ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№____________
гр. Варна, 21
юни 2021г.
Варненският административен съд, VІІІ състав, в закрито заседание на
двадесет и първи юни две хиляди двадесет и първа година в състав:
Административен
съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от съдията
Димитрова адм.дело № 1117 по описа
за 2021 год. за да се произнесе, взе
предвид:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е жалба от Х.Н.Х.
и Н.Г.Х.,***, чрез адв. П.Т., против мълчалив отказ на кмета на Община-Варна да
се произнесе по тяхно искане вх.№ 21007063ВН/01.04.2021г. за извършване на
поправка на очевидна фактическа грешка в Протокол за избор на жилище от
29.08.1980г. на Стопанска дирекция за изграждане на населените системи по
отношение на ап.113 в бл.54 кв.Възраждане, като вместо вх.ІІ, ет.V, да бъде
записано „ап.113, вх.5, ет.2“. Жалбоподателите твърдят, че е допусната очевидна
грешка в диспозитива на протокола при посочването на местонахождението на ап.113,
като формираната действителна воля на административния орган се извлича
еднозначно от обстоятелствената част на договора и съдържанието на протокола.
С Разпореждане №
6993/31.05.2021г. жалбата е оставена без движение с указания към
жалбоподателите в 7-дневен срок от получаване на съобщението: 1/ изрично да
посочат дали поддържат жалбата, при положение че липсва твърдяното от тях
разминаване в договор рег.№ 409/1981г. за покупко-продажба и протокол за избор
на жилище от 29.08.1980г; 2/ в случай че поддържат жалбата, да внесат държавна
такса в размер на по 10лв. (десет лева) за всеки от тях, по сметка на
Административен съд – Варна и да представят доказателства за внесената държавна
такса.
Във връзка с дадените
указания е постъпила молба С.д. № 9076/17.06.2021г., с която се уточнява, че не
е налице разминаване между договор № 409/1981г. и протокол за избор на жилище
от 29.08.1980г. Твърди се наличие на съвпадение между текста в административния
акт и договора, предмет на гражданския оборот, като при постановяване на акта [протокола за избор на жилище] е допусната грешка относно
местонахождението на предмета, която е
пренесена в договора и е предпоставка за неговата поправка. С оглед направените
уточнения се прави изявление, че жалбоподателите поддържат жалбата. Представени
са доказателства за внесена държавна такса.
Настоящият съдебен състав
преценява жалбата като НЕДОПУСТИМА.
Производството е
започнало по искане на жалбоподателите рег.№ РД21007063ВН/01.04.2021г. до кмета
на Община-Варна, да бъде осъществена поправка на очевидна фактическа грешка в
Протокол за избор на жилище от 29.08/1980г. на Стопанска дирекция за изграждане
на населените системи, като бъде записано - Апартамент № 113, вх.5, ет.2,
вместо - вх.ІІ, ет.V, в бл.54 на кв.Възраждане, ІІІ микрорайон по плана на
гр.Варна.
Към искането е представен
договор за покупко-продажба на жилище, сключен по реда на чл.117 от ЗТСУ (отм.)
с рег.№ 409/1981г. и Протокол за избор на жилище от 29.08.1980г. на комисия, назначена със Заповед № 2014/19.08.1980г.
на председателя на ИК на ОНС-Варна да извърши продажба на жилищата, построени
от народния съвет за продажба на граждани. В протокола и договора, предметът на
продажба е идентифициран по идентичен начин: апартамент № 113, бл.54, вход ІІ,
ет.V.
Поради липсата на
произнасяне по искането жалбоподателите твърдят наличие на мълчалив отказ на
кмета да се произнесе по искането им, какъвто обаче в случая липсва.
Към 1981г. действа Закона
за териториално и селищно устройство, като според чл.1 от същия, целта на
закона е да се създадат най-благоприятни условия за живеене, труд и отдих на
населението в съответствие на материалните и духовните изисквания на развитото
общество. На тази основа ЗТСУ регламентира пряко строителството и продажбата на
жилища и други обекти с разпоредбите на чл.117 - 119 ЗТСУ, според които строителството и
продажбата на жилища и други обекти са възложени на народните съвети. Те ги
осъществяват чрез стопански предприятия инвеститори - стопанските дирекции за
изграждане на селищните системи. Съгласно Правилника за устройството и дейността
им - ДВ, бр. 7 от 25.01.1980г., на тях са възложени и успоредни дейности на
основните - инвестиционния процес и продажбата на построените обекти.
Продажбата на жилищата и
другите обекти се извършват от СД ИСС съгласно чл.117, ал.2 ЗТСУ с договори при
условия, ред и при спазване нормите за задоволяване на жилищните и други нужди
на купувачите съобразно с наредба, издадена от Министерски съвет. Купувачите
придобиват правото на собственост заедно с припадащия се дял от общите части и
съответното право на строеж върху държавната земя със сключването на договорите
по силата на самите договори, както това е изрично посочено в чл.117, ал.4 ЗТСУ.
Както следва от
Тълкувателно решение № 50/30.12.1985г. на ОСГК на ВС, в тези отношения СД ИСС и
председателите на ИК на ОбНС нямат качеството на държавни органи. Касае се
изцяло за договорни отношения, а не административни такива, поради което и
производството по чл.62 от АПК не е приложимо. Доколкото се касае за договор,
който сами жалбоподателите потвърждават, че е предмет на гражданския оборот,
приложими в случая са правилата на ЗЗД за изменение на договорите по чл.20а,
респ. за констатирането и отстраняването на грешки в техния предмет па чл.28 от ЗЗД.
По изложените съображения
съдът намира, че за кмета на Община-Варна не е възникнало задължение по чл.62
от АПК за произнасяне по искането за поправка на явна фактическа грешка, не е
налице формиран мълчалив отказ и липсва годен за обжалване административен акт,
поради което е налице хипотезата на чл.159, т.1 от АПК за прекратяване на
производството.
Водим
от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Х.Н.Х. и Н.Г.Х.,***.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 1117/2021г. по описа на
Адм.съд-Варна.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от получаване на
съобщението.
Административен съдия: