "Пенсии" и  фонд "ОЗМ", без да е заявена компетентната дирекция на НАП в срок, определен на осн. Чл. 1, ал. 4 в Наредбата за самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица.

              Посочено е, че предписанието се издава след извършена проверка по сигнал от отдел "Пенсии" по отношение зачитане на осигурителен стаж и доход на самоосигуряващо се лице.

              Определен е срок за изпълнение на предписанието – 14 дни от получаването му.

              Пояснено е, че при неизпълнение на предписанието ще бъде съставен АУАН и наложена глоба.

              По делото липсват както доказателства, така и твърдения, че това предписание е било обжалвано.

              Срокът за изпълнение на предписанието е изтекъл на 10.09.2018 год., работен ден.

Твърди се, че в указаният срок жалбоподателят не е изпълнил предписанието. Това твърдение не се оспорва.

Гл. Инспектор в ТП на НОИ – Монтана съставила АУАН № АН-1-11-00545361/29.03.2019 год.

Актът е съставен еднолично от актосъставителя, без да присъстват свидетели и без нарушителят да е призоваван за съставянето му, съответно – в негово отсъствие.

              Нарушението е описано в АУАН по следния начин: „на 27.08.2018 год. чрез известие за доставяне на адрес: *********е връчено лично на г-н С.П. задължително предписание с изх. № ЗД-1-11-00447171/10.08.2018 год. В т. 1 на задължителното предписание г-н П. е следвало да заличи подадените данни на осн. чл. 5, ал. 4 КСО с декларация обр. 1 "Данни за осигуреното лице" за периода 01.10.2012 – 31.12.2012 год. В т. 2 е следвало да се подадат коригиращи данни на осн. чл. 5, ал. 4 КСО подадени с грешен вид на осигуряване за периода 01.01.2018 – 30.06.2018 год. Задължителното предписание не е обжалвано и е влязло в законна сила. Определен е срок за изпълнение 14 дни от получаването му. По данни от информационната система на НОИ, към момента на съставяне на настоящия АУАН не са постъпили заличаващи данни. С това е нарушен чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, съгласно който – Контролните органи на Националния осигурителен институт при изпълнение на служебните си задължения дават задължителни предписания за спазване разпоредбите на държавното обществено осигуряване и дейността, възложена на НОИ.

              Доказателства: нарушението е установено въз основа на справка от информационната система на НОИ, като са констатирани неподадени заличаващи данни по чл. 5, ал. 4 КСО. Актът е съставен в отсъствие на свидетели чл. 40, ал. 4 от Закона за административните нарушения и наказания."

              Въз основа на него е издадено и обжалваното НП.

              В съдебно заседание свидетелката П.И.-Х., актосъставител пояснява, че нарушението е установено по писмени данни от информационната система, без свидетели и в отсъствие на нарушителя. Жалбоподателят не е бил уведомен, че трябва да се яви за съставянето на АУАН.

              Правни изводи:

              Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, имащо право и интерес от обжалване. Това я прави процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

              При съставянето на АУАН са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са опорочили процедурата по издаването му. Тъй като нарушенията са абсолютни, издаденото НП също е незаконосъобразно и следва да бъде отменено без съдът да се произнася по същество. 

Съгласно чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението.

Процесният АУАН е съставен, според удостовереното в него, без свидетели, като изрично е отразено в него, че се издава на осн. чл. 40, ал. 4 ЗАНН.

Сочената разпоредба предвижда, че когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и в отсъствие на свидетели. Случаят обаче не е такъв – в АУАН е посочено, че нарушението е установено въз основа на справка от информационната система на НОИ. От показанията на актосъставителя„по писмени данни“.

Към административната преписка е приложена разпечатка на хартиен носител от електронната информационна система, справка от персоналния регистър на жалбоподателя към 29.03.2019 год.

Законодателят не поставя знак за равенство между „официален документ“ и „Писмени данни“. Легалната дефиниция на "официален документ" е дадена в чл. 93, т. 5 от НК, а именно: "Официален документ" е този, който е издаден по установения ред и форма от длъжностно лице в кръга на службата му или от представител на обществеността в кръга на възложената му функция".

Приложената на л. 11 от делото справка-разпечатка не отговаря на изискванията за официален документ.

Следователно, при съставянето на АУАН е допуснато нарушение на чл. 40 ЗАНН, тъй като същият е изготвен без свидетели и в отсъствието на нарушителя, без последният да е бил призован или известен за съставянето му.

Не са били налице и предпоставките на чл. 40, ал. 2 ЗАНН за съставяне на акта в отсъствието на нарушителя, тъй като последният е бил намерен за връчването /лично/ на констативния протокол и на задължителните предписания. На същия адрес нарушителят е намерен и за да му бъде връчен вече съставения в негово отсъствие АУАН.

Т.е. – жалбоподателят-нарушител не е бил надлежно уведомен за започването на административно-наказателната процедура, за да може да се яви и да присъства при изготвянето на АУАН, или да не се явява и същият да се изготви в хипотезата на чл. 40, ал. 2 ЗАНН.

Посочените нарушения при съставянето на АУАН са съществени и нарушават правото на защита на административноотговорното лице, поради което са самостоятелни основания за отмяна на НП.

На следващо място, както в АУАН, така и в НП липсват дата и място на извършване на нарушението, каквито реквизити са задължителни съгл. чл. 42, т. 3, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН. Доколкото АУАН има обвинителна функция и отразените в него констатации очертават рамките на административнонаказателното производство, в които и нарушителят следва да организира защитата си, то е необходимо посочените реквизити да са изрично посочени, а не да се извеждат по пътя на формалната логика.

              Като издадено при съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя и едновременно, обжалваното НП следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

За прецизност следва да се отбележи, че са неоснователни възраженията на жалбоподателя за нарушение разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, тъй като в случая не са изтекли две години от извършване на нарушението.

На второ място, съдът намира за необходимо да отбележи,  че процесното деяние е безспорно извършено чрез бездействие от лицето, сочено за нарушител и доказано от събраните доказателства, но с оглед констатираните множество съществени процесуални нарушения, НП следва да бъде отменено.

              По изложените съображения и на осн. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НГ-1-11-00563225/10.05.2019 год. на И.Д., ръководител на ТП на НОИ, съгласно чл. 350, ал. 2 КСО, с което на С.И.П.,  ЕГН **********,***, на осн. чл. 349, ал. 1 от КСО е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 100 лв., за нарушение на чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.

 

 

Препис от Решението, след влизането му в сила, да бъде изпратен на административнонаказващият орган – за сведение.

 

 

 

                                                                                 Р. СЪДИЯ: