Определение по дело №640/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 481
Дата: 14 март 2022 г. (в сила от 7 юни 2022 г.)
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20207150700640
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 481/14.3.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

 

Административен съд – Пазарджик, Х-ти касационен състав, в закрито заседание на четиринадесети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПЕТРОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

  2. МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Хубчева адм. дело № 640 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 179 следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на А.Т.Я. ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощниците му адв. Н. Я. и адв. Л.К., със съдебен адрес ***, офис .., срещу решение № 136 от 30 юни 2016 год., прието с протокол № 8 на Общински съвет – Пазарджик.

В жалбата се излагат твърдения за незаконосъобразност, а при условията на алтернативност – за нищожност на оспореното решение. Като основание за оспорване незаконосъобразността на решението се претендира, че същото има характер на общ административен акт, тъй като с него се засягат правата и интересите на неограничен кръг адресати, ползватели на публичен общински имот, с оглед правилото на чл. 65 от АПК и не е налице изпълнение на процедурата по чл. 66 от АПК и по чл. 69 от АПК. Сочи, че решението на общинския съвет е издадено освен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, така и при нарушение на материалния закон. Счита, че срокът за обжалване на процесния акт не е изтекъл, тъй като жалбоподателят не е уведомен за започване на процедурата по издаването му. Излага аргументи за наличие на правен интерес от предявеното оспорване. Моли за отмяна на оспореното решение, а при условията на алтернативност – обявяването му за нищожно. Излага подробни съображения в писмени бележки. Претендира присъждане на съдебно-деловодни разноски за настоящата съдебна инстанция, с оглед депозирания по делото списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК.

Ответникът – Общински съвет – Пазарджик, представляван от Х. Н. Х., чрез пълномощника адв. М.И. претендира недопустимост на жалбата, подадена от А.Т.Я., поради което моли съдът да постанови съдебен акт, с който да я остави без разглеждане и да прекрати образуваното съдебно-административно производство. В подкрепа на становището си сочи, че жалбата е просрочена, както и че жалбоподателят няма правен интерес от предявеното оспорване. Излага контра аргументи относно характера на оспореното решение. Сочи, че същото не притежава белезите на общ административен акт, тъй като с него не се засяга неопределен кръг заинтересовани лица, а се отнася единствено до общинско право на собственост и неговото конкретно упражняване от титуляра. Процедурата по чл. 66 и следващите от АПК е неотносима и неприложима към разглеждания случай.

При условията на евентуалност изразява становище за недоказаност и неоснователност на доводите, изложени от жалбоподателя досежно искането му за обявяване нищожността на решението на Общински съвет – Пазарджик. В подкрепа на твърденията си излага подробни съображения в депозираната до съда писмена защита. Моли за отхвърляне на предявеното оспорване от страна на А.Т.Я., съдържащо искане за обявяване нищожност на оспорения акт. Претендира присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на жалбоподателя.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик изразява становище за основателност на жалбата. Счита, че решението на Общински съвет – Пазарджик е издадено при съществени административнопроцесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Предлага съдът да обяви процесното решение за нищожно.

С протоколно определение от 16.02.2022 год. съдът е дал ход на делото по същество.

В срока за произнасяне настоящата съдебна инстанция счита, че оспорването е процесуално недопустимо.

С оспореното решение № 136 от 30 юни 2016 год., прието с протокол № 8 на Общински съвет – Пазарджик, на основание чл. 21, ал.1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във връзка с ал. 2 от същия, чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОбС), във връзка с чл. 3, ал. 2, т. 3 от цитирания, е обявен новообразуван поземлен имот № 138106 по скица-проект № Ф13563 от 14.06.2016 год. по КВС на землище Мало Конаре, местност „Капаница“, площ 0,952 дка, начин на трайно ползване „Полски път“, за частна общинска собственост. Упълномощен е кметът на Община Пазарджик да извърши всички действия по актуването му като частна общинска собственост.

Спорният въпрос в настоящото производство е обстоятелството дали решение № 136 от 30 юни 2016 год., прието с протокол № 8 на Общински съвет – Пазарджик представлява общ индивидуален административен акт или друг и в съответствие с характера на акта следва да се изследва наличието на правен интерес за жалбоподателя А.Т.Я. от предявеното оспорване.

В разглеждания случай се касае за решение на общински съвет, прието на основание чл. 6, ал. 1 от ЗОбС, във връзка с чл. 3, ал. 2, т. 3 от същия, с което се засяга реда и начина, по които се стопанисва и управлява общинската собственост. Това волеизявление е израз на оперативната самостоятелност на собственика да се разпорежда с имоти – общинска собственост (публична и частна) и касае актове, с които не се засягат права, не се вменяват задължения и нямат за адресати трети лица. Според константната съдебна практика на Върховния административен съд (в този смисъл е и определение № 9146 от 25.06.2012 год., постановено по адм. дело № 7068/2012 год. по описа на Върховния административен съд, петчленен състав) актовете по оперативно управление на общинската собственост не засягат права и не вменяват задължения на трети лица и нямат за адресат такива лица. Тези актове не представляват едностранно и властническо разпореждане насочено към правната сфера на други правни субекти, поради което те не са нито индивидуални, нито общи административни актове, спрямо които в съответствие с чл. 120, ал. 2 от Конституцията на РБ е допустим съдебният контрол.

Също така следва да се посочи, че жалбоподателят не е адресат на процесното решение на ОбС – Пазарджик и то не засяга пряко и непосредствено неговите права, свободи и законни интереси. Решението на местния парламент регулира правоотношение, в което жалбоподателят не участва и поради това не притежава субективно процесуално право да оспорва същото. С преобразуването на недвижимия имот от публична в частна общинска собственост в правната сфера на А.Т.Я. не настъпват правни последици, които да могат да бъдат защитени по административен ред, поради което за него не е налице правен интерес от оспорване. Не могат да се възприемат доводите на жалбоподателя с ограничаване правото му на достъп до имота, по отношение на който се легитимира като собственик-съседен на новообразувания поземлен имот № 138106 по скица-проект № Ф13563 от 14.06.2016 год. по КВС на землище Мало Конаре, местност „Капаница“.

Обжалваното решение не представлява подзаконов нормативен акт, нито е общ административен акт, по смисъла на чл. 65 от АПК и чл. 75 от АПК, за да е налице широк или неопределен и неограничен кръг адресати, от които да произтича и правото на оспорване. Като акт на управление на имоти общинска собственост, оспореното решение на общинския съвет е взето в изпълнение на правомощията на колективния орган на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА и подлежи на съдебен контрол по реда на чл. 8 от ЗОбС и чл. 11 от ЗОбС, препращащ към чл. 45, ал. 1 от ЗМСМА. С последната правна норма законодателят изрично е посочил субектите, които могат да оспорват решенията на общинските съвети, в тези хипотези. Активно легитимирани лица да подадат жалба са само областният управител и кметът на общината, както и прокурорът в изпълнение на правомощието си по чл. 16 от АПК може да подаде протест. В този смисъл са определение № 14246 от 13.11.2012 год., постановено по адм. дело № 12904 от 2012 год. по описа на Върховния административен съд, четвърто отделение, както и определение № 4042 от 19.03.2019 год., постановено по адм. дело № 2775 от 2019 год. по описа на Върховния административен съд, второ отделение.

Предвид изложеното, настоящият тричленен съдебен състав счита, че предявеното от А.Т.Я. оспорване срещу решение № 136 от 30 юни 2016 год., прието с протокол № 8 на Общински съвет – Пазарджик е недопустимо, поради липса на правен интерес от обжалването, поради което жалбата му следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно-административно производство – прекратено.

С оглед изхода на спора разноски не следва да се присъждат.

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК съдът,

 

                                      О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ хода по съществото на делото, даден с протоколно определение от 16.02.2022 год. по настоящото дело.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Т.Я. ЕГН **********, подадена чрез пълномощниците му адв. Н.. Я. и адв. Л.К., срещу решение 136 от 30 юни 2016 год., прието с протокол № 8 на Общински съвет – Пазарджик и

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 640 от 2020 год. по описа на Административен съд – Пазарджик.

Определението подлежи на обжалване пред тричленен състав на Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му до страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

        

  2./П/

 

Определение от 7.6.2022г. по Административно дело 4261/2022 Върховен административен съд
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 5515 ОТ 07.06.2022 г. на ВАС София, Четвърто отд. по адм. д. № 4261/2022 г. - ОСТАВЯ В СИЛА определение № 481 от 14.03.2022 г. по адм. д. № 640/2020 година на Административен съд – Пазарджик.

Определението е окончателно.