Решение по дело №167/2013 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2655
Дата: 26 ноември 2013 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20137180700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2013 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                                                                                             Административен съд  Пловдив

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2655

 

гр. Пловдив,  26  . 11.  2013 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди и тринадесета година, в състав :

Административен съдия:  Здравка Диева

 

       С участието на секретаря Гергана Георгиева, като разгледа докладваното от съдията  адм.д.№ 167 / 2013г., за да се произнесе , взе предвид следното :

       Производство по реда на чл. 215 от  Закона за устройство на територията.

В.С.А.,***, представлявана от адв.К. обжалва Заповед № АБ - 59/12.12.2012г. на Кмета на Община Садово.

Счита заповедта за незаконосъобразна и моли да бъде отменена.

Твърди допуснати съществени процесуални нарушения – не са уведомени всички заинтересовани лица. Възразява против съществуването и построяването на северната граница на ПИ № 409 на жилищна сграда, разположена на южната граница със собствения й имот – ПИ № 403, кв.14 по плана на с.Катуница. Посочено е, че постройката е незаконна и пречи на пълноценното ползване на имота.

Поддържа нарушения в регулацията на кв.14 – без конкретизация в обхвата на оспореното изменение. Допълнително бе уточнен /молба на л.162/ обхватът на оспорването – в частта за изменение на регулацията за собствения имот № 403 – намалява се площта му; в частта за предвиденото застрояване – поради предвидени намалени отстояния между имоти №№ 409 и 403 с твърдение, че предвиденото застрояване в имот № 409 ще засегне предвиденото застрояване в имот № 403.

Ответникът Кмет на Община Садово е процесуално представен от адв.П.. Счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Твърди, че заповедта е съобщена на всички лица, за които е имало данни в разписния лист към плана и едно лице, което не е било вписано, е конституирано в процеса, поради което нарушението не е съществено.

Заинтересованите страни В. К.В.,***; П. Г.И.,***; А. П.Л.,***; Й. И.Л.,***; И. И. Л.,*** - не изразяват становище по жалбата и по същество.

Заинтересованите страни Д. А.П. и Д. Г.П. с пълномощник адв.М.Л.  оспорват жалбата с искане да бъде отхвърлена като неоснователна. Считат заповедта за законосъобразна.

  По същество адв.Л. поддържа, че посредством заключението по СТЕ е установен фактът на непроменена граница на притежавания от жалбоподателката ПИ № 403, попадащ в УПИ V – озеленяване; регулационните предвиждания по оспорената заповед не касаят нейния имот, тъй като ПИ 403 е и си остава в УПИ V – озеленяване; предвиденото в новообразувания УПИ VI – 409 застрояване не засяга по никакъв начин имота на жалбоподателката и не се предвиждат намалени отстояния на застрояването; не се изменя уличната регулация и не се предвижда намаляване площта на ПИ 403.

Предвиденото застрояване в новообразувания с оспорената заповед УПИ VI – 409 по никакъв начин не засяга бъдещото урегулиране на ПИ 403 и застрояването в същия.

Според адв.Л., ПИ 403 не е предмет на плана, одобрен с оспорената заповед и не се явява засегнат на основание чл.131 ал.2 т.1 ЗУТ; както и по см. на чл.131 ал.2 т.2 и т.3 ЗУТ. Промяна предназначението на ПИ 409 попадащ в нов УПИ VI – 409 не засяга бъдещото ползване и застрояване на ПИ 403, попадащ в УПИ V – озеленяване. Жалбата не е основателна и по см. на чл.131 ал.2 т.4 ЗУТ; не се твърди, а и не е налице засягане и по см. на чл.131 ал.2 т.5 ЗУТ. И в двата ПИ има изградени жилищни сгради и се ползват с жилищно предназначение.

Предназначението на имотите за зелени площи е отредено със Заповед № 291 от 1973г. и е отпаднало предвид изтекъл законоустановен 15 годишен срок за провеждане на производствата по ЗДС, респект. по ЗОС за реализиране на мероприятието съгл. чл.208 вр. с чл.134 ал.2 т.1 ЗУТ – собствениците на имоти, отредени за зелени площи имат право да заявят изменение на влезлите в сила планове.

Пропускът да бъде обявена заповедта не лицето И.Л. /брат на Й.Л./ и съсобственик на ПИ 404 в УПИ V – озеленяване, е изправен в съдебното производство и не представлява непреодолимо нарушение, което да води до незаконосъобразност на заповедта. Общинската администрация съобщава административните актове на лицата по данни за собственост от разписен лист, а лицето Л. разполага със самостоятелно право на жалба против заповедта и правото му на защита не е ограничено, като жалбоподателката не разполага с възможност да защитава чужди права.

Окръжна прокуратура-Пловдив, уведомена за производството по реда на чл.16 ал.1 т.3 от АПК, не встъпва в процеса.

1. Със Заповед № АБ - 59/12.12.2012г. на Кмета на Община Садово е одобрено изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ V – за озеленяване в кв.14 по плана на с.Катуница, Община Садово и образуването на нови УПИ V – за озеленяване и УПИ VI – 409 по зачертаванията, линиите, надписите и щрихите в кафяв и зелен цвят за регулацията, червена ограничителна линия за застрояването и матрица с устройствени показатели със син цвят.

Обявление № 91-00-202 от 19.12.2012г. /л.47/ удостоверява извършено съобщаване на заповедта на собствениците на имоти от обхвата на одобреното изменение, л.26.

Жалбоподателката е собственик на ПИ № 403, попадащ в УПИ V – за озеленяване в кв.14 по плана на с.Катуница /Постановление за възлагане на недвижим имот от 22.03.1995г./ и е уведомена на 02.01.2013г. /подпис на лицето в съобщителен лист/.  Жалбата е подадена на 16.01.2013г. – в 14 дневния срок за оспорване.

 С одобреното изменение границите на УПИ V се променят поради обособяване на нов УПИ за ПИ № 409 – също попадащ в УПИ V преди изменението.  Новият УПИ VI – 409 е самостоятелен, с предвидено застрояване и устройствена зона Жм.

При тези данни следва, че жалбоподателката е лице от кръга на чл.131 ал.1 във вр. с чл.131 ал.2 т.1 – собственик на имот – предмет на плана поради местоположение в УПИ V, а с изменението, изразяващо се в образуване на УПИ VI – 409  и носител на право на собственост върху имот, съседен на имота – предмет на плана, чието предвиждане “за озеленяване” отпада, тоест предназначението се променя с предвиденото застрояване /ниско, свободно по ограничителните червени прекъснати линии за застрояване/ - чл.131 ал.2 т.4 ЗУТ.

Обхватът на заинтересованите лица с право на жалба е установен в разпоредбата на чл.131 ал.2 във вр. с ал.1 ЗУТ. Жалбата се разглежда по основателност поради констатирана допустимост по критериите за заинтересованост на цитираните разпоредби от ЗУТ.

 Обхват на оспорването - в частта за изменение на регулацията за собствения имот № 403 – намалява се площта му; в частта за предвиденото застрояване – поради предвидени намалени отстояния между имоти №№ 409 и 403 с твърдение, че предвиденото застрояване в имот № 409 ще засегне предвиденото застрояване в собствения имот № 403, както и във вр. с нарушение на чл.134 ал.4 ЗУТ относно постройка в ПИ № 409, разположена на южната граница със собствения й имот – ПИ № 403.

2. Издател на оспорената заповед е кмета на общината без хипотеза на заместване или делегирани правомощия по реда на §1 ал.3 ДР ЗУТ.

Административният орган е компетентен, заповедта съдържа текстова и графична част.

Втората /л.60, л.71 – на паус/ съдържа номер на заповедта, текст за същността на одобреното изменение , подпис на кмета на общината, извлечение от действащия ПУП на част от кв.14 по плана на с.Катуница, изменение на ПУП – ПРЗ за ПИ 409, част – План за регулация, част – План за застрояване, градоустройствени показатели /Плътност на застрояване – в % 60; Интензивност на застрояване – Кинт 1.0; Озеленена площ – П озл. В % 40/ и посочена устройствена зона в част – План за застрояване в проекта – Жм с таблица в син цвят за показателите и ограничителна пунктирана червена линия за предвидено свободно застрояване с необходимите отстояния от съседните ПИ 403, ПИ 408, ПИ 410 и 404, попадащи в УПИ  V – за озеленяване.

2.1. Административен акт от характера на оспорената заповед е единно цяло от текстова и графична част, което се установи без съмнение. Целените правни последици не могат да настъпят от действието само на една от частите на заповедта. В конкретния случай текста на заповедта съдържа препратка към графичната част, приложена в преписката – посредством цветните означения, червена ограничителна линия на застрояване и матрица с устройствени показатели със син цвят, отразяващи одобреното изменение.

От представената административна преписка се установява, че е изготвена графична част на одобрената разработка, която е подписана от органа, издал заповедта, както и върху проекта е изписана заповедта за одобряването му като номер и дата /изискванията произтичат от чл.68,чл.49,т.2,т.3 и т.4 и чл.57 от Наредба № 8 от 14.06.2001г./.

2.2. По отношение съобщаване на заповедта и въведеното възражение за съществено процесуално нарушение : Съобщаването на административния акт е техническо действие и има значение за подаване на жалбата в срок. Действително, установено бе несъобщаване на заповедта на едно от заинтересуваните лица в административна фаза, което бе конституирано по делото в качеството на заинтересована страна. Процесуалните права на това лице бяха гарантирани, същото разполага със самостоятелно право на жалба, тъй като срок за оспорване не е текъл.

Съдебният състав счита, че пропускът да бъде съобщена заповедта на един от съсобствениците на имот, попадащ в УПИ V – за озеленяване, предмет на плана, не води до незаконосъобразност на акта като самостоятелно основание за отмяна /в тази насока Решение № 6938/2011г. на ВАС, Второ О. и други/.

            В допълнение с оглед изявлението на адв.П. се отбелязва, че Л.

 не е посочен в разписния лист, но вещното му право е даденост преди и към момента на издаване на заповедта и следва да бъде зачетено, тъй като освен по данни от имотния регистър/разписен лист, легитимация може да бъде извлечена и от други писмени доказателства, с които се установява право на собственост или на ограничено вещно право. Записът в разписния лист носи производна информация, за разлика от първичните документи за собственост.

   2.3. Правни и фактически основания на оспорената заповед : чл.62а ал.4, чл.134 ал.2 т.1, чл.110 ал.1 т.1, чл.112 ал.2 т.3 ЗУТ; Решение на ЕСУТ при Община Садово, прието с Протокол № 19 от 09.11.2012г. във вр. със заявление вх.№ 012-Д-50/28.09.2012г. от заинтересовани лица по чл.131 ЗУТ – Д.П. и Д.П., собственици на ПИ 409 за изменение на ПУП за УПИ V – за озеленяване в кв.14 по плана на с.Катуница, предвид че планът на с.Катуница е влязъл в сила през 1973г. и към дата на издаване на заповедта е изтекъл 15 годишния срок по чл.208 ЗУТ за започване процедура за отчуждаване по реда на ЗОС.

Издавани по реда и условията на ЗУТ административни актове се мотивират с документацията, удостоверяваща започване, движение и приключване на административната фаза.

Преценката за законосъобразност на административният акт не е ограничена само с обсъждане на посочените от оспорващите основания, а на всички посочени в чл.146 АПК основания /чл.168 ал.1 АПК/. Тъй като съдът не е обвързан от правното основание, на самостоятелно установяване или опровергаване в настоящото производство подлежат фактическите основания за издаване на оспорената заповед, във вр. с което ответникът бе задължен да представи изходните данни, въз основа на които е процедирано изменението на ПУП в част ПРЗ /текстова и графична част на действаща заповед за регулация и предвиждане за застрояване в обхвата на изменението и имота на жалбоподателката; съществуваща преди изменението улична регулация; извадка от действащ КП или кадастрална карта в обхвата на изменението/.

3. Според данните от преписката : На 28.09.2012г. е направено предложение от  Д.П. и Д.П., собственици на ПИ 409 за изменение на ПУП за УПИ V – за озеленяване в кв.14 по плана на с.Катуница съобразно приложен проект ПУП – ПРЗ, л.54.

В Челен лист на проекта ясно е описан обхвата на изменението и фаза ПУП – ПРЗ. В обяснителната записка са цитирани изходни данни и разрешение за изработване на проекта - писмо-виза от 19.09.2012г. /л.58/, задание за проектиране, извлечение от одобрения със заповед № 291/1973г. ПУП на с.Катуница и Заповед № АБ-57/2008г. /действащи планове – основа за изменението/.

Същност на проекта – частично изменение на ПУП – ПР и ПЗ на ПИ 409 в кв.14 по плана на с.Катуница, което касае обособяването му като самостоятелно УПИ от УПИ V – за озеленяване, на основание чл.62а ал.4 ЗУТ : УПИ VI – 409 в кв.14 със зона за застрояване, при спазване на нормативните изисквания за интензивност и плътност на застрояването, както и показателите за устройство на територията , които са отразени в графичната част на проекта, според обем и съдържание за конкретния обект.

 На 19.09.2012. е издадено Разрешение по чл.135 и чл.62а ал.4 ЗУТ за изготвяне на ИПУП – ПРЗ за ПИ № 409, кв.14 за жилищни нужди при спазване на нормативните изисквания, подписано от Кмета на Община Садово и Главен архитект, въз основа на искане от същата дата.

Проектът е обявен и е разгледано от ЕСУТ възражението на В.А. /л.52/. Помощният орган – експертния съвет в Протокол от 09.11.2011г. не е уважил възражението, като се е мотивирал : “Възражението относно незаконно изградена постройка не касае обявения проект, тъй като съгласно плана за застрояване /проекта/ - тази сграда не се запазва; обявения проект не касае застрояване в имота на В.А.; предложението за предвиждане сграда на калкан в собствения й ПИ 403 не е възможно поради незапазване на сградата в северната част на ПИ 403, респект. в южната част на ПИ 409”, и е предложено на А. да представи проект за ИПУП на кв.14, в който попада нейния имот – за отделяне от УПИ V – за озеленяване с предложение за застрояване съобразно нормативната уредба.

По отношение твърденията за висящи административни дела пред ВАС относно кв.14, по делото са приложени съдебни актове на ВАС в тази насока, отричащи висящо оспорване в частта на изменението.

ЕСУТ е приел проекта и предложил на Кмета да издаде заповед за одобряването му /посочени са чл.124 ал.3, чл.62а ал.4, чл.109 ал.1 т.2, чл.110 ал.1 т.1 и чл.112 ал.2 т.3 и чл.134 ал.2 т.1 ЗУТ/.

3.1. В извлечението от действащ ПУП на част от кв.14 /графична част от проекта/ са показани вътрешни щрихи в ПИ 409, 403 и 408, отграничаващи имотите по кадастрални – имотни граници. Липсват твърдения за оспорен кадастър относно ПИ 409.

Удостоверено е съответствие на ПИ 403 – собственост на жалбоподателката по кадастрална карта на с.Катуница с ПИ 279 в кв.14 по ПУП на с.Катуница и принадлежност на ПИ 403 и ПИ 409 като част от с.Катуница към Ж.П. Линия Пловдив – Свиленград, за която има одобрена КК със заповед от 19.07.2004г. на ИД на АГКК.

3.2. В тази вр. се съобразяват приетите по делото съдебни актове и заповедите за устройство на територията от обхвата на изменението в хронологичен ред, проверени от експерта по СТЕ в Община Садово /л.165/ и приложени по делото :

А / Със Заповед № 291/21.05.1973 г. е одобрен „Общия регулационен план” на село Катуница, според който имот пл. 279 /сега ПИ 403 на жалбоподателката/ и имот пл. № 298, в който попадат сградите на възложителите на изменение одобрено с оспорваната Заповед, попадат в УПИ I-зеленина, л.66-л.67.

 - Според ПУП - План за регулация /ПР/ одобрен със Заповед № 44/28.08.2004г. - няма План за застрояване, л.68 и л.96 и сл. - текстова и графична част : В кадастралната основа на извадка от действащия ПУП е налице номерация на поземлените имоти, като ПИ на жалбоподателката - 403, а на заявителите за изменение на ПУП - ПИ 409 /във вр. с посоченото от община Садово на л.45, за одобрена КК със заповед от 19.07.2004г. Променя се конфигурацията на УПИ I - озеленяване /в „Извадка от действащия ПУП-ПР няма означение на УПИ I-зеленина, а е написано „за озеленяване"/ и се образува ново УПИ I -за озеленяване. ПИ 403 и ПИ 409 остават в чертите на УПИ I-за зеленина без да се отнемат части от тях.

- Следва План за регулация /ПР/, одобрен със Заповед № АБ-57/20.08.2008г., л.69 : за част от кв.14 се предвижда от УПИ I - за озеленяване, образуват се три нови УПИ-та  - УПИ I - за озеленяване, разположено на север от ул. „Могилата”; - УПИ IV - за транспортни инфраструктури, което отнема от западната част на ПИ 403 и ПИ 409; УПИ V - за озеленяване, разположено между ул.„Могилата” и ул. „И. Стоянов” в което попада основната част от ПИ 403 и ПИ 409.

Б / Заповед № 44/25.08.2004г.  е оспорена от В. А..  Образувано е а.х.д.№ 97/2005г. по описа на ПОС - оспорването е отхвърлено с Решение № 532/28.06.2007г., окончателно. С Определение №12159/04.12.2007г. на ВАС е оставена без разглеждане жалбата против Решение № 532/28.06.2007г. на ПОС в частта й, с която ПОС е отхвърлил жалбата против заповедта от 25.08.2004г. относно включване на имот 279 с нов пл.№ 403 в УПИ I – озеленяване в кв.14 по плана на с.Катуница /едноинстанционно производство/; в останалата част /с която ПОС е оставил жалбата без разглеждане поради липса на правен интерес от оспорване на заповедта в останалите й части/, решението е оставено в сила /в прекратителната му част/.

Определението е потвърдено с Определение № 3556/26.03.2008г. на ВАС, Петчленен състав, II колегия /л.102 и сл./.

      Прието по делото е Решение № 917/15.12.2011г. на МС за отчуждаване за държавна нужда за изграждане на обект “Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград и оптимизиране на трасето за скорост 160 км./ч. Фаза Крумово-Първомай, съгласно заповед № АБ-57/20.08.2008г. и Заповед № АБ-36/09.08.2010г. на Кмета на Община Садово за изменени на ПУП – ПР в кв.14 по плана на с.Катуница, като от ПИ 403 се отчуждават 54 кв.м. от общата площ – 431 кв.м., който имот се намира в урбанизирана територия; от ПИ 409 с площ 1448 кв.м. се отчуждават 155 кв.м., урбанизирана територия и т.н. /л.106/.

      Цитираното Решение  на МС е оспорено от В.А. пред ВАС с образувано на адм.д.№ 1101/2012г. и с Решение № 9850/01.07.2013г.  жалбата на А. против решението на МС в оспорената част относно ПИ  403, е отхвърлена. Решението на ВАС е окончателно и се отбелязва, че съдебно установен е факт на редовно съобщаване на Заповед № 57/20.08.2008г., няма данни за обжалването й.

      При тези факти, неоснователно е било възражението против проекта, разгледано от ЕСУТ, относно твърдението за висящи процедури по оспорване на актове, касаещи обхвата на същия, одобрен с оспорената заповед.

4. В съдебното производство е изслушана СТЕ /л.163 и сл./, според заключението по която :

      Оспорената заповед предвижда от УПИ V - за озеленяване да се образуват две нови УПИ-та : УПИ V - за озеленяване, в което попада частта от ПИ 403; УПИ VI-409, за частта от ПИ 409 .

      При образуване на новите урегулирани поземлени имоти, не се засяга, изменя източната граница на УПИ IV - за транспортни инфраструктури по  Заповед №АБ-57/20.08.2008г.

      Плана за застрояване третира само новообразуваното УПИ VI-409 с показатели посочени в матрицата върху имота :- зона за застрояване - „Жм” - нискоетажно жилищно строителство с кота корниз до 10 метра /три етажа/, Плътност на застрояване 60%; Коефициент на интензивност на застрояване - 1.0; Минимална озеленена площ - 40 %. Застрояването в УПИ VI-409 е предвидено в рамките на контура, очертан с прекъснати червени линии /застроителна зона/ успоредни на регулационните линии на УПИ и на посочените в графичната част на плана отстояния, навътре от тях, както следва : - от запад и югозапад към УПИ IV инженерна инфраструктури на 3 м на вътре /на изток/; - от север към ПИ 403 на жалбоподателката на 5 метра;  - от изток към ПИ 408 на 3 метра; -  от юг към ул. „И. Стоянов” на 5 метра.

      Съществуващите в новообразувания УПИ VI-409 сгради не са предмет на градоустройствената разработка /те не се запазват/.

      Действащия ПУП е само План за регулации, както и всички предхождащи го устройствени планове, които нямат част застрояване. Предназначението на територията, в която попадат по-голямата част от ПИ 403 и ПИ 409 от „Общия регулационен план” одобрен със Заповед № 291/21.05.1973г. до сега действащия е била с отреждане „зеленина” и „за озеленяване” т. е . предназначението на тази територия е за озеленяване.

           В технически аспект, изменението се изразява в следното : от УПИ V- за зеленина, се отделя и образува ново УПИ VI- 409 за ПИ 409, като не се променят границите между ПИ 409 и ПИ 403 на жалбоподателката, и не се променят границите му и спрямо ПИ 408, УПИ IV-за технически инфраструктури и ул. „И. Стоянов”.

Експертът ясно е посочил, че не се променят границите на ПИ 403 на жалбоподателката.

Тъй като от УПИ V-за озеленяване се образуват нов УПИ V-за озеленяване /от който отпада ПИ 409, но ПИ 403 на жалбоподателката остава в него/ и УПИ VI-409 образувано от частта на ПИ 409 в рамките на старо УПИ V-за озеленяване и по имотни граници, са налице регулационни предвиждания с оспорената заповед и за жалбоподателката.  

Предвиденото в новообразувания УПИ VI-409 застрояване не засяга имота на жалбоподателката и касае бъдещо нискоетажно „свободно” жилищно застрояване в границите на застроителната зона - контура описан с прекъснати червени линии. Предвидените отстояния са нормативни и са спазени изискванията на чл.23 ал.1 точка 1; чл.26 ал.1 точка 2; чл.31 ал.1 от ЗУТ.

В т.6 е описано хронологично състоянието на уличната регулация от първия до действащия план, преди изменението и в обобщение е посочено, че с плана одобрен с обжалваната заповед не се предвиждат изменения в уличната регулация, спрямо предходния план.

Тоест, уличната регулация не попада в обхвата на оспорената заповед.

До момента на одобряване на ИПУП-ПРЗ с обжалваната Заповед № АБ159/12.12.2012г. за територията, в която попадат ПИ 403 и ПИ 409 няма предвидено застрояване тъй като тя е била отредена за „зеленина” и „за озеленяване” - промяна в предвижданото застрояване има само за новообразувания УПИ VI-409.

Отреждането - предназначението на ПИ 409, от който е образувано ново УПИ VI-409, съгласно изменението на ПУП-ПРЗ, одобрен с обжалваната Заповед, се променя, като вместо „за озеленяване” става за „нискоетажно свободно жилищно застрояване”.

Не се предвиждат намалени отстояния на застрояването в УПИ VI-409, спрямо съседните поземлени имоти, попадащи в УПИ I - за озеленяване.

Съществуващото в УПИ VI-409 застрояване не е предмет на устройствения план.

Оспореният административен акт не предвижда изменение на площта на ПИ 403 и ПИ 409, още по-малко намаляването и. Това се е случило с ИПУП-ПР одобрен със Заповед № АБ-57/21.08.2008г. с образуване на УПИ IV-за инженерни инфраструктури.

           Предвиденото в ИПУП - ПРЗ одобрен с обжалваната по това дело Заповед № АБ- 59/12.12.2012г. застрояване на новообразувания УПИ VI-409 не е на намалени отстояния от външните улични и вътрешни - странични и дъно имот регулационните линии. То е „свободно” нискоетажно жилищно застрояване и по никакъв начин не накърнява бъдещото урегулиране на ПИ 403 и застрояването в него.

Устно в.л. уточни /л.172/ допуснати две неточности в текстовата част на заключението и потвърди, че регулационните предвиждания на оспорената заповед не касаят и не променят отреждането за имота на жалбоподателката – същият остава за озеленяване в УПИ V – за озеленяване.

Заключението е обективно изготвено, обосновано с представената документация и корекциите в уточнението и съответства с данните от преписката. Съмненията за безпристрастност на в.л., заявени писмено от жалбоподателката не бяха обосновани с конкретни данни. Съдът цени експертизата.

5. Относно възражението по чл.134 ал.4 ЗУТ – както е посочено в проекта, и обяснено в решението на ЕСУТ /09.11.2011г. – с предвиденото застрояване в УПИ VI - 409, съществуващата постройка на северната граница не се запазва и проекта не третира застрояване в имота на жалбоподателката. Тоест, при осъществяване на предвиденото застрояване, съществуваща постройка, попадаща в обхвата на застрояването /по червеният пунктир/, не остава в имота, и следва, че с изменението не се цели узаконяване на незаконно изградени строежи. Това е  потвърдено и от в.л. в технически аспект.

 6. Конкретните възражения на жалбоподателката са опровергани изцяло със съдържанието на документацията в административната преписка и събраните по делото доказателства, вкл. с експертизираните данни и приетите от в.л. факти.

Площта на имота на оспорващото лице не е намалена, няма промяна в границите на ПИ 403, не са допуснати намалени отстояния в предвиденото застрояване, което не ограничава бъдещо урегулиране на ПИ 403. Устройствената зона и предвиденото в конкретния случай свободно нискоетажно жилищно застрояване съответства на осъщественото застрояване в УПИ V – за озеленяване, кв.14, видно от кадастрално отразените сгради и постройки по сигнатури /2 ПЖ, МЖ, МС, 2МЖ/.

С образуване на самостоятелен УПИ за собственият на физическите лица имот, същият се урегулира с конкретно предназначение и  режим на устройство, а по см. на чл.14 ЗУТ има лице към улица по о.т. от юг.

Потвърдено от в.л. бе, че изменението на ПУП не застрашава бъдещо застрояване в ПИ 403, поради предвиденото ниско свободно застрояване в устройствена зона Жм – най-благоприятна за съседният УПИ V, като предназначение и застрояване /щадящ режим/ спрямо фактическата даденост.

В графичните части /копие и на паус/ са показани извлечение от действащ план, проектно предложение, изменение на ПУП – ПР и ПЗ и с изменението поземленият имот се урегулира по см. на чл.14 ЗУТ, като му се отрежда конкретно предназначение, а зоната в която попада е отбелязана в графичната част от заповедта с матрица и градоустройствени показатели.

За ПУП-ПЗ няма законово изискване да съдържа точно отразяване височината на всяка новопредвидена сграда и било, а единствено максимално допустимата височина на застрояване, чрез отразяване с инициала "h" и с арабско число в метри. При наличие на такова означение в графичната част на одобрения ПУП-ПЗ, следва да се счита, че това условие на закона е изпълнено. В графичната част са отразени отстоянията на новото застрояване към границите на съседните имоти.

Съгласно Наредба № 8 от 14.06.2001г. за обема и съдържанието на устройствените схеми и планове, част Четвърта-подробни устройствени планове, ПРЗ - чл.46-50, чл.58, 59 -19.4. - устройственият режим, вкл. режимът на застрояване на група урегулирани поземлени имоти, се определя с устройствената зона, а на конкретен поземлен имот със самостоятелен устройствен режим - с директно обозначаване на режима на застрояване. При всеки случай на частично изменение на плана се разработва самостоятелен проект с извадка от действащия план, разположена в лявата част на чертежа, и проект на частичното изменение, който се изчертава като нов план за застрояване - в дясната частна чертежа. Одобреното частично изменение се отбелязва по подходящ начин върху основния чертеж на действащия план с данни за административния акт, с който се одобрява изменението. Последнопосоченото изискване също е спазено.

При отчитане липса на данни за ОУП се констатира и спазване на изискването по 19.2. от цитираната наредба.

7. Независимо от установеното, както бе посочено – проверката за законосъобразност на административният акт не е ограничена само с обсъждане на заявените от оспорващите основания, а на всички от обхвата на чл.146 АПК основания /чл.168 ал.1 АПК/ .

В случая е приложен чл.208 във вр. с чл.134 ал.2 т.1 ЗУТ. Изменението на ПУП по чл. 134 ал. 2 т. 1 вр. чл. 208 ЗУТ е специална процедура относно възстановяване на регулационни граници на имоти, засегнати от неприложена регулация. Тази процедура изисква наличието на две предпоставки - имотът да е засегнат от неприложена регулация и да са изтекли сроковете, считано от 31.03.2001г. - арг. § 70 ПЗР ЗИД ЗУТ вр. чл. 208 ЗУТ /в частност – 15 години/, през който период да не е започвала отчуждителна процедура и собствениците на имота да са инициирали процедурата по чл. 134 ал. 2 т. 1 ЗУТ /Решение № 10794 от 2013г., ВАС, Второ О., др./.

Други изисквания не са налице, но административният орган е обвързан с времевия период и установената начална дата по см. на §70 ПЗР ЗИД ЗУТ /допълнението на чл.208 ЗУТ и  §70 ПЗР ЗИД ЗУТ са в една и съща редакция – ДВ бр. 61 от 2007г., в сила от 27.07.2007г., което показва, че параграфа касае действащите подробни устройствени планове за изграждане на обекти – публична държавна и общинска собственост, одобрени при действие на ЗТСУ отм. /.

Налице е и изрично произнасяне на ВАС в решение № 3421 от 16.03.2010г. по адм. д. № 11438/2009г., Второ О., където ясно е посочено, че с изтичането на предвидените в чл. 208 ЗУТ срокове се преклудира възможността да се извърши валидно отчуждаването, предвидено по влезлия в сила ПУП.

Съгласно чл. 208 ЗУТ /Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., бр. 61 от 2007 г./ : Срокът за започване на отчуждителните процедури по Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост на недвижими имоти, определени по подробните устройствени планове за изграждане на обекти - публична държавна или публична общинска собственост, е пет години от влизане в сила на плановете и десет години от влизането в сила на подробните устройствени планове за изграждане на елементи на техническата инфраструктура по чл. 64 - публична собственост на държавата и общините, а за имоти, предвидени за озеленени площи по чл. 61, ал. 4 - петнадесет години от влизане в сила на плановете. След изтичане на този срок собствениците на недвижимите имоти имат правата по чл. 134, ал. 2, т. 1.

Сроковете сочат, че тежестта върху частната собственост на гражданите и юридическите лица /имотът или част от него да е отредена за обществено мероприятие от посочения порядък/ не може на практика да е вечна. Същевременно с това, началната дата за започване на отчуждителните процедури е изменена в полза на администрацията.

В конкретиката на фактите част от имота на Парпарови  вече е отчужден за обект по решението на МС, но закона не е предвидил по-благоприятна разпоредба за такава хипотеза. Планът от 1973г., приет при действието на ЗТСУ отм. няма пряко отчуждително действие поради отреждането за конкретното обществено мероприятие, а не ДРП. Установено посредством СТЕ бе, че от „Общия регулационен план” одобрен със Заповед № 291/21.05.1973г. до сега действащия – територията, където попада имот 409 е била с отреждане „зеленина” и „за озеленяване” т. е . предназначението на тази територия е за озеленяване.

При изтичане на срокът към 30.03.2016г., възможността за изменение би била ограничена с разпоредбата на чл.109 ал.3 ЗУТ в сила от 01.01.2016г. /няма данни за ОУП вр. с § 123 ПЗР към ЗИД ЗУТ/ и остава възможността по чл.62а ал.5 ЗУТ – ПУП за цялото населено място, в която хипотеза следва всички собственици да проявят активност. Възможността за изменение отново е поставена в зависимост от ново ограничително условие, при което волята на един собственик не е решаваща по отношение собственият му имот.

Констатираното ограничително въздействие върху имота на заявителите за изменение на плана не е законово основание за допускане на поисканото изменение, което следва да бъде съобразено от съда. Според разпоредбата на чл. 62а  ал.2 /нов - ДВ, бр. 61 от 2007 г./ - Не може да се променя предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в общите или в подробните устройствени планове на урбанизираните територии за озеленени площи, които не са реализирани, освен на части от тях за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната ал.4 -  “Алинеи 2 и 3 не се прилагат при промяна на предназначението на имоти и части от тях, предвидени в подробните устройствени планове за озеленени площи, които не са реализирани в населените места с население до 10 000 жители. В тези случаи промяната на предназначението се извършва по реда на глава седма, раздел IV.” . Разпоредбата не се прилага самостоятелно, а в реда на изложеното за сроковете по чл.208 ЗУТ и начална дата на процедурата за отчуждаване по см. на § 70 ПЗР ЗИД ЗУТ /както е приел административният орган с изкл. началната дата по параграфа/. Защитата на предвиждането за озеленяване е обосновала приетият законодателен режим, който макар с респектиращо въздействие е действащия.

В случая не би могло да бъде прието, че изменението касае друг ред, поради специалния такъв за имота. Нарушението не е от технически аспект, а от правна страна.

Жалбата следва да бъде уважена по изложените съображения.  

 Мотивиран така, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Отменя Заповед № АБ - 59/12.12.2012г. на Кмета на Община Садово.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд, в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Административен съдия: