Определение по дело №126/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 май 2021 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20217250700126
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

                                                   19.05.2021 г.                 град Търговище

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД                                                      пети състав            

На деветнадесети май                                                                  година 2021

В закрито заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

Секретар:

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 126 по описа за 2021 година.

Производството е по реда на Глава Х от АПК.

Делото е образувано по жалбата на „Братя К.и ДС“ ЕООД, ЕИК ********* гр. Търговище, ул. „Трайко Китанчев“ № 5, чрез управителя С. К., чрез а.. М. С. ***, със съдебен адрес:*** против Мълчалив отказ на изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ да се произнесе по заявление УИН № 25/240419/09523 по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2019 г.

Ответникът по жалбата, в съпроводителното писмо от 17.05.2021 г., с което представя част от преписката поддържа, че е въпреки че е спряна обработката на заявлението за подпомагане за кампания 2019 г. има преведени суми по заявленията съгласно приложено извлечение от СЕБРА. Независимо от отмяната на заповедта за спиране на адм. производство по обработката за кампания 2019 г. в ДФ“З“ е изготвена докладна записка и изпратена за съгласуване с гл. юрисконсулт в ЦУ на 23.04.2021 г. заедно с още две докладни записки за повторно произнасяне съгласно мотивите на съда от 13.05.2021 г., съгласно която ще се произнесе изп. директор. Според вътрешните правила на ДФ“З“ е необходимо изготвената докладна записка да бъде съгласувана от директор на дирекция“ДП“, гл. юрк. и директор на Д“Правна“. След което във възможно най-кратък срок се издава нова Заповед за възобновяване и произнасяне по депозираното заявление за кампания 2019 г. Поради големия брой документооборот в областните дирекции и централно управление на ДФ“З“ няма как технологично да бъде спазен 14-дневния срок за изпълнение на съдебно решение. В настоящия случай са предприети всички необходими действия по произнасяне съгласно мотивите на съдебните решения.

Видно от материалите по делото е, че жалбоподателят в качеството му на земеделски производител е подал заявление за подпомагане за кампания 2019 г. на 22.04.2019 г. с УРН 662212 до ОД“Земеделие“ – Търговище (адм. преписка) по схемата за единно плащане за площ (СЕПП), схемата за преразпределително плащане (СПП), схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), схемата за обвързано подпомагане за плодове – СП (основна), схемата за обвързано подпомагане за плодове (сливи и десертно грозде) – СП (други); схемата за подпомагане на зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) С3-ДККП; схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (пипер) С3-П; схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП);Биологично земеделие (Мярка 11) и за компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.1/ НР-1) (адм. преписка).

Видно от писмо рег. № 363000-15392/ 09.09.2019 г. (адм. преписка) е, че в сектор „Противодействие на икономическата престъпност“ при ОД на МВР – Търговище се извършва проверка на търговски дружества, кандидатствали пред ДФ“Земеделие“ за получаване на субсидии, сред които и жалбоподателя „Братя К.и ДС“ ЕООД, за които директорът на ОД на МВР – Търговище изисква от ДФ“Земеделие“ допълнителна информация.

На съдът е ноторно известен факта, че против дружеството-жалбоподател е образувано Досъдебно производство по реда на чл. 248а, ал. 3 във вр. с ал. 2 от НК под № 33/ 2020 г. по описа на ОД на МВР - Търговище.

Видно от представената справка  от СЕБРА е, че на жалбоподателя е плащано на 13.06.2019 г. по Мярка 11 в размер на 2 591, 05 лв.,  и на същата дата още 863, 68 лв. Налице е и плащане от 30.05.2019 г. по РСР в размер на 454 596, 60 лв.(стр. последна от адм. преписка).

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните изводи:

Съгласно общата разпоредба на  чл. 58, ал. 1 от АПК, непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. По смисъла на тази законова фикция, мълчалив отказ е налице тогава, когато по силата на изрична законова разпоредба компетентният административен орган е бил длъжен да се произнесе по искане, с което е сезиран, като издаде административен акт и в законоустановения срок той не е изпълнил това свое задължение. В този случай непроизнасянето на административния орган се приравнява на отказ да бъде издаден административния акт и подлежи на съдебно оспорване, тъй като е с неблагоприятни за заявителя правни последици.

В общите случаи сроковете за издаване на индивидуалния административен акт са предвидени в чл. 57 от АПК, като според чл. 57, ал. 1 от АПК административният акт се издава до 14 дни от датата на започване на производството, а според чл. 25, ал. 1 от АПК дата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган, в който то е подадено.

Прилагането на схемите за директни плащания в съответствие с Общата селскостопанска политика на Европейския съюз е уредено в ЗПЗП, като регламентираните в този закон условия и процедури за издаване на индивидуални административни актове се явяват специални по отношение общата регламентация в АПК.

В чл. 32, ал. 1 от ЗПЗП е предвидено, че кандидатите за подпомагане подават до териториалните структури на Разплащателната агенция заявление за подпомагане по образец, като условията и реда за подаване на заявленията са уредени в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. Като следващи етапи от процедурата в закона е регламентирано извършването на автоматични, административни и/или проверки на място или кръстосани проверки на подадените заявления от служителите на ДФЗ-РА. Административните проверки се извършват чрез интегрираната информационна система чрез съпоставяне на данните от заявленията с данните от регистрите (чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП), а проверките на място се извършват чрез инспекция на земеделското стопанство и методи за дистанционно наблюдение (чл. 37, ал. 4 от ЗПЗП). В ЗПЗП и в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. не е посочен срок за извършване, или приключване на тези проверки.

Съобразно приложимите в производството по подпомагане нормативни актове, не е предвиден и конкретен срок за компетентния административен орган да се произнесе по подадени общи заявления за подпомагане на земеделските производители.

Предвиден е само срок за извършване на плащанията, който е регламентиран в член 75, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета Според тази разпоредба плащанията по схемите за подпомагане и посочените в член 67, параграф 2 мерки се осъществяват в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година. Плащанията през този период се извършват най-много на две вноски.

Наред с това обаче в член 75, параграф 2 от Регламента е предвидено, че посочените в параграф 1 плащания не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват съгласно член 74. Следователно предвидената в Регламента крайна дата 30 юни на следващата календарна година не може да се приравни на срок за приключване на проверките, нито на такъв за произнасяне на административния орган, а изтичането му не преклудира възможността за плащане.

Съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗПЗП, Разплащателната агенция извършва директни плащания по подадените заявления, когато установи изброените в нея хипотези, а в чл. 43, ал. 3 от същия закон са изброени случаите, при които Разплащателната агенция намалява размера на плащането, или отказва плащане по схемите за директни плащания.

В чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. е предвидено, че Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК.

Видно е, че разпоредбите на ЗПЗП и подзаконовите нормативни актове по прилагане на процесните мерки и схеми изискват обективиране на изрично властническо волеизявление (за отпускане, намаление, или за отказ от оторизиране на поискана сума), но в специалната нормативна уредба липсва предвиден срок за произнасяне на компетентния орган, включително не е регламентиран срок за издаване на уведомителните писма за одобряване, отказ, или намаляване на плащането по поисканото подпомагане. Тази регламентация изключва приложението на общата фикция за мълчалив отказ, тъй като същият по дефиниция представлява непроизнасяне в срок. Следователно, мълчалив отказ е недопустим в конкретния случай, както поради липса на определен срок за произнасяне от административния орган, така и поради изискването за изрично произнасяне от последния

С оглед на изложеното съдът счита, че непроизнасянето от страна на компетентния орган - Изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" – Разплащателна агенция, по подаденото от жалбоподателя заявление за кампания 2019 г., не е формиран мълчалив отказ, който да е годен предмет на съдебно оспорване.

В този смисъл е формирана и трайна практика на Върховния административен съд – напр. Определение № 15659/14.12.2018 г. по адм. дело № 14239/2018 г.; Определение № 15720 от 20.12.2017 г. по адм. дело № 12408/2017 г.; Определение № 6809/21.05.2014 г. по адм. дело № 2626/2014 г. и др.

Изложеното налага извода, че в случая липсва годен за обжалване пред съд индивидуален административен акт и се касае за ненадлежно упражняване на правото на съдебно оспорване, което изключва произнасяне по същество. От данните по делото е видно, че предстои издаването на годен за оспорване акт по чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата на „Братя К.и ДС“ ЕООД, ЕИК ********* гр. Търговище, ул. „Трайко Китанчев“ № 5, чрез управителя С. К., чрез а.. М. С. ***, със съдебен адрес:*** против Мълчалив отказ на изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ да се произнесе по заявление УИН № 25/240419/09523 по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2019 г. е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Братя К.и ДС“ ЕООД, ЕИК ********* гр. Търговище, ул. „Трайко Китанчев“ № 5, чрез управителя С. К., чрез а.. М. С. ***, със съдебен адрес:*** против Мълчалив отказ на изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ да се произнесе по заявление УИН № 25/240419/09523 по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2019 г. по АД № 126/2021 г. по описа на АС – Търговище.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД126/2021 г. по описа на АС – Търговище.

Определението може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването му на страните с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: