Решение по дело №547/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 101
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 30 март 2021 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20207100700547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                         101

       Добрич, 30.03.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

         Административен съд - Добрич, в съдебно заседание на осми март две хиляди двадесет и първа година, І състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА изслуша докладваното от председателя административно дело № 547/ 2020 год.

Производството е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба от П.Я.П.,***, срещу Заповед № 211/ 15.10.2020 год. (Заповедта) на Кмета на Община град Добрич, с която ѝ е наложено дисциплинарно наказание „забележка“ по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Според жалбоподателката Заповедта е издадена в нарушение на предписаната от закона форма и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Сочи, че с писмо рег. № 93 – 00 – 50/ 28.08.2020 г. са ѝ били поискани писмени обяснения относно 32 броя преписки, които обяснения е представила с писмо с рег. № 93 – 00 – 50#1/ 31.08.2020 г. Твърди, че след връчване на писмото за изискване на писмени обяснения не се е състояло изслушване, във връзка с което прави оплакване, че е нарушена разпоредбата на чл. 93, ал. 1 ЗДСл. Като нарушение изтъква и липсата на Дисциплинарен съвет, предвиден в текста на чл. 95 от ЗДСл. Счита, че Заповедта е издадена в нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 4 от ЗДСл, като в нея не е описано конкретно извършеното нарушение, дата и място на същото, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. Допълва, че липсва посочване на конкретно действие или бездействие, в което да е намерила израз вината, довела до налагане на дисциплинарното наказание. Настоява, че дисциплинарно наказващият орган (ДНО) не е изложил мотиви относно вината на служителя и не е обвързал вината с дадените от служителя обяснения и приложени доказателства. Иска отмяна на оспорения акт.

В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, се явява лично, не се представлява. Поддържа жалбата. С вх. № 785/ 12.03.2021 г. представя Писмени бележки, с които иска да бъде уважена жалбата ѝ изцяло. Към доводите, изложени в жалбата, добавя, че представените, след указание на съда от 21.12.2020 г., Документ за възлагане на проверка на дейността на "Дирекция "ОС", Писмен Доклад от 26.08.2020 г. на *** за резултата от извършената проверка и най - вече Протокол от 27.08.2020 г., с който се твърди уведомяване на П. П. за образуваното административно производство и покана за даване устни обяснения, не са част от административната преписка по налагане на дисциплинарното наказание и не представляват приложение към издадената Заповед; не са ѝ били съобщавани или предявявани, не съдържат необходимите реквизити за администрацията, която твърди че ги е съставила и издала, а именно изходящ регистрационен номер на Община град Добрич; не съдържат изявление или подпис, както на административно наказващия орган, така и на държавния служител, по отношение на когото е наложена санкцията. Прави възражение за прекомерност на предявеното от ответника адвокатско възнаграждение. 

Ответникът – Кмет на Община град Добрич, редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. П.А., редовно упълномощен, който оспорва жалбата. В Писмен отговор вх. № 2892/ 17.11.2020 г. (л. 1520 – 1521, т. 5) твърди, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на процедурата по издаването му. Твърди, че преди налагане на дисциплинарното наказание  ответникът освен взетите писмени обяснения е поканил жалбоподателката да даде и устни такива, който факт може да бъде доказан чрез свидетел. Счита доводът за липса на Дисциплинарен съвет за неоснователен, като се позовава на разпоредбата на чл. 96, ал. 1 ЗДСл. Настоява, че в оспорената Заповед са посочени, както правните, така и фактическите основания за издаването ѝ, както и че дадените от жалбоподателката писмени обяснения са отразени в Заповедта и са обсъдени при налагане на дисциплинарното наказание. Излага становище, че наложеното наказание е изцяло съобразено с вида и тежестта на извършеното дисциплинарно нарушение, личността на нарушителя и дадените от него писмени и устни обяснения. С вх. № 784/ 12.03.2021 г. представя Писмена защита, в която допълнително сочи, че даването на писмени обяснения е доказано чрез събраните по делото гласни доказателства – св. Надя ***. Счита, че изслушването може да бъде доказано и чрез гласни доказателства, като изтъква, че никъде не е уредена необходимостта за целта на изслушването да се събират само писмени доказателства. Позовава се и на приетия като доказателство Протокол, изготвен от св. ***, като настоява, че той е част от вътрешния оборот и не е необходимо в тази връзка поставяне на регистрационен индекс върху него. С оглед всичко изложено иска да бъде потвърдена Заповед № 211/ 15.10.2020 г. на Кмета на Община град Добрич и да му бъдат присъдени сторените по делото разноски.

С изпращане на жалбата е приложена административната преписка по издаване на Заповедта.

С Разпореждане № 1038/ 03.11. 2020 г. съдът на основание чл. 171, ал. 4 от АПК е указал на ответника, че по делото липсват доказателства относно това кога са установени нарушенията, в какъв период са извършени, кога е образувано дисциплинарното производство, кога е уведомено наказаното лице за образуваното дисциплинарно производство срещу него, доказателства за изслушване на наказаното лице.

След дадените с горното Разпореждане указания ответника е поискал да бъде разпитан свидетел в условията на довеждане за установяване на твърдението му, че е изпълнил задължението си да покани жалбоподателката да даде устни обяснения за извършеното от нея дисциплинарно нарушение. Представена е длъжностна характеристика за заеманата от жалбоподателката длъжност (л. 1523 – 1525, т. 5) На 21.01.2021 г. след поредни указания на съда е представена Заповед № 25/ 29.09.2017 г. на Кмета на Община град Добрич за назначаване на П.Я.П. на длъжност „директор на дирекция „Общинска собственост“ в Община град Добрич, Искане от ***с вх. № 94Г00-542/24.08.20 г.; документ за възлагане на проверка на дейността на Дирекцията; писмен доклад от 26.08.20 г.; протокол от 27.08.20 г.

В съдебно заседание на 08.03.2021 г. е разпитана св. Надя ***.

От страна на жалбоподателката са представени Заповед № 1636/ 10.11.2020 г. на Кмета на Община град Добрич за сформиране на работна група за промяна на Наредбата за реда и условията за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем, управление и разпореждане с жилища от общинския жилищен фонд на Община град Добрич (Наредбата, л. 1533, т. 6), Доклад от жалбоподателката във връзка с Наредбата (л. 1534 – 1535, т. 6), Наредбата (л. 1536 – 1558, т. 6), Писмо (покана) рег. № 93 – 00 – 32/ 08.06.2020 г. на Кмета на Община град Добрич до П.П., Директор на Дирекция „Общинска собственост“ за даване на писмени обяснения по конкретни въпроси.(л. 1573, т. 6)

Административен съд - Добрич, I състав, след като се запозна с доводите на страните и събраните по делото доказателства, извърши служебна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, съобразно с разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от адресат на обжалвания административен акт с право на жалба, поради което е допустима. Заповедта е връчена на 15.10.2020 г. Жалбата е подадена чрез административния орган, като е регистрирана с вх. № 94П – 00 – 455/ 20.10.2020 г. в Община град Добрич (л. 3), поради което се явява подадена в определения по чл. 124, ал. 1 ЗДСл във връзка с чл. 149, ал. 1 от АПК 14 - дневен преклузивен срок.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Със Заповед № 25/ 29.09.2017 г. на Кмета на Община град Добрич П.Я.П. е назначена на длъжност „директор“ на Дирекция „Общинска собственост“ в Община град Добрич, с ранг III младши за държавен служител (л. 1565, т. 6), с оглед на което правилно дисциплинарното производство е проведено по реда на Закона за държавния служител.

От оспорения акт не става ясно кога и как е започнало административното производство. Липсата на изричен акт за образуване на дисциплинарното производство, при наличието на проведени действия по осъществяване на дисциплинарно производство, е несъществено нарушение. В последното по делото открито съдебно заседание е прието като доказателство Искане с вх. № 94Г – 00 – 542/ 24.08.2020 г., подадено от ******, до Кмета на Община град Добрич, в което се сочи, че две години преди датата на подаването е пуснал искане за закупуване на магазин на конкретен адрес и все още няма отговор.(л. 1566, т. 6) Процесуалният представител на ответника настоява, че това искане е било основанието за извършване на проверката, в хода на която са констатирани нарушенията. Липсват доказателства това Искане да е било предявено на жалбоподателката.

По делото е прието като доказателство писмо на Секретаря на Община град Добрич до старши експерт в отдел „Канцелария и административно обслужване“, ***, без дата, с което се възлага на експерта да извърши проверка в Административно – информационната система „Архимед“ на Община град Добрич във връзка с горепосоченото Искане на г-н ***, както и за наличието на други неприключени преписки, касаещи дейността на Дирекция „Общинска собственост“ в Община град Добрич и нейния Директор за периода 01.01.2018 г. до 01.08.2020 г., като резултатите бъдат отразени в Доклад до Кмета и секретаря на Община град Добрич.(л. 1567, т. 6)

На 26.08.2020 г., според отбелязването в него, е изготвен Доклад от г-жа ***, в който е отразено, че към 24.08.2020 г. преписката на ***не е приключена и гражданинът не е получил отговор на искането си. На следващо място е отразено, че служителката е извършила деловодна справка за хода на част от преписките, образувани въз основа на заявления за подновяване на договори за наем на общинско жилище по реда на Наредбата, като е установила забавяне в произнасянето по 25 броя преписки по конкретно посочени заявления. (л. 1568 – 1569, т. 6)

Представен е Протокол, изготвен от старши експерт в отдел „Канцелария и административно обслужване“, ***, с поставена върху него дата – 27.08.2020 г., в който се сочи, че получила нареждане от Кмета на Община град Добрич да уведоми г-жа П.П., че срещу нея е образувано дисциплинарно производство заради забавени преписки и да я покани в срок от три дни да се яви в кабинета му за даване на устни обяснения. Според св. ***, тя е поканила жалбоподателката още същия ден да даде устни обяснения по образуваното дисциплинарно производство. В рамките на работния ден на 27.08.2020 г. г-жа П. се явила и Кметът я е приел.(л. 1570, т. 6)

На 28.08.2020 г. с рег. № 93 – 00 – 50 от Кмета на Община град Добрич е изпратено писмо до П.П., Директор на Дирекция „Общинска собственост“ при Община град Добрич, с което в качеството му на работодател и на основание чл. 93, ал. 1 от Закона за държавния служител във връзка с чл. 89, ал. 2, т. 1 и т. 2 от с.з. ѝ предоставя възможност до 01.09.2020 г. да изложи в писмена форма обясненията си поради какви причини е допуснала забавяне при процедирането на преписки с посочени номера. (л. 83 – 84, т. 1)

С вх. № 93 – 00 – 50#1/ 31.08.2020 г. жалбоподателката е представила своите писмени обяснения, с които е оспорила изцяло допускане забавяне при процедирането по конкретните преписки. Заявила е, че по всички преписки на „Жилищно настаняване“ се работи своевременно и заявителите са уведомявани веднага за непълнотите и необходимите от тяхна страна документи. Изложила е своите доводи по всяка една от преписките, като към писмените обяснения е приложила 1383 страници доказателства за извършената по преписките действия. (л. 85 – 92, т. 1; л. 93 – 1515, т. 1, 2, 3, 4, 5)

В резултат е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 211/ 15.10.2020 г. на Кмета на Община град Добрич, с която на основание чл. 44, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 44, ал. 2 ЗМСМА, чл. 97 във връзка с чл. 89, ал. 2, т. 1 от Закона за държавния служител и дадени писмени обяснения с рег. № 93 – 00 – 50#1/ 31.08.2020 г. по чл. 93, ал. 1 от ЗДСл на П.Я.П. е наложено дисциплинарно наказание по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 1 от ЗДСл. Като причини за налагане на наказанието са изложени следните: не е координирала работата на служителите, отговорни за жилищно настаняване във връзка с приключване на преписки по подадени заявления за подновяване на договори за наем на общинско жилище по чл. 20, ал. 3 от Наредбата и по подадени заявления по проблеми във връзка с ползването на общинско жилище, като са изредени номерата на заявленията. Посочено е, че в резултат на липсата на координация не са подновени наемните правоотношения в случаите на изпълнение на изискванията на чл. 6 от Наредбата; на комисията, назначена със Заповед № 1103/ 04.10.2018 г. на Кмета на Община град Добрич не е предоставена информация, налична по преписките, за отпадане на условията за настаняване; липсват подготвени отговори по поставени проблеми; не е координирала работата на служителя във връзка с приключване на преписка по подадено напомнително от 24.08.2020 г. и липсва изготвен отговор до заявителя.

Указано е, че наказанието е наложено при спазване изискванията на чл. 91 и сл. от ЗДСл и след преценка на събраните доказателства: писмени обяснения и и приложени преписки.(л. 12 – 13, т. 1)

Изпълнителното деяние, изразено чрез бездействие, е квалифицирано от дисциплинарно наказващия орган като дисциплинарно нарушение по чл. 89, ал. 2, т. 1 ЗДСл (неизпълнение на служебните задължения).

Така изложената фактическа обстановка и приети доказателства налагат следните правни изводи:

Заповедта по чл. 97 ЗДСл е издадена в писмена форма, от материално компетентен орган по смисъла на чл. 92, ал. 1 ЗДСл и формално съдържа изискуемите реквизити по чл. 97, ал. 1 ЗДСл.

Съгласно чл. 94, ал. 1 от ЗДСл дисциплинарните наказания се налагат не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му, което изискване е заложено кумулативно. В Заповедта липсват изложени обстоятелства по всяко едно от изредените заявления кога е следвало да се приключи преписката. С оглед на това по отношение заявленията, отразени в точки 1 до 5 включително, съдът няма как да си направи извод спазен ли е срокът по чл. 94, ал. 1 от ЗДСл от една година от извършване на нарушението.

По отношение останалите заявления с оглед отразената в тях дата и датата на издаване на Заповедта може да се счете, че срокът от 1 година от извършване на нарушението е спазен.

По отношение срока по чл. 94, ал. 1 ЗДСл два месеца от откриване на нарушението, ако се счете, че има нарушение, то като дата на откриването му би следвало да се приеме датата на Доклада на старши експерт в отдел „Канцелария и административно обслужване“, *** – 26.08.2020 г., макар и този Доклад да не е надлежно регистриран в деловодството на Община град Добрич, нито пък има доказателства за постъпването му при Кмета на Община град Добрич. От тази дата до датата на издаване на Заповедта са изтекли по – малко от два месеца, поради което в този смисъл може да се счете, че този срок е спазен.

Възражението за липса на Дисциплинарен съвет е неотносимо към спора с оглед вида на наложеното наказание, доколкото съгласно чл. 96, ал. 1 ЗДСл преди да наложи дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 4 и 5, дисциплинарно наказващият орган взема становището на дисциплинарния съвет, който образува дисциплинарно дело по негово нареждане. В случая наказанието е по чл. 90, ал. 1, т. 1 ЗДСл.

Издаването на обжалваната заповед е станало в резултат на производство, проведено без надлежно участие на жалбоподателката, при неспазване на изискванията и процедурните правила на чл. 26, ал. 1, чл. 34, ал. 1 и ал. 3, чл. 35 от АПК.

Преди налагане на наказанието административният орган е изпратил на 28.08.2020 г. писмо с номера на преписки, по които е поискал обяснения за забавянето им. Това е най – ранната дата, на която може да се счете, че служителят е бил уведомен надлежно, че срещу него е образувано дисциплинарно производство във връзка със заявления по преписки. Писмото не съдържа обаче конкретни съображения за твърденията за забавяне на преписките, нито конкретно изложено обвинение със срокове, в които е следвало да има произнасяне по преписките и фактически основания, че това произнасяне е резултат от бездействието на жалбоподателката. Липсват в писмото и правни основания за конкретно вменено на жалбоподателката нарушение като ръководител на съответната Дирекция. Изредени са само номера на преписки. С оглед на това жалбоподателката не е била в състояние да разбере срещу какво следва да се защищава, но въпреки това е представила писмени обяснения.

Разпоредбата на чл. 93, ал. 1 от ЗДСл обаче вменява кумулативно задължение на дисциплинарно наказващия орган, както да изслуша държавния служител, така и да приеме писмените му обяснения. В случая, липсват доказателства, че е изпълнено второто кумулативно изискване за изслушване на държавния служител по конкретно отправено срещу него обвинение за дисциплинарно нарушение. Няма изготвен Протокол за изслушване, в който да е отразено съдържанието на изслушването. Този извод не се променя от представения от ответника Протокол от 27.08.2020 г., изготвен от ***, старши експерт, в който е отразила собствените си твърдения относно посещение от жалбоподателката при Кмета на Община град Добрич, нито от показанията, дадени от същото лице в съдебно заседание. Св. *** заявява в показанията си:“… моята задача беше да го съставя и да го разпиша и да го представя на г-н ***…“ Тя признава, че не го е предявявала на жалбоподателката. Според този Протокол на 27.08.2020 г. св. *** се обадила по телефона на г-жа П. и я поканила да се яви в срок от три дни в кабинета на Кмета, като даде устни обяснения по образуваното срещу нея дисциплинарно производство. Същия ден г-жа П. е била приета в кабинета на Кмета. Така даденото удостоверяване, потвърдено и в съдебно заседание, не доказва извършено изслушване по конкретното дисциплинарно производство, нито как е протекло, ако е имало изслушване въобще. Видно от датата на писмото, с което са поискани писмени обяснения във връзка със съдържанието на Протокола от 27.08.2020 г., така и във връзка със събраните гласни доказателства, се налага изводът, че към 27.08.2020 г. все още жалбоподателката не е била известена нито за номерата на преписките, по отношение на които се претендира от работодателя извършено нарушение, нито в какво точно се е състояло нарушението, за да се приеме, че тя е могла надлежно да даде обяснения по образувано срещу нея дисциплинарно производство и да е било извършено изслушване именно във връзка с конкретните преписки. В самата Заповед изобщо липсва позоваване на извършено изслушване на наказаното лице. С оглед на това Заповедта е издадена при съществено процесуално нарушение.

Няма данни да е била предоставена възможност на жалбоподателката да участва в административното производство, като вземе отношение по доказателствата, които органът сочи, че са дали основание за образуване на дисциплинарното производство, нито по Доклада от старши експерт ***, нито пък ѝ е бил предявен Протоколът, в който се твърди извършено изслушване. Всички тези доказателства бяха доведени до знанието на жалбоподателката след издаване на оспорения акт, едва в последно съдебно заседание.

Към писмените си обяснения жалбоподателката е изложила подробно, по всяко едно от заявленията своите съображения за липса на нарушение. В Заповедта липсват, каквито и да е мотиви защо не са приети нейните съображения. Формалното посочване, че Заповедта била издадена при преценка на писмените обяснения и приложените преписки по подадените заявления не изпълнява изискванията на закона. Не са изложени фактически основания защо се счита, че е налице неизпълнение на задълженията, в какво се е състояла липсата на координация и как това се е отразило конкретно на произнасяне по преписките, съответно на какво основание се претендира, че ако има забавяне на произнасяне, то е резултат от нарушение на служителя. Не е достатъчно само да бъде посочено правното основание – неизпълнение на служебните задължения, а следва да бъде обосновано на кои служебни задължения по длъжностната характеристика е налице неизпълнение и как то е довело до нарушение. В този смисъл липсва обосноваване на вината на служителя.

Освен това с разпоредбите на чл. 20 и 21 от ЗДСл са разписани изисквания при изпълнение задълженията на държавния служител. В оспорения акт обаче не е налице указание кое от тези изисквания е нарушило наказаното лице и защо се счита, че го е нарушило, поради което последното няма база, на която да се защити. Липсата на правни основания за вмененото нарушение „неизпълнение на служебни задължения“ прави Заповедта необоснована.

С оглед горното, на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ АПК обжалваната Заповед следва да бъде отменена, а жалбата като основателна, уважена изцяло.

Воден от изложеното, Административен съд – Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на П.Я.П.,***, Заповед № 211/ 15.10.2020 год. на Кмета на Община град Добрич, с която ѝ е наложено дисциплинарно наказание „забележка“ по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 1 от Закона за държавния служител.

На основание чл. 124, ал. 1, изр. второ от Закона за държавния служител решението е окончателно.

 

 

СЪДИЯ: