Решение по дело №406/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 ноември 2020 г. (в сила от 10 ноември 2020 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20207140700406
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 505/10.11.2020г.

                                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО съдебно заседание на втори  ноември,  през две хиляди и двадесета  година в състав :

                                                                                   

 

                                                 Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Александрина Александрова ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№406/2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.171,т.2а,б.“а“ от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

 Делото е образувано по жалба на К.Б.К. ***,чрез адв.Н.Б. против Заповед за ПАМ №20-0953-000411/08.09.2020г.на мл. автоконтролъор Р.Р.Л. ***,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на МПС-товарен  автомобил „Ф*** “с рег.№М*** за срок от 6месеца .В жалбата си иска прогласяването на заповедта за нищожна ,като издадена от некомпетентен орган ,алтернативно претендира отмяна на заповедта,като незаконосъобразна ,поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените  правила и материалния закон . В съдебно заседание,чрез процесуалния си представител адв.Б. поддържа жалбата и представя писмена защита с подробни аргументи за  нищожност ,респ. незаконосъобразност на заповедта.Претендира деловодни разноски.

Ответникът по жалбата – мл. автоконтролъор Р.Р.Л. ***,не се явява и не изпраща представител,но в писмено  становище, вх.№2038/29.10.2020г , началника на сектор „ПП“ към ОД на МВР-Видин ,чрез юрк.Т*** Т*** иска да се отхвърли жалбата и да се потвърди заповедта ,като правилна и законосъобразна.Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на другата страна.

 Административният съд,след преценка на оспорената заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи следното:

 Жалбата е подадена от легитимирано лице-адресат на акта и в срок, което я прави  допустима за разглеждане.Заповедта за ПАМ е връчена на лицето лично на 08.09.2020г. /л.14/,а жалбата против заповедта е депозирана директно до съда на 14.09.2020г.,тоест в срока по чл.149,ал.1 АПК. Разгледана по същество жалбата се явява и основателна.Доводите на съда в този смисъл са следните:

 От данните по делото се установява,че на водача К.Б.К. ***  е съставен акт за установяване на административно нарушение №310754/08.09.2020г. ,за това,че на 08.09.2020г. ,19,50ч. на КПП-Брегово управлява товарен автомобил „Ф*** П*** “ с рег. М*** ,след като е лишен от това право по съдебен или административен ред  със ЗППАМ№20-0996-000531/25.08.2020г., издадена от началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана.С деянието е нарушен чл.150а,ал.1 от ЗДвП.Въз основа на акта е издадена оспорената в настоящето производство Заповед за прилагане  на ПАМ №20-0953-000411/08.09.2020г.на мл. автоконтролъор Р.Р.Л. ***,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на МПС-товарен  автомобил „Ф*** “с рег.№М*** за срок от 6месеца  и тази заповед се обжалва и е предмет на настоящето съдебно административно производство.При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

Предмет на съдебно оспорване е Заповед за ПАМ №20-0953-000411/08.09.2020г.на мл. автоконтролъор Р.Р.Л. ***,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на МПС-товарен  автомобил „Ф*** “с рег.№М*** за срок от 6месеца ,  и нейната законосъобразност.

 При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Настоящата заповед е издадена от младши автоконтрольор при ОД на МВР-Видин Р.Р.Л. ,на основание заповед№368з-125/27.01.2017г.на директора на ОД на МВР-Видин,в която в т.2.2 е отбелязано ,        че ПАМ по чл.171,т.2а от ЗДвП могат да издават и „младши контрольори“  в РУ при ОД на МВР-Видин ,назначени по график.Не е приложен график по делото ,от който да е видно бил ли е дежурен мл.автоконтрольор Р.Р. в деня на извършване на нарушението ,при което макар и оправомощен по силата на тази заповед ,не са изпълнени всички изисквания на закона ,които да наложат извода за факта  бил ли е компетентен същият да издаде оспорената заповед за ПАМ.При липса на доказателства досежно този релевантен факт ,съдът приема ,че същата е незаконосъобразна.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-за срок от 6м. Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН.

Воден от горните съображения ,съдът не приема основното възражение на адв.Б.  ,че заповедта за ПАМ  е нищожна ,поради фактът ,че е издадена от некомпетентен орган. За да е нищожна същата ,следва законът да не предоставя правна възможност на тази категория длъжностни лица да издават актове по чл.171,т.2а,б“а“ ЗДвП ,но настоящият случай не е такъв.При наличие на график за дежурствата за деня на нарушението ,по силата на който мл. автоконтрольор Р. да е имал компетентността да съставя  АУАН и ЗППАМ ,за нарушения на територията на ОД на МВР-Видин ,заповедта би била законосъобразна.Правните последици от нарушаването на нормативните изисквания за компетентността на административно-наказващите органи, при издаване на крайния акт, могат да се свържат единствено с наличие на особено съществено нарушение на закона-основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 АПК.  В този ред на мисли съдът не приема тезата на адв.Б. за наличие на такова съществено нарушение на материалния и процесуалния закон, водещо до нищожност на акта.От обстоятелствената част на приложената заповед№8121з-1524/09.12.2016г./л.51/ е видно, че Министърът на вътрешните работи е предоставил правомощията по издаване на ЗППАМ  на директорите на Областните дирекции на МВР ,като с последваща заповед№368з-125/27.01.2017г.на директора на ОД на МВР-Видин е предоставена компетентност за издаване на заповеди по чл.171,т.2а ЗДвП на мл. автоконтрольори в РУ при ОД на МВР-Видин ,при което доколкото длъжността му позволява издаване на  тази категория актове , при липса на график за дежурство ,води като последица  незаконосъобразност на заповедта ,т.е. при  липса на всички законови изисквания,свързани с компетентността на органа . От тук се налага извода ,че  оспорената ЗППАМ не е нищожна ,но е незаконосъобразна.

 Съгласно чл. 171, т. 2а ,б“а“ от ЗДвП/ДВ,бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;В конкретния случай, мярката е наложена на жалбоподателя,който е управлявал и видно от свидетелство за регистрация/л.36/е собственик на МПС и като такъв може да бъде субект на това нарушение. При тази законова хипотеза законът изисква да са налице две предпоставки:1.лицето ,което е собственик на   автомобила  да притежава свидетелство за управление на МПС ,но да  е лишено от това право по съдебен или административен ред/чл.171,т.2а,б“а“ от ЗДвП/ .Безспорно жалбоподателя е собственик на МПС и за това по делото е прието като доказателство свидетелство за регистрация.Второто изискване обаче не е налице.Видно от оспорената заповед за ПАМ ,като  фактическо основание за издаване на оспорената заповед за прилагане на ПАМ е посочен фактът ,че същият е лишен от право да управлява по съдебен или административен ред с ЗППАМ№20-0996-000531/25.08.2020г.на началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана.Същата обаче не е връчвана на жалбоподателя ,видно от заверено копие от нея ,прието като доказателство по делото/л.38/.При невлязло в сила фактическо основание ,административно-наказващия орган не би могъл да издаде настоящата ЗППАМ.  Тежестта на доказване на тези предпоставки е на органа-той следва да докаже налице ли са били двете материално-правни предпоставки към момента на издаване на заповедта за ПАМ ,и едва след като се увери ,че  са налице -да наложи съответната мярка.Същият в случая действа при обвързана компетентност и е длъжен да я наложи ,но само при наличие и на двете предпоставки.Не е  доказана една от двете предпоставки, а именно ,че лицето е било лишено от правоспособност по административен или съдебен ред с влязъл в сила акт ,при което наложената ПАМ е необоснована.Липсват мотиви и относно срока на наложената ПАМ-защо счита ,че същата следва да се наложи за срок от 6м ,а не примерно за 1г.и доколкото този въпрос има отношение към мотивираността на акта ,същият се явява немотивиран и лишен от форма ,съгласно чл.59,ал.2,т.4 от АПК.Липсата на форма на акта е основание за неговата отмяна по чл.146,т.2 от АПК./в т.см. ТР№4/2004г. на ОС на съдиите от ВАС/.

По разбиране на съда ,не е доказан основният релевантен факт ,свързан с обстоятелството бил ли е лишен от право да управлява МПС жалбоподателя към момента на съставяне на АУАН ,което е от съществено значение за  законосъобразност на заповедта.ЗППАМ е преждевременно издадена ,като не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила ,което винаги е основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 от АПК.Не на последно място-нарушен е и целта на закона-да преустанови извършване на нарушения от лицата –правонарушители чрез налагане на съответните ПАМ по ЗДвП с цел превенция за неизвършване на други нарушения./в т.см. Р. по адм.д.№5977/18г.по описа на ВАС/.

Предвид гореизложеното , съдът намира,че заповедта ,макар и постановена от компетентен орган  ,е издадена при липса на форма на акта ,и при допуснати  съществени нарушения на процесуалния и материалния закон и целта на закона ,при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като основателна,следва да се уважи.

С оглед изхода на спора ,разноски  са претендирани от жалбоподателя ,чрез процесуалния му представител адв.Н.Б.  и  следва да бъдат присъдени.Внесена е държавна такса от жалбоподателя 10лв.,която следва да бъде присъдена ,но в договора за правна защита и съдействие не е отбелязан адвокатски хонорар.

Водим от гореизложеното административния съд

                                  

                                              Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  по жалба на К.Б.К. ***,чрез адв.Н.Б., Заповед за ПАМ №20-0953-000411/08.09.2020г.на мл. автоконтролъор Р.Р.Л. ***,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на МПС-товарен  автомобил „Ф*** “с рег.№М*** за срок от 6месеца.

ОСЪЖДА ОД на МВР-Видин ДА ЗАПЛАТИ на К.Б.К. *** разноски по делото в размер на 10/десет/лв. държавна такса.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на касационно обжалване,съгласно  чл.172,ал.5 от ЗДвП.

                                                                  

  

                                                

 

                                                   Административен съдия: