Определение по дело №390/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 57
Дата: 31 януари 2022 г.
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20217110700390
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

  57                                                       31.01.2022г.                                   град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на тридесет и първи януари                                          две хиляди двадесет и втора година

в закрито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 390 по описа за 2021г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Съдебният акт е постановен на основание чл.159, т.1 от АПК.

Адв.Мария Стоева от САК като пълномощник на „ОРИНДЖ ЕДЮКЕЙШЪН“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** със законен представител управителя И. Г. Б. и съдебен адрес: гр.София, бул.“Александър Стамболийски“ №38, ет.1, офис 2, обжалва писмо изх.№1013-09-21-9/01.11.2021г. на директора на ТП на НОИ – Кюстендил /погрешно посочено като заповед /вж. молбата от 09.12.2021г. и становището от 06.01.2022г. на л.60 и л.65/. Релевира основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК. Моли за отмяна на обективираното в писмото волеизявление на органа за възстановяване на изплатените средства за служителя А. С. П..

В писмено становище към административната преписка главен юрисконсулт Ани Андонова за ответния директор на ТП на НОИ – Кюстендил намира оспорването за недопустимо поради липса на годен за оспорване акт по см. на чл.117 и чл.118, ал.1 от КСО и моли за прекратяване на делото /вж. л.14/.

След запознаване с административна преписка по делото съдът установява следното от фактическа страна:

С оспореното писмо изх.№1013-09-21-9/01.11.2021г. на директора на ТП на НОИ – Кюстендил е даден отговор на възражение вх.№1013-09-21-5/29.06.2021г. и запитване вх.№1013-09-21-7/29.09.2021г. от жалбоподателя относно изплащане на средства по ПМС №151/2020г., изменено с ПМС №416/2020г. за работника А. С. П.. В писмото е посочено, че съгласно разпоредбата на чл.1, ал.5, т.1 от ПМС №151 от 03 юли 2020г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13 март 2020г., и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение №325 и удължена с Решение №378 на МС от 2020г., изменено с ПМС №416 от 30.12.2020г., обн. в ДВ, бр.2/2021г., „средствата за запазване на заетостта не се изплащат за работници и служители по чл.1, ал.1 т.1-4, които не са били в трудово правоотношение с работодателя преди 1 октомври 2020г.“, независимо от обстоятелството, че такова правоотношение е съществувало, прекратено е преди 01.10.2020г. и към началото на периода за който се искат средствата, отново съществува. Посочен е отговор на запитване от ЦУ на НОИ от 06.07.2020г. до МТСП, като конкретно за работничката А. С. П. органът е посочил, че лицето има сключен трудов договор с дружеството за периода от 14.10.2019г. и дата на прекратяване на трудовото правоотношение, считано от 15.08.2020г., има отново сключване на трудов договор с дружеството, считано от 14.10.2020г. и не отговаря на условията за изплащане на средствата по ПМС №151/2020г., изменено с ПМС №416/2020г. Във връзка с гореизложеното, предвид нормативната разпоредба и съгласно становището на МТСП, органът е посочил, че изплатените средства за А. С. П. за запазване на заетостта по ПМС №416/2020г. за м.01.2021г. в размер на 921.81лв. подлежат на възстановяване.

Писмото е връчено на адресата на 08.11.2021г., а жалбата по делото е подадена по пощата чрез администрацията на органа на 22.11.2021г.

Видно от административната преписка, кореспонденцията между дружеството и ТП на НОИ – Кюстендил датира от 19.03.2021г., когато дружеството е оправило запитване вх.№1013-09-21/19.03.2021г. до органа за статуса на служителката П. „не подлежи на плащане“ за м.02.2021г. В отговор изх.№1013-09-21-1/23.03.2021г. органът е посочил, че съгласно постъпилият на 15.02.2021г. списък със 14 работници и служители на дружеството с поискано изплащане на средства по ПМС №151/20202г. за м.01.20202г. сумите са изплатени по декларираната сметка с изплащателна ведомост на 18.02.2021г. за всичките 14 лица, като на 11.03.2021г. в НОИ е постъпил списък с 14 лица за изплащане на средства, като изплатените такива са за 13 лица без А. С. П., която е изключена от ведомост, т.к лицето не отговаря на условията на чл.1, ал.5, т.1 от ПМС №151/2020г. поради сключения трудов договор от 14.10.2020г. В писмото е посочен номер на сметка на ЦУ на НОИ за възстановяване от дружеството на изчислените и изплатени компенсации за м.01.2021г. за А. С. П. в размер на 921.81лв. С възражение вх.№1013-09-21-3/21.05.2021г. дружеството е възразило срещу задължението за възстановяване на средствата по мотиви, идентични с тези по процесната жалба и е помолило за преразглеждане на преписката за работничката и изплащане на компенсациите за м.02-м.04.2021г. С ново писмо изх.№1013-09-21-4/03.06.2021г. органът е уведомил дружеството за необходимостта от възстановяване на средствата и недължимостта на същите за следващите периоди. С възражение вх.№1013-09-214-5/29.06.2021г. дружеството  е изразило несъгласие със становището на органа и отново е поискало преразглеждане на случая. С писмо изх.№1013-09-21-6/13.07.2021г. органът е уведомил за поискано по казуса становище на МТСП. Последвало е ново писмо от дружеството вх.№1013-09-21-7/29.09.2021г. и след получаване на становището от МТСП с вх.№1013-09-214-8/27.10.2021г. е издадено и оспореното писмо за възстановяване на сумата. Изплащането на компенсацията за А. С. П. за м.01.2021г. в размер на 921.81лв. е потвърдено в копието на данните от списъци за работници и служители за дружеството, находящи се на л.91-92 от делото.

Действащата по казуса нормативна уредба включва ПМС №151/2020г., Процедурата за кандидатстване на работодатели за изплащане на средствата на АЗ като приложение към заповед №РД-11-00-133/22.01.2021г., изм. със заповед №РД-11-00-674/31.03.2021г. на изпълнителния директор на АЗ, споразумение за изпълнение на дейностите и обмен на информация между АЗ и НОИ от 14.09.2020г. с приложенията й и Работна инструкция на НОИ за изплащане на средствата, утвърдена със заповед №Ц1016-40-482/11.08.2020г. Приложимо е и писмо изх.№Ц1052-40-124/06.11.2020г. на НОИ, касаещо измененията в чл.10, ал.3 от ПМС №151/2020г. с §7 от ПЗР на ПМС №278/12.10.2020г. /вж. л.25-52, л.71-90 и л.95-97/.

С оглед на така установените данни от преписката съдът намира, че жалбата е недопустима. Съображенията за това са следните:

С МПС №151 от 03 юли 2020г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13 март 2020г., и извънредната епидемична обстановка, обявена с Решение №325 и удължена с Решение №378 на МС от 2020г. /обн. ДВ, бр.60/07.07.2020г., в сила от 01.07.2020г./ е дадена възможност за изплащане на средства на работодатели за запазване на заетостта след периода на извънредното положение и извънредната епидемиологична обстановка по смисъла на наименованието на ПМС-то за определена категория работници и служители с преустановена работа, работили на непълно работно време, ползвали отпуск, със запазена заетост и др. по см. на изброяването по чл.1, ал.1 от ПМС-то. В чл.1, ал.5 от ПМС-то е въведена забрана за изплащане на средствата в пет хипотези, като първата от тях е за работници и служители по чл.1, ал.1, т.1-4, които не са били в трудово правоотношение с работодателя преди 1 октомври 2020г. По см. на чл.1, ал.7 от ПМС-то средствата са за сметка на бюджета на НОИ и се превеждат на съответния работодател по банков път от НОИ. Процедурата за кандидатстване на работодателите започва с издаване на заповед от изпълнителния директор на АЗ за провеждане на процедурата, подаване на заявления за изплащане на средствата в дирекция „Бюро по труда“ към АЗ с комплект документи, разглеждане на заявленията и документите към тях от комисия в дирекция „Бюро по труда“, съставяне на протокол и списък на работодателите, които отговорят на критериите, който протокол се изпраща в АЗ, а АЗ го изпраща по електронен път на НОИ във вид на обобщена информация /чл.4-9/.  НОИ превежда средствата ежемесечно на работодателите до 10 работни дни от получаване на обобщената информация. С измененията в чл.10, ал.3 от ПМС-то, обн. ДВ, бр.89/2020г., в сила от 01.10.2020г. невъзстановените средства по чл.10, ал.1 се установяват и събират по реда на чл.110 от КСО. Това са получените от работодателя средства, за които ИА „ГИТ“ и НАП са установили неизпълнение на задълженията по чл.2 или чл.3, ал.1, т.5 и 6 или деклариране на неверни данни. Изпълнението на дейностите и обменът на информация между АЗ и НОИ се осъществява по реда на Споразумението от 14.08.2020г., издадено на основание чл.11 от ПМС-то. Процедурата за кандидатстване от работодатели е разработена от АЗ на основание чл.4, ал.1 от ПМС-то. ПМС-то е прието на основание §6а от ПЗР на ЗБДОО за 2020г. /отм./ по см. на §6 от ПЗР на МПС №151, последното изменено с ПМС №278/12.10.2020г. и ПМС №416/30.12.2020г.

Съгласно разработената от АЗ Процедура за кандидатстване на работодатели, представляваща приложение към заповед №РД-11-00-133/22.01.2021г., изм. със заповед №РД-11-00-674/31.03.2021г. на изпълнителния директор на АЗ /актуална към м.01.2021г./, при установяване на неправомерно получена помощ, средствата не се изплащат или се възстановяват /т.13 на стр.49/, като при обработката на документите НОИ извършва съответните проверки /т.17 на стр.50/. Видно от Споразумението за изпълнение на дейностите и обмен на информация между АЗ и НОИ от 14.08.2020г., НОИ превежда дължимите суми за предходен месец на работодатели, чиито документи са валидирани от АЗ и НОИ /чл.6, ал.1 на стр.79-гръб/. Съгласно утвърдената от управителя на НОИ Работна инструкция от 11.08.2020г., преди изплащане на средствата експерти от НОИ изтеглят информацията по защитен канал на централно ниво между НОИ и АЗ и извършват проверка на данните – формална и логическа. Автоматичното определяне на правото и размера на средствата започва с проверка за валидност на данните, след което се извършва автоматично определяне на правото на средствата по ЕГН-та, като за тези ЕГН-та, при проверките на които е установено, че не отговарят на условията за изплащане на средствата се маркират с отделни, съответстващи на нормативната уредба причини, след което се определя размера на съответстващите ЕГН-та. Автоматичната проверка завършва с вземане на решение за потвърждаване на ведомостта и изплащане на средствата. Контролът по осъществяване на дейността за изплащане на средствата е възложена на определени органи, между които са директорите на ТП на НОИ /вж. л.86-гръб/. Съгласно указанията от 06.11.2020г. на НОИ до директорите на ТП на НОИ – Кюстендил, при прилагане на чл.10, ал.3 от ПМС №151 и при запитване от осигурител за възстановяване на изплатени компенсации се изпраща писмо с номер на сметка и получател – ЦУ на НОИ, а при невъзстановяване на средствата съответното ТП на НОИ по седалище на осигурителя следва да състави ревизионен акт за начет по реда на чл.110 от КСО /вж. л.87-гръб/.

Посочената нормативна уредба, приложена към казуса по делото, сочи за липса на годен за оспорване административен акт. Процесното писмо на органа съдържа информацията в указанията на НОИ от 06.11.2020г. досежно предвидената възможност за уведомяване на работодателите за необходимостта от доброволно възстановяване на получените за работника средства. Касае се за хипотеза, възприета от органа като деклариране на неверни данни по см. на чл.10, ал.1 от ПМС №151/2020г. досежно трудовата дейност на А. С. П., поради което неизпълнението на указанията в писмото като правна последица води до реализиране на възможността по чл.10, ал.3 от ПМС-то за установяване и събиране на средствата по реда на чл.110 от КСО - посредством съставяне на ревизионен акт за начет на дружеството, който следва да се връчи на работодателя, а при направени възражения, да последва мотивирано заключение от контролните органи на НОИ, последвано от разпореждане за събиране на сумата по ревизионния акт от длъжностното лице, на когото е възложено ръководството на контрола по разходите за ДОО /вж. чл.110, ал.1-3 от КСО във вр. с чл.10, ал.3 от ПМС №151/2020г./. Едва издаденото разпореждане по чл.110, ал.3 от КСО може да бъде предмет на задължителното административно оспорване пред директора на ТП на НОИ по см. на чл.117, ал.1, т.2, б.“в“ от КСО, а решението на директора по чл.117, ал.3 от КСО – съответно предмет на съдебен контрол за законосъобразност по реда на чл.118, ал.1 от КСО. Наличието на изрично уредено препращане в ПМС №151/2020г. към реда за възстановяване на средствата по казуса в нормите на чл.110 и сл. от КСО не позволява формиране на извод, че оспореното писмо представлява индивидуален административен акт по дефиницията на чл.21, ал.1 от АПК, противно на твърдението на оспорващия. Не такова е и съдържанието на писмото, съответно формираното от органа волеизявление, което има единствено уведомителен характер и в този вид не засяга права и законни интереси на дружеството по арг. от чл.147, ал.1 от АПК.

На основание чл.159, т.1 от АПК е дължимо оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на съдебното производство по делото.

Мотивиран от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от адв.Мария Стоева от САК като пълномощник на „ОРИНДЖ ЕДЮКЕЙШЪН“ ООД /с посочени данни/ срещу писмо изх.№1013-09-21-9/01.11.2021г. на директора на ТП на НОИ – Кюстендил.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №390/2021г. по описа на КАС.

Определението подлежи на обжалване от жалбоподателя с частна жалба пред ВАС в 7-мо дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

            Определението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: