Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
04.06.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
20.05 |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В открито
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Мария
Божкова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Делчева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
23 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от К.Х.Д. от ***,
действащ чрез пълномощника си адв. В.Ч., против
Решение № 411/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1100/2019 г. по описа на
Районен съд – Кърджали. С цитираното решение е потвърдено Наказателно
постановление № 19-1947-000264/30.08.2019 г., издадено от началник сектор към
ОДМВР гр.Кърджали, РУ-Кърджали, с което на К.Х.Д. от *** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Кърджали
е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния и
процесуалния закон.
Счита за неправилни изводите на първоинстанционния
съд, че са спазени относимите процесуални норми по
установяване на административното нарушение. В тази връзка сочи, че съдът не е
взел предвид Наредба № I – 45 от 24.03.2000 г., съгласно която при дерегистриране на МПС се отнемали регистрационният талон и
регистрационните табели на превозното средство. В конкретния случай деянието
било неправилно квалифицирано от съда, респ. не била налице съставомерност
по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
При наличието на образувано досъдебно производство,
не бил изяснен въпросът, кога е влязло в сила постановлението на прокуратурата,
за да е налице компетентност на издателя на процесното
наказателно постановление.
Твърди, че е налице неправилна квалификация на
вината на жалбоподателя.
Предвид изложеното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 411/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1100/2019 г. по
описа на Районен съд – Кърджали, след което да постанови решение по същество, с
което да отмени Наказателно постановление № 19-1947-000264/30.08.2019 г.,
издадено от началник сектор към ОДМВР гр.Кърджали, РУ-Кърджали.
В съдебно заседание адв. В.Ч.
поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Излага допълнителни доводи за
незаконосъобразност на атакуваното решение на първоинстанционния
съд, въвеждайки съображения, че нарушението би било налице, ако контролните
органи са отнели контролния талон и регистрационните табели и едва след това,
при управление на МПС ще е налице хипотезата на чл. 140 от ЗДвП. Неясно било на
коя дата е влязло в сила постановлението на Районната прокуратура, което се
явявало от съществено значение. В конкретния случай срещу касатора
бил съставен АУАН от 02.07.2019 г., производството по който било прекратено с резолюция
на административно-наказващия орган и изпратено на Районна прокуратура –
Кърджали. Предвид това релевантното административно производство било
прекратено и незаконосъобразно първоинстанционният
съд бил приел, че основанието за издаване на обжалваното постановление е актът
по прекратеното производство, а не постановлението на РП - Кърджали, т.е.
налице било особено производство, регламентирано в ЗАНН. Моли касационната
инстанция да отмени атакуваното решение на районния съд и потвърденото с него
наказателно постановление, като присъди деловодни разноски.
Ответникът по
касация – началник сектор към ОДМВР гр.Кърджали, РУ-Кърджали, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Окръжна прокуратура Кърджали, чрез прокурор Д.,
оспорва касационната жалба като неоснователна и предлага решението на Районен съд
- Кърджали да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Релевира съображения, че
административното нарушение било безспорно доказано и съдебното производство не
били допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила, респ. визираните в жалбата касационни основания не са налице.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за необоснованост на атакуванато решение, противоречие
с материалния закона и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила се
явяват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.
2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд Кърджали е потвърдил
Наказателно постановление № 19-1947-000264/30.08.2019 г., издадено от началник
сектор към ОДМВР гр.Кърджали, РУ-Кърджали, с което на К.Х.Д. от *** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП,
както и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 10 контролни точки.
Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и при съставянето им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението било описано с всички относими към
състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено
и нарушителят бил индивидуализиран. От доказателствата по делото безспорно се установявало,
че санкционираният правен субект е осъществил състава на посоченото в акта и
постановлението нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Налице било съответствие между обстоятелствата на
описаното в акта и наказателното постановление нарушение с посочената като
нарушена разпоредба, а също и санкционната такава.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на пълномощника на К.Х.Д. от ***, са неоснователни и релевираните
отменителни основание не са налице. В тази връзка
като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение е установено от обективна и
субективна страна, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката
на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от
доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи,
води до обоснованост на постановеното решение.
Касационният съдебен състав изцяло
споделя изводите на районния съд, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.
За прецизност следва да се отбележи следното:
На първо място, неоснователни не конкретизирани са
доводите на касатора за допуснати нарушения на административнонаказателния процес при установяване на
нарушението. В тази връзка следва да се отбележи, че процесният
АУАН е съставен в съответствие с изискванията на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, а
именно в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при
извършване на нарушението. Актът съдържа всички необходими реквизити, съгласно
нормата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен за запознаване и връчен на
нарушителя, който е подписал акта без възражения.
Основание за отмяната на наказателното
постановление би било наличието на допуснати съществени нарушения при
съставянето на АУАН или съществени нередовности в
неговото съдържание, които са довели до ограничаване правото на защита на лицето,
чиято административнонаказателна отговорност е
ангажирана, или възпрепятстват съдебната проверка за законосъобразност на
издаденото наказателно постановление. В конкретния такива не са констатирани,
поради което така въведения довод се явява неоснователен.
Необосновани и неподкрепи от фактическа и правна
страна са и въведените възражения, че НП е издадено въз основа на АУАН, който е
прекратен от административно наказващия орган. В тази връзка от приложения в
кориците на АНД № 1100/2019 г./л. 20/ АУАН серия Д, бл. № 443174/№ 264 от 02.07.2019
г., се установява, че в същия липса положена резолюция на АНО за прекратяването
му. Безспорно е, че в конкретния случай, по процесното
деяние, е налице произнасяне от Районна прокуратура – Кърджали, ТО – Ардино,
като с Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от
27.08.2019 г. е отказано образуването на наказателно производство за извършено
престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК срещу К.Х.Д. от ***. Не е налице обаче
хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, респ. липса на образувана административна
преписка или прекратена такава с мотивирана резолюция на АНО, поради което
обосновано и законосъобразно се явява издаването на атакуваното наказателно
постановление въз основа на горецитирания акт за
установяване на административно нарушение. Следва да се отбележи, че Наказателно постановление № 19-1947-000264 е
издадено на 30.08.2019 г., а АУАН е съставен на 02.07.2019 г., т.е. спазен е срокът
по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.
На следващо място неоснователни са твърденията за
липса на осъществено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. От фактическа страна
пред на районния съд е било установено, че на 02.07.2019 г. в ***, на ***, К.Х.Д.
от *** е управлявал лек автомобил „Мерцедес Ц 180“ с рег. ***, закупен от
лицето с договор за покупко-продажба от 25.04.2019 г. При извършената справка
от служителите на РУ-Кърджали е констатирано, че автомобилът е с прекратена
регистрация на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, считано от 26.06.2019 г.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на
платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, регламентира,
че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство.
В конкретния случай е спорно, че управляваният от касатора автомобил на 02.07.2019 г. е бил със служебно прекратена регистрация, поради неизпълнение на
задължението на Д., в качеството му на собственик да регистрира МПС в законоустановения срок от придобиването му. С други думи
към описаната в АУАН и НП дата автомобилът не е бил регистриран по надлежния
ред, с което е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП. Цитираната
норма съдържа в себе си две хипотези, обуславящи ангажирането на административнонаказателна отговорност: на водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред
(1); на водач, който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер (2). С оглед това, че на 02.07.2019 г. касаторът е управлявал лек автомобил „Мерцедес Ц 180“ с
рег. ***, който е бил със служебно прекратена регистрация, то към посочената
дата автомобилът се явява нерегистрирано МПС по смисъла на закона, поради което
е осъществен съставът на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП.
Съдът не възприема доводите на пълномощника на касатора, че районният съд неправилно не е съобразил изискванията
на Наредба № I – 45 от 24.03.2000 г., съгласно която при дерегистриране
на МПС се отнемали регистрационният талон и регистрационните табели на
превозното средство. Редът за служебното прекратяване на регистрацията на
моторни превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, е нормативно установен в чл. 18б от Наредба №
I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр.
105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.) В чл. 18, ал. 1, т.
10 от Наредбата е въведено като основание за служебно прекратяване на
регистрацията по реда на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, на регистрирано пътно
превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни
задължението си да регистрира превозното средство. Изискването за отнемане на
регистрационния талон и регистрационните табели е предвидено при служебно
прекратяване на регистрацията на основание чл. 143, ал. 11 от ЗДвП в случаите
на глава шеста по ЗДвП (чл. 171 и сл. от ЗДвП ), което е различно основание за служебно прекратяване на регистрацията на
регистрирано пътно превозно средство и очевидно е неотносимо
за процесния случай.
Напълно голословни и бланкетни
са и възраженията, изложени в жалбата, относно неправилна квалификация на
вината на наказаното лице. Нормата на чл. 145, ал. 2 от ЗДвП, въвежда
задължение за приобретателя на регистрирано пътно
превозно средство в срок до един месец да регистрира придобитото превозно
средство в службата за регистрация на пътни превозни средства по постоянния
адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато пътното превозно
средство е придобито от търговец с цел продажба. К.Х.Д., в качеството си на приобретател на МПС - купувач по договор от 24.05.2019 г.
за покупко-продажба на „Мерцедес Ц 180“ с рег. ***, не е изпълнил задължението
да регистрира МПС, поради което след изтичане на двумесечния срок от датата на
придобиване, е възникнало основанието по чл. 143, ал. 5 от ЗДвП. Посочената
разпоредба не въвежда задължение за уведомяване на собственика на пътното
превозно средство, чиято регистрация е прекратена, за разлика от нормата на чл.
143, ал. 10 от ЗДвП. Незнанието на наказаното лице, че неизпълнение на
задължението за регистрация е съпроводено със нормативно установена санкция, не
е основание за отпадане на административнонаказателната
отговорност. В този смисъл касационният съд изцяло споделя изложените от
районния съд мотиви в тази насока.
В конкретния случай не са налице предпоставките за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, респ. осъщественото деяние не се отличава с
липса на обществена опасност или с явно незначителна такава, различаваща се от
обикновените случаи на административни нарушения от този вид.
Наложените наказания, в минимално установения от
закона минимум, са съобразени с обществената опасност на деянието и явяват в съответствие
с целта на закона и чл. 27 от ЗАНН.
Предвид горното, настоящият съдебен състав
намира депозираната касационна жалба от пълномощника на К.Х.Д. за неоснователна, поради което и процесното решение на Районен съд – Кърджали, като законосъобразно,
респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и
съществени нарушения на съдопроизводствените правила,
следва да бъде оставено в сила.
При този изход на делото, по отношение
на касатора не са налице основанията на чл. 63, ал. 3
от ЗАНН, поради което не следва да бъдат присъждани деловодни разноски.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63, ал. 1, предл. ІІ от ЗАНН,
Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 411/13.12.2019 г., постановено по АНД № 1100/2019 г. по описа
на Районен съд – Кърджали.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.