Р Е Ш Е Н И Е № 2
гр. В., 05.02.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
в.ският районен съд, наказателно отделение, 4-ти състав, в публичното заседание на шести януари две хиляди двадесет и първа година в състав:
Председател: Андрей
Дечев
Съдебни заседатели: ………...……...…
Членове:……...……………
при секретаря П. Йорданова и в присъствието на
прокурора………………………………… като разгледа докладваното от
съдията Дечев…………… НАХД № 1281……
по описа………… за 2020 г. и за да се произнесе взе
предвид следното :
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от Ю.А.Н., ЕГН **********, адрес: ***,
против Наказателно постановление № НП-13-810/05.11.2020г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция“Медицински надзор“ – гр. С., с което на
жалбоподателя е наложено административно наказание на основание чл. 53 от ЗАНН,
във вр. с чл. 235 от Закона за здравето и във вр. с чл. 229, ал. 1 от Закона за
здравето – глоба в размер на 100 /сто/ лв. за извършено административно
нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето.
Жалбоподателят
в жалбата си оспорва НП, като заема
становище от
Закона за здравето да се уважи жалбата
като основателна, а атакуваното наказателно постановление да се отмени като
незаконосъобразно и необосновано. Същият не заема становище в с.з.
Ответната
страна не заема становище в с. з., като от
административнонаказващия орган е постъпило възражение срещу жалбата с искане да
се потвърди атакуваното наказателно постановление като законосъобразно и
обосновано, а жалбата да се отхвърли като неоснователна.
От
събраните по делото доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната
съвкупност, Съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 26.12.2019г. в МБАЛ „Св. П.“ – в.
жалбоподателката допуснала пропуски в качеството си на дежурен лекар при
извършване на диагностично – лечебна дейност на пациентката Ц. М. П.,
изразяващи се в неназначаване на антибиотично покритие, немоториране на ДСТ на
бебето, липса на лично наблюдение на пациента, което е довело до намалено
качество на предоставяната медицинска помощ.
Така установената фактическа обстановка се доказва от събраните по
делото гласни и писмени доказателства - показанията на свидетеля М.С.Н. и
административно-наказателната преписка.
Между
така събраните доказателства няма противоречия, кореспондират помежду си и
взаимно се допълват, поради което Съдът ги кредитира.
Съдът,
за да се произнесе, взе предвид следните съображения:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от лице с правен
интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.
Не
е изпълнено задължението от
административнонаказаващия орган да се
опише конкретно, точно и ясно извършеното нарушение, с всички съставомерни
признаци и да му дадат коректна правна квалификация. Посочената като нарушена
разпоредба на чл. 86, ал. 1, т. 3 от ЗЗ установява принципи, които следва да се
спазват при осъществяване на медицинска помощ на пациента, но същите са от
категорията на несамостоятелните норми и не вменяват конкретни задължения за
лицата, предоставящи медицинска помощ, а очертават само правната рамка, в която
следва да вместват конкретните задължения гарантиращи правата на пациентите в
пълен обем. Съобразно изискванията на
Закона за нормативните актове, посочените от административнонаказващия орган
разпоредба на чл. 86, ал. 1, т. 3 от ЗЗ установяват принципите, които следва да
се спазват при реализиране правата на пациента и предоставяне на здравна помощ
за него. Те не вменяват конкретни задължения за лицата, а очертават обща правна
рамка, общ принцип, който следва да се спазва, но който детайлно е разработен
като правила за поведение в други конкретни норми. За да бъде ангажирана
административнонаказателната отговорност на конкретно лице, следва да бъде
посочена като нарушена норма от закон или подзаконов нормативен акт, която има
ясно и конкретно предписание на задълженията, които са вменени на това лице.
Наказващият орган, след като е описал факти, които счита за съставомерни, е
следвало да посочи конкретните разпоредби от медицинския стандарт, които са
нарушени, а не да се позовава на общи правни принципи. Съгласно чл. 80, ал. 1
от Закона за здравето, качеството на медицинската помощ, съставляваща принцип
по чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ се основава на медицинските стандарти, утвърдени
по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения и Правилата за добрата
медицинска практика, приети и утвърдени по реда на чл. 5, т. 4 от ЗСОЛЛДМ. В
нормативната уредба липсва легална дефиниция за "достатъчност на
медицинската помощ", с оглед на което следва да бъдат съобразени видовете
и обема на медицинските дейности, утвърдени с гореописаните медицински
стандарти. Предвид на това, посочената в НП като нарушена норма на чл. 86, ал.
1, т. 3 от ЗЗ– правото на достъпна и
качествена медицинска помощ, подобно на
нормата на чл. 81, ал. 2, т. 1 от ЗЗ няма самостоятелно приложение. Същата не
съдържа конкретен състав на административно нарушение, а регламентира един от
принципите посочени в чл. 81, ал. 2 от ЗЗ на правото на всеки български
гражданин на достъпна медицинска помощ, този на зачитане на неговите права и
само нейното посочване не е достатъчно за индивидуализацията на нарушението.
Посочената разпоредба следва да се прилага във връзка с чл. 80 от ЗЗ, чрез
посочване на конкретното нормативно установено задължение от съответния
утвърден медицински стандарт, което наказващия орган приема, че е нарушен. Наказателното постановление е издадено при
съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като не съдържа конкретни
норми, които са били нарушени, а вместо тях са посочени общи принципи за достъпна
и качествена здравна помощ.
Разпоредбата
на чл. 63, ал. 3 ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 АПК, която гласи, че
когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден
административен акт, държавните такси, разноските по производството и
възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се
възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т.
6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен
орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на
което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да
бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административно
-наказващият орган, а това е Изпълнителна агенция“Медицински надзор“ – гр. С..
В този смисъл Съдът намира, че НП е незаконосъобразно и необосновано и ще
следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН в.ският районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № НП-13-810/05.11.2020г. на изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция“Медицински надзор“ – гр. С., с което на жалбоподателя Ю.А.Н.,
ЕГН **********, адрес: ***, е наложено административно наказание на основание
чл. 53 от ЗАНН, във вр. с чл. 235 от Закона за здравето и във вр. с чл. 229,
ал. 1 от Закона за здравето – глоба в размер на 100 /сто/ лв. за извършено административно
нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 3 от Закона за здравето.
ОСЪЖДА
Изпълнителна
агенция“Медицински надзор“ – гр. С. да заплати на Ю.А.Н., ЕГН **********,
адрес: ***, сумата от 300 (триста) лева, представляваща разноски по делото за
адвокатско възнаграждение за един адвокат.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред
Административен съд-гр. в..
РАЙОНЕН СЪДИЯ :